Gå til innhold

Lydstøy fra datamaskin selv gjennom USB-DAC


Anbefalte innlegg

Jeg vet dette er gjengs oppfatning, jeg blir like overrasket hver gang. Har enda ikke hørt at optisk har slått coxial spdif, med unntak av når det har vært noe galt med utstyret. Jeg har hørt på 50+ forskjellige DAC'er, så føler jeg begynner å få en viss bakgrunn for å mene det jeg mener. Også derfor jeg begynte å snakke med DAC-designere uten å påpeke mitt syn for å få innspill; jeg ble ekstremt nysgjerrig på hvorfor det var forskjell (jeg har en veldig teknisk bakgrunn og levde i en god stund med samme oppfattelse som deg - helt til mine ører fortalte meg noe annet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 (jeg har en veldig teknisk bakgrunn).

 

Jeg også - har ingeniøreksamen i både elkraft og elektronikk (samt elsertifikat for både gruppe L og høyspent) - har også jobbet en del med digitale overføringssystemer :)

Spennede; gikk selv på Høgskolen i Stavanger (nå Universitetet i Stavanger); og NTNU. Har holdt mest på med digitale systemer. Var også innom psykologi grunnfag (så jeg er klar over disse aspektene også).

 

Det mest fasinerende er hvor mye som kan påvirke 0 og 1 mellom 2 komponenter (og internt i komponenten). 0 og 1 skulle være bankers og idiotsikkert; helt til den kjipe analoge tiden kom inn og ødela alt. Lyd er komplisert, også derfor disse komponentene finnes i alle prisklasser. Et annet aspekt rundt DACer er sigmaldelta (matematisk tilnærming) vs multibit (the real thing); multibit rules :)

Lenke til kommentar

Optisk gir dårlig lyd (det er den dårligste standarden for overføring av digital lyd) - ikke bare i følge meg, men også i følge flere produsenter av DAC'er (som også har støtte for optisk på sine produkter). Timing er problemet med optisk overføring (som gir jitter). Optisk kan forbedres med å bruke glass i kabelen; men da får man fort trøbbel med å bøye kabelen for mye osv. Finnes også andre varianter som forbedrer digital overføring via optisk, men de kablene koster fort en hel del penger. Standard billig-kabler fra elkjøp og lignende til 50 spenn (eller 150) gir svært dårlig lyd samme hva enkelte måtte påstå.

Ehh - NEI NEI og atter NEI.

 

(Sorry til trådstarter - dette er vel litt off topic)

 

Leste gjennom denne tåden og er forbauset over nivået av idioti her.

Greit nok, Hifi er religion, og da skal man kanskje la folk ha troen sin, men å påstå at en optisk overføring gir dårligere lyd enn en tilsvarende annen digital overføring er rent vrøvl.

Normalt vil optisk og coax gi eksakt samme lyd. 

I noen tilfeller, som her, hvor støy er et problem, vil optisk, gitt at støyen ligger i jord, og ikke signal eliminere støyen helt.

Å blande inn jitter i diskusjonen rundt overføringsleddet er meningsløst og omtrent på samme nivå som om du hadde sagt at dette låter bedre fordi de en bufferkretsen på inngangen er velsignet av en ortodoks prest, og derfor låter det bedre.

At øret er så fintfølende at det kan trenes opp til å høre ørsmå forskjeller i lyd stemmer, og ja, det finnes folk som kan høre de utroligste tingene. Men jeg tror jeg har bedre belegg for å påstå at du prater vrøvl enn du har for å påstå at optisk skulle være et dårligere valg enn coax.

 

Hilsen en "voksen" som har levd flere år av høytalerdesign, bygget lydstudioer og en og annen TV-kanaler.

...og ja, min første DAC designet og bygget jeg selv i 1988, forøvrig en parallel design, siden jeg selv synes de-serialiseren genererte en del støy jeg ikke fikk filtrert helt bort før analogleddene.

Lenke til kommentar

Skikkelig saklig innlegg må jeg si *ironi*

 

Man hører forskjell; og folk bak Schiit og andre produsenter sier nøyaktig det samme. De har ingenting å vinne på å komme med slike påstander (de har selv støtte for optisk på sine produkter). Men det er fint at du vet bedre enn alle andre i bransjen, må være fantastisk å sitte på så utrolig mye mer kunnskap enn hele resten av bransjen sammenlagt. Jeg for min del er ikke så snever som deg; om noen ikke hører forskjell og er happy uansett hvilken måte man overfører digital lyd mellom komponenter på; så må de få lov til det. Men at noen ikke hører forskjellen betyr ikke at den ikke eksisterer. Jeg gjør mine valg basert på hva jeg hører.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

Schiit Wyrd er også en måte å gjøre det på. Alternativt prøv en annen USB port på PC'en kan også hjelpe.

 

Bestilt. Har ingen optisk inngang på Jotunheim. Takker for hjelpen!

 

Gi beskjed hvordan det fungerer når du har fått Wyrd på plass.

 

Skal gjøre det. Kommer vel tidlig neste uke en gang.

Lenke til kommentar

Skikkelig saklig innlegg må jeg si *ironi*

 

Man hører forskjell; og folk bak Schiit og andre produsenter sier nøyaktig det samme. De har ingenting å vinne på å komme med slike påstander (de har selv støtte for optisk på sine produkter). Men det er fint at du vet bedre enn alle andre i bransjen, må være fantastisk å sitte på så utrolig mye mer kunnskap enn hele resten av bransjen sammenlagt. Jeg for min del er ikke så snever som deg; om noen ikke hører forskjell og er happy uansett hvilken måte man overfører digital lyd mellom komponenter på; så må de få lov til det. Men at noen ikke hører forskjellen betyr ikke at den ikke eksisterer. Jeg gjør mine valg basert på hva jeg hører.

 

Sorry, men nei - det er ren placebo, med mindre noen har prestert å gjøre en totalt konstruksjonstabbe.

Jeg har stor respekt for lyd, og har jobbet mye og lenge med det. Jeg har selv hørt forskjell på ting jeg tvilte på at var mulig, og til og med jobbet med en kar jeg ikke kunne sette fast i blindtest av to generasjoner av Neutrik XLR kontakter. Når han klarte 18 av 20 forsøk ga jeg meg. Fyren brukte forøvrig hele trygda si på å kjøpe en ren oksygen og nitrogenblanding han fylte stua med - luft var ikke egnet for lyd.

Men dette - sorry men nei - det blir som å påstå at en CD låter bedre om den sendes med Post Nord i stedet for Posten.

Det er rett og slett ikke noen sted i overføringen av det digital signalet at optisk eller coax påvirker innholdet som overføres.

Lenke til kommentar
Sorry, men nei - det er ren placebo, med mindre noen har prestert å gjøre en totalt konstruksjonstabbe.

Jeg tenkte først det samme. Men det ser faktisk ut som om noen har prestert å gjøre en total konstruksjonstabbe. Jeg ser flere grafer der det er målt forskjeller som ikke burde være der gitt en perfekt konstruksjon. Slik jeg forstår det skyldes det at klokke sendes analogt, selv om hvert enkelt sample sendes digitalt.

 

Det virker likevel rart på meg at ikke mottaker klarer å fikse dette med en ørliten buffer.

 

http://www.sereneaudio.com/blog/TOSLINK-Experiment

Lenke til kommentar

det vil alltid finnes timingfeil

Nei, ikke med en standard der timingen ikke er en del av signalet. Der sample rate sendes som et digitalt signal først, og DACen har en klokke som står for timingen av når hvert sample skal spilles av. Dermed fjernes alle timingfeil (unntatt hvis de er så store at signalet overhodet ikke rekker frem i tide, og man får samme sample to ganger.) Eventuelle timingfeil skyldes da upresis klokke i DAC, ikke overføringen.

 

Det som oppstår da, er et behov for å holde klokka til DAC i sync med klokka til PCen, slik at man ikke får buffer underrun/overflow.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Sorry, men nei - det er ren placebo, med mindre noen har prestert å gjøre en totalt konstruksjonstabbe.

Jeg tenkte først det samme. Men det ser faktisk ut som om noen har prestert å gjøre en total konstruksjonstabbe. Jeg ser flere grafer der det er målt forskjeller som ikke burde være der gitt en perfekt konstruksjon. Slik jeg forstår det skyldes det at klokke sendes analogt, selv om hvert enkelt sample sendes digitalt.

 

Det virker likevel rart på meg at ikke mottaker klarer å fikse dette med en ørliten buffer.

 

http://www.sereneaudio.com/blog/TOSLINK-Experiment

Det som måles her er at en kjip 25$ USB gadget er kjipere enn utgangen på Pc'n.

Den er sannsynligvis konstruert med en enkel svingekrets uten krystalloscilator og genererer nok klokke basert på USB.

Uanset - å lese ut klokke fra et optisk eller elektrisk signal går ut på det samme.

Om bufferkretsene har lys eller strøm på den ene siden spiller ingen rolle, annet enn at lys koster en liten anelse mer å håndtere.

Lenke til kommentar

Uanset - å lese ut klokke fra et optisk eller elektrisk signal går ut på det samme.

Det er korrekt, men å lese et klokkesignal som er analogt er ikke det samme som å lese et digitalt klokkesignal. TOSLINK bruker et analogt klokkesignal. Og det er problemet, ikke at det overføres via lys.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...