Gå til innhold

Lydstøy fra datamaskin selv gjennom USB-DAC


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Opplever å få mye støy(altså skurring) i hodetelefonene når de er koblet til datamaskinen når jeg spiller noe som krever litt prosesseringskraft. På idle/youtube/whatever er det ingen støy. Dette gjelder enten jeg kobler hodetelefonene direkte til hovedkortet eller om jeg kjører gjennom en Dac/Amp(Schiit Jotunheim) koblet på via USB.

 

Noen som vet hva som kan være årsaken og en eventuell fiks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støyen kommer sannsynligvis/muligens fra en annen komponent i PCen. Enten skjermkort eller prosessor. Men den går via hovedkortet, så vidt jeg skjønner, noe som den ikke burde. Men man kan jo like gjerne skylde på komponenten lyden kommer fra. Hvem vet.

 

Lydkort med ekstern strømforsyning bør også fikse problemet.

 

Edit: En USB-hub med ekstern strømforsyning kan også være verdt et forsøk.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Med mindre feilen ligger i USB-enheten vil en isolator høyst sannsynlig fjerne støyen. Bruker samme typen selv, og den gjør underverker på opptak over USB selv om jeg ikke opplever ditt problem ved avspilling selv om dette skjer til tider.

 

https://hifimediy.com/usb-isolator

 

Vær dog oppmersom på at du ikke han dra like mange mA ut av denne som en ren USB-port. Som regel går det greit da det meste av utstyr trekker beskjedne mengder strøm.

Lenke til kommentar

Det er nok som Emancipate sier at det er skjermkort/prosessor som skaper støy og så isolerer ikke hovedkortet godt nok. Lyd-brikken ligger vel ganske nærme PCI-E lanes. Siden jeg opplever støyen både gjennom direkte 3,5mm plug og USB er det vel hovedkortet det står i. Får bare kjøre musikk hele tiden mens jeg spiller inntil jeg bytter ut hovedkortet.

Lenke til kommentar

Schiit Wyrd er en USB regenerator (USB inn og USB ut). Som regenererer USB-signalet og erstatter strøm med ren strøm som ikke kommer fra PC'en. Dette er en relativt billig variant som fungerer godt for akkurat slike problem.

 

Optisk gir dårlig lyd (det er den dårligste standarden for overføring av digital lyd) - ikke bare i følge meg, men også i følge flere produsenter av DAC'er (som også har støtte for optisk på sine produkter). Timing er problemet med optisk overføring (som gir jitter). Optisk kan forbedres med å bruke glass i kabelen; men da får man fort trøbbel med å bøye kabelen for mye osv. Finnes også andre varianter som forbedrer digital overføring via optisk, men de kablene koster fort en hel del penger. Standard billig-kabler fra elkjøp og lignende til 50 spenn (eller 150) gir svært dårlig lyd samme hva enkelte måtte påstå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Optisk gir dårlig lyd (det er den dårligste standarden for overføring av digital lyd) - ikke bare i følge meg, men også i følge flere produsenter av DAC'er (som også har støtte for optisk på sine produkter). Timing er problemet med optisk overføring (som gir jitter). Optisk kan forbedres med å bruke glass i kabelen; men da får man fort trøbbel med å bøye kabelen for mye osv. Finnes også andre varianter som forbedrer digital overføring via optisk, men de kablene koster fort en hel del penger. Standard billig-kabler fra elkjøp og lignende til 50 spenn (eller 150) gir svært dårlig lyd samme hva enkelte måtte påstå.

 

Nei, optisk gir ikke dårlig lyd sammenlignet med andre varianter av digital overføring. 

 

Derimot er det en veldig stor fordel å skille den elektriske forbindelsen mellom en pc og avansert hif-utstyr hvis man har støy problemer.

Lenke til kommentar

Kan legge til en link fra Hifi-sentralen, hvor det foregår diskusjoner om forskjeller mellom optisk og andre varianter. Dette er folk som  gjerne bytter ut strømkablene på sine lyddingser for å få bedre lyd:

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/68109-optisk-vs-koaksial.html

 

Det kan altså finnes masse teoretiske forskjeller - som for eksempel jitter osv - men hørbare forskjeller finnes ikke kvalitetsmessig. 

 

Når det gjelder optiske kabler, såfremt kvaliteten er ok (og normal lengde), at det viktigste er at kontaktene er gode så de sitter skikkelig.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

 

Optisk gir dårlig lyd (det er den dårligste standarden for overføring av digital lyd) - ikke bare i følge meg, men også i følge flere produsenter av DAC'er (som også har støtte for optisk på sine produkter). Timing er problemet med optisk overføring (som gir jitter). Optisk kan forbedres med å bruke glass i kabelen; men da får man fort trøbbel med å bøye kabelen for mye osv. Finnes også andre varianter som forbedrer digital overføring via optisk, men de kablene koster fort en hel del penger. Standard billig-kabler fra elkjøp og lignende til 50 spenn (eller 150) gir svært dårlig lyd samme hva enkelte måtte påstå.

 

Nei, optisk gir ikke dårlig lyd sammenlignet med andre varianter av digital overføring. 

 

Derimot er det en veldig stor fordel å skille den elektriske forbindelsen mellom en pc og avansert hif-utstyr hvis man har støy problemer.

 

Mannen (Mike Moffat) som laget den første eksterne DAC'en er veldig uenig med deg. Det er veldig lett å høre forskjellen også. Samme tilbakemelding har også Nicolae Jitariu (som er grunnlegger av Rockna Audio og Audiobyte, som også har jobbet i en årrekke for PS Audio, MSB, Audio Mirror, Acoustic Precision, Fase, Jadis, Nonsolomusica, Wadia, Goldmund+++).

 

Digital lyd er ikke bare 0 og 1, det er også tid. Tiden er analog (et problem man ikke har om man overfører en fil til ekstern harddisk f.eks). Forøvrig er også 0 og 1 overført i form av et analogt signal med +/- spenning (eller lys/ikke lys for optisk).

 

Edit:

Tilbakemelding fra de to nevnte ovenfor relatert kvalitetsrangering av digital lydoverføring (dårligst først)

 

Optisk, USB, Coaxial SPDIF, BNC SPDIF, AES/EBU, I2S, BWD (det er også noe debatt om BWD er det samme som I2S async eller ikke. Den perfekte USB implementasjonen i DAC'en kan potensielt komme på høyde med Coaxial SPDIF (Schiit Gen 5 USB er grensesnittet som har kommet der/kommet nærmest så langt).

 

Edit2:

Vi snakker da selvsagt hele tiden om USB2 Async; USB 1.0/1.1 er ikke med på skalaen engang ;)

 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

Optisk gir dårlig lyd (det er den dårligste standarden for overføring av digital lyd) - ikke bare i følge meg, men også i følge flere produsenter av DAC'er (som også har støtte for optisk på sine produkter). Timing er problemet med optisk overføring (som gir jitter). Optisk kan forbedres med å bruke glass i kabelen; men da får man fort trøbbel med å bøye kabelen for mye osv. Finnes også andre varianter som forbedrer digital overføring via optisk, men de kablene koster fort en hel del penger. Standard billig-kabler fra elkjøp og lignende til 50 spenn (eller 150) gir svært dårlig lyd samme hva enkelte måtte påstå.

 

Nei, optisk gir ikke dårlig lyd sammenlignet med andre varianter av digital overføring. 

 

Derimot er det en veldig stor fordel å skille den elektriske forbindelsen mellom en pc og avansert hif-utstyr hvis man har støy problemer.

 

Mannen (Mike Moffat) som laget den første eksterne DAC'en er veldig uenig med deg. Det er veldig lett å høre forskjellen også. Samme tilbakemelding har også Nicolae Jitariu (som er grunnlegger av Rockna Audio og Audiobyte, som også har jobbet i en årrekke for PS Audio, MSB, Audio Mirror, Acoustic Precision, Fase, Jadis, Nonsolomusica, Wadia, Goldmund+++).

 

Digital lyd er ikke bare 0 og 1, det er også tid. Tiden er analog (et problem man ikke har om man overfører en fil til ekstern harddisk f.eks). Forøvrig er også 0 og 1 overført i form av et analogt signal med +/- spenning (eller lys/ikke lys for optisk).

 

 

Nei det er ikke lett å høre forskjellen. Det du eventuelt hører som forskjell kan være forskjell i nivå, eller eventuelt produsentens kvalitetsforskjeller på elektronikken benyttet på de forskjellige digitale inngangene.

 

Som overføringssystem for digitallyd er det ingen hørbar kvalitetsforskjell.

Lenke til kommentar

Det er kjempelett å høre forskjell; en god USB implementasjon sammenlignet med Coaxial SPDIF er derimot veldig vanskelig å høre forskjell på. Øret er ekstremt følsomt for tid (mot det ekstreme).

 

Edit:

Nivåforskjell er ikke eksisterende når man tester på samme DAC; har også testet dette på flere DAC fra prisnivå 2.000 til 150.000+.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hehe, ok, jeg gir opp. Det er greit å ha forskjellige synspunkter :)

Jeg har tatt ABX blindtest med å la noen andre switche mellom dem mens jeg sitter med ryggen til (optisk vs USB). Startpunkt var ukjent selvsagt. Traff hver gang (valgene var ikke annenhver; tilfeldig der også). 

 

Det er helt klart at differansen blir større til bedre kvalitet man har på hele lyd-kjeden. Til bedre kvalitet på samtlige komponenter til med naturlig høres lyden ut (man får ikke den typisk harde digitale lyden man vanligvis får på dårligere komponenter). 

 

Helt ok at man er uenig, jeg respekterer at du mener det ikke er noen forskjell - men da bør du også respektere at verden ikke nødvendigvis er slik (muligens det er slik på utstyret du har?).

 

Edit:

Pris er ikke alt; jeg testet og returnerte en Moon 380DSD DAC som koster over 50.000 (som er kjent for å være veldig bra); men Schiit Yggdrasil til 30.000 er bedre på absolutt alt. Så høy pris er ikke det samme som høy kvalitet, men disse tingene henger vanligvis sammen til en viss grad.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Men for å svare trådstarter; en Schiit Wyrd for å rydde opp i USB-signalene fra PC'en vil løse dette, alternativt kan man selvsagt bruke optisk (veldig mange PC'er har det på minijack'en, men bør sjekkes opp først). Alternativt kan man bruke Schiit Eitr som er en USB til coaxial SPDIF converter med galvanisk skille - dette er uten tvil det beste om DAC'en din har coaxial spdif plug (husk å bruke 75ohm kabel; ikke vanlig lydkabel).

 

Av disse ville jeg styrt unna optisk siden som nevnt tidligere; jeg misliker kvaliteten fra optisk. Om du ikke er en lydnerd har det ingen betydning, gå for optisk  :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Hehe, ok, jeg gir opp. Det er greit å ha forskjellige synspunkter :)

Jeg har tatt ABX blindtest med å la noen andre switche mellom dem mens jeg sitter med ryggen til (optisk vs USB). Startpunkt var ukjent selvsagt. Traff hver gang (valgene var ikke annenhver; tilfeldig der også). 

 

Det er helt klart at differansen blir større til bedre kvalitet man har på hele lyd-kjeden. Til bedre kvalitet på samtlige komponenter til med naturlig høres lyden ut (man får ikke den typisk harde digitale lyden man vanligvis får på dårligere komponenter). 

 

Helt ok at man er uenig, jeg respekterer at du mener det ikke er noen forskjell - men da bør du også respektere at verden ikke nødvendigvis er slik (muligens det er slik på utstyret du har?).

 

Edit:

Pris er ikke alt; jeg testet og returnerte en Moon 380DSD DAC som koster over 50.000 (som er kjent for å være veldig bra); men Schiit Yggdrasil til 30.000 er bedre på absolutt alt. Så høy pris er ikke det samme som høy kvalitet, men disse tingene henger vanligvis sammen til en viss grad.

 

 

Som jeg nevnte - det er da forskjellen du hører av produsentens design/kvalitet.

 

Ikke forskjellen mellom de forskjellige digitale overføringssystemene. Da måtte du teste mengder av utstyr for å ha god nok grunn til å felle en dom.

 

Etter å ha trålet hifi-forum i 20 år er mitt inntrykk de fleste mener at det ikke er noen forskjell - men at noen foretrekker det ene foran det andre - men ikke for at det ene er et dårligere overføringssystem. Det samme er mitt inntrykk - på eget utstyr.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...