Gå til innhold

Materialisme og borgerlønn - kan du (etterhvert) klare deg på 10.000 kr/mnd ?


Anbefalte innlegg

Anta at du var sikret 10.000 kr/mnd i inntekt uansett hva du gjorde (altså et nedre "gulv" på 10.000 kr/mnd) - og da ikke hadde annen sikkerhet/støtte (ikke sykepenger, ingen trygde-ordninger av noe slag, måtte betale skolepenger etc). Hva ville du gjøre? (anta gjerne også at du ikke bor i en by med høye boligpriser). Ville du endre din holdninge til materielle ting? Få mere immaterielle interesser? Ville du satse på en spennende karriere? Lære deg noe skikkelig og nyttig?

 

Mulig perspektiv:

Jeg tror at i en slik situasjon ville det oppstå et marked for "lavkost" varer og tjenester. Dette ville skape sosial  sikkerhet ut av  10.000 kr/mnd. Det er i dag f.eks. mulig å lage sko som kan selges (f.eks. via Internet) for 10-20 kroner eller kunne vare i 20 år (med litt reparasjon) - men nesten ingen er interessert i slike sko :-)  Det meste av dagens forbruk kan teknisk sett estattes med noe som kanskje koster 10 (?) prosent av det folk bruker i dag. Forbruksvarer kan erstattes av billige eller slitesterke alternativer. En kan låne/bytte etc. Og om 10-20 år kan en 3D-printe mye til svært lave marginale kostnader. 

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg levde av sparepenger i et par år med et forbruk i nærheten av det skisserte, og kosa meg glugg i hjel. Hadde jeg blitt tilbudt en slik sum fortsatt, hadde jeg selvfølgelig takket ja og aldri begynt å arbeide igjen. Dum er jeg kanskje, men ikke så dum at jeg vil slite og arbeide uten å ha noe nevneverdig igjen for det.
Derfor er borgerlønn så høy som det, en dødfødt tanke. Alle vil jo heller kose seg hjemme enn å måtte opp i otta og hjem i mørkret midt på vinteren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg levde av sparepenger i et par år med et forbruk i nærheten av det skisserte, og kosa meg glugg i hjel. Hadde jeg blitt tilbudt en slik sum fortsatt, hadde jeg selvfølgelig takket ja og aldri begynt å arbeide igjen. Dum er jeg kanskje, men ikke så dum at jeg vil slite og arbeide uten å ha noe nevneverdig igjen for det.

Derfor er borgerlønn så høy som det, en dødfødt tanke. Alle vil jo heller kose seg hjemme enn å måtte opp i otta og hjem i mørkret midt på vinteren!

 

Så du er del av den dumme arbeiderklassen som må piskes eller sultes for å jobbe? Jobb er straff? Et nødvendig onde, liksom?

 

Jeg har alltid sett på min jobb som hobby - med full lønn :-)  Noen er heldige :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir utopi å tro at ett voksent gjennomsnittsmenneske i Norge vil se det som akseptabelt å leve på 10 000 kr i mnd alene, de aller fleste vil ikke være i nærheten av å klare seg økonomisk. Det som derimot er bra med å sette en såpass lav borgerlønn er at det nettopp gir intensiver om å jobbe ved siden av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir utopi å tro at ett voksent gjennomsnittsmenneske i Norge vil se det som akseptabelt å leve på 10 000 kr i mnd alene, de aller fleste vil ikke være i nærheten av å klare seg økonomisk. Det som derimot er bra med å sette en såpass lav borgerlønn er at det nettopp gir intensiver om å jobbe ved siden av.

 

En lav borgerlønn er vel det eneste politisk interessante (realistiske). Utopier er ikke interessant. Imidlertid, dersom jeg som ung resten av livet hadde vært sikret 10.000 kr/mnd uansett hva jeg gjorde, så ville jeg orientere meg mindre materialistisk og mot en mer meningsfull og produktiv karriere. Kyllinger som meg blir lett fanget i en sikkert statlig stilling (med et NAV-regime i ryggen) :-)

 

Jeg tror at det under et slikt system ville vokse frem et marked for lavkost-alternativer. Se på shopping-sentrene i dag. 95 prosent lavpanna  tull? :-)  Enkelte bidragsytere i denne tråden er vel studenter med gratis studieplass :-) En burde selvsakt betale for å studere dersom dette betyr utgifter som andre dekker. Da ville det også oppstå et marked for billige måter å lære på (meningsfult gjennom hele livet). Universiteter og tilsvarende er kostbare greier å drive. Altfor kostbare.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg levde av sparepenger i et par år med et forbruk i nærheten av det skisserte, og kosa meg glugg i hjel. Hadde jeg blitt tilbudt en slik sum fortsatt, hadde jeg selvfølgelig takket ja og aldri begynt å arbeide igjen. Dum er jeg kanskje, men ikke så dum at jeg vil slite og arbeide uten å ha noe nevneverdig igjen for det.

Derfor er borgerlønn så høy som det, en dødfødt tanke. Alle vil jo heller kose seg hjemme enn å måtte opp i otta og hjem i mørkret midt på vinteren!

 

Så du er del av den dumme arbeiderklassen som må piskes eller sultes for å jobbe? Jobb er straff? Et nødvendig onde, liksom? Jeg har alltid sett på min jobb som hobby - med full lønn :-)  Noen er heldige :-)

På ingen måte tilhører jeg arbeiderklassen: embetseksamen ved et prestisjefakultet.

Du virker derimot som en kjepphøy ungdom uten livserfaring. Jeg kan forsikre deg at etter 30 år i arbeidslivet vil ikke arbeidet lenger være din hobby, som du så kjekt kan opplyse om. Du har noe i vente...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strøm: 300kr

Forsikring: 100kr

Internett: 500kr

Huslån(avdrag+renter): 6500

Fellesutgifter: 3000

Kollektivtransport: 800

 

SUM: 11.200

 

Dette regnetstykket er faste utgifter. I tilleg kan evt bil, strømmetjenester, komme. Men jeg lever allerede ganske sparsommelig og klarer meg uten slikt.

 

Men i tillegg kommer faktisk materiellt forbruk, som f.eks mat.

 

Så nei. Det er umulig for meg å klare meg med en slik sum.

Endret av Drogin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Strøm: 300kr

Forsikring: 100kr

Internett: 500kr

Huslån(avdrag+renter): 6500

Fellesutgifter: 3000

Kollektivtransport: 800

 

SUM: 11.200

 

Dette regnetstykket er faste utgifter. I tilleg kan evt bil, strømmetjenester, komme. Men jeg lever allerede ganske sparsommelig og klarer meg uten slikt.

 

Men i tillegg kommer faktisk materiellt forbruk, som f.eks mat.

 

Så nei. Det er umulig for meg å klare meg med en slik sum.

Kan jeg spørre deg hvor du bor siden du har strøm til 300kr? Nettleia mi er jo aldri mindre enn 600kr.. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Strøm: 300kr

Forsikring: 100kr

Internett: 500kr

Huslån(avdrag+renter): 6500

Fellesutgifter: 3000

Kollektivtransport: 800

 

SUM: 11.200

 

Dette regnetstykket er faste utgifter. I tilleg kan evt bil, strømmetjenester, komme. Men jeg lever allerede ganske sparsommelig og klarer meg uten slikt.

 

Men i tillegg kommer faktisk materiellt forbruk, som f.eks mat.

 

Så nei. Det er umulig for meg å klare meg med en slik sum.

Kan jeg spørre deg hvor du bor siden du har strøm til 300kr? Nettleia mi er jo aldri mindre enn 600kr..

 

Drammen.

Bor i blokk, så både oppvarming av leilighet, og strømmen til varmtvann er dekket av fellesutgiftene i egen post  :)

Har også nye og effektive hvitevarer, så strømutgiftene mine er jo egentlig bare til matlaging, TV og belysning.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Barnehage og SFO:

6700

 

10 000 sa du..?

3 300 igjen til huslån, mat, strøm, telefon, internett, fritidsaktiviteter, NRK-avgift, vann og kloakk-avgift, boligskatt...

 

Nødvendige og kommunale utgifter er allerede på 17 000 kroner -- uten internett, forbruk eller telefon.

Hva skal du med barnehage om du har borgerlønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye penger en borgerlønn er, er irrelevant, så lenge boligprisene (også leiepriser) er slik som de er. En borgerlønn må stå i forhold til pris på boliger og andre grunnleggende ting. En borgerlønn er relativ, ikke absolutt, relativ fordi vi ikke har stabile priser i boligmarkedet mest av alt. Et marked preget av stor uro og priser som ikke står i stil til realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye penger en borgerlønn er, er irrelevant, så lenge boligprisene (også leiepriser) er slik som de er. En borgerlønn må stå i forhold til pris på boliger og andre grunnleggende ting. En borgerlønn er relativ, ikke absolutt, relativ fordi vi ikke har stabile priser i boligmarkedet mest av alt. Et marked preget av stor uro og priser som ikke står i stil til realiteten.

Problemet der er at leigeprisane vil justere seg etter betalingsevnen, så vi kan fort ende opp med at dei billigaste boligane koster frå 10 000 kr og oppover.

Då må mottakarane av borgarlønn enten ha ein jobb ved sida av uansett, eller så får vi ein inflasjon der borgarlønna på aukast, som igjen fører til høgare leigeprisar, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...