BadCat Skrevet 27. oktober 2023 Skrevet 27. oktober 2023 3 hours ago, sokken86 said: Shit det er mye for 1 bitcoin. Man kan kanskje kjøpe litt og litt? Mye i forhold til hva? De fleste vil nok si at det er litt for lite.
John-B Skrevet 27. oktober 2023 Skrevet 27. oktober 2023 Du vet det er Bull marked når denne tråden vekkes til live fra dvale! 1
sokken86 Skrevet 29. oktober 2023 Skrevet 29. oktober 2023 John-B skrev (På 27.10.2023 den 4:16 PM): Du vet det er Bull marked når denne tråden vekkes til live fra dvale! Nei gjorde ikke det. Beklager
Gavekort Skrevet 29. oktober 2023 Skrevet 29. oktober 2023 John-B skrev (På 27.10.2023 den 4:16 PM): Du vet det er Bull marked når denne tråden vekkes til live fra dvale! Evt. En Bull trap. 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 27. februar 2024 Skrevet 27. februar 2024 (endret) Gavekort skrev (På 29.10.2023 den 10:27 AM): Evt. En Bull trap. Ser ikke slik ut nei. Opp ytterligere 56% nå. Eller er vel ikke denne tråden så "viktig" lengre, nå kan man enkelt få Bitcoin-avkastning med å kjøpe en ETF (f.eks IBIT) på Nordnet istedenfor å investere i egne Bitcoins. Mye enklere og mye sikrere. Endret 27. februar 2024 av Jens Kr. Kirkebø
DJViking Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli (endret) Hvilke nettsteder kan man bruke for å kjøpe/selge Coins? Er det fortsatt https://www.coinbase.com som er anbefalt som det beste stedet? Hva med https://bitcoinsnorway.com? Det har blitt så veldig mange nettsteder hvor man kan kjøpe/selge Bitcoins. Jeg har abonnement på Mail, Calendar, Drive og VPN hos Proton, og har da også nå en Proton Wallet. Jeg kan til og med kjøpe/selge direkte fra min Proton Wallet, og betale med Google Pay. Virker veldig enkelt. Sitat Proton Wallet has partnered with Ramp Network, Banxa and MoonPay, three registered crypto asset services, to facilitate the purchase of BTC. Please enter your region to see the available providers and payment methods. Hvis jeg bruker en annen tjeneste for å kjøpe/selge Bitcoins, og vil så overføre til min Proton Wallet, så blir det vel et lite gebyr for å overføre fra den Wallet som ligger i disse tjenestene (Conbase, BitcoinsNorway)? Top 10 Bitcoins Trading Platforms (2025) fra ChatGPT Rank Exchange Strengths HQ / Regulation 1 Binance Largest global volume, low fees, vast altcoin support, advanced tools Seychelles / Global 2 Coinbase Easiest for beginners, strong regulatory compliance, fiat on/off-ramp United States (SEC/FinCEN) 3 Kraken High security, strong in Europe & US, advanced tools United States 4 Bybit Strong in derivatives and futures, low fees, fast execution Dubai, UAE 5 OKX (formerly OKEx) Powerful trading suite, low fees, growing NFT/DeFi ecosystem Seychelles / Global 6 Bitstamp Oldest surviving exchange, strong EU regulation, transparent Luxembourg (CSSF) 7 Bitfinex Advanced trading features, deep liquidity, part of the Tether group Hong Kong 8 Gemini Regulated in the US, strong compliance and custody services United States (NYDFS) 9 KuCoin Wide coin selection, no strict KYC for small trades, good UI Seychelles (not US-reg.) 10 Gate.io Altcoin variety, margin and derivatives, offers structured investment products Cayman Islands ChatGPT sier BitcoinsNorway er defunct Sitat “Bitcoins Norway” (bitcoinsnorway.com) appears to be a defunct or minimally active exchange. Endret 4. juli av DJViking
DJViking Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Hvordan blir det med skatt når jeg selger mine ETH. Det skal vel være skatt av overskuddet, men jeg har minet dette selv på min PC.
Leon83 Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli 48 minutes ago, DJViking said: Hvordan blir det med skatt når jeg selger mine ETH. Det skal vel være skatt av overskuddet, men jeg har minet dette selv på min PC. Du skulle ha oppgitt mining-inntekt på skattemeldingen for det året du minet. Samt oppgitt formuesverdien av kryptovalutaen per 31. desember hvert år hvor du har eid kryptovaluta. Og når du selger så må du regne ut gevinst/tap. Utgangsverdi - inngangsverdi. Når man har minet så blir vel inngangsverdi = antall ETH * ETH-prisen (i dollar?) ved mining tidspunkt * USDNOK. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/ https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/
DJViking Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli (endret) Er mange år siden jeg minet disse. Jeg har 14 transaksjoner for ETH. 1 i 2017, 1 i 2018 og resten i 2021. Fikk en CSV eksport av disse transaksjonene. Med Antall ETH, nåværende pris, og prisen når jeg fikk disse ETH. Totalt verdi av historisk pris, 376$. Nåværende pris for disse ETH er 530$. Det blir vel en avkastning på ca. 150 dollar ekstra. Kostnaden blir vel strømmen brukt fra PCen når jeg minet. Men hvordan finne det ut blir vanskelig. Hvis kostnaden (strømmen) er mer enn verdien nå så blir det vel ikke noe skatt å betale? Endret 4. juli av DJViking
DJViking Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Hva om jeg ikke velger å selge dem, men heller "bruke" dem. Kan jeg da unngå skatt. Etter jeg har overført mine ETH til et marked, konvertert til Bitcoin, og handle for dem på nettet.
DJViking Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli (endret) Jeg kjøpte nå Bitcoins fra min Proton Wallet gjennom MoonPay. Proton støtter Banxa og MoonPay, men Banxa virket ikke for meg. Kjøpte for 500kr med mitt kredittkort. Jeg fikk Bitcoins for 438kr. Det var et veldig dyrt gebyr for kjøp der. You received NOK 423.32 0.00039000 BTC Processing fee: NOK 47.28 Network fee: NOK 8.59 Network fee: NOK 13.01 Network fee var 2 ganger. Jeg antar 1 til Proton, og 1 til betalingsformidler MoonPay. Endret 4. juli av DJViking
TheKims Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli DJViking skrev (4 minutter siden): Jeg kjøpte nå Bitcoins fra min Proton Wallet gjennom MoonPay. Proton støtter Banxa og MoonPay, men Banxa virket ikke for meg. Kjøpte for 500kr med mitt kredittkort. Jeg fikk Bitcoins for 438kr. Hvor ble det av de andre 62kr? You received NOK 423.32 0.00039000 BTC Network fee NOK 8.59 0.00000791 BTC Total (sent amount + fee) NOK 431.91 0.00039791 BTC Alle kryptobørser tar betalt for transaksjoner(Det er sånn de tjener penger). Network fee er det du betaler minere for din transaksjon.
DJViking Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli (endret) TheKims skrev (11 minutter siden): Alle kryptobørser tar betalt for transaksjoner(Det er sånn de tjener penger). Network fee er det du betaler minere for din transaksjon. Jeg var klar over en transaksjonavgift, men ikke 2 ganger Network fee. Virker som både Proton Wallet og MoonPay tar hver sin Network fee. Men jeg ble veldig overrasket over en Processing Fee som var nesten 10%. Virker som betaling med Kredittkort er grunnen til høy processing fee. Hos MoonPay var dette 47kr for 500kr. Hvis jeg går inn på Banxa, så blir Processing fee 9,76kr for 500kr kjøp. Men hvis jeg velger Google Pay i stedet for Kredittkort, så forsvinner processing fee, og jeg betaler kun network fee. Endret 4. juli av DJViking
TheKims Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli DJViking skrev (14 minutter siden): Jeg var klar over en transaksjonavgift, men ikke 2 ganger Network fee. Virker som både Proton Wallet og MoonPay tar hver sin Network fee. Men jeg ble veldig overrasket over en Processing Fee som var nesten 10%. Virker som betaling med Kredittkort er grunnen til høy processing fee. Hos MoonPay var dette 47kr for 500kr. Hvis jeg går inn på Banxa, så blir Processing fee 9,76kr for 500kr kjøp. Men hvis jeg velger Google Pay i stedet for Kredittkort, så forsvinner processing fee, og jeg betaler kun network fee. Hver gang du gjør en overføring så må du betale network fee. BTC er dyrt og tregt, så jeg konverterer det over til XRP før jeg gjør en overføring.
Leon83 Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli 21 hours ago, DJViking said: Hva om jeg ikke velger å selge dem, men heller "bruke" dem. Kan jeg da unngå skatt. Etter jeg har overført mine ETH til et marked, konvertert til Bitcoin, og handle for dem på nettet. Det blir en skattepliktig realisering uansett om man konverterer til annen krypto eller bruker det som betalingsmiddel.
BlackBabyJesus Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli On 7/4/2025 at 10:23 AM, DJViking said: Hvilke nettsteder kan man bruke for å kjøpe/selge Coins? Er det fortsatt https://www.coinbase.com som er anbefalt som det beste stedet? Hva med https://bitcoinsnorway.com? Det har blitt så veldig mange nettsteder hvor man kan kjøpe/selge Bitcoins. Jeg har abonnement på Mail, Calendar, Drive og VPN hos Proton, og har da også nå en Proton Wallet. Jeg kan til og med kjøpe/selge direkte fra min Proton Wallet, og betale med Google Pay. Virker veldig enkelt. Hvis jeg bruker en annen tjeneste for å kjøpe/selge Bitcoins, og vil så overføre til min Proton Wallet, så blir det vel et lite gebyr for å overføre fra den Wallet som ligger i disse tjenestene (Conbase, BitcoinsNorway)? Top 10 Bitcoins Trading Platforms (2025) fra ChatGPT Rank Exchange Strengths HQ / Regulation 1 Binance Largest global volume, low fees, vast altcoin support, advanced tools Seychelles / Global 2 Coinbase Easiest for beginners, strong regulatory compliance, fiat on/off-ramp United States (SEC/FinCEN) 3 Kraken High security, strong in Europe & US, advanced tools United States 4 Bybit Strong in derivatives and futures, low fees, fast execution Dubai, UAE 5 OKX (formerly OKEx) Powerful trading suite, low fees, growing NFT/DeFi ecosystem Seychelles / Global 6 Bitstamp Oldest surviving exchange, strong EU regulation, transparent Luxembourg (CSSF) 7 Bitfinex Advanced trading features, deep liquidity, part of the Tether group Hong Kong 8 Gemini Regulated in the US, strong compliance and custody services United States (NYDFS) 9 KuCoin Wide coin selection, no strict KYC for small trades, good UI Seychelles (not US-reg.) 10 Gate.io Altcoin variety, margin and derivatives, offers structured investment products Cayman Islands ChatGPT sier BitcoinsNorway er defunct Bruk barebitcoin.no for kjøp/salg. Og hardware wallet for oppbevaring. Ikke la betydelige summer bli stående på noen som helst børs.
DJViking Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Proton Wallet kjøp av Bitcoins lister både Banxa og MoonPay som mulige forhandlere. Men Banxa virker tydeligvis ikke i Norge. Får meldingen "There is no supported payment methods for your selected country." Ulempen ved å benytte MoonPay er at de tar et ekstremt høyt gebyr, i tillegg til Bitcoin transaksonsgebyr. Kjøpt BTC for 500kr. Med Banxa hadde jeg fått 0.00042331 BTC Med MoonPay hadde jeg fått 0.00039000 BTC 47kr av de 500kr er prosesseringsgebyr (ikke det samme som transaksjonsgebyr, som også kommer i tillegg). Men jeg kan jo kjøpe BTC på en annen nettside og sende de til min Proton Wallet, men da får jeg et ekstra transaksjonsgebyr for flyttingen. Hvis jeg handler direkte hos Banxa (Banxa sine nettside) Handler jeg 500 NOK får jeg 0.00037982 Handler jeg 42 EURO får jeg 0.00041428 Handling direkte hos Banxa og ikke gjennom Proton Wallet gikk fint. Ingen slik feilmelding jeg fikk først. Jeg handlet også i EURO og ikke i NOK, ellers hadde jeg nok fått mye mindre BTC for handelen. Jeg sjekket også hos Barebitcoin.no, og der ville jeg for 500kr fått 0.00045761 BTC. Kun 3,5kr i avgifter. Men hva ville det kostet i avgift å etterpå flytte disse BTC til min Proton Wallet? Barebitcoin hadde en veldig kjekk oversikt hva man kunne satt opp på skattemeldingen for Kjøpt/Salg av Bitcoins.
DJViking Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) Tilbake til mine ETH jeg har liggende på PCen. Jeg har koblet denne til MetaMask, hvor jeg nå kan sende disse ETH til en annen Wallet. Hos Firi fikk jeg denne informasjonen for sending 1. Riktig wallet-adresse 2. Riktig nettverk: Ethereum-nettverket (ERC20) Bruk av feil nettverk eller adresse kan føre til permanent tap. Jeg kan ikke se noe om at jeg har riktig nettverk som Firi nevnte Fant hos MetaMask at jeg kunne velge Nettverk Men i følge Firi så er ikke Ethereum Mainnet det samme som ERC20 som de krever. MetaMask AI bot fortalte meg ERC20 isn't a separate network - it's a token standard used on the Ethereum network. To transfer ETH, you'll use the Ethereum network or other EVM-compatible networks like Arbitrum or Base. The process is the same regardless of which EVM network you choose - just ensure you have enough of the network's native token to pay gas fees. Simply select the appropriate network in MetaMask and proceed with your ETH transfer. Edit: Suksess. Prøvde med et lite beløp, og min Firi Wallet viser nå "Pågående overføring". Endret 7. juli av DJViking
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå