Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det vil jo også si at man mister båndbredde når noen ser på tv.

I dag har man jo f.eks 100/100 dedikert til internett.

Med den nye løsningen så deler man 100/100 til internett og tv (eller 300/300 evt 500/500).

Om man da også mister muligheten til å bruke egen skikkelig router, så vil jeg ikke over på den nye løsningen før de har en løsning klar for oss som gjerne vil ha litt mer kontroll på nettlinja vår...

 

 

Går det ikke fremdeles å bare sette disse VLAN ID-ene på egen router, slik at TV-trafikken tar den riktige veien på nettverket ditt? Altså at Altibox-modemet/routeren blir hengende bak din router, men hvor routeren din serverer tagget VLAN-trafikk videre til Altibox-modemet?

Den nye løsningen bruker ikke VLAN tagging lenger. Er IGMP Proxy nå mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det vil jo også si at man mister båndbredde når noen ser på tv.

I dag har man jo f.eks 100/100 dedikert til internett.

Med den nye løsningen så deler man 100/100 til internett og tv (eller 300/300 evt 500/500).

Om man da også mister muligheten til å bruke egen skikkelig router, så vil jeg ikke over på den nye løsningen før de har en løsning klar for oss som gjerne vil ha litt mer kontroll på nettlinja vår...

 

 

Går det ikke fremdeles å bare sette disse VLAN ID-ene på egen router, slik at TV-trafikken tar den riktige veien på nettverket ditt? Altså at Altibox-modemet/routeren blir hengende bak din router, men hvor routeren din serverer tagget VLAN-trafikk videre til Altibox-modemet?

Den nye løsningen bruker ikke VLAN tagging lenger. Er IGMP Proxy nå mener jeg.

Vel for å prseisere, Det er VLANs fordet om det er IGMP, men før hadde de 3 egne VLAN-ID' er inn til deg. (TV internett, TLF) nå kommer de inn i samme "bundle"

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

 

Jeg bruker egen router utenom og det fungerer helt greitt selv om Altibox sin ikke står i Bridge modus.

Men da klarer du ikke å nå dine "servere" fra internett via Altibox via din router ? Det blir som NAT på NAT. Du snakker om den nye Altibox løsningen ?

Q22 fungerer fint med bridge.

Men NRK-app og funksjonen Bestill (som du når med Altibox-fjernkontrollen) fungerer ikkje. Du kan likevel sjå TV, radio, programarkiv, opptak/PVR, filmar og seriar.

 

Så om du _må_ ha bridge, vil _mesteparten_ likevel fungere.

 

Skal du ha *alt* til å fungera, så _må_ du skru av bridge.

 

Om du kun skal nå dine "servere", kan du portforwarda via Mine sider. Du kan også laga ein DMZ til f.eks. 192.168.10.10 og så har du din eigen ruter med fast WAN-IP: 192.168.10.10

 

All trafikk frå Internett vil då nå ruteren din, og så kan du ha ditt eige LAN bak ruteren (f.eks. 10.0.0.1/24 eller 192.168.1.1/24). Då er det du som styrer alt av portforward, brannmurreglar, gjestenett, foreldrekontroll, delt lagring/printer på USB, osb, osb.

 

Obs!! Berre ikkje kopla LAN-sida bak ruteren din og LAN-sida bak heimesentralen i lag. Dei to LAN-a må vera separert (y)

 

 

Har i dag kun 80-mbits internet fra Altibox og tv fra Get, men dette frister!

Ønsker å bruke egen ruter for bedre wifi-dekning og styring, inkl. deling av usb-disk koblet til ruter. Kjører i dag bridge-modus og er redd for om det ønsket er en show-stopper.

 

1. Vil work-around med DMZ medføre nevneverdige forsinkelser/ytelseredusjon for vanlig internetbruk som går via egen ruter? Hva er fordelen med DMZ?

2. Hvor på Lyse sin FMG kobler man egen ruter da (Tp-link Archer C3200)?

3. Hvor kobler man den nye dekoderen? Hvilken port på FMG eventuelt? Må en gjøre noe spesielt med dekoderen ved bruk av DMZ?

4. Eller betyr i praksis gjerne dobbelt nat ikke noe som helst for ytelse og at en dermed bare kan la være å bruke bridge-modus eller dmz?

Takk på forhånd til de som eventuelt har et vettugt svar :)

Endret av abbababba
Lenke til kommentar

"Som første TV-distributør kutter Altibox ut dekodere med egne tunere [...]"

 

Altibox har vel egentlig aldri brukt tunere i sine dekodere? En tuner er en enhet som mottar RF-signaler, enten trådløst eller via kabel, og demodulerer riktig frekvens slik at man mottar lyd/bilde etc.

F.eks. har GET og Canal Digital tunere som tar imot de analogene signalene over coax, mens riks-tv har tunere som mottar trådløse signaler.

 

"analogene signalene over coax" - Nei, digitale signaler - selv om man vil kunne si at både rf-signaler på kobber, inkludert over TP, på en måte er analog, så kan man vel således si at lys i en fiber også er analogt  ;-)   (men ja, Get og Canal Digital har også en analog-tv-signaler i tillegg, slik at man kan bruke gamle tv-er uten at dekoder benyttes).

 

Get og Canal Digital leverer også IPTV til en relativt stor del av kundemassen etter hvert. RiksTV leverer vel faktisk også en IPTV-leverandør (er vel i hovedsak til borettslag/sameier i samarbeid med andre bredbåndsaktører).

Lenke til kommentar

Blir opptak som distributør ikke lengre har rettigheter til å levere automatisk slettet i fra dagens utbredte PVR-bokser, eller blir de liggende der for alltid inntil du selv velger å slette opptakene?

 

Dersom opptakene ikke blir fjernet automatisk så må vel nødvendigvis det endre seg ved å flytte lagring av innhold tilbake til distributørens servere og er det noe man ønsker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da tror jeg du å sjekke måleutstyret ditt. Fakta: Signalet fra Altibox er ikke komprimert eller tuklet med på noen måte. Signalet ut fra Altibox er identisk med det produsenten leverer.

 

 

SDI ut til kunden i stedet for h.264 og h.265?  ;-)   Det er nok komprimert.

Lenke til kommentar

 

Tror umulig Tek har testa denne opp imot canaldigital sin satelitt dekoder. Det har nemmelig jeg gjort.

 

canaldigital har mye mer informasjon i bildene og mye mindre støy.

Etter som jeg kan forstå kommer dette av at canaldigital over satelitt komprimerer bildene sine mindre en det altibox gjør over fiber.

 

Håper Tek kan bli litt bedre på å sjekke ut fakta før de påstår at noe er like bra som noe annet før de har satt de opp mot hverandre.

 

Da tror jeg du å sjekke måleutstyret ditt. Fakta: Signalet fra Altibox er ikke komprimert eller tuklet med på noen måte. Signalet ut fra Altibox er identisk med det produsenten leverer.

når jeg gikk fra canaldigital til altibox for 5/6 år siden ble bildekvaliteten merkbart dårligere, spesiellt ille på ett par kanaler. Klaget men fikk ikke noe fornuftig svar. Dekoder er uansett kastet forlengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det vil jo også si at man mister båndbredde når noen ser på tv.

I dag har man jo f.eks 100/100 dedikert til internett.

Med den nye løsningen så deler man 100/100 til internett og tv (eller 300/300 evt 500/500).

Om man da også mister muligheten til å bruke egen skikkelig router, så vil jeg ikke over på den nye løsningen før de har en løsning klar for oss som gjerne vil ha litt mer kontroll på nettlinja vår...

 

 

Går det ikke fremdeles å bare sette disse VLAN ID-ene på egen router, slik at TV-trafikken tar den riktige veien på nettverket ditt? Altså at Altibox-modemet/routeren blir hengende bak din router, men hvor routeren din serverer tagget VLAN-trafikk videre til Altibox-modemet?

Den nye løsningen bruker ikke VLAN tagging lenger. Er IGMP Proxy nå mener jeg.

Vel for å prseisere, Det er VLANs fordet om det er IGMP, men før hadde de 3 egne VLAN-ID' er inn til deg. (TV internett, TLF) nå kommer de inn i samme "bundle"

 

 

Men, jeg sitter fremdeles med den gamle router som fiber ble levert med i 2011. Har de oppgradert firmware uten at jeg har merket det for å få endret til bundling som du forteller?

 

Hva er det som er nytt hos meg i forhold til VLAN's da?

Lenke til kommentar

Ringte altibox og Canaldigital i dag og fikk svar på hvorfor Cd ser endel bedre ut...Altibox svarte at de kjører 12-14 i bitrate på sine sendinger og Canaldigital svarer 18-20. Altibox mente du måtte ha en veldig god og stor tv for å se forskjellen og at teknologien gjør at de ikke kan kjøre høyrere rate.

 

 

Lenke til kommentar

Ringte altibox og Canaldigital i dag og fikk svar på hvorfor Cd ser endel bedre ut...Altibox svarte at de kjører 12-14 i bitrate på sine sendinger og Canaldigital svarer 18-20. Altibox mente du måtte ha en veldig god og stor tv for å se forskjellen og at teknologien gjør at de ikke kan kjøre høyrere rate.

 

BS at altibox ikkje kan kjøre høyere. Fiber med "evig" båndbredde...

Lenke til kommentar

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Aner ikke hva som er annerledes nå da.

 

Bruker en Asus ruter med de riktige vlan innstillingene, og da fungerer tv og internet.. Det er bare en liten boks som er en mediaconverter på veggen som omgjør fiber til vanlig kabel.

 

Så nå skal allt gå via samme vlan da?

Lenke til kommentar

 

"Som første TV-distributør kutter Altibox ut dekodere med egne tunere [...]"

 

Altibox har vel egentlig aldri brukt tunere i sine dekodere? En tuner er en enhet som mottar RF-signaler, enten trådløst eller via kabel, og demodulerer riktig frekvens slik at man mottar lyd/bilde etc.

F.eks. har GET og Canal Digital tunere som tar imot de analogene signalene over coax, mens riks-tv har tunere som mottar trådløse signaler.

 

"analogene signalene over coax" - Nei, digitale signaler - selv om man vil kunne si at både rf-signaler på kobber, inkludert over TP, på en måte er analog, så kan man vel således si at lys i en fiber også er analogt  ;-)   (men ja, Get og Canal Digital har også en analog-tv-signaler i tillegg, slik at man kan bruke gamle tv-er uten at dekoder benyttes).

 

Get og Canal Digital leverer også IPTV til en relativt stor del av kundemassen etter hvert. RiksTV leverer vel faktisk også en IPTV-leverandør (er vel i hovedsak til borettslag/sameier i samarbeid med andre bredbåndsaktører).

 

 

Nå blander du begrepene digital og analog og de ulike OSI-lagene. RF-signaler, både over kobber og fiber er riktignok analoge ja. Men de elektriske signalene over en TP er ikke RF-signaler, disse er digitale DC-spenninger.

 

Informasjonen er digital (bits and bytes), det er det ingen tvil om, ref OSI modell lag 2 og høyere. Men måten det blir distribuert på kan være både digital eller analog på det fysiske laget, OSI lag 1.

 

Ethernet over twisted pair cable, klassisk datakabel har digital overføring. FastEthernet  sender f.eks. +1V, 0V eller -1V elektriske signaler over lederne. Signalene blir så dekodet til 0'ere og 1'ere hos mottakeren.

 

Analoge signaler, f.eks. coax eller trådløst (eller fiber) sender derimot en pulserende bølge med en gitt frekvens (AC). På denne bærebølgen blir det digitale signalet modulert inn, som oftest ved hjelp av fasemodulering. For å dekode dette analoge signalet må du ha en TUNER. Tuneren sin oppgave er å tune inn på riktig frekvens, slik at du mottar riktig signal.

På et analogt medium som f.eks. en coax kan du da sende flere signaler på en gang, og det er tuneren som bestemmer hvilket signal du vil lytte til, ref en radiomottaker, TV-dekoder, WiFi-mottaker etc.

 

 

Canal digital sender f.eks. TV og internett over fiber til hjemmesentralen. Her blir Internett distribuert videre over TP (digitalt), mens TV-signalene blir distribuert i hjemmet over coax (analogt). Da kreves det tuner, og CD sin dekoder har derfor 8 (!) tunere innebygget i boksen.

Altibox sender derimot TV-signalene fra hjemmesentralen over TP i stedet for coax. Dekoderen inneholder derfor ikke noen tuner, og klarer seg lenge med et nettverkskort.

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...