Gå til innhold

Forfatteren bak Half-Life 2: Episode 3 har lagt ut hele plottet


Anbefalte innlegg

HL1 fortjener all hyllesten det har sanket opp gjennom årene. HL2 fortjener bare noe av den.

 

Enig, som du er inne på, HL2 er ikke et dårlig spill, det er bra teknisk, har endel elementer som var nytt for sjangeren, og er kompetent gjennomført. Men som frittstående spill er det ikke fantastisk. Og dette er noe jeg, og sikkert du, mente når det kom, ikke noe "etterpåklokskap", så jeg mener i fult alvor spillet er oppskrytt. HL1 var meget bra for sin tid.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Half-life må være tidenes mest oppskrytte spill-serie. Aldri skjønt hva som var så spesielt med de spillene. Middelmådig.

 

Middelmådig er din mening, men det er ikke vanskelig å skjønne hva som var spesielt med Half Life 2 når det revolusjonerte hele FPS-sjangeren. Det var en ny standard for grafikk, for bruk av fysikk, en helt ny plattform og en helt ny bruk av interaktiv historiefortelling gjennom blant annet NPCer mer lignende skuespillere enn statiske figurer. Vi tar slike ting forgjeves nå i 2017, så å kalle det oppskrytt i 2003 er bare historieløst.

 

 

Tittel på artikkelen er forøvrig missledende, da det ikke er noen som påstår at Epistle 3 er canon.

Ja jeg husker jeg ble virkelig imponert av fysikk demoene første gang jeg så de

Lenke til kommentar

Begge spill er fantastiske av forskjellige revolusjonerende grunner, HL1 hadde awesome combat, enemies og puzzles, for ikke å nevne den verden og atmosfæren som ble introdusert. HL2 utvidet videre fra det forrige spillet mye mer via en mer involverende story, unike karakterer og ikke minst en fantastisk fysikk motor. Hvor morro hadde man det ikke med gravity gun og evnen til å stable ting oppå hverandre :)

En annen ting HL2 introduserte, for meg iallefall var følelsen av en større verden og en frihet til å kunne løse problemer slik som man ville, til en viss grad selfølgelig. Det var lettere å leve seg inn i spillet!

Det føltes som begynnelsen på sandbox-setting i et FPS spill, spesielt i sekvensene der man kjørte rundt i buggyen og elve-båten.

Så av den grunn hadde jeg det mye gøyere i en HL2 gjennomspilling en 1'eren.

 

HL1 introduserte mye bra, HL2 introduserte enda mer og perfeksjonerte det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Morro at du presenterer din egne meninger som fakta :) Etter å ha spilt Battlefield 1942, Farcry og  COD 1 i opptil 2 år før HL2 kom ut, så skulle det mer til enn et slapt spill som HL2 for å imponere meg iallefall. 

 

 

Hvor presenterer jeg mine meninger som fakta? Ingen av de spillene du nevner hadde særlig livlige NPCer, eller tilbydde noe mer enn fetchquests.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange som legg mykje energi i å poengtere at dei synest Half-Life 2 var middelmådig. Det var fleire kjente avatarar i denne tråden som har gått igjen i fleire tidlegare trådar om serien.

 

Alle skal få lov til å ha sine subjektive meiningar, men er forstår ikkje heilt kvifor det er så viktig å vise resten av forumet at du ikkje likte HL2 kvar gong det blir oppretta ein tråd om spelet. For øvrig er Half-Life 2 statistisk sett eit svært bra spel. 13 år etter det kom ut ligg det framleis på 4. plass på Metacritic. Kanskje det er grunnen til at enkelte har så stort behov for å markere sin misnøye med spelet, sidan det er eit av tidenes beste spel.

 

Over til noko anna, dvs. sjølve artikkelen denne tråden handlar om.

 

Half-Life 3 kjem vel alltid til å vere ein meme, men det er synd at dei tilsynelatande har skrinlagt prosjektet. Half-Life var revolusjonerande og eit fabelaktig spel. Half-Life 2 var òg med å setje ein standard på mange område. Eg har hatt mykje glede av begge spela, så det er leit at Valve gav opp heile serien. Det hadde ikkje nødvendigvis vore behov for 2-3 oppfølgjarar. Berre Episode 3 med ein avslutning hadde eg gått med på. I beste fall Half-Life 3 som avslutta det heile. I staden for valgte dei å legge lok på ein av tidenes beste spelseriar etter å ha avslutta Episode 2 med ein cliffhanger. Eg synest det er dårleg gjort, men det er lite me får gjort med den saken.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ser kanskje for meg at de venter til "tiden er inne" og de har et lag som er motivert for, og har den rette kompetansen og erfaringen til, å lage en verdig oppfølger. Synes HL1 er et utrolig bra spill, og jeg har i ettertid storkost meg med Black Mesa-modden, som demonstrerer hvor godt den originale oppskriften faktisk holder seg. Storkoste meg med HL2, men høydepunktet for min del var nok episode 2, som jeg synes var det sterkeste av de tre nyeste spillene. 

Lenke til kommentar

Tipper det ikke blir så lenge til noen lager en mod basert på dette plottet, f.eks utviklerene av Black Mesa :)

 

For min del så synes jeg det er viktigere at Valve fortsetter å innovere med hardware og spill. Jeg liker svært godt at det er en så stor utvikler som gjør ting litt annerledes i industrien. Det er mer enn nok melking av spillserier til det kjedsommelige. Akkurat nå satses det på VR hos Valve. Det er der fremtiden ligger. Jeg ser frem til VR spillene deres og at enda flere skal få øynene opp for denne fantastiske teknologien.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/6vw9ll/i_just_tried_the_vive_while_waiting_for_dinner/

Lenke til kommentar

Selve atmosfæren var helt fantastisk i HL2. Det var rett og slett noe man ikke hadde opplevd lignende til før. Husker spesielt en liten detalj som var med på å understreke dette: Når man var i en tunnel første gang og brukte lommelykt ; hvis man lyste rett i ansiktet på dama så holdt hun opp armen for å skjerme seg mot lyset. Fikk skikkelig wow-opplevelse der da av denne bittelille detaljen. :)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Mange som legg mykje energi i å poengtere at dei synest Half-Life 2 var middelmådig. Det var fleire kjente avatarar i denne tråden som har gått igjen i fleire tidlegare trådar om serien.

 

Alle skal få lov til å ha sine subjektive meiningar, men er forstår ikkje heilt kvifor det er så viktig å vise resten av forumet at du ikkje likte HL2 kvar gong det blir oppretta ein tråd om spelet.

Jeg har ikke sagt det er middelmådig. Jeg sier det er et bra spill, men oppskrytt, og det er viktig fordi mange later til å være så stolte av at de liker HL2at det er til å få utslett av. Men det er ikke noe jeg sier bare for å provosere, jeg har i tillegg helt rett. Da blir terskelen lav.

Lenke til kommentar

Jeg sier det er et bra spill, men oppskrytt,

Er ikke rart at folk reagerer nor du kommer med slike utsagn om et fullstendig banebrytene spill som leverte på alle områder da det ble gitt ut. Hvordan i all verden du da får det til å bli oppskrytt henger jo ikke på greip for 99% av alle gamere. Ikke for å starte en diskusjon om andre spill, men det virker rett og slett som om du blander sammen HL og Halo... :/

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Mange som legg mykje energi i å poengtere at dei synest Half-Life 2 var middelmådig. Det var fleire kjente avatarar i denne tråden som har gått igjen i fleire tidlegare trådar om serien.

 

Alle skal få lov til å ha sine subjektive meiningar, men er forstår ikkje heilt kvifor det er så viktig å vise resten av forumet at du ikkje likte HL2 kvar gong det blir oppretta ein tråd om spelet.

Jeg har ikke sagt det er middelmådig. Jeg sier det er et bra spill, men oppskrytt, og det er viktig fordi mange later til å være så stolte av at de liker HL2at det er til å få utslett av. Men det er ikke noe jeg sier bare for å provosere, jeg har i tillegg helt rett. Da blir terskelen lav.

 

Korleis kan det vere oppskrytt når det er så kritikerrost? Subjektivt er sjølvsagt alle forskjellige, men når eit spel blir så godt mottatt av både kritikarar og forbrukarar, hamnar så høgt på Metacritic, korleis er det då oppskrytt? Det blir litt provoserande når du i tillegg skriv at du har heilt rett, sjølv om det er din subjektive meining som blir ytra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det sier seg selv. De fleste kritikerbransjer er en stor sirkelrunk, og spillkritikk er nok blant de verre i så måte. Den er overbefolket av usikker ungdom med lave kritiske ambisjoner, og da blir det sånn.

 

Spillkritikk har dessuten et stort deadlineproblem som gjør at svært mange spill får bedre medfart enn de fortjener.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Jeg sier det er et bra spill, men oppskrytt,

Er ikke rart at folk reagerer nor du kommer med slike utsagn om et fullstendig banebrytene spill som leverte på alle områder da det ble gitt ut. Hvordan i all verden du da får det til å bli oppskrytt henger jo ikke på greip for 99% av alle gamere. Ikke for å starte en diskusjon om andre spill, men det virker rett og slett som om du blander sammen HL og Halo... :/

 

 

Er det ikke rart? Folk er uenig også om spill som mange liker, hvorfor er det så overraskende? Jeg er ganske enig med Isbilen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Mange som legg mykje energi i å poengtere at dei synest Half-Life 2 var middelmådig. Det var fleire kjente avatarar i denne tråden som har gått igjen i fleire tidlegare trådar om serien.

 

Alle skal få lov til å ha sine subjektive meiningar, men er forstår ikkje heilt kvifor det er så viktig å vise resten av forumet at du ikkje likte HL2 kvar gong det blir oppretta ein tråd om spelet.

Jeg har ikke sagt det er middelmådig. Jeg sier det er et bra spill, men oppskrytt, og det er viktig fordi mange later til å være så stolte av at de liker HL2at det er til å få utslett av. Men det er ikke noe jeg sier bare for å provosere, jeg har i tillegg helt rett. Da blir terskelen lav.

 

Korleis kan det vere oppskrytt når det er så kritikerrost? Subjektivt er sjølvsagt alle forskjellige, men når eit spel blir så godt mottatt av både kritikarar og forbrukarar, hamnar så høgt på Metacritic, korleis er det då oppskrytt? Det blir litt provoserande når du i tillegg skriv at du har heilt rett, sjølv om det er din subjektive meining som blir ytra.

 

 

Spill må få gode skussmål for å være oppskrytt. Det er jo nettopp dett oppskrytt betyr, at det får bedre skussmål enn det fortjener. Spill som kun får dårlig skussmål derimot kan ikke være oppskrytt, fordi de er ikke skrytt av i det hele tatt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...