Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stoppe namsmann og ordne opp privat?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Motpart har blitt dømt til å betale meg penger.
Betaling har uteblitt og namsmann er koblet inn (utleggsbegjæring).

Motpart har sendt meg melding:

"jeg er villig til å inngå en bet avtale med xxxx kroner i måneden hvis du stopper saken hos namsmannen. Første avdrag betales i dag om namsmannen varsles om det i dag."


Bør jeg slå til på dette, eller kan det gjøre det vanskelig å få igjen hele beløpet dersom motpart f.eks. kun betaler halvparten og så lar være å betale resten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis personen brått driter i avtalen så må du gjennom samma styret igjen. Det er ikke en dårligere avtale for personen om namsmannen krever inn pengene bortsett fra at personen ikke kan drite i det.

 

Jeg ville aldri gått med på det så sant ikke hele beløpet skulle bli betalt med en gang og personen måtte sette inn pengene før jeg avbrøt namsmannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor skal du gå med på ein slik avtale når namsmannen er i gang med utleggsbegjæring der du får pengane dine så lenger skyldneren har noke å ta utlegg i?

 

Å kreve inn gjelda privat utsetter deg for ein stor risiko for å ikkje få igjen pengane dine.

 

Sjølv om skyldnaren lover å betale langt meir enn han/ho skylder for å holde innkrevinga uoffisiell så kan eg ikkje sjå at det gjer opp for risikoen.

I tillegg så skal ein sjølvsagt heller ikkje gløyme alt arbeidet som blir lagt på deg i forhold til å kreve inn betaling og purre for at beløpet ikkje skal bli forelda.

 

Eg kan ikkje sjå at du har nokon som helst slags fordel med å inngå ein slik avtale.

Lenke til kommentar

Svaret er "det kommer an på".

 

Du har masse å tape på en slik løsning. Hvis han har eiendeler som kan tjene som dekning, så vil du ved å ta utlegg komme først i køen om det finnes konkurrerende kreditorer. Du sikres at verdien av de eiendelene du får utlegg i går til deg heller enn andre. Hvis du unngår å ta utlegg, kan andre kreditorer komme foran deg i køen, eller han kan unndra de aktuelle eiendelene fra dekning ved f. eks. å gi dem til kona, selge dem og gjemme vekk pengene eller lignende.

 

På den andre siden kan du ha noe å vinne på en slik løsning også. Først og fremst sparer du tid, og en fugl i hånden er bedre enn 10 på taket. Det kan også være han har verdier som du ikke får tilgang til gjennom namsmannen. Dette kan f. eks. være inntekt som er så lav at du ikke får utleggstrekk (fordi han trenger den selv), svart inntekt, penger som kompiser eller familie skylder ham eller eiendeler som ikke har noen verdi som tvangssalgsobjekt, men som han kan selge frivillig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Unnskyld meg altså men hvor sannsynlig er det at en som ikke kan betale regningene sine har svart inntekt? Da ville han jo kunne betale regningene sine... :p

Lenke til kommentar

Unnskyld meg altså men hvor sannsynlig er det at en som ikke kan betale regningene sine har svart inntekt? Da ville han jo kunne betale regningene sine... :p

 

 

Men har han svart inntekt viser han også at han har et lemfeldig forhold til økonomiske forpliktelser og ikke nødvendigvis tar så tungt på å betale ting han skylder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Unnskyld meg altså men hvor sannsynlig er det at en som ikke kan betale regningene sine har svart inntekt? Da ville han jo kunne betale regningene sine... :p

 

 

Men har han svart inntekt viser han også at han har et lemfeldig forhold til økonomiske forpliktelser og ikke nødvendigvis tar så tungt på å betale ting han skylder.

 

Ja, enda en grunn til å ikke gi ham noen andre tredje eller fjerde sjanser. :)

Lenke til kommentar

Unnskyld meg altså men hvor sannsynlig er det at en som ikke kan betale regningene sine har svart inntekt? Da ville han jo kunne betale regningene sine... :p

 

Dette med håndtering av gjeld har ofte meir med betalingsvilje å gjere enn betalingsevne.

 

Sjølv dei som havner skikkelig i luksusfella kan stort sett endre forbruket sitt og få til nedbetalingsavtalar så lenge dei har vilje til å gjere det.

 

Ein person med mykje privatgjeld som har namnsmannen på nakken kan også fint finne på å leve utelukkande på svart inntekt sidan det då ikkje finnes stort som namnsmannen kan ta beslag i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk namsmannen ! Enkelt og greit...hvorfor skulle han plutselig begynne å betale deg nå , når han ikke kunne det tidligere ?

 

Namskontoret har informert om at personen skylder staten så mye penger at de ikke ville kunne drive inn summen, staten skal ha sitt først og det ville ta flere år. 

 

Jeg vet ikke hvorfor personen ønsker å rydde opp privat, for alt jeg vet risikerer personen fengsel eller annen form for straff hvis det kommer flere saker opp.

 

Jeg gjetter på at personen tjener mye svart, hvis staten konfiskerer mesteparten av skattbar inntekt.

 

 

For se hvordan det går :-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du "gjetter" på at han tjener mye svart fordi staten konfiskerer mesteparten av inntekten?

 

Herreguuuuud....

 

Vent heller noen år og få tilbake det han skylder deg med statens torpedoer i ryggen, du får vel også renter på det han skylder eller?

Lenke til kommentar

Du "gjetter" på at han tjener mye svart fordi staten konfiskerer mesteparten av inntekten?

 

Herreguuuuud....

 

Vent heller noen år og få tilbake det han skylder deg med statens torpedoer i ryggen, du får vel også renter på det han skylder eller?

Det forutsetter at han faktisk har noe som statens torpedoer får tak i.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Du "gjetter" på at han tjener mye svart fordi staten konfiskerer mesteparten av inntekten?

 

Herreguuuuud....

 

Vent heller noen år og få tilbake det han skylder deg med statens torpedoer i ryggen, du får vel også renter på det han skylder eller?

Det forutsetter at han faktisk har noe som statens torpedoer får tak i.

 

Han slutter vel neppe i jobben sin frivillig, så han vil ha en inntekt i de kommende årene også etter at staten har fått sitt. Å gamble på en fiktiv svart inntekt eller store eiendeler som ikke er konfiskert av staten er idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...