Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg bli anmeldt for å ha balltre i bilen?


Anbefalte innlegg

Hei

Hva er de mulige konsekvenser for å ha et balltre i en bil? En bekjent kjørte min bil, ettersom jeg hadde drukket, og vi ble stoppet og jeg ble da anmeldt for å ha hatt et balltre i bagasjerommet. Den lå der med en haug andre ting tilfeldigvis. Sa jeg har bikkje og slår ball. Ble visstnok anmeldt, men har ikke fått noe spørsmål om straffeskyld eller lignende.

 

 

Anonymous poster hash: 14b01...6fb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en hund og en ball ved siden av det balltreet, det er midt på dagen og du er på vei til en park høres forklaringen din mye mer troverdig ut. Å kjøre rundt midt på natta fra fest til fest med balltre i bagasjerommet fremstår i høyeste grad som at det er noe helt annet dere er ute på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare en vanlig bløff fra politiets side for å skremme deg. Du er ikke pliktig til å oppgi hverken mål for eller grunn for reisa, langt mindre hvorfor du har dette eller hint av lovlige gjenstander i bagasjen. Men personalia er du pliktig til å oppgi til politiet.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det ikkje er lov å bære våpen eller farlig gjenstand utan aktverdig formål.

Det å ha slike gjenstandar i bilen vil også reknast som bæring på samme måte som om du hadde hatt gjenstanden i ein bag eller sekk.

 

Det dette kokar ned til er kven som har den mest troverdige forklaringa.

Du har hevda at du hadde balltreet fordi du har hund og slår ball.

Politiet sin versjon må nødvendigvis være at du blir kjøyrt rundt rusa med eit våpen enten som beskyttelse eller fordi du leitar etter bråk.

 

Jo meir du klarer å vise til for å støtte din versjon, jo betre. Sjølv enkle ting som å vise bilde av hunden din, eller legge fram ein opptyggd tennisball, eller opplyse kvar du brukar å slå ball, vil støtte din versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen står ikke på mitt navn. Fikk ikke noe spørsmål, forelegg eller noe anmeldelse å skrive under. Tok kun legitimasjon og sa han hadde opprettet sak.

 

Anonymous poster hash: 14b01...6fb

 

Det er meldt inn at du kjører med ett balltre i bilen, slik at hvis noen har fått rundjuling og hevder det er du som har vært der med ett balltre....... Skjønner egentlig ikke hvorfor du har valgt å poste anonymt pga at du har hund og slår ball, men det er jo en annen sak

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Da ligger jeg ille an da jeg har latmannsarm og stor kniv i bilen

Latmannsarmen er like lang som et balltre

 

Ja, men jeg kjenner faktisk ingen som har hund som pleier å slå ball med ett balltre, ei heller aldri sett noen med den kombinasjonen, og her jeg bor er ett populært sted å lufte hundene sine...

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det ikkje er lov å bære våpen eller farlig gjenstand utan aktverdig formål.

 

Kilde?

 

Hvis du tenker på våpenforskriften § 9, jf. våpenloven § 6 a, er balltrær ganske klart ikke "tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter." Politidirektoratets rundskriv RPOD-2009-9  (Lovdata Pro) antar for eksempel at det er snakk om "kniver og andre skarpe gjenstander som primært er produsert for å være kampvåpen og som ikke synes å ha noe fornuftig bruk til jakt og fritidsaktiviteter". Et balltre har en "fornuftig bruk".

 

Merk at gjenstander som rammes av § 9 er "forbudt å erverve, eie eller inneha" hvis man ikke har dispensasjon fra politimesteren. Det er ikke noe generelt unntak for "aktverdig formål". Så hvis balltrær er omfattet kan ingen "erverve, eie eller inneha" balltrær uten å først søke dispensasjon.

 

 

Straffeloven § 189 om "ulovlig bevæpning på offentlig sted" omfatter ikke slagvåpen siden de ikke er "skarpe redskaper".

 

 

 

Sist jeg prøvde å finne ut av dette kom jeg til at politiet muligens kan ta et balltre i forvaring med hjemmel i politiloven § 7, om "håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.". Men jeg finner ingen straffehjemmel for å bare ha med seg et balltre.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sa jeg har bikkje og slår ball.

 

Sa du har bikkje og slår ball som en falsk unnskyldning, eller at det faktisk er sant? Hvis det er det første så er det jo grunn til å lure på hvorfor du har balltre, hvis ikke så kan du jo bare ta det helt med ro, da har du ditt på det tørre.

Lenke til kommentar

Vi var en gjeng på fest og det endte med at flere folk sloss, jeg var selv ikke innblandet. Politiet dukket opp samtidig som sjåføren vår kom og hentet oss. De så da balltre liggende med alt rotet i bagasjerommet (ikke lett tilgjengelig) og mente da siden de kom til stedet ifm en slosskamp at vi selvfølgelig ikke kunne ha et balltre. Bilen står på min mors navn og hun vil dra ned til politistasjonen mandag og si det er hennes bil og eiendeler.

 

Alt i alt en dårlig timing kan man vel si. Hva er i ytterste fall uansett konsekven for anmeldelsen? Ble ikke spurt om jeg erkjente straffeskyld eller noe slikt, kun at han beslagla og opprettet sak.

 

Anonymous poster hash: 14b01...6fb

Lenke til kommentar

Dette var merkelig. Vil tro det samme kan skje med de som har golfkølle i bilen. 

Har du et sett med golfkøller med tilhørende bag, slipper du unna.

Men hvis du bare har én golfkølle ligger du tynt an.

 

Konklusjon: Skaff deg flere balltrær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har laget meg et emergency kit jeg har i bilen min. Inkluderer lommelykt, førstehjelp, tørrmat ++, men også en villmarkskniv jeg kjøpte på XXL. Liker å være forberedt på enhver situasjon.

Dersom politiet stopper meg, blir jeg da anmeldt for å "bære våpen offentlig" eller regnes min egen bil som min egen private eiendom?

Jeg sjekket litt opp i det i det jeg kjøpte kniven, men det ser ut til å være en gigantisk gråsone for hva som er lovlig å ha i sin egen bil.

Lenke til kommentar

Vi var en gjeng på fest og det endte med at flere folk sloss, jeg var selv ikke innblandet. Politiet dukket opp samtidig som sjåføren vår kom og hentet oss. De så da balltre liggende med alt rotet i bagasjerommet (ikke lett tilgjengelig) og mente da siden de kom til stedet ifm en slosskamp at vi selvfølgelig ikke kunne ha et balltre. Bilen står på min mors navn og hun vil dra ned til politistasjonen mandag og si det er hennes bil og eiendeler.

 

Alt i alt en dårlig timing kan man vel si. Hva er i ytterste fall uansett konsekven for anmeldelsen? Ble ikke spurt om jeg erkjente straffeskyld eller noe slikt, kun at han beslagla og opprettet sak.

 

Anonymous poster hash: 14b01...6fb

 

Hvorfor begynne å dra moren din inn i dette, blir jo idiotisk om hun skal ned på stasjonen og ljuge om at det er hennes eiendeler hvis det virkelig ikke er det. Forklar det som det er uten å gjøre det så vanskelig for deg selv. Er du uskyldig så forklarer du bare sannheten, hvis ikke fremstår du bare som en med tvilsomme intensjoner. Får litt vibber her at dere har ringt etter sjåfør når slossinga begynte og bedt han ta med balltre siden det virker som du må ljuge om hvorfor balltreet ligger i bilen.

Endret av bas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@krikkert: kan politiet undersøke i bilen uten ransakingsordre? Pistol på dashbordet er én ting, men hva med et antatt lukket bagasjerom?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter straffeprosessloven er at ransaking krever skriftlig samtykke.

 

Uten samtykke må ransaking besluttes av retten. Hvis man ikke kan vente på retten kan påtalemyndigheten skrive ransakingsordre. Det trengs ikke ransakingsordre hvis mistenkte treffes på fersk gjerning/ferske spor, eller hvis det er sterk mistanke om lovbrudd som kan føre til mer enn seks måneders fengsel og man ikke kan avvente forhåndsordre fra påtalemyndigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi var en gjeng på fest og det endte med at flere folk sloss, jeg var selv ikke innblandet. Politiet dukket opp samtidig som sjåføren vår kom og hentet oss. De så da balltre liggende med alt rotet i bagasjerommet (ikke lett tilgjengelig) og mente da siden de kom til stedet ifm en slosskamp at vi selvfølgelig ikke kunne ha et balltre. Bilen står på min mors navn og hun vil dra ned til politistasjonen mandag og si det er hennes bil og eiendeler.

 

Alt i alt en dårlig timing kan man vel si. Hva er i ytterste fall uansett konsekven for anmeldelsen? Ble ikke spurt om jeg erkjente straffeskyld eller noe slikt, kun at han beslagla og opprettet sak.

 

Anonymous poster hash: 14b01...6fb

Hvorfor begynne å dra moren din inn i dette, blir jo idiotisk om hun skal ned på stasjonen og ljuge om at det er hennes eiendeler hvis det virkelig ikke er det. Forklar det som det er uten å gjøre det så vanskelig for deg selv. Er du uskyldig så forklarer du bare sannheten, hvis ikke fremstår du bare som en med tvilsomme intensjoner. Får litt vibber her at dere har ringt etter sjåfør når slossinga begynte og bedt han ta med balltre siden det virker som du må ljuge om hvorfor balltreet ligger i bilen.

Sjåføren var allerede på vei før det hele startet. Han kom fra et stykke unna. Som sagt var det hele dårlig timer og han kom samtidig med politiet cirka... moren min som selv nevnte dette.

 

Anonymous poster hash: 14b01...6fb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...