Gå til innhold

Den store iPhone 8 / iPhone X tråden


Anbefalte innlegg

Har nå hatt iPhone X i noen dager og og kan jo komme med noen førsteinntrykk så langt.

 

Jeg legger bort prisaspektet. Ja den er dyr, og mest sannsynlig kraftig overpriset. Det har jeg ikke tatt hensyn til her.

 

Jeg har hatt iPhone nesten hele livet. Det ble ett avbrudd med en Samsung S6 Edge før sistnevnte telefon og den hadde jeg i to år. Grunnen til dte lille avbrekket var at jeg savnet mulighet for å personifisere telefonen. Altså og konfigurere den samt hjemskjermen slik jeg ville. Med android kan man dette, men slike ting er oftest gøy i starten når telefonen er ny. Etter noen uker så blir man litt lei.

 

Batteriet på S6 Edge var bra til å begynne med, men etter bare noen måneder begynte batteriet å tappe seg fort. En arbeidsdag med aktiv bruk og den var helt tom. Det var den ikke til å begynne med.

 

Jeg har aldri tidligere hatt problemer med batterilevetiden på iPhone og for å være ærlig så synes jeg iPhone fungerer så bra at det nesten blir litt kjedelig. Uten at det er ment negativt.

 

Men nok om det.

 

iPhone X er rett og slett en gjennomført telefon. Face detection etc. fungerer helt utmerket og bortfall av hjem knappen føles nesten litt befriende og man blir veldig fort vant til å leve uten.

 

Batteritiden er så langt imponerende (i forhold til min gamle S6 Edge med dårlig batteri). En hel arbeidsdag med random bruk og den sto på 85% når jeg kom hjem klokken 16:30. En befrielse og slippe å tenke på at jeg må lade den støtt og stadig.

 

Siri er for meg en gimmick, men artig en gang i blandt og teste ut. Det fungerer også stort sett veldig bra, på norsk!

 

Det skal sies at jeg er meget svak for google sine tjenester og jeg foretrekker dem i steden for Apple iCloud etc. Denne integreringen har så langt gått sømløst og det er ikke noe kjas og mas rundt synkroniseringen med apples tjenester. Er det blitt gjort en endring fra Apple her?

 

Alt i alt meget meget fornøyd så langt, selv om den kostet skjorta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siri er for meg en gimmick, men artig en gang i blandt og teste ut. Det fungerer også stort sett veldig bra, på norsk![/size]

Siri er imponerende god i norsk. Jeg snakker Vestlandsdialekt (sør for Stavanger) og trenger ikke å slå om til bokmål for å bli forstått. Det hadde jeg aldri trodd. Bare synd at hun nesten kun kan gjøre ubrukelige ting.

 

Det skal sies at jeg er meget svak for google sine tjenester og jeg foretrekker dem i steden for Apple iCloud etc. Denne integreringen har så langt gått sømløst og det er ikke noe kjas og mas rundt synkroniseringen med apples tjenester. Er det blitt gjort en endring fra Apple her?[/size]

Hmm, mitt inntrykk er egentlig motsatt. Da jeg kjøpte første iPhone i 2007 var jo Google-tjenester en del av stock app-ene. Videre har de mer eller mindre fjernet alle bånd til Google etterhvert som Android ble en stor konkurrent. Jeg har ikke inntrykk av at det har blitt noe særlig bedre direkte mot Google. Men, de har jo generelt blitt litt åpnere mot andre tjenester.

 

Nå skal det sies at jeg ikke bruker Google til alt, da. Bruker ikke søketjenesten, Chrome eller synk av kontakter. Men ellers er jeg flittig bruker av gmail, drive og alt det der, både gjennom jobb og på privaten.

Lenke til kommentar

Ting integrerer vel ikke helt tipp-topp mot Google nei. Mangel på støtte for push med Gmail er jo temmelig håpløst, men det er tydeligvis fordi Google fjernet støtten for Exchange ActiveSync (med mindre du betaler for Google Apps for Business) og bruker nå en slags proprietær variant av IMAP.idle som da ikke fungerer på iOS. Eneste måten å få push er vel å bruke Google sin egen Gmail.app eller Inbox.app og Gmail-appen syntes jeg ikke er spesielt bra..

 

Det er jo heller ikke mulig å få integrert noen iOS-backups osv mot Google/Google Drive men det er vel ikke så veldig rart. Du kan jo heller ikke sette Google Maps, Google Chrome eller lignende som "standard" så alt blir jo litt keitete. Selv så syntes jeg Google Chrome til iOS er dårligere enn Apple Safari på så godt som samtlige områder så hvorfor folk i det hele tatt gidder å bruke Chrome til iOS har jeg litt vanskelig for å forstå men det handler vel først og fremst om synkronisering av historikk og bookmarks mellom Chrome til iOS og Chrome til Mac/Windows vil jeg tro?

 

 

Du får jo heller ikke samme synkronisering av innhold mot Google Drive som du får mot iCloud Drive og lignende så du mister jo potensielt endel funksjonalitet. Men det meste av dette er jo egentlig mest relevant om du samtidig har en Mac og/eller en iPad itillegg.

Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg ser er at man ikke kan velge hvilke apper som skal være standard. Per nå har jeg macOS, som privat PC og bruker Safari på begge deler, så det er ikke et stort problem. Men det gjør meg nervøs for fremtiden hvis jeg skulle ville bytte. Utenom det synes jeg integrasjonen mot andre tjenester fungerer bra på iOS og macOS. Overlever uten push på privatmailen.

 

Ellers er jeg fornøyd med Gmail-appen. Jeg skiller da jobbmail i Gmail-app og privat mail i den innebygde mailen. Fungerer ypperlig, for Gmail-appen åpner linker, adresser og avtaler automatisk i de respektive Google-appene (hhvis Chrome, Google Maps og Google Calendar) og motsatt. Ypperlig måte å skille jobb og privat egentlig.

Lenke til kommentar

Er litt sånn usikker på den funksjonen selv. Jeg vet at den ikke skal auto-oppdatere med mindre telefonen ligger til lading. Men jeg har både iPhone X og iPad Pro og jeg er temmelig sikker på at de ikke auto-oppdaterer hver gang de ligger til lading. Spesielt iPad-en som jeg ikke bruker så alt for ofte har gjerne 15+ oppdateringer hver gang jeg sjekker manuelt.

Lenke til kommentar

Er litt sånn usikker på den funksjonen selv. Jeg vet at den ikke skal auto-oppdatere med mindre telefonen ligger til lading. Men jeg har både iPhone X og iPad Pro og jeg er temmelig sikker på at de ikke auto-oppdaterer hver gang de ligger til lading. Spesielt iPad-en som jeg ikke bruker så alt for ofte har gjerne 15+ oppdateringer hver gang jeg sjekker manuelt.

 

Jeg har huket av for at den kan oppdatere på mobildata også.Har hatt 3 apper som er klare for å oppdateres men jeg har ikke gjort det manuelt enda,da jeg vil se om den oppdaterer automatisk.Så langt,ingenting.Nå står den til lading men samme der.Har ventet snart et døgn...Merkelig.Mulig en IOS 11 feil?

Lenke til kommentar

Hvordan opplever foresten dere med iPhone X batterikapasiteten?

 

Fra klokken 06:00 om morgenen og 100% oppladet så bruker jeg kun 5-7% med strøm frem til klokken 16:30. Ikke veldig heavy bruk akkurat, men ganske "normalt" vil jeg si. Litt Youtube, ett par bilder etc. Hører også på SPotify på vei til jobb med Sony WH1000 hodetelefoner (bluetooth) . Reisetid er ca. 30min. hver vei.

 

Må si dette er ganske imponerende faktisk...

Lenke til kommentar

Hvordan opplever foresten dere med iPhone X batterikapasiteten?

 

Fra klokken 06:00 om morgenen og 100% oppladet så bruker jeg kun 5-7% med strøm frem til klokken 16:30. Ikke veldig heavy bruk akkurat, men ganske "normalt" vil jeg si. Litt Youtube, ett par bilder etc. Hører også på SPotify på vei til jobb med Sony WH1000 hodetelefoner (bluetooth) . Reisetid er ca. 30min. hver vei.

 

Må si dette er ganske imponerende faktisk...

 

Om jeg bruker mobilen aktivt med skjerm på,bruker jeg ca 10% pr time.Har ikke testet med å se på videoer,mulig det drar mer.

Synes uansett at 10% på en hel time er bra.På standby bruker den nesten ingenting. Legger jeg fra meg mobilen fulladet har jeg fremdeles 100% etter 7 timer.

Lenke til kommentar

Brukte nettopp telefonen som GPS fra Fredrikstad til Oslo mens jeg hørte på Spotify. 100% når jeg startet og 94% når jeg parkerte 1 time og 36 minutter senere. Ganske imponerende synes jeg. Vertfall i forhold til hva jeg er vant til... 

 

Min gamle Samsung hadde garantert vert på 50-60%.

Brukte du Google Maps eller Apple Maps? (eller noe annet forsåvidt)
Lenke til kommentar

 

Brukte nettopp telefonen som GPS fra Fredrikstad til Oslo mens jeg hørte på Spotify. 100% når jeg startet og 94% når jeg parkerte 1 time og 36 minutter senere. Ganske imponerende synes jeg. Vertfall i forhold til hva jeg er vant til... 

 

Min gamle Samsung hadde garantert vert på 50-60%.

Brukte du Google Maps eller Apple Maps? (eller noe annet forsåvidt)

 

Brukte Google maps. Bruker kun Google programvare så langt det lar seg gjøre. Bortsett fra Mail. Der bruker jeg Outlook appen :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en iPhone X 256GB for snart to uker siden og er storfornøyd med den. Jeg kjøpte den i USA, så betalte 10100kr, noe jeg synes var verdt å gi fra seg 5 års reklamasjonsrett for. Oppgraderingen fra iPhone 6 Plus er rett og slett enorm.

 

Når det er sagt, så er jeg nysgjerrig. Synes dere at FaceID når man låser opp telefonen er relativt treg? Det er ikke et stort problem, men jeg har også en Microsoft Surface Pro som har Windows Hello (samme prinsipp, ansiktsgjenkjenning med IR-kamera, så det funker i mørket), og den er betydelig raskere. Den kjenner igjen fjeset mitt og låser opp på en brøkdel av tiden iPhone bruker (iPhone bruker kanskje rundt 1 sekund fra jeg peker den mot fjeset, til den er låst opp). Surface Pro er kanskje ikke like sikker som iPhone X sin FaceID, det vet jeg ingenting om, men Windows Hello er definitivt raskere i hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg har også Surface Pro og den er rask ja når det kommer til annsiktsgjennkjenningen. Nå scanner vel ikke Surface Pro øynene, men kun ansiktet tror jeg. iPhone scanner jo begge deler hvis dette er påslått.

 

Kunsten er å ikke vente til du ser hengelåsen åpne seg, men bare se på telefonen og svipe opp med en gang. Da sparer du vertfall ett halvt sekund og et halvt sekund.

 

Jeg opplever vertfall ikke opplåsing av iPhone går tregt. Tvert i mot en befrielse og slippe den hjemknappen med fingeravtrykksesnor. For den metoden var treigere synes jeg. Vertfall så føltes det sånn.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

iPhone X er den klart beste telefonen jeg noensinne har hatt. Kan ikke skjønne at denne ikke selger bedre. Prisen er nok drøy, men jeg tror nok at Samsung sine kommende toppmodeller blir like dyre. Om det er slik at prisen er for høy og de avslutter produksjonen, skal jeg isåfall beholde mitt statussymbol i mange år! ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Analytikerne har klart å skremme meg. Jeg har sittet på gjerdet og vurdert Iphone X i flere måneder. Og har samtidig vurdert å vente til neste versjon av Iphone X kommer. Jeg synes forøvrig at det nye designet overgår det gamle.

 

Men det er jo klart at dersom 8'eren selger bedre, så kan det være at Apple redesigner neste Iphone X til å bli en mellomting av dagens X og det gamle 6,7,8-designet. Hvem vet hva utfallet blir?

 

Iphone X 64GB selges nå hos CDon, for 10 690,-. håper de sender den til meg snart  :love: 

 

Samsungen (S7 edge) har jeg allerede solgt :green:

Lenke til kommentar

Det å tro at Apple forandrer planene og designet på 2018 modellene basert på salgstallene til iPhone X er nok temmelig ignorant. Apple har nok forberedt det meste rundt årets modeller god tid i forveien. De skal tross alt produseres i et helt latterlig høyt eksemplar så disse planene forandres ikke såpass raskt og såpass ofte.

 

Et av markedene Apple "sliter" mest med iPhone X er jo tilsynelatende Kina/Asia. Og akkurat her så syntes jeg det er merkelig at Apple har tilsynelatende gjort en såpass dårlig markedsanalyse? iPhone Plus (altså iPhone 6 Plus, 6S Plus og iPhone 7 Plus) har visstnok solgt mer enn iPhone 6, 6S og 7 i Kina. I det hele tatt så selges det flere "phablets" altså store telefoner (5,5+) telefoner i Kina enn hva det selges av mindre modeller. Det er en langt sterke trend mot de største telefonene i Kina og Asia enn det er ellers i verden, selv om trender går mot større og større modeller i resten av verden også.

 

Da er det jo litt merkelig at Apple blir overrasket over at iPhone 7 Plus og iPhone 8 Plus selger så godt i Kina, og at iPhone X ikke selger like godt som i resten av verden. Og Kina/Asia har tross alt blitt Apple sitt kanskje største og viktigste marked...

 

For hva  er det med iPhone X sammenlignet med iPhone 7 Plus og 8 Plus? Jo den er mindre og har mindre skjerm.. Og likevel så blir de overrasket? Virker som en temmelig stor blemme å ikke ha en iPhone X Plus klar, spesielt når du ser trenden i Asia som er et så stort og viktig marked... Det veldig høye prislappen hjelper nok ikke på den heller, spesielt når de helst vil ha store telefoner også koster da X med mindre skjerm samtidig mer sammenlignet med iPhone 8 Plus med større skjerm og eneste praktiske forskjellen er Face ID og OLED-skjerm.

 

 

 

iPhone X er en "jubileumsutgave" så det er helt naturlig at den forsvinner. Men jeg tror ikke den forsvinner i den forstand som det siktes til her, jeg tror den forsvinner i den form av iPhone 9 blir iPhone X med 2018 maskinvare og at vi får en iPhone 9 Plus som blir en iPhone X med 2018 maskinvare og ca samme formfaktorer og størrelse som dagens Plusmodeller. Også får vi en ny og rimeligere modell ala iPhone SE men med et design som er mer likt iPhone 6-8 med glass på baksiden så alle støtter trådløs lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...