Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altibox har hengt langt etter med sin TV løsning, bra det skjer noe nå.

Dem er fortsatt ikke i mål med å bli lik Get, slik jeg ble lovet av selger. Altså fritt valg av enkeltkanaler og HBO inkludert uten å betale ekstra.

Selv blir jeg Altibox kunde fra oktober i år, for å være sikret nyeste løsning.

 

Vikenfiber/Altibox har kommunisert uklart på om jeg i det hele tatt får nyeste dekoder etter installasjon i oktober.

Selger på døra lovet nyeste dekoder, men Altibox viser til at selgere på døra kan love for mye og det blir ord mot ord.

 

Har Altibox gitt noen dato for når ny TV løsning er i gang?

Huawei dekoderen ble jo omtalt og testet i fjor også....

Lenke til kommentar

 

Egen router som viser trafikk til og fra dekoderen.

Kjører Canal digital på mediacenter som viser bitrate.

Bedre bevis enn noen på kundeservice?

Har du både cd og altibox?

Picture or it didn't happen.

Har begge deler ja.

Skal prøve å ta bilde etter jobb.

 

Opptak Fra telefonsamtale med kundeservice som motbevis? :-)

Lenke til kommentar

Canal Digital har tilgang på Telenor Broadcast sitt store kjerne TV distrubisjonsnett som selger kanaler til fler store TV levrandører i europa, (Altibox inkludert, antagelig).

 

Så det kan nok være at CD er flinke på å videresende kanalen fra Telenor direkte, og at disse andre levrandørene transkoder insignalet de kjøper av andre (Telenor som en av dem) før det sendes videre. Noe som medfører litt tap i kvalitet.

 

Bare spekulasjon, men jeg vil og hive meg på bølgen som påstår det er forskjell.

Altibox sitt signal er vanskelig / umulig å sjekke grunnet måten det er kryptert på.

 

Skal man ha en god måte å sammenligne på må man ta en frame fra det ene signalet og sammenligne med det andre, bitrate betyr ikke nødvendigvis alt det heller om ikke kilden er lik.

Hos Altibox må man ta ut frame fra HDMI output, og da må man gjøre tilsvarende hos de andre for å ha fair sammenligning. Altibox vannmerker også HDMI outputen sin (noe jeg leste om for mange år siden) så kanskje denne prosessen reduserer kvaliteten litt?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er gammeldags men jeg synes det fungerer helt topp med CD og IDTV kortleser rett i TV'n + smart TV. Slipper alt av bokser.

 

Ja, det funker til å se TV, men du mister da også en del av de nye funksjonene som "start forfra" eller ukesarkiv.

I tillegg må du ha en harddisk koblet til TVen dersom du ønsker å ta opp (PVR), og da er du like langt som med en ekstra boks.

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. Kanskje det er noe ved denne jeg overser. Hvorfor mener dere at prisen er verdt det?

Helt enig, prisen er hinsides det jeg kan tenke meg å betale.

 

 

Derfor velger noen Altibox kunder som ønsker TV kanaler å gå over til Canal Digital parabol og kun nett fra Altibox.

 

Canal digital har gode dekodere og god kvalitet på bilde.

 

Det som  blir interessant å se om noen år, er om man risikerer å miste opptak i skyen etter en viss tid pga rettigheter, kapasitet osv. Jeg tenker ikke da på film og serier som kan skaffes på andre måter, men opptak av diverse live TV m.m. Konsertopptak (som ikke blir lansert på Blu-ray og lignende), arrangement av ulik art, som ikke blir utgitt på annen måte senere...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Er det ingen som bryr seg om at det ikke er display på "dekoderen" lenger.

Et informasjonsdisplay vil være kjekt når man bruker den til f.eks. kun lyd, eller raskt se hva man har "på gang" av aktivitet på den.

Nå har jo Altibox bare hatt talldisplay fra 80-tallets dekodere, tenkte mer på Canal digital m.m. som sammenligning.

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg er gammeldags men jeg synes det fungerer helt topp med CD og IDTV kortleser rett i TV'n + smart TV. Slipper alt av bokser.

 

Ja, det funker til å se TV, men du mister da også en del av de nye funksjonene som "start forfra" eller ukesarkiv.

I tillegg må du ha en harddisk koblet til TVen dersom du ønsker å ta opp (PVR), og da er du like langt som med en ekstra boks.

Har en liten nett Seagate Backup Plus portable drive som ikke trenger egen strømforsyning til opptak. Ligger skjult sammen med kabler under TV racket. Funker bra nok for meg. Ukesarkiv og slikt har jeg aldri hatt noe bruk for. Har en ubrukt tuner liggende på loftet. :-)

Lenke til kommentar

 

 

Mulig jeg er gammeldags men jeg synes det fungerer helt topp med CD og IDTV kortleser rett i TV'n + smart TV. Slipper alt av bokser.

 

Ja, det funker til å se TV, men du mister da også en del av de nye funksjonene som "start forfra" eller ukesarkiv.

I tillegg må du ha en harddisk koblet til TVen dersom du ønsker å ta opp (PVR), og da er du like langt som med en ekstra boks.

Har en liten nett Seagate Backup Plus portable drive som ikke trenger egen strømforsyning til opptak. Ligger skjult sammen med kabler under TV racket. Funker bra nok for meg. Ukesarkiv og slikt har jeg aldri hatt noe bruk for. Har en ubrukt tuner liggende på loftet. :-)

 

 

Min dekoder ligger også skjult sammen med kabler i en skuff under tv-racket

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. Kanskje det er noe ved denne jeg overser. Hvorfor mener dere at prisen er verdt det?

Helt enig, prisen er hinsides det jeg kan tenke meg å betale.

 

 

Derfor velger noen Altibox kunder som ønsker TV kanaler å gå over til Canal Digital parabol og kun nett fra Altibox.

 

Canal digital har gode dekodere og god kvalitet på bilde.

 

Det som  blir interessant å se om noen år, er om man risikerer å miste opptak i skyen etter en viss tid pga rettigheter, kapasitet osv. Jeg tenker ikke da på film og serier som kan skaffes på andre måter, men opptak av diverse live TV m.m. Konsertopptak (som ikke blir lansert på Blu-ray og lignende), arrangement av ulik art, som ikke blir utgitt på annen måte senere...

 

 

Men blir det ikke dyrere å ha internett fra altibox og tv fra canal digital?

https://info.altibox.no/priser/

https://kabel.canaldigital.no/tv/grunnpakken/

1000 kr måneden for dyrt? Kan phobia nevne en ISP som tilbyr 500 Mbit opp/ned som er billigere enn dette? Borettslag/sameier teller ikke, da disse har egne avtaler...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. 

1000 kr måneden for dyrt? Kan phobia nevne en ISP som tilbyr 500 Mbit opp/ned som er billigere enn dette? Borettslag/sameier teller ikke, da disse har egne avtaler...

 

Det er ikke alle som trenger så rask linje. For min egen del holder 50/50 i lange baner og er ikke særlig lysten på å betale for noe jeg ikke bruker. Samme med antall kanaler. Det er jo snakk om fritt kanalvalg, og da hadde 10 kanaler vært mer enn nok. Trenger ikke over 40. Så da er 1000 kr litt i overkant mye å betale, ja.

Endret av jornhd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...