Gå til innhold

Avviser krav om å lage elbiler, vil beholde diesel, og ønsker ikke at Norge skal brukes som forbilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+7891324

 

 

 

Er det ikke snart på tide å avslutte klimasvindelen?

Er det ikke på tide for deg å innse at selv om det bare er en "risiko" for klimakrise så bør det gjøres tiltak?

 

Det nytter ikke å være etterpåklok i denne saken.

I følge virkeligheten finnes det INGEN risiko for "klimakrise" - 0,0000000000000% sjanse!

 

 

Ok... Du er ikke jordet i det hele tatt. Fakta er noe dritt og din synsing er sannheten og livet. FN's klimapanel er svindlere og idioter.

 

"FN's klimapanel er svindlere" .. 

 

Korrekt!

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt at det er bilindustrien og bilbrukerne som skal redde verden. Et skip som Emma Mærsk bruker rundt 6.5 tonn tungolje i timen og det blir det forurensing av. Det finnes tusenvis av slike konteinerskip og andre typer lasteskip som forurenser mer en Emma. En stor Supertanker for.eks. I valgkamper og i media hører vi lite eller ingen ting om fornying eller reduksjoner. av disse

Dette er industri og genererer store kroner. Å avgiftsbelegge eller kutte i disse tingene kan få store økonomiske konsekvenser. Privatbilismen derimot... Her er det ingen konsekvenser overhodet. Vi har ingenting vi skulle sagt. De kan tidoble bensinprisene, legge på enda mere CO2 og NOx-avgifter, forby kjøring i byer og gjøre hva de vil.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt at det er bilindustrien og bilbrukerne som skal redde verden. Et skip som Emma Mærsk bruker rundt 6.5 tonn tungolje i timen og det blir det forurensing av. Det finnes tusenvis av slike konteinerskip og andre typer lasteskip som forurenser mer en Emma. En stor Supertanker for.eks. I valgkamper og i media hører vi lite eller ingen ting om fornying eller reduksjoner. av disse

 

Ja de forurenser mye, men mange ansvarlige rederier jobber for å redusere utslippene sine.

 

Så som Mærsk i Danmark : http://www.seatrade-maritime.com/news/middle-east-africa/maersk-line-and-equate-pledge-15-co2-reduction-on-container-business-by-2020.html 

 

Og dette er ikke nytt:

http://www.maritime-executive.com/article/maersk-to-slash-carbon-emissions-by-2020

 

"Just last week, Lloyds Register warned that the shipping industry will need to adopt alternative fuels to heavy fuel oil to meet the demands of CO2 reductions. "

Lenke til kommentar

Som andre har sagt: det er et spørsmål om statens inntekter. Bilister kan melkes, industrien flagger ut om den melkes.

 

Noe liknende med toll og politi. Har du noen gang hørt at tollen klager på ressurser? De genererer inntekter til staten, politiet er en utgift.

 

Tollen klager på resurser ja.

 

Et enkelt søk: https://www.google.no/search?q=mangler+tollere 

Lenke til kommentar

 

Som andre har sagt: det er et spørsmål om statens inntekter. Bilister kan melkes, industrien flagger ut om den melkes.

 

Noe liknende med toll og politi. Har du noen gang hørt at tollen klager på ressurser? De genererer inntekter til staten, politiet er en utgift.

 

Tollen klager på resurser ja.

 

Et enkelt søk: https://www.google.no/search?q=mangler+tollere 

 

Greit nok: en artikkel fra 2004 - synes å lese ukentlig at saker henlegges hos politiet pga ressursmangel. Skulle ha brukt litt andre ord, ikke 'noen gang'

Lenke til kommentar

 

 

Som andre har sagt: det er et spørsmål om statens inntekter. Bilister kan melkes, industrien flagger ut om den melkes.

 

Noe liknende med toll og politi. Har du noen gang hørt at tollen klager på ressurser? De genererer inntekter til staten, politiet er en utgift.

 

Tollen klager på resurser ja.

 

Et enkelt søk: https://www.google.no/search?q=mangler+tollere 

 

Greit nok: en artikkel fra 2004 - synes å lese ukentlig at saker henlegges hos politiet pga ressursmangel. Skulle ha brukt litt andre ord, ikke 'noen gang'

 

 

Du får nok andre svar etter hva du har søkt tidligere. Feks.

- 2015: https://www.sa.no/5-46-138291- 

- 2017: http://www.tv2.no/a/9279371/ 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er det ikke snart på tide å avslutte klimasvindelen?

Er det ikke på tide for deg å innse at selv om det bare er en "risiko" for klimakrise så bør det gjøres tiltak?

 

Det nytter ikke å være etterpåklok i denne saken.

I følge virkeligheten finnes det INGEN risiko for "klimakrise" - 0,0000000000000% sjanse!

 

 

Ok... Du er ikke jordet i det hele tatt. Fakta er noe dritt og din synsing er sannheten og livet. FN's klimapanel er svindlere og idioter.

 

"FN's klimapanel er svindlere" .. 

 

Korrekt!

 

 

Hva med NASA ?

https://climate.nasa.gov

"This graph illustrates the change in global surface temperature relative to 1951-1980 average temperatures. Sixteen of the 17 warmest years in the 136-year record all have occurred since 2001, with the exception of 1998. The year 2016 ranks as the warmest on record. (Source: NASA/GISS)."

 

 

De er også svindlere?

Lenke til kommentar

Dette er kjempeenkelt å løse for EU. 

 

Krav: alle biler solgt i Europa fra 20xx skal være nullutslippsbiler. 

 

Hvis bilprodusentene i Tyskland da ikke ønsker å delta, så er det helt greit det. Da får de prøve å selge de dyre bilene sine i u-land som fremdeles tillater fossile drivstoff da.

 

Det finnes allerede elbiler som fungerer i samfunnet (for de aller fleste). Hvis det brått åpnes for et kjempestort elbilmarked (fordi det blir forbudt å selge fossile biler), så vil åpenbart bilprodusentene som i dag har elbiler skalere opp produksjonen for å imøtekomme markedet.

Lenke til kommentar

Dette er kjempeenkelt å løse for EU. 

 

Krav: alle biler solgt i Europa fra 20xx skal være nullutslippsbiler. 

 

Generelt sett står bilparken for rundt en fjerdedel av klimagassene, globalt.

Av dette er personbiler ansvarlig for rundt 60%.

 

Personbiler står altså totalt for rundt 15% av klimagassene.

Rundt 20% av verdens over en milliard biler ruller i Europa.

 

Dersom alle bilene byttes ut med elbiler, så har vi i beste fall redusert utslippene med 3%.

Nå er jo ikke all strøm grønn, faktisk er ingen strøm helt grønn, selv vannkraft må utbygges, så det tallet kan nok reduseres en hel del.

 

Når man da vet at det slippes ut like mye klimagasser for å produsere en bil, som det gjør å kjøre den samme bilen over hele dens levetid, så er man nede i kanskje toppen 1% reduksjon i utslippene av klimagasser, dersom man bytter ut hele Europas personbilpark med elektrisk.

 

Det vil jo aldri lønne seg å bytte ut Europas bilpark med elektriske biler, hverken økonomisk eller miljømessig.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Dette er kjempeenkelt å løse for EU. 

 

Krav: alle biler solgt i Europa fra 20xx skal være nullutslippsbiler. 

 

Generelt sett står bilparken for rundt en fjerdedel av klimagassene, globalt.

Av dette er personbiler ansvarlig for rundt 60%.

 

Personbiler står altså totalt for rundt 15% av klimagassene.

Rundt 20% av verdens over en milliard biler ruller i Europa.

 

Dersom alle bilene byttes ut med elbiler, så har vi i beste fall redusert utslippene med 3%.

Nå er jo ikke all strøm grønn, faktisk er ingen strøm helt grønn, selv vannkraft må utbygges, så det tallet kan nok reduseres en hel del.

 

Når man da vet at det slippes ut like mye klimagasser for å produsere en bil, som det gjør å kjøre den samme bilen over hele dens levetid, så er man nede i kanskje toppen 1% reduksjon i utslippene av klimagasser, dersom man bytter ut hele Europas personbilpark med elektrisk.

 

Det vil jo aldri lønne seg å bytte ut Europas bilpark med elektriske biler, hverken økonomisk eller miljømessig.

 

 

Skal man vente med å gjøre noe til fossilbilene slutter å spy ut CO2?

Lenke til kommentar

Skal man vente med å gjøre noe til fossilbilene slutter å spy ut CO2?

 

Poenget var vel heller at man bør begynne med å finne løsninger for andre ting enn personbilparken, som gjør større nytte, og forhåpentligvis til lavere kostnad.

 

Dersom vi bytter alle fossile personbiler nå med en gang, eller setter et krav om hel-elektrisk om noen få år eller lignende, så vil jo den miljømessige kostnaden for produksjon av alle elbilene være verre enn om folk bare fortsatte å kjøre sine gamle biler til de var utrangert.

 

Industrien og transportbransjen, inkludert skipsfart og fly, bør vel være et langt bedre sted å begynne, enn å tro at å umiddelbart bytte alle fossilbiler til elektrisk løser noe.

Lenke til kommentar

... 

Poenget var vel heller at man bør begynne med å finne løsninger for andre ting enn personbilparken, som gjør større nytte, og forhåpentligvis til lavere kostnad.

Du sa det godt selv for noen poster siden, bilbruk er ansvarlig for 15% av de globale CO2-utslippene. Hvor mange utslippskilder er større enn det? Kanskje kullkraft men der gjøres det også ganske mye i form av ny fornybar energi.

 

Dersom vi bytter alle fossile personbiler nå med en gang, eller setter et krav om hel-elektrisk om noen få år eller lignende, så vil jo den miljømessige kostnaden for produksjon av alle elbilene være verre enn om folk bare fortsatte å kjøre sine gamle biler til de var utrangert.

Det er vel ingen som har sagt at alle eksisterende fossilbiler skal skrotes på kort varsel? Det har hele tiden vært snakk om at *nybilsalget* gjøres fornybart.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sa det godt selv for noen poster siden, bilbruk er ansvarlig for 15% av de globale CO2-utslippene. Hvor mange utslippskilder er større enn det? Kanskje kullkraft men der gjøres det også ganske mye i form av ny fornybar energi.

Og igjen, utskiftning av hele Europas bilpark har svært liten effekt på totalen, i beste fall noen få prosent, selv om det gjøres gradvis. Miljøvennlige løsninger for industri og skipsfart vil ha større betydning globalt sett.

 

De miljømessige kostnadene ved å produsere elbiler er også betydelig høyere enn andre biler, som gjør at vi i mange år vil få økte utslipp, før regnskapet begynner å snu i elbilenes favør, forutsatt selvfølgelig at de kjøres på relativt fornybar energi.

 

Det er vel ingen som har sagt at alle eksisterende fossilbiler skal skrotes på kort varsel? Det har hele tiden vært snakk om at *nybilsalget* gjøres fornybart.

Det hjelper selvfølgelig en del at man ikke bare bytter bil for å bytte, men faktisk bytter fordi den gamle er klar for skrothaugen.

Veldig forenklet, uten å se på bruktbilmarkedet osv. så er det generelt sett mer miljøvennlig å kjøre den bilen man har helt ut, i stedet for å kjøpe ny bil, uansett hvilket drivstoff det er snakk om.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Og igjen, utskiftning av hele Europas bilpark har svært liten effekt på totalen, i beste fall noen få prosent, selv om det gjøres gradvis. Miljøvennlige løsninger for industri og skipsfart vil ha større betydning globalt sett.

Disse 'miljømessige løsningene for industri og skipsfart', hvor har du tenkt å bruke dem? Hvis de kun skal brukes i Europa så vil heller ikke de ha stort å si i det store bildet. Hvis de derimot er tenkt brukt globalt, hva er i veien for å elektrifisere den globale bilparken? Det er jo 'bare' et spørsmål om gjøre elbilen interessant for bilkjøpere også i markeder hvor den ikke har saftige støtteordninger.

 

 

De miljømessige kostnadene ved å produsere elbiler er også betydelig høyere enn andre biler, som gjør at vi i mange år vil få økte utslipp, før regnskapet begynner å snu i elbilenes favør, forutsatt selvfølgelig at de kjøres på relativt fornybar energi.

Har du tenkt over *hvorfor* elbiler har høyere miljøkostnader under produksjon enn andre biler? Pris! En Renault Zoe er ca 50% dyrere enn en Renault Clio. Få ned prisen og utslippene vil følge. Da vil det være ett fett for miljøet om du *kjøper* elektrisk eller fossilt(men det vil *ikke* være ett fett hva du *kjører*)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den riktigste vurderingen av utslippene fra diesel- og bensinbiler er utslippene fra brønn til hjul. Men selvsagt må tilsvarende også gjelde for hybrid-, elektrisk- og hydrogendrevene biler. For at disse skal bli utslippsfrie må hele produksjonslinjen av bil og drivstoff skje utslippsfritt. Da forstår vi at det er en lang vei å gå og det er derfor ingen tid å miste. Vi kan ikke vente på "hva markedet vil ha".

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er det ikke snart på tide å avslutte klimasvindelen?

Er det ikke på tide for deg å innse at selv om det bare er en "risiko" for klimakrise så bør det gjøres tiltak?

 

Det nytter ikke å være etterpåklok i denne saken.

 

I følge virkeligheten finnes det INGEN risiko for "klimakrise" - 0,0000000000000% sjanse!

 

Klimanektere forholder seg ikke til virkeligheten. I virkeligheten viser forskningen at det blir varmere, oppvarmingen er menneskeskapt, og det har sterke negative følger totalt sett.

 

I virkeligheten viser ikke juksterte data ingen oppvarming på 6-tiår.

 

Eh, hva?

 

 

 

 

CO2 nivået styres av temperatur, trykk og utgassing i fra havet, ref.: Henry's Lov.

Du aner jo ikke hva Henrys lov er engang.

 

Hvordan kom du fram til det?

 

Derivation of the entire 33°C greenhouse effect without radiative forcing from greenhouse gases

http://www.newscats.org/?p=11779

 

Jeg kom frem til det fordi du blander den inn i ting den ikke er relevant for.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Mmm, nei, den lenken sier jo uttrykkelig at

Det den sier uttrykkelig er:

 

Another, quite independent way that we know that fossil fuel burning and land clearing specifically are responsible for the increase in CO2 in the last 150 years is through the measurement of carbon isotopes.

Hvis du mener dette er en feilaktig konklusjon så imøteser jeg dine artikler publisert i peer review journaler om dette. Så langt jeg er kjent er ikke dette på noen måte kontrosversiellt, og jeg ser ingen grunn til å vektlegge lekfolks konklusjoner over fagfolks.

 

Der ble det stille fra klimanekteren, gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...