Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. 

1000 kr måneden for dyrt? Kan phobia nevne en ISP som tilbyr 500 Mbit opp/ned som er billigere enn dette? Borettslag/sameier teller ikke, da disse har egne avtaler...

 

Det er ikke alle som trenger så rask linje. For min egen del holder 50/50 i lange baner og er ikke særlig lysten på å betale for noe jeg ikke bruker. Samme med antall kanaler. Det er jo snakk om fritt kanalvalg, og da hadde 10 kanaler vært mer enn nok. Trenger ikke over 40. Så da er 1000 kr litt i overkant mye å betale, ja.

 

 

Altibox kr 499 måneden for TV inkludert opptaksmulighet.

 

Canal digital kr 269,- mnd inkludert opptaksmulighet. Altså kr 240 forskjell i mnd x 12 mnd blir kr 2.880 å spare i året. Det er penger for noen det, særlig dem som er alene.

Canal digital monterer og du får alt utstyret, så det er ingen etablering og lignende. Bare binding på ett år for å ikke betale for montering og utstyr, ofte betaler du ikke for de første2-3 måneder heller.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir opptak som distributør ikke lengre har rettigheter til å levere automatisk slettet i fra dagens utbredte PVR-bokser, eller blir de liggende der for alltid inntil du selv velger å slette opptakene?

 

Dersom opptakene ikke blir fjernet automatisk så må vel nødvendigvis det endre seg ved å flytte lagring av innhold tilbake til distributørens servere og er det noe man ønsker?

 

 

Det er jo en av grunnene til at enheten må jailbreakes for å slippe fri fra all mulig politisk korrekt dilldall. Hvor kult er det å plutselig miste opptak du har gjort men ennå ikke sett pga endrerede rettigheter? 

 

Hadde gen1 av CD's PVR. For et makkverk. Masse feil i firmware, hardware og uendelig mange returer måtte til for å få en boks som var halvveis stabil. En gang boksen var inne på service så hadde de gitt meg ny boks uten å dra over det som lå på som opptak. 

 

Skal en ha en tjeneste som også gir lagring så må en være fullstendig fri fra alle nykkene til bransjen. Det vil i praksis si opptak og lagring lokalt via USB. 

Lenke til kommentar

 

Blir opptak som distributør ikke lengre har rettigheter til å levere automatisk slettet i fra dagens utbredte PVR-bokser, eller blir de liggende der for alltid inntil du selv velger å slette opptakene?

 

Dersom opptakene ikke blir fjernet automatisk så må vel nødvendigvis det endre seg ved å flytte lagring av innhold tilbake til distributørens servere og er det noe man ønsker?

 

Det er jo en av grunnene til at enheten må jailbreakes for å slippe fri fra all mulig politisk korrekt dilldall. Hvor kult er det å plutselig miste opptak du har gjort men ennå ikke sett pga endrerede rettigheter?

 

Hadde gen1 av CD's PVR. For et makkverk. Masse feil i firmware, hardware og uendelig mange returer måtte til for å få en boks som var halvveis stabil. En gang boksen var inne på service så hadde de gitt meg ny boks uten å dra over det som lå på som opptak.

 

Skal en ha en tjeneste som også gir lagring så må en være fullstendig fri fra alle nykkene til bransjen. Det vil i praksis si opptak og lagring lokalt via USB.

Her har jo CD vært smarte med sin nye PVR. Da harddisken er løs, så beholder man sine opptak selv om boksen må byttes, til service M m.

Lenke til kommentar

Bluetooth (og bare Bluetooth) betyr at jeg må bruke to fjernkontroller det da? Det blir ett skritt frem og ett tilbake for min del som har en 100% velfungerende løsning med Logitech Harmony som styrer rubbel og bit.

Jeg savner en teknisk beskrivelse av signalet som blir foret inn i TVen min. Netflix og alt annet (4K eller ei) ser jo ihjelkomprimert ut i forhold til Blu-ray eller UHD Blu-ray... Vi er i 2017 og båndet er bredt... Så alle bortforklaringer om signalkvalitet blir mottatt med en sur/skuffet mine...

Lenke til kommentar

 

Jeg prøver bare å få fakta. Hadde CD selv, og gikk over til Altibox.

Uten skikkelige bevis, blir ikkje forumet bedre. :)

Fikk ikke lasta opp noe bilde her på forumet. Men Discovery channel nå:

Altibox 16,29 M Bits/sec

CD. 11098 kb/sec

 

 

Hvordan "måler" du dette? På båndbredden selve multicastet tar eller informasjon om innholdet? Gjennomsnittlig bitrate for akkurat det samme sendingen?

 

Slik dette enkodes, vil bitraten kunne variere rent innholdsmessig. Det kan imidlertid være at multicasten i seg selv har en konstant bitrate og det fylles opp med 0-er når man er under peak for strømmen.

 

Hvis jeg på Canal Digital IPTV kobler til TV3 HD, ligger det på 18,6 Mbps - TV2 HD på 15,8. Discovery får jeg 12,6 på, Travel 17,5. Ellers en del i leiet 15-18+.

 

Men det er mer enn bitrate som teller på kvaliteten - hvordan enkoding gjøres vil også være sentralt, samt hvorvidt det er transkodet.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg prøver bare å få fakta. Hadde CD selv, og gikk over til Altibox.

Uten skikkelige bevis, blir ikkje forumet bedre. :)

 

Fikk ikke lasta opp noe bilde her på forumet. Men Discovery channel nå:

Altibox 16,29 M Bits/sec

CD. 11098 kb/sec

 

Hvordan "måler" du dette? På båndbredden selve multicastet tar eller informasjon om innholdet? Gjennomsnittlig bitrate for akkurat det samme sendingen?

 

Slik dette enkodes, vil bitraten kunne variere rent innholdsmessig. Det kan imidlertid være at multicasten i seg selv har en konstant bitrate og det fylles opp med 0-er når man er under peak for strømmen.

 

Hvis jeg på Canal Digital IPTV kobler til TV3 HD, ligger det på 18,6 Mbps - TV2 HD på 15,8. Discovery får jeg 12,6 på, Travel 17,5. Ellers en del i leiet 15-18+.

 

Men det er mer enn bitrate som teller på kvaliteten - hvordan enkoding gjøres vil også være sentralt, samt hvorvidt det er transkodet.

Båndbredden multicasten tar.

Varierer under sendingen. Så multicast har ikke konstant bitrate.

Er sikkert ikke helt nøyaktig å "måle" på denne måten. Men at cd har 6 Mbps mer enn altibox, som blir påstått her i tråden, stemmer ikke

Lenke til kommentar

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Jeg har spurt om det samme, og fikk svar at det jobbes med å få til en løsning på dette. Ymse beta-firmwares tyder på at løsningen vil komme. Når er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Bluetooth (og bare Bluetooth) betyr at jeg må bruke to fjernkontroller det da? Det blir ett skritt frem og ett tilbake for min del som har en 100% velfungerende løsning med Logitech Harmony som styrer rubbel og bit.

Jeg savner en teknisk beskrivelse av signalet som blir foret inn i TVen min. Netflix og alt annet (4K eller ei) ser jo ihjelkomprimert ut i forhold til Blu-ray eller UHD Blu-ray... Vi er i 2017 og båndet er bredt... Så alle bortforklaringer om signalkvalitet blir mottatt med en sur/skuffet mine...

Nå har vel harmony BT iallefall harmony hub, den kan jo styre Playstation og Wii iallefall, ellers så styrer Altibox fjernkontrollen også tv, men mulig det er via HDMI
Lenke til kommentar

Båndbredden multicasten tar.

Varierer under sendingen. Så multicast har ikke konstant bitrate.

Er sikkert ikke helt nøyaktig å "måle" på denne måten. Men at cd har 6 Mbps mer enn altibox, som blir påstått her i tråden, stemmer ikke

 

 

Hvis du ser at det varierer, blir vel peak det relevante å sammenligne da det vel kan fortelle hvilket rom i hvert fall enkoderen trolig kan bruke. Det var vel i utgangspunktet hevdet at kvaliteten var bedre, ikke nødvendigvis at det var store forskjeller i bitrate - noe som nødvendigvis ikke forteller hele sannheten. 

Lenke til kommentar

 

Båndbredden multicasten tar.

Varierer under sendingen. Så multicast har ikke konstant bitrate.

Er sikkert ikke helt nøyaktig å "måle" på denne måten. Men at cd har 6 Mbps mer enn altibox, som blir påstått her i tråden, stemmer ikke

 

 

Hvis du ser at det varierer, blir vel peak det relevante å sammenligne da det vel kan fortelle hvilket rom i hvert fall enkoderen trolig kan bruke. Det var vel i utgangspunktet hevdet at kvaliteten var bedre, ikke nødvendigvis at det var store forskjeller i bitrate - noe som nødvendigvis ikke forteller hele sannheten.

Det ble hevdet at det var veldig store forskjeller i bitrate..

Har peak helt opp i 21 på altibox. Så virker som det er mye å gå på.

Blir spennende å se når det kommer kanaler i uhd.

Lenke til kommentar

 

 

Båndbredden multicasten tar.

Varierer under sendingen. Så multicast har ikke konstant bitrate.

Er sikkert ikke helt nøyaktig å "måle" på denne måten. Men at cd har 6 Mbps mer enn altibox, som blir påstått her i tråden, stemmer ikke

 

Hvis du ser at det varierer, blir vel peak det relevante å sammenligne da det vel kan fortelle hvilket rom i hvert fall enkoderen trolig kan bruke. Det var vel i utgangspunktet hevdet at kvaliteten var bedre, ikke nødvendigvis at det var store forskjeller i bitrate - noe som nødvendigvis ikke forteller hele sannheten.

Det ble hevdet at det var veldig store forskjeller i bitrate..

Har peak helt opp i 21 på altibox. Så virker som det er mye å gå på.

Blir spennende å se når det kommer kanaler i uhd.

tipper AiB peaker på lavere enn 21mbps, er nok eksakt det samme som CD og andre som henter fra telenor sat

service. - overhead for FEC, RTP etc..

Endret av dragmore88
Lenke til kommentar

 

 

 

Båndbredden multicasten tar.

Varierer under sendingen. Så multicast har ikke konstant bitrate.

Er sikkert ikke helt nøyaktig å "måle" på denne måten. Men at cd har 6 Mbps mer enn altibox, som blir påstått her i tråden, stemmer ikke

 

Hvis du ser at det varierer, blir vel peak det relevante å sammenligne da det vel kan fortelle hvilket rom i hvert fall enkoderen trolig kan bruke. Det var vel i utgangspunktet hevdet at kvaliteten var bedre, ikke nødvendigvis at det var store forskjeller i bitrate - noe som nødvendigvis ikke forteller hele sannheten.

Det ble hevdet at det var veldig store forskjeller i bitrate..

Har peak helt opp i 21 på altibox. Så virker som det er mye å gå på.

Blir spennende å se når det kommer kanaler i uhd.

AiB peaker på 16mbps, samme som CD og andre som henter fra telenor sat service.

 

Det som avgjør kvaliteten er mange ting som en tidligere trådskriver nevner:

 

1. Kilden som encodingsprosessen har til rådighet. For "live" kanaler så er det enten HD-SDI eller IP som er kilden. 

2. IP som igjen i denne konteksten typisk betyr mpeg2 eller h264 som kilde materiale levert over multicast/unicast eller Satelitt, vil naturlig gå encoderen/transcoderen et dårligere utgangspunkt enn HD-SDI (som er mer eller midre rå digitalt - colour space reduksjon

3. Realtime encodere/transcodere kommer i mange former og farger, noen er billige og basert på standard ASICer, mens andre er software baserte eller DSP hybrider. Uansett så har de en ulempe: De skal levere noe i "realtime".. encoderen vet ikke hva som kommer i fremtiden

4. Offline transcodere som f.eks Ateme Titan eller den kjente opensource encoderen x264 (h264) har en stor fordel at de kan kjøre multiple "passes" over materiale som fordele bits der det trenges.. CBR = constant bitrate, VBR = variable bitrate (CRF, ABR, CQP etc..)

Lenke til kommentar

Bakgrunnen til at mye av multicasten til flere av "tv leverandørene" her i norge varierer er at de fleste henter "sourcen" fra satellitt.

Innholdsleverandører som f.eks nrk, statistisk multiplexer flere kanaler inn en gitt "pott" og basert på at man kjenner innholdet så fordeler man "bittene" der de gjør mest nytte for seg..

Når man "splitter" opp denne potten (multi program transport stream, MPTS) så vil da enkelt kanalene inni variere hver for seg.

 

De fleste norske kanaler varierer temmelig godt, typisk 2mbps -> 16mbps

Lenke til kommentar

Canal Digital har tilgang på Telenor Broadcast sitt store kjerne TV distrubisjonsnett som selger kanaler til fler store TV levrandører i europa, (Altibox inkludert, antagelig).

 

Så det kan nok være at CD er flinke på å videresende kanalen fra Telenor direkte, og at disse andre levrandørene transkoder insignalet de kjøper av andre (Telenor som en av dem) før det sendes videre. Noe som medfører litt tap i kvalitet.

 

Bare spekulasjon, men jeg vil og hive meg på bølgen som påstår det er forskjell.

Altibox sitt signal er vanskelig / umulig å sjekke grunnet måten det er kryptert på.

 

Skal man ha en god måte å sammenligne på må man ta en frame fra det ene signalet og sammenligne med det andre, bitrate betyr ikke nødvendigvis alt det heller om ikke kilden er lik.

Hos Altibox må man ta ut frame fra HDMI output, og da må man gjøre tilsvarende hos de andre for å ha fair sammenligning. Altibox vannmerker også HDMI outputen sin (noe jeg leste om for mange år siden) så kanskje denne prosessen reduserer kvaliteten litt?

Her var det mye påstander uten relevans til det virkelige liv.

De fleste TV operatører har avtaler med Telenor SBC og får det eksakt samme "signalet" aka. SPTS strømmen.

Vil våge å påstå at de fleste bruker dette rått all the way til kunden pga. at det er økonomisk fornuftig. Transcoding gir bare noe økonomisk sense på unicast basert på plattformer.

Vannmerking = bare tull.. Hvor har du det fra ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...