Gå til innhold

10år gammel pc er treg ;)


Anbefalte innlegg

Det var en bruker her på forumet som hadde noen minnekort til overs, så da ble det til at jeg kjøper og tester ut det først. Det var 8Gb han hadde så regner med at det hjelper på litt. Så nå er det bare å vente på posten :)

Minnekort? mener du ram? I så fall, har du sjekket om det er kompatibelt? For 8 GB hørtes ganske mye ut til å være DDR2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere ssd har veldig mye for seg selv når satakontrolleren er gammel. Man beholder framdeles den aller viktigste egenskapen selv med eldre sata-versjoner - den ekstremt gode ytelsen ved ikke-sekvensiell lesing/skriving. Forskjellen mellom 250MB/s og 500MB/s teoretisk maks ytelse merker man ikke mye til allikevel, ikke på en så gammel pc. Men tvert man ser på reelle bruksområder med mye ikke-sekvensiell lesing/skriving så vil man fremdeles få veldig mye av ytelsen til en moderne ssd, selv med en såpass gammel sata-kontroller.

 

(Kontrolleren støtter både TRIM og NCQ i AHCI-modus.)

 

Btw, for å sjekke om harddisken er helt på bærtur så fungerer HD Tune veldig godt til å gi et kjappt oversiktsbilde. http://www.hdtune.com/ Er "alt" i orden så får man en graf som ser ut noe ala det de viser av der, med jevnt synkende lesehastighet og sakte stigende responstid utover disken. Holder den på å ta kveld, så ser man typisk store hakk der den nesten er ned på 0 i lesehastighet.

 

screenshot.png

 

(mhdd er et annet og litt mer avansert alternativ om man ønsker å skanne 100% av disken. http://hddguru.com/software/2005.10.02-MHDD/ )

Lenke til kommentar

Må legge til en ting når det gjelder HD Tune. Store hakk og veldig ujevn kurve er helt typisk for systemdisk - da får nemlig ikke HD-tune ha disken for seg selv - og det som brukeren kan tolke som en defekt harddisk er da i virkeligheten bare en disk som Windows driver å leser eller skriver til samtidig som HD tune kjører.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått byttet til mer ram. Pcen virket litt kjappere, men kan av og til bruke rimelig langt tid fortsatt.

Hadde vinduet ytelse i oppgavebehandling åpent og følgte litt med der når jeg var på pcen, og ut i fra det som jeg så der, så hver gang den brukte langt tid så jobbet disken på 100%. Så kan nok godt stemme med en kjappere disk vil hjelpe godt på. Er ikke så ofte jeg er på den, så føreløpig så har jeg den slik litt til, så neste steg blir nok å bytte disk når jeg får nok av tregheten. Jeg beholder også win10 videre.

Takker alle for gode og informative svar :)

Endret av «Quattro»
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...