Gå til innhold

FrP stiller krav til asylanter om 5 år for å lære norsk - eller miste alle NAV ytelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet et svært generøst minstekrav, så ingenting galt i den sammenhengen. Om det finnes en god måte å gjennomføre det, og om det i det hele tatt har en positiv effekt er et annet spørsmål.

 

Uansett har asylpolitikken vår (og i resten av vesten) store problemer, og dette føles mer som å forsøke å plassere et prangende plaster på et stort og åpent sår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som kommer hit til landet holder seg gjerne i grupper sammen med egne landsmenn, og snakker kun språket de kan fra før. Dette ser man overalt på butikker, bussen, gata osv. Hvis man aldri snakker språket i landet man kommer til så vil man aldri lære det heller, de må begynne å bruke språket og legge bort sitt gamle språk skal de klare å bli en del det norske samfunnet.

Dette er vanskeligere å få til enn de fleste tror.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ønsker ikke integrering, synes ingenting om dette kravet. FrP er ikke et parti for nasjonalister.

 

Jeg forstår deg på en måte.. Men jeg er redd du lever i en fantasiverden. Med asylsøkere og arbeidsinnvandrere i økende grad fra hele verden, så er det totalt urealistisk og barnslig å håpe på full stopp i innvandringen. Når det er sagt og vi alle er klar over at dette skjer enten du vil eller ikke;

 

Hva er egentlig det verste av to onder? Å ha en haug med innvandrere i landet vårt, som er godt integrert, jobber, bidrar til samfunnet og kan språket slik at de kan kommunisere med oss?

 

Eller vil du heller ha en haug med innvandrere som ikke snakker norsk, går på NAV og klynger seg sammen med alle andre som snakker Gibberish bak ryggen vår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke integrering, synes ingenting om dette kravet. FrP er ikke et parti for nasjonalister.

 

Hva er alternativet, da? Å la asylsøkerne forbli ubrukelige mennesker som kun danner gjenger mellom seg og lever på samfunnets bekostning? 

 

Men jeg er litt enig, for jeg ønsker egentlig ikke å integrere dem jeg heller. Jeg synes det beste hadde vært å sende dem hjem eller ikke ta i mot dem, men man kan ikke alltid få det som man vil(eller få det som er best for landet for den saks skyld) og da må man nøye seg med det som gjør nest minst skade for samfunnet.

Lenke til kommentar

 

Så fremt kravet til språkkunnskaper ikke er uholdbart hardt virker fem år som en grei grense. Selv analfabeter kan fint greie det med litt innsats.

 

 

Det er vesentlig forskjell på scenario der du/jeg skal lære oss eks. spansk, tysk, eller fransk, vs. arabisk اللغة العربي, urdu اردو , eller kinesisk 汉语/漢語

 

Jeg vil tippe vi kan telle på èn hånd, antall etniske nordmenn som har lært seg et av disse språkene skriftlig og muntlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis Kina tilbyr nordmenn fred, frihet og alt gratis skal jeg garantere at det tallet vil gå rett i taket.

 

Edit: la meg presisere ironien. Hvis jeg var forfulgt i Norge, og jeg kunne få et bedre liv i Kina uten å anstrenge meg alt for mye, hadde jeg lært meg språket på rekordtid.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Tidsrommet burde være syv år. 

 

Faktum er vel at det ikke kan dras en bastant linje om dette. Jeg er tidvis borti polakker som har bodd/jobbet her i 8-10 år og ikke snakker et kvekk norsk, mens andre snakker noenlunde eller forstår essensen av samtalen.

 

Generelt kan man vel si at innvandrere som har viss engelskspråk-kunnskap, det være seg syrere eller polakker for dens saks skyld, lettere tilegner seg norsk språk. Og alder har selvsagt betydning.

 

Hvis FRP forlanger at en 55 år gammel kvinne som har levd hele livet på steppene i Somalia og stellet geiter, skal beherske norsk på linje men en 25 år gammel innvandrer med bredt sosialt nettverk i dagliglivet, er det selvsagt urimelig.

Lenke til kommentar

Hvis Kina tilbyr nordmenn fred, frihet og alt gratis skal jeg garantere at det tallet vil gå rett i taket.

 

Næringslivet kan nok tilby gullkantet lønn til aktuell person som kan håndtere arabiske oljesjeiker eller kinesiske industri-magnater og myndigheter, så guleroten er der allerede. Ergo er sannheten, at vanskelighets-nivået å lære seg arabisk eller kinesisk som er bremseklossen. "Det er enklere å lære seg spansk og bli reiseleder for charter-Svein og co."

Lenke til kommentar

 

Tidsrommet burde være syv år. 

 

Faktum er vel at det ikke kan dras en bastant linje om dette. Jeg er tidvis borti polakker som har bodd/jobbet her i 8-10 år og ikke snakker et kvekk norsk, mens andre snakker noenlunde eller forstår essensen av samtalen.

 

Generelt kan man vel si at innvandrere som har viss engelskspråk-kunnskap, det være seg syrere eller polakker for dens saks skyld, lettere tilegner seg norsk språk. Og alder har selvsagt betydning.

 

Hvis FRP forlanger at en 55 år gammel kvinne som har levd hele livet på steppene i Somalia og stellet geiter, skal beherske norsk på linje men en 25 år gammel innvandrer med bredt sosialt nettverk i dagliglivet, er det selvsagt urimelig.

 

 

Det er jo ikke snakk om å forlange at de skal ligge på lik linje. Det er snakk om å sette et minimumskrav for hva man skal kunne etter 5 års trening. Hvis du i løpet av 5 år ikke har klart å lære deg grunnleggende norskkunnskaper, så fortjener du heller ikke å få økonomisk stønad lenger. Hvis man virkelig synes det er greit å nave i 5 år uten å orke å lære seg språket, så er man så lat at man ikke en gang klarer seg i verdens rikeste land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tidsrommet burde være syv år. 

 

Faktum er vel at det ikke kan dras en bastant linje om dette. Jeg er tidvis borti polakker som har bodd/jobbet her i 8-10 år og ikke snakker et kvekk norsk, mens andre snakker noenlunde eller forstår essensen av samtalen.

 

Generelt kan man vel si at innvandrere som har viss engelskspråk-kunnskap, det være seg syrere eller polakker for dens saks skyld, lettere tilegner seg norsk språk. Og alder har selvsagt betydning.

 

Hvis FRP forlanger at en 55 år gammel kvinne som har levd hele livet på steppene i Somalia og stellet geiter, skal beherske norsk på linje men en 25 år gammel innvandrer med bredt sosialt nettverk i dagliglivet, er det selvsagt urimelig.

 

 

Det er jo ikke snakk om å forlange at de skal ligge på lik linje. Det er snakk om å sette et minimumskrav for hva man skal kunne etter 5 års trening. Hvis du i løpet av 5 år ikke har klart å lære deg grunnleggende norskkunnskaper, så fortjener du heller ikke å få økonomisk stønad lenger. Hvis man virkelig synes det er greit å nave i 5 år uten å orke å lære seg språket, så er man så lat at man ikke en gang klarer seg i verdens rikeste land.

 

...sååå.

 

Utvis alle som lider av depresjon, sosial angst og/eller selvmordstanker..?

 

...vi plukker ikke opp halvparten av våre egne engang.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er snakk om grunnleggende norsk. FEM ÅR... Når du i tillegg da naver disse 5 årene og har tilbud om gratis skolegang på opplæringssenter med norsklærere som snakker ditt eget morsmål. Vet du hva, hvis du har så store psykiske lidelser så må du legges inn uansett. Da klarer du deg ikke i samfunnet, og må bli passet på av en verge e.l.

 

EDIT: Vil legge til at ved et slikt tilfelle, så er det vel snakk om overgang til uføretrygd i løpet av disse 5 årene. Det vil si at det ikke er noe å argumentere for, for vi har et sikkerhetsnett for det i landet her. Uføretrygd får man uavhengig av om man kan norsk.

Endret av wordsmith
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vesentlig forskjell på scenario der du/jeg skal lære oss eks. spansk, tysk, eller fransk, vs. arabisk اللغة العربي, urdu اردو , eller kinesisk 汉语/漢語

 

Jeg vil tippe vi kan telle på èn hånd, antall etniske nordmenn som har lært seg et av disse språkene skriftlig og muntlig.

Er ganske mange nordmenn som klarer det ja, en lang rekke videregående skoler har arabisk eller kinesisk som frivillig valgfag, og ungdommen klarer å lære seg disse språkene.

 

Merk at det ikke er snakk om at de skal kunne lære seg norsk flytende, de trenger kun nok til å møte kravene til grunnleggende forståelse, noe som er fult mulig med litt innsats i løpet av 5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis FRP forlanger at en 55 år gammel kvinne som har levd hele livet på steppene i Somalia og stellet geiter, skal beherske norsk på linje men en 25 år gammel innvandrer med bredt sosialt nettverk i dagliglivet, er det selvsagt urimelig.

 

 

Det er jo ikke snakk om å forlange at de skal ligge på lik linje. Det er snakk om å sette et minimumskrav for hva man skal kunne etter 5 års trening. Hvis du i løpet av 5 år ikke har klart å lære deg grunnleggende norskkunnskaper, så fortjener du heller ikke å få økonomisk stønad lenger. Hvis man virkelig synes det er greit å nave i 5 år uten å orke å lære seg språket, så er man så lat at man ikke en gang klarer seg i verdens rikeste land.

 

 

Hvordan vet du hva kravet til norskkunnskap blir eller ser ut, eller bare antar du?

 

Kreves det f.eks. at man må beherske også skriftlig eksamen? Noe som selvsagt er noe helt annet enn å stotre seg frem muntlig osv.

 

Tas det høyde for ulike forutsetninger den enkelte har, og i så fall hvilke?

 

Er det kommunen eller skoleverket som skal være sensorer?

 

Ikke noe av det har jeg sett nyansert i alle fall, men belær meg gjerne med kilde eller partiprogram.

 

Jeg oppfatter foreløpig "forslaget" fra FRP som typisk populisme, helt uten nyanser. Ikke minst er det tvilsom om man kan pælme folk på gata og gjøre de hjemløse og blakke fordi man evt. stryker på en norsk-prøve. (ref. innlegg #4)

 

Jo, "jeg er også for" at "alle" lærer norsk, noe de fleste gjør, men da burde man heller bruke krefter på å legge til rette for det, enn å bruke mest krefter på retorikk om straff osv. bare for å virke handlekraftig ovenfor det potensielle stemmekveget der ute.

Lenke til kommentar

Er det reelt at de som får asyl i Norge skal greie å lære seg grunnleggende norsk innen fem år for å beholde NAV ytelsene sine, eller er det for strengt? KrF mener at mange av de som kommer til Norge er analfabeter og at dette dermed er for kort tid.

 

De kan sitt eget språk så jeg skjønner ikke hva analfabetisme har med saken å gjøre. Det går fint an å lære seg grunnleggende norsk uten å kunne lese/skrive. Jeg lærte meg å snakke lenge før jeg lærte meg å lese/skrive :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eksisterer det et problem i dag at for få gjennomfører norskopplæring eller består prøven? Har FRP noen tall om det eller hva handler all støyen om?

 

Så vidt jeg kan lese meg opp på tilgjengelig statistikk, består f.eks. 87% av 7000-8000 innvandrere årlig muntlig norskprøve nivå 2

 

lCTocj0.png

SSB

 

Hva handler Frp-utspillet om egentlig? "Nullvisjon" i strykprosent eller bare å skape et feilaktig inntrykk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...