Gå til innhold

Nyutdannet ingenør uten jobb etter ett år.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg gikk ut av Høgskolen i Bergen i 2016 med bachelorgrad i elkraftteknikk. 

 

Dette var en av de beste utdannelsene i Norge når jeg startet med tanke på jobbmuligheter både fordi etterspørselen var enorm og fordi utdannelsen er veldig bred og anvendelig (blander elektro, automasjon, programmering og selvfølgelig klassiske elkrafttekniske fag).Jeg så etterhvert i studiene at arbeidsmarkedet fikk seg en knekk da oljeprisen sank som en stein og strømprisene nådde nye bunnpunkt. 

 

Nå har jeg jaktet jobb i ett år uten hell. Ikke at jeg har satset på hell altså, jeg har levert ca 65 søknader. Jeg startet å søke i Bergen men skjøv fokus mer østover mot hovedstaden og områdene rundt etter nyttår da jobbmarkedet i Bergen besto av lite utlyste stillinger og standardavslag på åpne søknader.

 

Nå har jeg nylig flyttet til Oslo og er nesten desperat etter jobb. Jeg har begynt å studere administrasjon og ledelse for å holde meg i gang og fordi jeg tenker dette kan være relevant i en mulig fremtidig prosjektleder/mellomlederrolle. Problemet er at jeg ikke har lyst til å studere. Jeg er stolt av utdanningen jeg allerede har tatt og er ekstremt sulten på å gjøre nytte for meg i en relevant jobb. Jeg har lyst til å lære mer om faget jeg satt i månedsvis for å lære meg og jeg har lyst til å lære det gjennom en jobb.

 

Etter 65 avslag (3 intervjuer) har selvtilliten sunket proporsjonalt med at lysten til å få vist meg frem har steget.

 

Er det andre som har lignende erfaringer? Hvordan fikk dere jobb til slutt?

 

Hva skal jeg gjøre for å få jobb?

 

Ser en arbeidsgiver negativt på en arbeidssøker som har gått ett år etter endt utdannelse uten relevant jobb? (Har heldigvis hatt jobb, men i en helt annen bransje)

 

Skal også nevnes at det kun er ca 20% av de jeg gikk ut av studiet sammen med er i relevant jobb per dags dato.

 

Alt av erfaringer og tips mottas med stor takk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Broren min gikk på Fornybar energi, ingeniørfag på UiA.

Det tok vel 2-3 år før han fikk jobb, hvor han først var innom NAV, og så en del ikke så relevante jobber.

Til slutt fikk han iallefall en ingeniør-jobb, om enn ikke relatert til kraft eller fornybar energi.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Huff jeg får virkelig vondt av deg.  

 

Gikk ut samtidig som deg, men studerte Informatikk og Automasjon, og endte på en eller annen merkelig måte opp med jobb med en gang. Samtidig er det veldig mange studievenner som fortsatt leter eller har gått tilbake til gamle jobber. Det er fælt å si det, men flaks og nepotisme virker å være gjeldende for mange av de som har klart det.  

 

Kan jo gi råd fra intervjurundene jeg gikk før jeg ble ansatt?  

 

- Ha med et bilde av deg selv på CW, og se ut som på det bildet når du møter opp. Fint bilde.  

- Ikke prøv å vis mer enn du kan, men vær selvsikker og veloverveid i svarene du gir på spørsmålene som stilles. Tenkepauser er ikke bare lov, men etter min erfaring virkelig å anbefale. De ser ikke etter Einstein, de ser etter noen som er sugne på å lære og som tør å være ærlig.  

- Slapp av. Ikke se på det som et intervju hvor de skal teste deg, men et møte hvor du skal se om du er interessert i dem som arbeidsgiver. Da gir du deg selv all makten.  

- I et presset marked vil noen arbeidsgivere prøve å utnytte deg. Hvis du kommer til det punktet, ikke vær redd for å takke for tiden og ønske de lykke til. Øyeblikket de ser du er desperat, har du tapt.  

 

Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du kommer i mål ASAP! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huff jeg får virkelig vondt av deg.  

 

Gikk ut samtidig som deg, men studerte Informatikk og Automasjon, og endte på en eller annen merkelig måte opp med jobb med en gang. Samtidig er det veldig mange studievenner som fortsatt leter eller har gått tilbake til gamle jobber. Det er fælt å si det, men flaks og nepotisme virker å være gjeldende for mange av de som har klart det.  

 

Kan jo gi råd fra intervjurundene jeg gikk før jeg ble ansatt?  

 

- Ha med et bilde av deg selv på CW, og se ut som på det bildet når du møter opp. Fint bilde.  

- Ikke prøv å vis mer enn du kan, men vær selvsikker og veloverveid i svarene du gir på spørsmålene som stilles. Tenkepauser er ikke bare lov, men etter min erfaring virkelig å anbefale. De ser ikke etter Einstein, de ser etter noen som er sugne på å lære og som tør å være ærlig.  

- Slapp av. Ikke se på det som et intervju hvor de skal teste deg, men et møte hvor du skal se om du er interessert i dem som arbeidsgiver. Da gir du deg selv all makten.  

- I et presset marked vil noen arbeidsgivere prøve å utnytte deg. Hvis du kommer til det punktet, ikke vær redd for å takke for tiden og ønske de lykke til. Øyeblikket de ser du er desperat, har du tapt.  

 

Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du kommer i mål ASAP! 

Sjelden man leser så gode svar.

 

Mitt videre råd blir å ikke være redd for å lene deg på NAV/samfunnet for penger. Du må jo leve av noe? Det vil bare bygge deg opp og gjøre deg i bedre stand til å søke jobber.

 

Mange vil nok mene at du skal ta -enhver- jobb for å tjene penger i mellomtiden. Det -kan- være et godt råd, så lenge du ikke mister øyet av ballen, og har overrskudd til å søke max på jobber du har utdannelse til.

Lenke til kommentar

 

Etter 65 avslag (3 intervjuer) har selvtilliten sunket proporsjonalt med at lysten til å få vist meg frem har steget.

 

Er det andre som har lignende erfaringer? Hvordan fikk dere jobb til slutt?

 

Hva skal jeg gjøre for å få jobb?

Et nei er nærmere et ja. Ikke la deg synke av tidligere avslag, fortsett å søk!

 

Ta deg en tur innom ditt nærmeste Karrieresenter, de er som regel veldig behjelpelige med utforming av søknad og CV m.m.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at du har flyttet østover nylig, men har du tenkt tanken på å utvide horisonten? Tenker nordover. Det virker som om i nordområdene er det hvertfall lite som lyses ut, men går på bekjentskap. Så kan være en ide å ringe rundt, særlig om du kan være villig til å bo mer landlig er dem veldig ute etter dyktige unge folk

 

Forstår godt at du blir frustrert og lei deg, men tror det beste rådet er å holde koken. Jeg er selv mellomleder, og den situasjonen din er noe man forstårog ikke noe jeg hadde tenkt noe særlig over. Spesielt når du argumenterer om at du tar studie for å "holde deg igang", det virker som en svært god egenskap. 

Lenke til kommentar

Jeg er stolt av utdanningen jeg allerede har tatt og er ekstremt sulten på å gjøre nytte for meg i en relevant jobb. Jeg har lyst til å lære mer om faget jeg satt i månedsvis for å lære meg og jeg har lyst til å lære det gjennom en jobb.

 

Veldig bra. Du høres ut som en som kan bli en ressurs for et selskap og nettopp en slik type person de ønsker å ansette.

 

Er dette noe du får kommunisert tydelig i søknaden din?

 

Etter 65 avslag (3 intervjuer) har selvtilliten sunket proporsjonalt med at lysten til å få vist meg frem har steget.

 

Er det andre som har lignende erfaringer? Hvordan fikk dere jobb til slutt?

 

 

Betyr 65 avslag at du har søkt på 65 relevante stillinger og blitt kalt inn kun på 3? 

 

I så fall tenker jeg umiddelbart at du kan ha noe å hente på søknadsteksten din.

 

Personlig sendte jeg inn nærmere 20 søknader i løpet av 6 uker. Noen utlyste stillinger. Noen åpne. Ett intervju maset jeg meg omtrent til.

 

Var inne på totalt 3 intervju og fikk tilbud hos en av de. Avslag hos de to andre. En av de hørte jeg ikke engang fra, men jeg sa vel egentlig på intervjuet at jeg kanskje så for meg en annen type stilling, så det var kanskje ikke så rart. Halvparten av søknadene fikk jeg aldri svar på engang.

 

Det suger å få avslag og jeg kjenner følelsen, men det er dessverre bare noe man må gjennom. Når kun 20% av dine medstudenter har fått jobb, så er det tydeligvis et vanskelig marked. 

 

Jeg ville forsøkt å optimalisere søknadsteksten din. Finn en grei mal du bruker for alle, men optimaliser den for hvert firma. 

 

Kanskje finnes det noen ting du kan lære deg i mellomtiden? Noe praktisk relevant kunnskap? 

 

I min bransje er praktisk kunnskap veldig verdifullt. Kan du jobbe som fagarbeider innen dette i noen måneder? I så fall havner du et hestehode foran andre i køen.

 

Lykke til. :) 

Lenke til kommentar

 

 

Kan jo gi råd fra intervjurundene jeg gikk før jeg ble ansatt?

 

- Ha med et bilde av deg selv på CW, og se ut som på det bildet når du møter opp. Fint bilde.

- Ikke prøv å vis mer enn du kan, men vær selvsikker og veloverveid i svarene du gir på spørsmålene som stilles. Tenkepauser er ikke bare lov, men etter min erfaring virkelig å anbefale. De ser ikke etter Einstein, de ser etter noen som er sugne på å lære og som tør å være ærlig.

- Slapp av. Ikke se på det som et intervju hvor de skal teste deg, men et møte hvor du skal se om du er interessert i dem som arbeidsgiver. Da gir du deg selv all makten.

- I et presset marked vil noen arbeidsgivere prøve å utnytte deg. Hvis du kommer til det punktet, ikke vær redd for å takke for tiden og ønske de lykke til. Øyeblikket de ser du er desperat, har du tapt.

 

Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du kommer i mål ASAP!

Takk for svar!

 

Du peker på mye jeg har hatt fokus på på de intervjuene jeg har vært på. Føler de har gått bra når jeg har blitt kalt inn og tilbakemeldingene jeg har fått etter avslag har vært at de har fått et veldig godt inntrykk av meg som person men at det har vært personer med mer erfaring/fagbrev+ingeniørutdanning som har blitt tilbudt stillingen. Dette er jo selvfølgelig forståelig. Problemet er jo egentlig å få komme på intervjuene.

Lenke til kommentar

 

Sjelden man leser så gode svar.

 

Mitt videre råd blir å ikke være redd for å lene deg på NAV/samfunnet for penger. Du må jo leve av noe? Det vil bare bygge deg opp og gjøre deg i bedre stand til å søke jobber.

 

Mange vil nok mene at du skal ta -enhver- jobb for å tjene penger i mellomtiden. Det -kan- være et godt råd, så lenge du ikke mister øyet av ballen, og har overrskudd til å søke max på jobber du har utdannelse til.

 

Tusen takk for svar og råd!

 

 

Jeg er nok i prinsippet svært skeptisk til å få støtte av NAV da jeg føler jeg er en ung, frisk mann i min beste alder som har mye å bidra med. Skal ikke si at ikke tanken har streifet meg. Økonomisk klarer jeg meg i noen måneder til da jeg jobbet 70% ved siden av studiene og 100% etterpå og satt av en del penger til nettopp en slik situasjon jeg er i nå. Som sagt studerer jeg også litt nå i påvente av jobb og da er det så vidt jeg har skjønt ikke mulig å få støtte av NAV.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at du har flyttet østover nylig, men har du tenkt tanken på å utvide horisonten? Tenker nordover. Det virker som om i nordområdene er det hvertfall lite som lyses ut, men går på bekjentskap. Så kan være en ide å ringe rundt, særlig om du kan være villig til å bo mer landlig er dem veldig ute etter dyktige unge folk

 

Forstår godt at du blir frustrert og lei deg, men tror det beste rådet er å holde koken. Jeg er selv mellomleder, og den situasjonen din er noe man forstårog ikke noe jeg hadde tenkt noe særlig over. Spesielt når du argumenterer om at du tar studie for å "holde deg igang", det virker som en svært god egenskap.

Takk for svar!

 

Har vurdert å strekke horisonten lenger ja, men er som mange i en familiesituasjon hvor der flytting etter jobb ikke er et veldig attraktivt alternativ. Har vurdert om jeg kan få det til med ukependling og det er selvfølgelig en mulighet for den rette jobben. Ser også etter muligheter innen halvannen time fra Oslo med bil.

 

Det er nok sant at jeg er frustrert ja, er fort gjort å havne i en vond sirkel hvor man føler at sin egen verdi i arbeidsmarkedet er liten. Jeg har jo selvfølgelig også i bakhodet at slike svingninger i markedet kommer med jevne mellomrom og prøver å holde positiviteten oppe :-)

 

Fint å høre at studier kan være positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er stolt av utdanningen jeg allerede har tatt og er ekstremt sulten på å gjøre nytte for meg i en relevant jobb. Jeg har lyst til å lære mer om faget jeg satt i månedsvis for å lære meg og jeg har lyst til å lære det gjennom en jobb.

Veldig bra. Du høres ut som en som kan bli en ressurs for et selskap og nettopp en slik type person de ønsker å ansette.

 

Er dette noe du får kommunisert tydelig i søknaden din?

Etter 65 avslag (3 intervjuer) har selvtilliten sunket proporsjonalt med at lysten til å få vist meg frem har steget.

Er det andre som har lignende erfaringer? Hvordan fikk dere jobb til slutt?

 

Betyr 65 avslag at du har søkt på 65 relevante stillinger og blitt kalt inn kun på 3?

 

I så fall tenker jeg umiddelbart at du kan ha noe å hente på søknadsteksten din.

 

Personlig sendte jeg inn nærmere 20 søknader i løpet av 6 uker. Noen utlyste stillinger. Noen åpne. Ett intervju maset jeg meg omtrent til.

 

Var inne på totalt 3 intervju og fikk tilbud hos en av de. Avslag hos de to andre. En av de hørte jeg ikke engang fra, men jeg sa vel egentlig på intervjuet at jeg kanskje så for meg en annen type stilling, så det var kanskje ikke så rart. Halvparten av søknadene fikk jeg aldri svar på engang.

 

Det suger å få avslag og jeg kjenner følelsen, men det er dessverre bare noe man må gjennom. Når kun 20% av dine medstudenter har fått jobb, så er det tydeligvis et vanskelig marked.

 

Jeg ville forsøkt å optimalisere søknadsteksten din. Finn en grei mal du bruker for alle, men optimaliser den for hvert firma.

 

Kanskje finnes det noen ting du kan lære deg i mellomtiden? Noe praktisk relevant kunnskap?

 

I min bransje er praktisk kunnskap veldig verdifullt. Kan du jobbe som fagarbeider innen dette i noen måneder? I så fall havner du et hestehode foran andre i køen.

 

Lykke til. :)

Tusen takk for svar!

 

Av de stillingene jeg har søkt har kanskje 40% vært helt relevante. De andre har kanskje foretrukket et par års erfaring eller har vært i fagområder som ikke er direkte spesialisert under utdannelsen min men som er nært beslektet (automasjon, elektronikk, kybernetikk). Av stillinger som er lyst ut for nyutdannede har det gjerne vært enorme søkertall, faktisk 2500 på det meste, men da gjerne fordelt på noen stillinger.

 

Er jo nærliggende å tro at det kan være søknaden min det er noe galt med. Jeg har jobbet utifra et par maler jeg har laget med god hjelp fra andre. Disse har jeg selvfølgelig prøvd å spisse til stillingene jeg søker. Jeg er generelt alltid på jakt etter å forbedre meg og prøver å forbedre søknaden hele tiden. På den annen side har jeg også kanskje gått meg inn i et spor hvor kreativiteten blir mindre da majoriteten av søknadene har endt med direkte avslag. Vurderer egentlig å skrote det jeg har og begynne med blanke ark. Det ble nevnt karrieresenter i et annet svar her og det tror jeg blir et naturlig steg videre i arbeidet med den "perfekte" søknad.

Lenke til kommentar

Satt nylig i telefonen med et bemanningsfirma som hyret inn folk for prosjekt arbeid, da jeg ble spurt om jeg hadde Arbeids erfaring om Loop-testing og arbeidsverktøy (Jeg kan det tekniske og bruksområde, osv.) siden jeg ikke har arbeidserfaring svarte jeg nei og dermed ble fortalt at jeg ikke dugde til jobben. Da jeg senere pratet med en kompis om han også hadde blitt kontaktet av dem, sa han at han hadde fått jobben pga. han hadde sagt "Jeg har hørt og lest om det", igjen ingen arbeidserfaring.

Poenget er: Bøy sannheten til din fordel, men ikke lyv om erfaring som du ikke har.

 

Skriv spesifikt arbeidsoppgaver i tidligere jobber, som f.eks : Kvalitetssikring, lesing og rettelse av tekniske dokumenter osv. Ting som du har gjort som er "vanlige" i den jobben kan bli beskrevet som noe storartet i jobben du søker på, ting kan bety så mangt.

For eksempel: *Forrige jobb - Rydding* -----> *Nye jobb - Opprettholde orden og system på arbeidsplassen*

 

Jeg sitter selv som 1,5 års arbeidsledig og fullførte nylig fagskolen uten noe særlig hell i jobbsøkingen, jeg er også blant de uheldige i gjengen som ikke har fått jobb da resten fikk den veldig tidlig.

Spør venner/familie som har nylig fått seg jobb, studer deres CV og søknad, spør om tips og gjerne øv på intervju sammen.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som deg. Ferdig med en maritim relatert bachelor i 2015, samme året som det ble halv pris på olja. Mistet tellingen på hvor mange søknader som har blitt sendt, har dog vært på noen intervjuer der jeg har kommet relativt tett på å lande en jobb. Fått den "Vi har dessverre bestemt oss for å ta inn en med mye erfaring denne gangen" en del ganger, forståelig nok for selskapene det. 

 

Kjenner mange som er i samme situasjon. Jeg føler arbeidsmarkedet har vært ganske hardt hittil i år, men så lenge man klarer å komme seg til intervju så er det jo håp. 

 

Meld deg som arbeidsledig hos NAV og si du er interessert i sånne felles møter som handler om jobbsøking. Jeg dro veldig god nytte av det og vi hadde en dyktig rådgiver. Om du vil, så kan jeg sende deg noen eksempler på CV-søknader han har laget. De er veldig oversiktlig og fine, lett å slenge igjen hos en potensiell arbeidsgiver i form av en åpen søknad. 

 

I likhet med deg bor jeg også sentralt på østlandet. Føles ut som at det er mange om benet her. Har du sett på stillinger nedover mot Østfold og Buskerud? 

Lenke til kommentar

Nav og praksis plass er en god start,(...)

 

Dette er en farlig anbefaling da det er veldig mye utnytting av gratis arbeidskraft til ikke nødvendigvis relevant arbeide, jeg ville aldri tatt en praksisplass hvis ikke det var en jeg forhandlet fram selv og hadde en kontakt som sa noe om innholdet i praksisen.

Lenke til kommentar

 

Nav og praksis plass er en god start,(...)

 

Dette er en farlig anbefaling da det er veldig mye utnytting av gratis arbeidskraft til ikke nødvendigvis relevant arbeide, jeg ville aldri tatt en praksisplass hvis ikke det var en jeg forhandlet fram selv og hadde en kontakt som sa noe om innholdet i praksisen.

 

 

Såklart, det er både negative og gode erfaringer her. Jeg mente jo ikke at han skulle gå for praksisplassen på rimi eller lignende, men innenfor sitt felt. De vi har på jobb har ikke ytret noe at de har havnet i slike situasjoner, men heller relevant arbeid. Alle har fått plass etter 3 måneders perioden. 

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikkje ei unik historie at folk kjem ut med ei utdanning på eit tidspunkt der det er dårlige tider.

Det er dessverre heller ikkje uvanlig at det kan gå fleire år før ein får relevant jobb.

 

Det som gjer dette spesielt vanskelig er at når ein har vært ute av arbeidslivet ei stund så er det også vanskeligare å få seg jobb, blant anna fordi den kompetansen du har fått deg sakte men sikkert blir utdatert når du ikkje er ein del av eit fagmiljø som gir deg faglig påfyll.

 

 

Du har alt fått ein del råd, så det som eg vil fokusere på er om du har søkt på dei rette jobbane sett utifrå situasjonen som du er i.

Du kan for eksempel med fordel spørre deg om det å flytte frå Bergen til Oslo er det beste steget for å få deg relevant jobb. Eg er sjølvsagt klar over at det er mange andre faktorar enn berre jobbtilbud som bestemmer kvar ein busetter seg, men det du burde kanskje sjå på muligheitene for å søke jobbar i meir grisgrendte strøk. Blant anna så ligg mesteparten av vannkraftverka innerst i fjordane på vestlandet, ikkje midt i storbyen.

Å flytte til f.eks. Sogn i eit års tid for å ta ein relevant jobb kan være godt verdt det. Om ikkje anna vil det åpne langt fleire dører når du har litt yrkeserfaring, 

 

Andre ting du bør vurdere er om du søker breidt nok innanfor fagfeltet ditt. Om du for eksempel kun har fokusert på toppjobbar som fagansvarlig for salgsavdelingar i det private næringsliv så blir det åpenbart vanskeligare å få seg jobb då mange av dei erfarne ingeniørane som vil ha seg ein kontorjobb også søker på dei same jobbane.

 

Har du søkt på jobbar i tilstøtande fagfelt? Dei fleste store byggeprosjekt enten det er snakk om veg, bygg, båt eller plattformar vil nok ha behov for teknisk kompetanse på ditt område som ein del av eit tverrfaglig team.

 

 

For å oppsumere:

Du må nok berre stå på og fortsette å søke, men ta ei vurdering på om du har søkt på dei rette jobbane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...