Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Dette skal bli løst rimelig snart av Altibox.

Lenke til kommentar

"Som første TV-distributør kutter Altibox ut dekodere med egne tunere [...]"

 

Altibox har vel egentlig aldri brukt tunere i sine dekodere? En tuner er en enhet som mottar RF-signaler, enten trådløst eller via kabel, og demodulerer riktig frekvens slik at man mottar lyd/bilde etc.

F.eks. har GET og Canal Digital tunere som tar imot de analogene signalene over coax, mens riks-tv har tunere som mottar trådløse signaler.

 

Lyse har alltid overført sine signaler digitalt helt frem til dekoderen over IPTV. Altså ingen tuner som må demodulere signalet. Kan noen derfor si meg hva som er så revolusjonerende med den nye dekoderen i forhold til den gamle (bortsett fra 4K og skylagring)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Som første TV-distributør kutter Altibox ut dekodere med egne tunere [...]"

 

Altibox har vel egentlig aldri brukt tunere i sine dekodere? En tuner er en enhet som mottar RF-signaler, enten trådløst eller via kabel, og demodulerer riktig frekvens slik at man mottar lyd/bilde etc.

F.eks. har GET og Canal Digital tunere som tar imot de analogene signalene over coax, mens riks-tv har tunere som mottar trådløse signaler.

 

Lyse har alltid overført sine signaler digitalt helt frem til dekoderen over IPTV. Altså ingen tuner som må demodulere signalet. Kan noen derfor si meg hva som er så revolusjonerende med den nye dekoderen i forhold til den gamle (bortsett fra 4K og skylagring)?

 

Riktig at det har vært IPTV hele tiden fra Altibox. Vet ikke om det som kommer nå heller kan kalles revolusjon, men det er definitivt et skritt i naturlig evolusjon. Om jeg vil ta opp et program "hjemme" kan jeg gjøre det nå fra telefonen og også se opptaket rett på telefonen hvor som helst.

I tillegg har Altibox et eget program arkiv som lagrer massevis av innhold på egenhånd.

Dermed kan jeg fortsatt se den filmen jeg ikke hadde fått med meg at gikk på TV igår.

 

Tror "skyen" Altibox (og andre) tilbyr nærmest vil fungere som en overlevelses faktor for de "lineære TV kanalene" som hele tiden taper til streaming tjenester. 

 

At et program jeg ønsker å se nå begynner kl 20.45 ikveld er kun basert på gammeldags teknologi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I tillegg har Altibox et eget program arkiv som lagrer massevis av innhold på egenhånd.

Dermed kan jeg fortsatt se den filmen jeg ikke hadde fått med meg at gikk på TV igår.

 

 

Dette har også Canal Digital hatt i flere år gjennom sitt ukesarkiv, så dette er heller ikke noe nytt.

Men merk at det kun er utvalgte tv-kanaler som legges til i dette arkivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

 

Jeg bruker egen router utenom og det fungerer helt greitt selv om Altibox sin ikke står i Bridge modus.

Men da klarer du ikke å nå dine "servere" fra internett via Altibox via din router ? Det blir som NAT på NAT. Du snakker om den nye Altibox løsningen ?

Q22 fungerer fint med bridge.

Men NRK-app og funksjonen Bestill (som du når med Altibox-fjernkontrollen) fungerer ikkje. Du kan likevel sjå TV, radio, programarkiv, opptak/PVR, filmar og seriar.

 

Så om du _må_ ha bridge, vil _mesteparten_ likevel fungere.

 

Skal du ha *alt* til å fungera, så _må_ du skru av bridge.

 

Om du kun skal nå dine "servere", kan du portforwarda via Mine sider. Du kan også laga ein DMZ til f.eks. 192.168.10.10 og så har du din eigen ruter med fast WAN-IP: 192.168.10.10

 

All trafikk frå Internett vil då nå ruteren din, og så kan du ha ditt eige LAN bak ruteren (f.eks. 10.0.0.1/24 eller 192.168.1.1/24). Då er det du som styrer alt av portforward, brannmurreglar, gjestenett, foreldrekontroll, delt lagring/printer på USB, osb, osb.

 

Obs!! Berre ikkje kopla LAN-sida bak ruteren din og LAN-sida bak heimesentralen i lag. Dei to LAN-a må vera separert (y)

Lenke til kommentar

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Det arbeides med en løsning rundt dette. Pr. nå er det slik.

Lenke til kommentar

Tror umulig Tek har testa denne opp imot canaldigital sin satelitt dekoder. Det har nemmelig jeg gjort.

 

canaldigital har mye mer informasjon i bildene og mye mindre støy.

Etter som jeg kan forstå kommer dette av at canaldigital over satelitt komprimerer bildene sine mindre en det altibox gjør over fiber.

 

Håper Tek kan bli litt bedre på å sjekke ut fakta før de påstår at noe er like bra som noe annet før de har satt de opp mot hverandre.

 

Da tror jeg du å sjekke måleutstyret ditt. Fakta: Signalet fra Altibox er ikke komprimert eller tuklet med på noen måte. Signalet ut fra Altibox er identisk med det produsenten leverer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Det arbeides med en løsning rundt dette. Pr. nå er det slik.

Siden du har innside-info... Vet du om det jobbes med en egen app (apple TV / Smart TV) også, som kan gjøre alt det denne kan? Vil helst ikke ha noen nye bokser under TV'en.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Jeg bruker egen router utenom og det fungerer helt greitt selv om Altibox sin ikke står i Bridge modus.

Men da klarer du ikke å nå dine "servere" fra internett via Altibox via din router ? Det blir som NAT på NAT. Du snakker om den nye Altibox løsningen ?

 

 

Har en Nas som står og surrer å går 24/7 men har ikke testet å nå den utenfra.

Lenke til kommentar

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det vil jo også si at man mister båndbredde når noen ser på tv.

I dag har man jo f.eks 100/100 dedikert til internett.

Med den nye løsningen så deler man 100/100 til internett og tv (eller 300/300 evt 500/500).

Om man da også mister muligheten til å bruke egen skikkelig router, så vil jeg ikke over på den nye løsningen før de har en løsning klar for oss som gjerne vil ha litt mer kontroll på nettlinja vår...

 

 

Går det ikke fremdeles å bare sette disse VLAN ID-ene på egen router, slik at TV-trafikken tar den riktige veien på nettverket ditt? Altså at Altibox-modemet/routeren blir hengende bak din router, men hvor routeren din serverer tagget VLAN-trafikk videre til Altibox-modemet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...