Gå til innhold

Den store iPhone 8 / iPhone X tråden


Anbefalte innlegg

Har mye erfaring med Apple sine originale kabler og har slitt med det samme som de over på Apple Lightningkabel 0,5m og 1m. Men 2m har vært vesentlig mer robust, her er coatingen merkbart tykkere og den tåler mer. 0,5m og 1m er helt begredelig så jeg gikk bare over til å bruke utelukkende 2m først som sist og ingen av de har hatt problemer, mens nesten samtlige av de jeg har hatt på 0,5m og 1m har fått problemer.

 

Apple USB-C to Lightning er dog noe helt annet. Har gått over til å bruke mer eller mindre bare disse etter overgang til bruk av Apple USB-C 29W strømadapter og MacBook maskiner med bare USB-C koblinger. Og USB-C til Lightningkabelene er av langt bedre kvalitet, kan virkelig ikke sammenlignes. Selve kabelen er tykkere og coatingen er temmelig annerledes og tykkere og har ikke gitt meg noen problemer så langt.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det sertifiseringa gir deg ekstra egentlig?   Er selv godt fornøyd med Baseus sin.

 

Det betyr i all hovedsak at de har gått igjennom en test/verifisering hos Apple som godkjenner de for bruk med Appleenheter og hvor Apple går god for at de skal gi optimal ytelse.

 

Spesielt USB-C så har det jo vært veldig mye visvas med produsenter av både strømadaptere og kabler som ikke følger standarden og spesifikasjonene for USB-C som har bydd på ymse problemer, spesielt ved strømoverføring.

Lenke til kommentar

Har mye erfaring med Apple sine originale kabler og har slitt med det samme som de over på Apple Lightningkabel 0,5m og 1m. Men 2m har vært vesentlig mer robust, her er coatingen merkbart tykkere og den tåler mer. 0,5m og 1m er helt begredelig så jeg gikk bare over til å bruke utelukkende 2m først som sist og ingen av de har hatt problemer, mens nesten samtlige av de jeg har hatt på 0,5m og 1m har fått problemer.

 

Apple USB-C to Lightning er dog noe helt annet. Har gått over til å bruke mer eller mindre bare disse etter overgang til bruk av Apple USB-C 29W strømadapter og MacBook maskiner med bare USB-C koblinger. Og USB-C til Lightningkabelene er av langt bedre kvalitet, kan virkelig ikke sammenlignes. Selve kabelen er tykkere og coatingen er temmelig annerledes og tykkere og har ikke gitt meg noen problemer så langt.

Hm, får faktisk vurdere å kjøpe en sånn kabel om jeg ikke klarer å vente enda ett år da...

 

 

Hvordan vet man egentlig om kabelen er god nok til å utnytte hurtiglading? Da tenker jeg for eksempel når jeg benytter en ipad eller Samsung fast charge lader. Kastet senest i dag en ledning kjøpt fra ebay som var ubrukelig, og har en ny ledning og amperemeter i handlevognen fra ebay.

Godt spørsmål, på android får du jo faktisk beskjed om hvordan telefonen lades, men du merker det jo helt klart da.

Lenke til kommentar

Samsung Fast Charge kan ikke hurtiglade en iPhone / iPad så det vil uansett ikke fungere. Samsung sin Fast Charge baserer seg vel på Qualcomm sin Quick/Rapid Charge teknologi? Apple sin hurtigladning baserer seg på USB Power Delivery standarden som leveres via USB-C.

 

Så for å få hurtigladning så må du ha en USB-C strømadapter som støtter USB Power-Delivery (USB-PD) og eneste USB-C til Lightningkabelen som eksisterer per i dag er vel Apple sine egne så der er du jo begrenset til Apple sine uansett. I fremtiden så kreves det vel at du har en MFi-sertifisert kabel da Apple har en egen verifiseringsjekk ved tilkobling av Lightningkabel på iPad og iPhone og om kabelen ikke er godkjent så vil Apple nekte tilgangen til USB-PD og hurtigladning slik jeg forstår det.

 

 

EDIT:

 

Det er vel ingen måte å dobbeltsjekke hvorvidt du har hurtigladning eller ikke på telefonen. Men du merker det ved at telefonen/batteriet blir varmere, og du lader jo vesentlig raskere frem til 50% og noe raskere fra 50-80% og derfra så går det jo mer eller mindre like raskt/tregt uansett lader.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Tror kanskje begrepet hurtiglading ikke er helt riktig... Greia er at laderen som følger med iPhone er jo treg, mens den som følger med ipad eller en Samsung telefon, lader nye raskere. Opplever stor forskjell i hvor raskt iphonen lader ut fra hvilken ledning jeg bruker, og da antar jeg det er riktig begrensninger i hvor god kvaliteten er på disse. Vet at dinside testet diverse ledninger for en stund siden, og det avslørte store forskjeller.

Lenke til kommentar

Tror kanskje begrepet hurtiglading ikke er helt riktig... Greia er at laderen som følger med iPhone er jo treg, mens den som følger med ipad eller en Samsung telefon, lader nye raskere. Opplever stor forskjell i hvor raskt iphonen lader ut fra hvilken ledning jeg bruker, og da antar jeg det er riktig begrensninger i hvor god kvaliteten er på disse. Vet at dinside testet diverse ledninger for en stund siden, og det avslørte store forskjeller.

Stemmer, hurtigladingen til Apple følger USB-PD spec, og det er vel bare iPhone 8 og X, samt iPad Pro som har muligheten for den, mener den lader med 18W elns, mens iPhone drar vell maks 2A (10W) på vanlig usb?, men ja det er jo stor forskjell på 1A (5W) og 2A (10W)
Lenke til kommentar

Stemmer, hurtigladingen til Apple følger USB-PD spec, og det er vel bare iPhone 8 og X, samt iPad Pro som har muligheten for den, mener den lader med 18W elns, mens iPhone drar vell maks 2A (10W) på vanlig usb?, men ja det er jo stor forskjell på 1A (5W) og 2A (10W)

Men er det et fett om jeg benytter en ipad lader som yter 2A eller en Samsung lader som yter 2A?

Lenke til kommentar

Har hatt en del som ser slik ut (bilde som illustrasjon, hentet fra google images)

 

b7skLmv.jpg

 

Men har som sagt også hatt en hvor selve plasten helt ute ved lightning biten sprakk...

 

De fleste kablene jeg har hjemme som kun brukes til lading innomhus opplever jeg skjelden problemer med (utover at de blir "sticky"), men nå har jeg på sikt byttet ut mesteparten av disse med kabler som er MFi sertifisert, og laget med bedre materialer. Men de jeg har i bilen, og bruker på jobb samt ferie, de har i stor grad vart ekstremt kort.

De kablene på bildet er noe flere har opplevd, meg inkludert. Det holder bare ikke! De er dyre nok.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har iPhone 5s, og lurer på om jeg skal kjøpe iPhone 8. 

Jeg er ikke interessert i en veldig stor telefon, da jeg skal ha plass for den i lomma.

iPhone 8 virker passe stor. Det viktigste for meg er at den tar gode bilder og filmer.

Jeg liker red special edition. Var å så på den på eplehuset. Lekker telefon.

I skrivende stund ligger den til 6989,- laveste pris på prisjakt (64 GB)

Er det verdt å kjøpe denne telefon nå, eller er den allerede utdatert?

iPhone 8+ og iPhone X er for store og dyre. Jeg liker ikke iPhone X, så den er helt uaktuell.

Av dagens modeller virker iPhone 8 som det beste kjøpet for meg.

Men er redd for at den blir erstattet av en ny og bedre modell i høst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...