Gå til innhold

Bitcoin: Slik kommer du i gang


Anbefalte innlegg

Jeg ser mange har problemer med å komme i gang med Bitcoin, derfor åpner jeg denne tråden for å hjelpe deg med å komme igang samt forklare litt ting rundt Bitcoin.

 

 

 

Først la meg starte med å forklare kort hva Bitcoin er: 

 

Bitcoin er en desentralisert peer-to-peer valuta (P2P) som ønsker å ta makten fra bankene å gi den til folket. ( brukerene av bitcoin )

Det er ingen som styrer Bitcoin direkte, Bitcoins skrives ikke ut som dollar eller euro - de produseres av mennesker, og i stadig større grad bedrifter.  

Hva det vil si er at datamaskiner over hele verden jobber døgnet rundt med hjelp av programmer for å løse matematiske problemer og de blir belønnet med Bitcoins. ( dette kalles mining og jeg kommer tilbake til dette i en annen tråd )

 

 

 

Her er noen få punkter som gjør Bitcoin så populært som det er idag:

1. Det er desentralisert

 

Bitcoin-nettverket er ikke kontrollert av en sentral myndighet. Hver maskin som miner Bitcoin og behandler transaksjoner, utgjør en del av nettverket, og maskinene samarbeider. Det betyr at i teorien kan en sentral myndighet ikke kan med pengepolitikken forårsake en nedsmelting - eller bare bestemme seg for å ta folks Bitcoins bort fra dem.

 

 

2. Det er enkelt å sette opp ( dette er hva vi skal komme tilbake litt senere )

 

 

3. Det er anonymt

 

Brukere kan holde flere bitcoin-adresser, og de er ikke knyttet til navn, adresser eller annen personlig identifiserende informasjon. 

 

 

4. Det er helt gjennomsiktig

 

Bitcoin lagrer detaljer om hver enkelt transaksjon som noensinne har skjedd i nettverket i en stor versjon av en generell hovedbok, kalt blockchain. Blockchain forteller alt.
 
Hvis du har en offentlig brukt bitcoin-adresse, kan noen fortelle hvor mange bitmynter som er lagret på den adressen. De vet bare ikke at det er ditt.
 

 

5. Transaksjonsgebyrer er lave

 

 

6. Bitcoin er rask

 

Du kan sende penger hvor som helst, og det kommer til å komme noen minutter senere, så snart bitcoin-nettverket behandler betalingen.


7. Kan ikke kopieres

 

Når dine Bitcoins er sendt, er det ingen å få dem tilbake, med mindre mottakeren returnerer dem til deg. De er borte for alltid.

 

 

La oss gå tilbake til hvordan du kan starte med Bitcoin

 

 

1. Det første du må gjøre er å åpne en Bitcoin Wallet.

 

Her er 3 Bitcoin wallets som jeg anbefaler

Bitcoin Wallet - Blockchain - Blockchain.info

Dette er for dem som ønsker å oppbevare sine Bitcoins online.

 

 

Exodus Wallet

Dette er for dem som ønsker å oppbevare sine Bitcoins litt mer sikkert med en desktop wallet offline.


Ledger Wallet - Ledger Nano S - Cryptocurrency hardware wallet

Dette er for dem som ønsker max sikkerhet.

 

 

2. Det neste du må gjøre er å kjøpe Bitcoin

 

Dette kan du gjøre gjennom ulike plattformer, over tiden har det vært litt vanskelig å skaffe seg Bitcoin for Norske personer når det gjelder større summer men det har utviklet seg overtid å nå kan du få tak i Bitcoin langt enklere.

 

COINBASE

Her kan du enkelt registrere deg å både bruke kort og bank transaksjon for å anskaffe Bitcoin.

Jeg anbefaler å benytte bank transaksjon ettersom limiten er større samt har mindre kostnader.

 

Limit på kort økes over tid , dette gjør de pga sikkerhet.

 

 

COINSBANK

Dette er en av mine favoritter når det kommer til å kjøpe større summer av Bitcoin, verifiseringen tar litt lengre tid men når du er verifisert har du unlimited limit på kjøp av Bitcoin gjennom bank transaksjon.

 

 

KRAKEN

Kraken var en av de første plattformene jeg brukte for å kjøpe Bitcoin, litt mer avansert å bruke men du får gode priser og når man lærer plattformen har du det meste tilgjengelig.

 

 

LOCALBITCOINS

Litt shabby side, men sturle kan brukes her uten bekymring ( bank transaksjon ) 

 

 

Det finnes også andre plattformer som vi kan bruke, men de ovenfor er de enkleste. 
Jeg anbefaler bank transaksjon ettersom det er den mest lønnsomme måten å anskaffe Bitcoin.

 

 

3. Nå når du har kjøpt Bitcoin bør du overføre dem til Bitcoin Walleten din

 

Plattformene som du ser ovenfor er kun exchanges third party så jeg anbefaler å flytte Bitcoins rett etter kjøp til din private wallet så du får full kontroll over dem. Mer om dette kommer jeg tilbake med senere under denne tråden.

 

 

Håper dette kan hjelpe deg med å starte med Bitcoin, har du spørsmål bruk tråden og jeg vil prøve å svare dem så godt jeg kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tråd. Interessant med Bitcoin, men har ikke andre kryptovalutaer større oppside? Bitcoin har jo allerede økt veldig mye. De som var lure kjøpte heller Ethereum for noen måneder siden. Men nå har også Ethereum økt veldig. Så da er det vel smartere å finne noe nytt som fortsatt er billig? Bitcoin er bra for dem som vil spare sikkert med 100-300% ganger verdiøkning per år, men for de som er litt mer risikovillige og ønsker kanskje 1000-10000% rente så finnes det vel bedre alternativer? Og angående lagring så nevner du ikke paper wallets, det er vel minst like sikkert som nano? 



Anonymous poster hash: 2bdce...51f
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bra tråd. Interessant med Bitcoin, men har ikke andre kryptovalutaer større oppside? Bitcoin har jo allerede økt veldig mye. De som var lure kjøpte heller Ethereum for noen måneder siden. Men nå har også Ethereum økt veldig. Så da er det vel smartere å finne noe nytt som fortsatt er billig? Bitcoin er bra for dem som vil spare sikkert med 100-300% ganger verdiøkning per år, men for de som er litt mer risikovillige og ønsker kanskje 1000-10000% rente så finnes det vel bedre alternativer? Og angående lagring så nevner du ikke paper wallets, det er vel minst like sikkert som nano? 

 

Anonymous poster hash: 2bdce...51f

 

 

Takker, la meg begynne med paper wallet.

 

Paper Wallet er også et alternativ men tenkte denne tråden skulle hjelpe nye folk med å starte, paper wallet er litt mer avansert og ja det er mist like sikkert om ikke mer sikkert med paper wallet om du oppbevarer det bra.

 

Når det kommer til alt-coins så er det mange crypto coins så har hatt høyere ROI enn Bitcoin men her må mer analyse til for å finne ut hvilken risiko man ønsker å ta i sin portefølje. Personlig består 40% av min portefølje av altcoins. Dette skal jeg også komme tilbake til i en annen tråd der jeg skal snakke om hvordan du kan lage en diversifisert gameplan får å starte å bygge opp din crypto portefølje på en effektiv måte gjennom det jeg kaller compound effect crypto strategy.

 

60% av min portefølje er i BTC ettersom jeg har stor tro på den vil gå over $100.000+ innen 2030, 20% ETH/ANT/OMG og resten i forskjellige altcoins som jeg holder longterm.

 

"litt offtopic" 

Endret av CryptoClan
Lenke til kommentar

Personlig består 40% av min portefølje av altcoins. Dette skal jeg også komme tilbake til i en annen tråd der jeg skal snakke om hvordan du kan lage en diversifisert gameplan får å starte å bygge opp din crypto portefølje på en effektiv måte gjennom det jeg kaller compound effect crypto strategy.

 

 

Ser fram til den!

 

Hvordan oppbevarer du ETH og altcoins som NEO og OMG?

 

Anonymous poster hash: 2bdce...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Personlig består 40% av min portefølje av altcoins. Dette skal jeg også komme tilbake til i en annen tråd der jeg skal snakke om hvordan du kan lage en diversifisert gameplan får å starte å bygge opp din crypto portefølje på en effektiv måte gjennom det jeg kaller compound effect crypto strategy.

 

 

Ser fram til den!

 

Hvordan oppbevarer du ETH og altcoins som NEO og OMG?

 

Anonymous poster hash: 2bdce...51f

 

Jeg oppbevarer mesteparten av BTC/ETH på Ledgeren

 

For aktiv bruk bruker jeg Exodus wallet og for de exodus ikke har bruker jeg bittrex/polo/kraken

 

Exodus har akkuratt lagt til ny coin EOS

 

Lenke til kommentar

De siste gangene jeg overførte bitcoins til noen betalte jeg mye mer enn minstepris, og det tok likevel flere dager å få transaksjonen gjennomført.

Situasjonen Bitcoin var i nettopp, var akkurat for å løse dette og løsningen er blitt SegWit.

 

For å forstå Bitcoin må du tenke på det som et selskap, vi vett på forhånd at det kommer til å oppstå situasjoner der Bitcoin må oppgraderes og Bitcoin samfunnet kommer med løsninger på utfordringene daglig.

 

 

Endret av CryptoClan
Lenke til kommentar

For å komme i gang: Hvilke tanker har du/dere om å bruke coinbase, for så ved en senere anledning overføre til en wallet som feks electrum?  Vil dette være dumt mtp fees?  

 

Har lest en del på wallets og funnet ut at electrum kommer ut som god wallet for bitcoin, men øsnker meg en som også håndterer andre valuttaer. Skeptisk til exodus siden den ikke er open source.  Derfor tenker jeg starte på coinbase, men usikker på om det er dumt mtp flytting senere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å komme i gang: Hvilke tanker har du/dere om å bruke coinbase, for så ved en senere anledning overføre til en wallet som feks electrum?  Vil dette være dumt mtp fees?  

 

Har lest en del på wallets og funnet ut at electrum kommer ut som god wallet for bitcoin, men øsnker meg en som også håndterer andre valuttaer. Skeptisk til exodus siden den ikke er open source.  Derfor tenker jeg starte på coinbase, men usikker på om det er dumt mtp flytting senere?

 

Ikke bruk Coinbase som wallet ettersom det er en exchange og third party der du ikke har tilgang til dine private keys.

 

Her er skalaen på sikkerhet, tar bare høy til lav sier ikke direkte det er høy risiko for hacking men større sansynlighet

 

HØY RISIKO WALLET

COINBASE, KRAKEN, POLO, EXCHANGES generelt der du ikke har tilgang til din private key.

 

MIDDELS RISIKO WALLET

BLOCKCHAIN WALLET

 

LAV RISIKO WALLET

EXODUS WALLET, ELECTRUM

 

VELDIG LAV RISIKO WALLET

LEDGER WALLET ( generelt usb-stick wallets )

Endret av CryptoClan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, regner da med exodus er beste å starte med for ETH og BTC? (siden jeg ikke går for hw wallet til å begynne med). 

 

Er det like så greit å starte med Kraken med en gang? Synes dog det var forlokkende å handle med kredittkort.

Ja, Kraken er et bra valg! Ta bank deposit, da sparer du et par prosenter samt at det tar et par dager å få det over og da kan du se for entry imens markedet er på steroider.

Lenke til kommentar

Takker for nyttig info, bra tråd!

 

Har jeg forstått dette rett: For å ikke være avhengig av Exodus (la oss si de legger ned). Om jeg har eksportert min private nøkkel, kan jeg importere dette i en annen wallet og sånn sett være sikret? Dette i tillegg til Exodus sine egne backup løsninger? 

 

Annet spm: Skjønner det slik at man bør sende fra Kraken til wallet når handelen er ferdig. Er det noe man bør tenke på her mtp fees?

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

Da er jeg i gang, bare vente på overføringen fullføres :)  Tuen takk for tråden, hjalp meg i gang!

 

Når jeg overførte til Kraken fikk jeg spm om hvem kostnader ved overføring betales av. Der satt jeg"Avsender betaler kun omk. i Norge". Regner med det er rett?

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

Takker for nyttig info, bra tråd!

 

Har jeg forstått dette rett: For å ikke være avhengig av Exodus (la oss si de legger ned). Om jeg har eksportert min private nøkkel, kan jeg importere dette i en annen wallet og sånn sett være sikret? Dette i tillegg til Exodus sine egne backup løsninger?

 

Annet spm: Skjønner det slik at man bør sende fra Kraken til wallet når handelen er ferdig. Er det noe man bør tenke på her mtp fees?

Det stemmer så lenge du har backup så kan overføre til andre wallet. Fees er så lave at det ikke har noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg i gang, bare vente på overføringen fullføres :) Tuen takk for tråden, hjalp meg i gang!

 

Når jeg overførte til Kraken fikk jeg spm om hvem kostnader ved overføring betales av. Der satt jeg"Avsender betaler kun omk. i Norge". Regner med det er rett?

Tror du må betale hele «turen»

Lenke til kommentar

 

Da er jeg i gang, bare vente på overføringen fullføres :) Tuen takk for tråden, hjalp meg i gang!

 

Når jeg overførte til Kraken fikk jeg spm om hvem kostnader ved overføring betales av. Der satt jeg"Avsender betaler kun omk. i Norge". Regner med det er rett?

Tror du må betale hele «turen»

 

Igjen takk for hjelp.  Ser banken skriver at man ikke bør endre til noe annet enn "avsender betaler kun omk i norge" da det kan være fare for at det blir avvist. Ser også at SEPA fra Kraken sin side er kostnadsfritt, samt noe skriverier om at Kraken vil belaste innskuddet om det feks blir endret til wire.  Satser på det går fint, så nå er det bare å vente :)

Lenke til kommentar

 

 

Da er jeg i gang, bare vente på overføringen fullføres :) Tuen takk for tråden, hjalp meg i gang!

 

Når jeg overførte til Kraken fikk jeg spm om hvem kostnader ved overføring betales av. Der satt jeg"Avsender betaler kun omk. i Norge". Regner med det er rett?

Tror du må betale hele «turen»

 

Igjen takk for hjelp.  Ser banken skriver at man ikke bør endre til noe annet enn "avsender betaler kun omk i norge" da det kan være fare for at det blir avvist. Ser også at SEPA fra Kraken sin side er kostnadsfritt, samt noe skriverier om at Kraken vil belaste innskuddet om det feks blir endret til wire.  Satser på det går fint, så nå er det bare å vente :)

 

Hold meg oppdatert :-)

Lenke til kommentar

Tanker rundt coinbase (handle på GDAX)?

 

Maker:

Coinbase (GDAX): 0

Kraken: 0,16%

 

Deposit (SEPA):

Coinbase: Gratis

Kraken: Gratis

 

Withdrawal (SEPA):

Coinbase: 0.15EUR

Kraken: 0.009EUR

 

Withdrawal BTC:

Coinbase: Stemmer det denne er 0 over minimum fee?

Kraken ฿0.001

 

 

Så vidt jeg kan se (om en ikke tar hensyn til limits), er ikke coinbase med handel på GDAX et bedre alternativ? Tenker da spesielt på mindre ordre og fee som kraken har for å sende til wallet.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...