Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som FHI snakker ut av ræva som vanlig.

Denne artikkelen forklarer det.

http://www.ecigarette-research.org/research/index.php/whats-new/whatsnew-2015/204-niph

 

Noen som har sendt en e-post til FHI angående dette ?

Elsker forskningsrapporter og forskere som produserer resultater ut fra hva de ønsker å presentere. 

De har som utgangspunkt bestemt seg for at e-sigg er farlig, så skriver de konklusjonen, så produserer de resultatene fra "forsøk" som passer til konklusjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er alltid kritisk til rapporter som er bestilt og betalt av staten (og dermed BigTobacco). Staten har massive økonomiske interesser i tobakk. En ganske stor andel av helsedelen av statsbudsjettet kommer nemlig fra avgiftene på tobakksvarer.

 

Utadvent er staten selvfølgelig 100% mot tobakk. Men når en 20pk sigaretter gir 60-70 kr i avgifter, så ser man at å tillate folk til å starte med et avvenningsprodukt uten avgifter vil være en negativ ting for staten. Det finnes ikke en eneste politiker i Norge som ønsker at folk slutter å røyke, på samme måte som at ingen politiker ønsker å fjerne momsen på dopapir. Penger styrer landet, og tobakken er penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å ha smakløs juice er faktisk det mange dampere bruker, altså de gamle, hardcore damperne som har vært med i 5-7 år allerede :p Bare å blande sammen litt PG og VG så har du juice :p

Men hva smaker den? Er det virkelig ingen smak, bare som luft? Bør jo være en eller annen bismak eller noe sånt som man merker?
Lenke til kommentar

 

Det å ha smakløs juice er faktisk det mange dampere bruker, altså de gamle, hardcore damperne som har vært med i 5-7 år allerede :p Bare å blande sammen litt PG og VG så har du juice :p

Men hva smaker den? Er det virkelig ingen smak, bare som luft? Bør jo være en eller annen bismak eller noe sånt som man merker?

 

 

PG sørger for halsrøsk, lettflytende væske. VG er som regel litt søt på smak, veldig tyktflytende, sørger for mye damp utvikling. Man kan fint blande vg/pg etter ønske, med litt deionisert vann for å balansere ut evt. Man kan skippe både nikotin og aroma tilsetting og fint dampe bare det. Jeg husker når var liten gutt og hadde fått kjøpt leke sigarett på Ringo butikken. Lyste som en tradisjonell analog sigarett (og så ut som en..) og kom ut det som vi da tenkte på som røyk. Det var ikke noe annet enn ren vg væske mest sannsynlig når tenker tilbake på det.. Nikotin mengde avbalanserer også sterk aroma tilsetning. Så om en har en aroma som er veldig sterk konsentrasjon på, og det er vrient mixe det til, kan en øke på nikotin, blande opp mer vpg... Heldigvis finnes det et stort utvalg av kalkulatorer for dette. Det er lurt å lese guider for aromaer og hvordan blandingsforholdet bør være i 100 % PG og 100% VG, da får man en god pekepinn på hvor man bør lande hen for ønsket VG/PG i forhold til ønsket nikotin mengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bytta fra 2,2ohm til 1,8ohm coils. Har gått fra 24mg til 12mg i det siste. Med lavere ohm føles 12mg nesten ut som 24mg. Hvorfor det egentlig? Får jeg mer av nikotinen i meg i 1,8ohm?

Hvor mange mi dampet du om dagen med 24mg, og hvor mye damper du nå med 12ml?
Med 24mg dampet jeg rundt 1,8ml per dag. Med 12mg damper jeg mellom 2-4ml. Kommer an på :)
Lenke til kommentar

da skjønner jeg :) Men det føles som jeg får i meg mer nikotin også, jeg gjør ikke det? Men med lavere ohm så går det jo fint å gå ned til enda mindre enn 12mg også :)

 

Greit å slippe å bruke 24mg, ikke like avhengig etter jeg gikk ned til 12mg :)

 

 

 

 

Bytta fra 2,2ohm til 1,8ohm coils. Har gått fra 24mg til 12mg i det siste. Med lavere ohm føles 12mg nesten ut som 24mg. Hvorfor det egentlig? Får jeg mer av nikotinen i meg i 1,8ohm?

Hvor mange mi dampet du om dagen med 24mg, og hvor mye damper du nå med 12ml?
Med 24mg dampet jeg rundt 1,8ml per dag. Med 12mg damper jeg mellom 2-4ml. Kommer an på :)

 

Du svarer jo deg selv egentlig - det du får i deg av nikotin styres kun av hvor mange ml du damper av en gitt væske.

 

Hvis du damper 2ml 24mg får du da i deg 24*2=48mg den dagen.

Damper du 3ml 12mg får du i deg 12*3=36mg nikotin den dagen.

 

Det du kjenner er at du få i deg mer væske(og da fhvs mer nikotin) pr trekk - jo høyere watt du kjører på. Altså, høyere volt eller lavere ohm gir en varmere coil, som da fordamper mer væske på hver fyring. 

Dog har du halvert nikotinstyrken din, så med mindre du dobler forbruket ditt vil du fortsatt få i deg mindre nikotin gjennom dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...