Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge og kjøpe ny eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Audi A3 2005 modell, 1.6L motor som nærmer seg 195 000 på telleren. Har hatt bilen i tre år, og brukt etterhvert mange tusen på reparasjoner. Fjører og fjørbeinslager, radiator, bremseslanger, calippere, skiver og kloser, kjølevifter, dekk og felger samt håndbrekkwire er noe av det jeg kommer på i farta. Nå må AC-pumpen byttes, og litt småelektronikk begynner så smått å svikte litt.

 

Kjørecomforten er noe av det bedre jeg har kjørt, bilen ser bra ut og i det hele tatt. Men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei av forholdsvis dyre reparasjoner...

 

Etter vinteren fant jeg rust på hjulbuene/sideskjørtet, og litt over det midtre bremselyset.

 

Ser på Finn at biler i antatt dårligere stand, vel og merke uten rust og med fungerende AC selges for ca 50-60 000.

 

Vil det være lønnsomt å fortsette å reparere, eller burde jeg tenke på å selge bilen, og gå til anskaffelse av noe nyere?

 

Ser på 2015 modell Mazda 3 til rundt 190 000,- som ett meget godt alternativ, men vil det økonomisk sett være helt høl i huet? Hva vil være det beste?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes 60k for en 12 år gammel bensinbil med 100ish hester hørtes dyrt ut. Klart, ringene i fronten koster jo en del. Hvis du ikke trenger ny bil, er jeg i den oppfatning at det lønner seg å flikke på den du har. Har du lån på audien? Hbis ikke, kan du jo sette av halvparten av det du måtte betale i lån på ny bil for vedlikehold av audien. Går ikke noe galt på et par år har du plutselig spart opp noen tusen.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så spørs det da om den mazdaen er like komfortabel

 

kjører selv en japansk sedan, joda så langt billig i bruk, faktisk gode kjøreegenskaper, men forjævlig komfort. dekk og vindstøy, og typisk japanske seter uten korsryggstøtte

Lenke til kommentar

Kjøpte en Mitsubishi Galant 2002 tidligere i år for 10.000kr. Planen var å ha et prosjekt å jobbe på nå i sommer men jeg må ærlig talt innrømme at både komfort, kjøreegenskaper og byggekvalitet er langt over hva jeg forventet for den prisen. 

Kjører til vanlig en 2008 Golf TDI som jeg også er veldig fornøyd med, men når denne skal byttes ut skal jeg definitivt sjekke ut noen Japanske biler før noe annet.

Lenke til kommentar

Så lenge du kan skru selv å det ikke koster sinnsykt med penger så behold bilen :) 
Har en gammel traver av en Mercedes E320 CDI 2000 modell, å denne er kjørt snart 400k km.

Dette er jo så klart dag og natt i forhold til Audien med tanke på kvalitet, men har hatt den i 1 år nå og har kostet meg olje og filter.

Jeg skrur selv, så viss det er noe så ryker så koster det som regel under halve prisen om ikke enda billigere å skru selv.

Kjøper deler fra utlandet, hvor det er 1/10 i pris ihht Meca og Mekonomen.

 

Jeg kommer nok til å ha min til den havarerer, men frem til da så behandler jeg den kjempe fint, vask hver uke, oljeskift hver 5000 km og er snille med høyrefoten, bilene skal jo så klart blåses gjennom innimellom. Men tar du vare på bilen så holder den ENN at du har fått deg en mandagsbil ;) 


PS. til nyere biler man får til mindre kan man skru selv, å da begynner det å koste MYE peng.

Lenke til kommentar

12 år gammel A3 med ca 200k km hadde jeg helt klart solgt/vraket når kostnadene er blitt som du beskriver. Ingenting i statistikken tyder på at det skal bli billigere fremover, og når rusten er dukket opp i hjulbuer osv i tillegg.... neitakk. Dessuten, en ting er kostnaden for delene. Men man skal heller ikke glemme usikkerheten og ventetiden. Man vil gjerne vite at bilen er klar om morgenen når man har det travelt til jobb og slippe å vente på verksted/ankomst reservedeler osv.

 

En 2015 Mazda 3 kan være et meget godt kjøp med tanke på bil for pengene. Tipper du vil oppleve comforten omtrent som lik den langt eldre Audien, antakeligvis opplever du noe mer motorstøy. Så kanskje en liten nedgang totalt på comfort, men jeg tror det vil oppveies av å få en bil som er mer til å stole på, forutsigbarhet og kostnad. Det er jo bare å prøve og er det feil leter du videre.

Lenke til kommentar

 

PS. til nyere biler man får til mindre kan man skru selv, å da begynner det å koste MYE peng.

Man kan gjøre det aller meste selv på nyere biler også, det dreier seg bare om å ha riktig utstyr og kompetanse.

Det betyr ofte at man er avhengig av å ha diagnoseutstyr.

 

 

"Det er så lite en kan gjøre selv på nye biler". Det hørte jeg på 80-tallet også.  ;-)

Lenke til kommentar

Om du bør bytte bilen er det til slutt du selv, og din økonomi, som må avgjøre. Du har jo kostet på den mye, men på en så gammel bil vet man aldri hva det neste blir. Når det gjelder rust, tror jeg du skal lete lenge for å finne en 12 år gammel bruksbil som ikke har det. A3 er av de bedre bilene mot rust, andre VAG fra samme periode, som Passat og A4, ruster mer.

 

Dersom du skulle selge den, tror jeg ikke du får stort mer enn 40k for denne, og enda mindre dersom du ikke fikser AC. Prisene som biler legges ut for er ikke det de selges for. Så er det opp til deg å gamble på at bilen nå går noen år uten de store kostnadene, eller om du skal skaffe noen kroner og kjøpe en nyere. Dersom du liker A3, kan du jo se etter en nyere A3. Jeg har hatt A3 selv, og har kjørt flere Mazda 3, og vet hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! 

 

Synes 60k for en 12 år gammel bensinbil med 100ish hester hørtes dyrt ut. Klart, ringene i fronten koster jo en del. Hvis du ikke trenger ny bil, er jeg i den oppfatning at det lønner seg å flikke på den du har. Har du lån på audien? Hbis ikke, kan du jo sette av halvparten av det du måtte betale i lån på ny bil for vedlikehold av audien. Går ikke noe galt på et par år har du plutselig spart opp noen tusen.

Har ikke lån på Audien, og klarer også en Mazda 3 til 190k uten lån, sett at jeg får 40-50k for Audien. Selvfølgelig, det kan være jeg har bil i mange år til hvis jeg reparerer litt småting her og der, men plutselig dukker det opp noe litt større, og det er jeg mildt sagt dritt lei av..

 

Så lenge du kan skru selv å det ikke koster sinnsykt med penger så behold bilen  :) 
Har en gammel traver av en Mercedes E320 CDI 2000 modell, å denne er kjørt snart 400k km.

Dette er jo så klart dag og natt i forhold til Audien med tanke på kvalitet, men har hatt den i 1 år nå og har kostet meg olje og filter.

Jeg skrur selv, så viss det er noe så ryker så koster det som regel under halve prisen om ikke enda billigere å skru selv.

Kjøper deler fra utlandet, hvor det er 1/10 i pris ihht Meca og Mekonomen.

 

Jeg kommer nok til å ha min til den havarerer, men frem til da så behandler jeg den kjempe fint, vask hver uke, oljeskift hver 5000 km og er snille med høyrefoten, bilene skal jo så klart blåses gjennom innimellom. Men tar du vare på bilen så holder den ENN at du har fått deg en mandagsbil  ;) 


PS. til nyere biler man får til mindre kan man skru selv, å da begynner det å koste MYE peng.

Skru selv kan jeg ikke, dermed går alt til verkstedet. ;)

 

12 år gammel A3 med ca 200k km hadde jeg helt klart solgt/vraket når kostnadene er blitt som du beskriver. Ingenting i statistikken tyder på at det skal bli billigere fremover, og når rusten er dukket opp i hjulbuer osv i tillegg.... neitakk. Dessuten, en ting er kostnaden for delene. Men man skal heller ikke glemme usikkerheten og ventetiden. Man vil gjerne vite at bilen er klar om morgenen når man har det travelt til jobb og slippe å vente på verksted/ankomst reservedeler osv.

 

En 2015 Mazda 3 kan være et meget godt kjøp med tanke på bil for pengene. Tipper du vil oppleve comforten omtrent som lik den langt eldre Audien, antakeligvis opplever du noe mer motorstøy. Så kanskje en liten nedgang totalt på comfort, men jeg tror det vil oppveies av å få en bil som er mer til å stole på, forutsigbarhet og kostnad. Det er jo bare å prøve og er det feil leter du videre.

Det skal sies at kostnadene har vært slik i de nå tre årene jeg har hatt bilen, så det kan jo være, som andre her sier, at jeg nå har ett økonomisk gunstig bilhold de neste årene. Gjorde ikke akkurat noe kupp da jeg kjøpte bilen, men sånn går det når det er første bilen man kjøper, og man trenger den ASAP..

 

 

 

Dersom du skulle selge den, tror jeg ikke du får stort mer enn 40k for denne, og enda mindre dersom du ikke fikser AC. Prisene som biler legges ut for er ikke det de selges for. Så er det opp til deg å gamble på at bilen nå går noen år uten de store kostnadene, eller om du skal skaffe noen kroner og kjøpe en nyere. Dersom du liker A3, kan du jo se etter en nyere A3. Jeg har hatt A3 selv, og har kjørt flere Mazda 3, og vet hva jeg ville valgt.

 

Sett at bilene på Finn går for sånn nogenlunde det de legges ut for, vil jeg personlig tro jeg kan klare å få 50k for den, hvis jeg fikser AC og rust. Som sagt, mye slitedeler og andre ting som er byttet, dekk som har gått en sesong, samt felger som virkelig ser bra ut på bilen. Det kan neppe være ett minus

 

Jeg er virkelig en stor fan av A3, og Audi generelt, men jeg innser jo at jeg får en hel del mindre utstyr, pluss en god del tusen kilometer ekstra for samme pris som en del andre merker som har lav kilometerstand og er spekket med utstyr.

 

 

 

Vi får se hva det blir til :)

Lenke til kommentar

 

 

PS. til nyere biler man får til mindre kan man skru selv, å da begynner det å koste MYE peng.

Man kan gjøre det aller meste selv på nyere biler også, det dreier seg bare om å ha riktig utstyr og kompetanse.

Det betyr ofte at man er avhengig av å ha diagnoseutstyr.

 

 

"Det er så lite en kan gjøre selv på nye biler". Det hørte jeg på 80-tallet også.  ;-)

 

 

Tar meg under 2 sekund å bytte ledpærer på 740en uten noe som hellst utstyr. Nå derimot må du leie inn en kirurg for å bytte på en nyere bil.

Lenke til kommentar

Tar meg under 2 sekund å bytte ledpærer på 740en uten noe som hellst utstyr. Nå derimot må du leie inn en kirurg for å bytte på en nyere bil.

Til gjengjeld får du vel aldri godkjent de ledpærene..

 

Jeg bytter forresten Xenon-pærer på begge sider på min 2005 E 500 4Matic på et par minutter uten noe som helst verktøy..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Generelt så gjelder dette:

Det er dyrere å holde bil til nyere den er. Pris fall på en bruktbil til 190000 er ca 30000 per år.

Det er dyrere å holde biler til dyrere de var ny.

Merker som Audi, BMW og Mercedes er dyrere å holde.

 

Som oftes så lønner det seg å beholde den en har. En bil varer normalt 15-20 år før den ikke blir godkjent pga rust.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt så lav kostnad på bilholdet som etter jeg gikk over til nyere Mercedes. Ca 3500 i service i året (litt naborabatt hos verkstedet hjelper jo på), foruten de vanlige driftskostnadene som drivstoff og forsikring. Så er inngangskost selvsagt ikke billig, men jeg "vet" hver dag at bilen starter og at alt virker. :)

Det er noen bekjente med japsebiler og annet som kjøper billig, men har langt mer ekstra i løpet av året, bilen stående noen dager på verkstedet, leting etter billigere deler på nett osv. Godt mulig at noen synes slikt er kjekt, men det er også kjekt å slippe og tenke på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...