Gå til innhold

Tesla oppgraderer teknologien for selvkjørende biler - eldre maskinvare kan være for svak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjerne ha det.

 

Best case er en fremtid hvor biler kjører seg selv og man abonnerer på det som en tjeneste.

Da slipper man å ha ørten biler som aldri brukes (hvor mange timer i døgnet bruker du bilen din i snitt?).

 

Man slipper også alt som heter lokal forurensing siden disse bilene ikke vil ha forbrenningsmotor, og man slipper å kjøpe en latterlig dyr bil som er den desidert dårligste enkeltinvesteringen "alle" gjør nå til dags.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Det heter evolusjon.

Verden har alltid gått fremover. Hvorfor stoppe her?

Personlig liker jeg å kjøre selv, men jeg kjører såpass mye at det hadde vært helt greit å la bilen ta over noen ganger.

Å la maskiner ta over eller stoppe nå er en interessant diskusjon, men,

argumentene til Steigan er i beste fall fantasifulle, men så gjennomsyret av rene faktafeil og oljesubsidiert propaganda at de ikke akkurat passer i den diskusjonen. At drivstoffet endres fra olje til elektrisitet eller f.eks hydrogen er en naturlig utvikling og angår ikke egentlig diskusjonen rundt selvkjørende biler.

De kan like godt kjøre på tran eller trykkluft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noe utrolig vås av Steigan. Jeg er åpenbart grunnleggende politisk uenig med han men hadde jammen trodd at han formulerte seg bedre og ikke minst ærligere enn dette. 

 

Er det sånn at hardware kan byttes ut i alle Teslaer? Eller vil enkelte av de rett og slett være utdatert hvis selvkjøring kommer fortere enn vi tror?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal vi ha selvkjørende biler?

Fordi folk flest ikke kan kjøre bil. Folk flest:

 

* kommer for fort inn i kryss

* bruker ikke blinklys riktig

* kjører enten alt for sakte eller alt for fort (når lå du sist bak en bil som lå i fartsgrensen?)

* okkuperer forbikjøringsfilen fordi ingen gidder å bytte fra en av høyrefilene ved forbikjøring

* kolliderer fordi de enten overvurderer egne ferdigheter eller ikke forstår risikoen ved egen kjøring. Det er svært få ulykker som skyldes veien eller bilen alene.

 

Trafikkreglene endres jevnlig, familiebilene har gått fra å være daffe traktorer som bruker 12-13 sekunder opp til hundre til høyytelsesbiler som tar sprinten på under 3 sekunder og vi har med økt rikdom blitt mer selvopptatte mens vi sitter i et potensielt drapsvåpen.

 

Allikevel kan du få tillatelse til å kjøre bil selv om du er nesten blind, døv og tilbakestående og det krever ingen forkunnskaper eller etterutdanning fra du er 18 til du er 70+. Å ta lappen er med andre ord noe av det enkleste et menneske kan gjøre i løpet av livet.

 

Det er helt åpenbart at selvkjørende biler vil være en vesentlig forbedring av trafikkbildet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha det.

 

Best case er en fremtid hvor biler kjører seg selv og man abonnerer på det som en tjeneste.

Da slipper man å ha ørten biler som aldri brukes (hvor mange timer i døgnet bruker du bilen din i snitt?).

 

Man slipper også alt som heter lokal forurensing siden disse bilene ikke vil ha forbrenningsmotor, og man slipper å kjøpe en latterlig dyr bil som er den desidert dårligste enkeltinvesteringen "alle" gjør nå til dags.

Hundre prosent enig med deg.

Lenke til kommentar

Nissan ser ut til å ha kommet langt med sin ProPilot.

 

https://www.youtube.com/embed/cfRqNAhAe6c

 

Skal visst være klart for punkt til punkt kjøring i nye modeller fra 2020.

Som journalisten har jeg forsøkt siste AutoPilot i en Tesla. Den er en slags adaptiv cruise-control som også forsøker å dreie rattet riktig. Straks den mister kantstripene av syne begynner den å gli ut mot kanten eller motgående kjørefelt. Null varsel. Du må i tillegg egentlig ha hendene på rattet hvert minutt for at den skal fortsette.

Lenke til kommentar

Nissan ser ut til å ha kommet langt med sin ProPilot.

 

https://www.youtube.com/embed/cfRqNAhAe6c

 

Skal visst være klart for punkt til punkt kjøring i nye modeller fra 2020.

Som journalisten har jeg forsøkt siste AutoPilot i en Tesla. Den er en slags adaptiv cruise-control som også forsøker å dreie rattet riktig. Straks den mister kantstripene av syne begynner den å gli ut mot kanten eller motgående kjørefelt. Null varsel. Du må i tillegg egentlig ha hendene på rattet hvert minutt for at den skal fortsette.

 

Ehm, nå blander du prototype som skal være klart i 2020 med noe som er tilgjengelig i dag. Tesla oppdaterer AP ca hver 2-4 uker, de skal også kjøre USA på tvers uten sjåfør trenger å gjøre noe ila året(var iallefall planen). 

 

Så en må sammenligne epler og epler her, ikke pærer og epler. Forøvrig er ikke AP2 til Tesla særlig god om dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvkjøring blir ikke bra nok før bilprodusentene samarbeider med myndighetene og investerer i felles løsning. Ingen logikk i at Tesla skal bruke "tryggere" selvkjøring som argument over f.eks Ford. Ingen bilprodusenter argumenter for at eks. Mercedes har bedre ABS eller antiskrens enn andre biler. Det skal være så bra som det overhode kan bli, og ikke gjenstand for kjøpe seg bedre sikkerhet. Det er tross alt liv og død det står om.

 

Nettbanker konkurrerer heller ikke om å ha den tryggeste nettbanken, men samarbeider intenst om bare _en_ nettbank er under angrep. Bankene er tjent med at folk har tillit til nettbanken som helhet. Slik burde det selvsagt bli med selvkjøring også.

 

Big data fra alle selvkjøringsbiler bør bli nasjonal eller overnasjonalt fellesskap til bruk for å øke sikkerheten til alle biler, og ikke eiet av f.eks Microsoft som har satset på w2w (kjøretøy til kjøretøy kommunikasjon). Dette skal ikke bli en grotesk salgsvare der en global aktør sitter på etterhvert enormt viktig data. F.eks varsling om glatte partier og ulykker, feil og hull i veibanen etc.

 

Offentlige tjensester kan effektiviseres som muligheter for mikrostyrt av salting for hver meter vei etter detaljert oversikt over friksjon, bør ikke bli gjenstand for å bli bondefanget av Microsoft som skal tjene penger på slik info. Man spare ekstremt mye salt og skåne grunnvannet og vassdrag menge steder. Selvkjørende langtransportbiler kan f.eks utrustes med noen hundre kilo salt som den automatisk punktsalter straks det er behov for det. Tusenvis av slike biler kan overflødiggjøre mye unødvendig salting. Til nytte for trafikksikkerheten og besparende for samfunnet,Det burde ikke globale aktører profittere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen bilprodusenter argumenter for at eks. Mercedes har bedre ABS eller antiskrens enn andre biler.

Vel, jo. Det gjør nettopp det for å skille seg ut. Det er bare du som forbruker som ikke ser det. 

 

Opel ønsker å ha de beste lysene for vanlige biler, Ford mener de har bedre feste i svinger pga et avansert torque vectoring system, Peugeot mener de har fremkommeligheten på dårlig føre som biler med AWD pga et avansert antispinnsystem.

 

For å bruke Microsoft-eksempelet ditt. Hva er forskjellen på det Bosch gjør i dag og det du tenker Microsoft leverer en gang i fremtiden?

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen bilprodusenter argumenter for at eks. Mercedes har bedre ABS eller antiskrens enn andre biler.

Vel, jo. Det gjør nettopp det for å skille seg ut. Det er bare du som forbruker som ikke ser det. 

 

Opel ønsker å ha de beste lysene for vanlige biler, Ford mener de har bedre feste i svinger pga et avansert torque vectoring system, Peugeot mener de har fremkommeligheten på dårlig føre som biler med AWD pga et avansert antispinnsystem.

 

For å bruke Microsoft-eksempelet ditt. Hva er forskjellen på det Bosch gjør i dag og det du tenker Microsoft leverer en gang i fremtiden?

Vel, det er selvsagt konkurranse om å lage tryggest mulige biler, men selvkjøring er en fundamental forskjell fra førerassistanse. Og torqvectoring er vel mer på fremdrift på lik linje som man argumenter for at produsentene argumentere for at sin 4wd løsning er bedre enn andre.

 

Big data på selvkjørende biler er ett viktig element for å støtte førerløse biler. Får bilen kommunikasjon fra veibane og nylige erfaringer fra andre biler kan det avlaste eller utfylle behover for systemer i bilen. Hvis bilprodusenten ikke samarbeider, vil data Tesla innhenter ikke komme til nytte for andre produsenter. Denne suboptimaloseringen hver enkelt bilprodusent vil ikke tjene til de best mulige selvkjørende biler og fellesskapet går glipp av etterhvert ekstremt viktig data.

 

Microsoft sin rolle kan selvfølgelig være en viktig leverandør, men ikke (etter mitt syn) som premissgivende, kontrollerende eier av din og min avgivelse av datastrømmer fra hver en tur vi tar.

Lenke til kommentar

Jeg tror selv om man hadde kjøpt bil i dag (Nyeste autopilot?) så ville når bilen blir helt selvkjørene måtte fjerne ratt\pendaler etc så uansett vil det bli dyrere å kjøpe bil i dag en å vente til prisene faller og bilene kommer uten ratt\pendaler.

 

Jeg tror kanskje intel kommer raskere med bilene sine nivå 4 tror jeg det var en tesla.

Selv om dere andre eksperter får si hva dere mener?

 

Uansett blir det lenge til man får ryzen 9 ytelse og mye PCI-E express og GTX 1080 ytelse for spilling 4k film i bilen.

Kanskje bilene kan kjøre på vann eller har flyegenskaper? Hvem vet. Men hadde vært gøy om man kunne leie og pris mulighetene er der. Istedenfor få muligheter.

 

Usikker på tjenester som nabobil etc. Om de eller taxi vil ta i bruk teknologien først.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

la bla bla...

Dette ble alt for langt, jeg ønsker ikke å ha førerløse biler, bare for å være uenig med deg :)

 

Mulig det ble for langt (men det er bare fordi artikkelen hadde så ufattelig mange faktafeil og lite gjennomtenkte argumenter)  :) 

 

Men fint om du kommer med et argument for din mening.

Lenke til kommentar

 

 

la bla bla...

Dette ble alt for langt, jeg ønsker ikke å ha førerløse biler, bare for å være uenig med deg :)

 

Mulig det ble for langt (men det er bare fordi artikkelen hadde så ufattelig mange faktafeil og lite gjennomtenkte argumenter)  :)

 

Men fint om du kommer med et argument for din mening.

 

Blandt annet fordi alt for mange har ukritisk positive meninger om det.

Ukritisk positive meninger, det forbinder jeg med Allah, Muhammed, Gud, Jesus, Buddha.... du skjønner hva jeg mener.

Alt har flere sider. Hvis noen prøver å selge meg noe, ukritisk positivt, da er det første som slår meg "Jehovas vitne".

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...