Gå til innhold

10år gammel pc er treg ;)


Anbefalte innlegg

Har en 10år gammel stasjonær pc som nå brukes til lagringsserver, har lagt inn win10, fungere helt greit til det. Win 10 er nylig lagt inn og ingen unødvendige programmer installert. Ja, den var treg før win10 ble lagt inn og ;)
Krevere ikke så mye av den egentlig, da den stort sett bare står der, hente og lagre filer på den over nettverket går helt greit. Men må kunne bruke google litt innimellom, men 30-40sek på å åpne nettleser blir for drøyt.

Da dette er en gammel pc, så er det begrenset med hva jeg vil koste på den før det blir billigere å kjøpe ny, så er egentlig ute etter hvilke alternativer jeg har.
Er der noen test program som jeg kan bruke for å se hvilke hardware som gjør den treg? Bortsett fra at den sier alt :p
Leste en plass noen som anbefalte å bytte kjølepasta, vil det hjelpe?




PC:
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm'sSeasonic S12
Strømforsyning 500W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
Cooler Master Centurion 534, Sort/Sølv, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)
NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCI-Express 2.0, DVI-I, HDMI, VGA, Lite-Retail, w/ LP bracket
+ div hdd

Link til pc delene: https://www.komplett.no/wishlist/shared/36e821af-2d99-4db9-8f62-a10da4b6b91d
Link til skjermkort: https://www.komplett.no/product/580620?noredirect=true#
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Som flere andre påpeker, dette er det største problemet med PCen.

 

 

Sett inn hvilken som helst SSD og du vil merke stor forskjell. Du kan gjerne beholde den gamle disken og ha filene du må hente over nettverket på den, men ikke programmer og OS.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Kan ta å kjøre en chkdsk, den viser vell da kanskje om det er mye feil på disken?

Få ta å vurdere en ssd, var ihvertfall en magisk oppgradering på den andre pcen min.

Er litt variende hvor lang tid den tar å åpne nettleser, enten er den "kjapp" 10-15s eller så er den treg 30-40s

Men å åpne mapper som ligger på den disken viser ikke noe tegn til treghet, den åpner mappene momentant.

 

Men skjønner det slik at en harddisk slites og blir tregere med tiden. Men hvordan er det med ram og prosessor, blir det og tregere, eller er det bare slik at det slutter å fungere en dag?

For endel år siden når jeg hadde xp på den og den begynte å bli treg, så brukte den lengre tid på å starte opp fra hvilemodus enn den nye pcen gjorde med å starte opp fra å være av.

Lenke til kommentar

Ram og CPU blir ikke tregere, men CPU-kjøleren kan bli så tett av støv at CPU automatisk klokkes ned. Kjølepastaen kan også tørke ut og bli dårligere.

 

HDD blir ikke så veldig mye tregere med tida så lenge man har godt med ledig plass. Nært fulle disker er trege uansett om de er nye eller gamle.

 

Ellers så tror jeg hovedforklaringen er lite ram, snurredisk og tungt OS. Et par rambrikker til er billig. SSD koster litt men er et veldig effektivt tiltak. Lettere OS er gratis, men kan være uvant i starten, avhengig av hvilket du velger.

Lenke til kommentar

Masse kjekke og gode tips her, kanskje jeg da setter opp en dualboot med Lubuntu og tester ut det.

Fikk kjørt en chkdsk, ingen feil ble funnet. Pcen ble blåst rent for støv for ikke så lenge siden.

Er der noe minne som er i bruk som ikke vises i oppgavebehandling?

Det står at ca 60% er i bruk, altså 1,2GB. Men sortere jeg lista etter hva som bruker mest, og plusser sammen de 10 programmene som bruker mest, så havner jeg på ca 300MB, noe som tilsier at i følge den lista så er bare 20% av totaltminne i bruk og ikke 60%.
post-174932-0-75301400-1502568145_thumb.jpg

post-174932-0-90025500-1502568136_thumb.jpg
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...