Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017


  

104 stemmer

  1. 1. Hvilket parti fikk du?

    • RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29


Anbefalte innlegg

Etter all galskapen en har sett fra MDG, Venstre, KRF og tildels AP er det ikke noe som heter flau over å stemme FRP.

Du må ikke glemme Høyre. Jeg tror det er bedre med FRP alene i regjering enn at de er sammen med Høyre. FRP har gjort en veldig bra jobb i regjeringen (med unntak selvfølgelig). Mens med Høyre så virker det som at de skal ødelegge mest mulig sånn at  folk vil savne arbeiderpartiet og stemmed på de med neste valg. 

Det er så klart at Støre blir statminister til høsten at han selv holdt på å sette seg inn i statsministeres bil. 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jonas-holdt-paa-aa-sette-seg-inn-i-ernas-bil/a/23680527/

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men ikke i den grad at vi allerede kan ta og føle på krisen. Det gjør at ingen kan relatere og derfor blir det vanskeligere å bry seg.

 

 

Nettopp derfor trenger vi partier som tørr å gjøre det harde arbeidet mens deler av befolkningen ligger og snorker i sitt destruktive konsum-koma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk tar ikke til seg alvoret nei...hehe det var rette ræva som feis.

 

Selv om argumentasjonen din er litt mildere i kantene, så havner vi akkurat samme sted med deg som vi hadde gjort med klimafornekterene i FRP så hvorfor tar du deg ikke sammen når du påstår og har skjønt alvoret? Du blir gående rundt som en levende motsigelse full av kognetiv dissonans her. Eller er det bare pratmakerier som i at "alle andre må ordne opp i dette"? Forstår du frustrasjonen når selv de (du) som påstår at de er oppdatert svartmaler de som faktisk prøver å følge forskernes råd i praksis?

 

Hvem trenger fiender med venner som det liksom..

 

Tror du misforstår meg her. Kanskje ikke så merkelig da mine politiske syn ikke egentlig passer så godt med noen partier i landet. Bare fordi jeg er stor motstander av MDG sin miljøpolitikk, betyr det ikke at jeg ikke vil ha bedre miljøpolitikk. Det finnes andre måter å redde kloden på. Jeg tror derimot MDG kan bli bra om de blir litt mer politisk parti, og litt mindre aktivistorganisasjon. 

 

Jeg mener f.eks at vi burde bruke oljepenger til å sterkt finansiere teknologi slikt at vi kan lage og eksportere miljøvennlige nyvinninger til resten av verden. Vi vil ikke nå noe 2 graders mål, men med den verden vi har vil vi uansett ikke nå det. Så jeg tror det å satse stort på teknologi og miljøvennlig industri vil være den beste løsningen for både Norge og verden. 

 

Jeg tror heller ikke miljøfond er veldig effektive. Husk at mye av det som pusher grønn energi i dag er sterk industri! I Kina produserer de masse solceller, som har fått prisene kraftig ned. Det nye er gigantiske fabrikker for batterier. 

 

 

Det er mulig at MDG følger klimaforskeres råd. Tingen er at i et land så er det mange forskere, eksperter, byråkrater. Hvorfor skal hele landets politikk styres av klimaforskere? Klimaforskere gjør en viktig jobb, men jobben deres er ikke å styre et land. 

Lenke til kommentar

Eksempelvis hvem mener du vi er mer nasjonalistiske enn?

 

USA, England, Sverige, Tyskland, Spania, Portugal, Italia, Brasil, Argentina, Marocco, Cuba, Mexico, Colombia, Romania, Egypt, Sveits, ....

 

Det er lettere å si hvilke land jeg tror er mer nasjonalistiske: NordKorea (Dog mulig jeg tar feil ettersom jeg ikke har vært der)

 

 

 

Ellers FN som sier vi er verdens beste land å bo i. Finnes rangeringer for slik. Dessuten er jeg rimelig sikker på at det er en smiley bak der. Jeg tror nemlig ikke noen som har sett hvor mye det regner og blåser i Bergen noengang ville sagt det var verdens beste sted å bo :p

Disse "målingene" er subjektive i deres konstruksjon

 

 

 

Nasjonalisme kan på ingen måte være positivt... forklar hvordan Tyskland tok ut hele Europa alene etter å ha tapt forrige krig? Forklar meg hvordan Japan tok Sør-øst asia alene. Selv med ekstrem og farlig nasjonalisme er det klart positive sider.

Jeg kan ikke helt se det positive ved at Tyskland raserte Europa, og Japan raserte Asia

 

 

 

Den motivasjonen de får gjør at de jobber mer og mer effektivt enn deres naboer. De gjør ting for nasjonens beste, med lite tanker på egen vinning. Som gjør at nasjonen som helhet kan reise seg og bli veldig kraftig. Men jeg skjønner hvorfor DU ikke mener dette er positivt da.

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener dette er sant?

 

 

Du er klar over at en som stemmer rødt lett kunne sagt at det du mener og det høyre mener er det samme? For det er basically det du sier hvis du snur sidene her. Les rødt sitt faktiske partiprogram. 

De som stemmer rødt kaller som oftest liberalister for fascister, nasjonalsosialister (dog kun med forkortelsen Nazi), hestkuker, etc

 

Det er kun bannskap ettersom de ikke har noen spesiel forståelse for hva ordene de bruker betyr, eller at de i det hele tatt betyr noe.

 

Vel, åpenbart aksepterer du også at nasjonsosialisme er nasjonalisme og sosialisme, og du er vel ikke facist eller nazist heller? :)

 

Jeg tror vi har et litt annet bilde over hva nasjonalisme er om du mener alle de landene er over Norge.

 

FN sine målinger er "subjektive" ja.. Fordi sosialisme kan jo umulig fungere :p Så hvem enn som sier sosialisme er bra må nødvendigvis ha fikset på tall :)

 

Du klarer åpenbart ikke å se poenget med Tyskland og Japan....Du er klar over at tyskerne bygde masse greier i Norge og? Som vi definitivt har hatt fordel av. Det er noe positivt eksempelvis.

 

 

Vel i kommunisme har du den manglende motivasjonen pga ingen personlig profitt. Så folk bryr seg ikke så mye om jobben sin. Og ingenting fungerer. Så derfor har vi kapitalisme. Vel, med nasjonalisme så jobber du for landet ditt. Altså ekstrem nasjonalisme. Det er ofte for å forberede på krig. Veldig god motivasjon. 

 

Vel, du kalte nå rødt for facister også :)

Lenke til kommentar

Jeg håper egentlig bare at folket går ut i fri luft, planter føttene godt ned på bakken og tenker seg om før de går til valgurnene. Lille Norge kan ikke revolusjonere de store feltene i internasjonal politikk. La oss begynne å rydde for egen dør og skape en fremtid for de som vi allerede har samlet innenfor landegrensen.

 

Personlig er jeg sjømann av yrke, og håper både Venstre, MDG og en del andre tullepartier drar seg langt under sperregrensen i årets valg. Vi burde ikke skape en arena for denne gjengen å sette kjepper i hjulene for de viktige sakene.

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

Er visst mest enig med AP igjen. Sist valg var jeg visstnok mest enig med Venstre, som er sist nå (noe som nok stemmer bra per tid). Noe overraskende at AP scorer så bra, da jeg synes de har kommet med mange dumme utspill i det siste. Drømmepartiet hadde nok vært noe litt til høyre for AP med strengere innvandringspolitikk (som ærlig talt kunne blitt kalt islampolitikk, da det er der utfordringa primært ligger både nasjonalt og internasjonalt), dessverre må man helt ut til FRP for å finne noe som ligner streng politikk på området. Jeg synes det er håpløst at det eneste partiet som har noe troverdighet der er såpass langt til høyre, da jeg ikke er enig med partiet i så mye annet.
post-59595-0-51936100-1497627376_thumb.jpg

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

 

 

 

Etter å ha lest litt i partiprogrammet til MDG forstår jeg ikke at folk vil stemme på de. Det er som om de ikke har bakkekontakt og kan trylle.

Hmmm, hva er det du ikke forstår egentlig? Selv føler jeg at det er gode intensjoner hele veien her som jo vil legge grunnlaget for en bærekraftig framtid. Men klart, blåser man i våre nasjonale og internasjonale klimaforpliktelser så vil det hele selvfølgelig virke meningsløst, siden det er nok ett kriterie at man har tatt inn over seg klima og miljøproblematikken vi står ovenfor samt godtatt det kommende grønne skifte for å forstå seg på dette. Du får lese deg litt opp på dette først også tror jeg du klarer å se poenget og viktigheten av klima og miljøpolitikk du også.
Får ikke til å laste ned partiorogrammet for 2017-2020. Men ser jo holdningene i det forrige programmet også. Problemet mitt er at jeg liker ikke at man skal detaljstyre livene til folk på et sånt nivå. Slik velferdstaten er PDD så synes jeg det fungerer bra så jeg er ikke for liberalistenes tilnærming heller.

 

Men jeg er for at vi skal ta bedre vare på skog og utmark. Er også for å redusere bruk av plast. Det er også flott at det nå forskes på løsninger på plastproblemet i sjøene.

 

Egentlig er det ingen parti som passer meg helt. Jeg er nemlig lidenskapelig interresert i bil/mc etc. Det sånne som meg folk som stemmer MDG hater.

 

Catch-22 der.

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet enn venstresiden generelt er, samtidig som de ikke hater noen. Det er det som går igjen når jeg møter MDG`ere, de er solidariske til alt og alle og selvfølgelig også alle bil interesserte. Mange misforstår hvem MDG retter skytset mot, det er ikke mannen i gata som kjører bil eller knipser sneipen på fortauet, det er den kyniske fossile bransjen som ikke tar sitt ansvar ene og alene på grunn av profitt. Husk at denne skittne bransjen på mange måter opererer som tobbaksprodusentene gjorde en stund før de ble konfrontert med fakta og bare måtte tusle seg tilbake til kroken sin. Siden dette er penger vi ikke ser noe til men som vi og barna våre vil få smake/puste inn resultatene av, ikke minst betale for på sikt med tanke på følgende det vil få å drite i (evnt utsette) problemene langt over 90% av forskerne sier vi vil få. Om vi trodde vi hadde sett flykningstrøm by now liksom, tror ikke FRP helt tok med den brøken inn i likningen sin for å si det pent siden det er skremmende tall.

 

Så uten å ta helt av så tror jeg å ha ett parti som virkelig tar dette på alvor og holder tradisjonelle politikere litt i øra er sunt for både folk og miljø. Det er jo en positiv greie og menneskene som fronter dette er fulle av gode intensjoner og opplever en forferdelig ufortjent hets overalt syntes nå jeg.

 

http://sissener.blogg.no/1497980967_n_skal_lan_berg_fl_mopedistene.html

 

Litt krass vinkling på artikkelen kanskje, men den treffer mtp hvorfor folk reagerer så sterkt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Etter å ha lest litt i partiprogrammet til MDG forstår jeg ikke at folk vil stemme på de. Det er som om de ikke har bakkekontakt og kan trylle.

Hmmm, hva er det du ikke forstår egentlig? Selv føler jeg at det er gode intensjoner hele veien her som jo vil legge grunnlaget for en bærekraftig framtid. Men klart, blåser man i våre nasjonale og internasjonale klimaforpliktelser så vil det hele selvfølgelig virke meningsløst, siden det er nok ett kriterie at man har tatt inn over seg klima og miljøproblematikken vi står ovenfor samt godtatt det kommende grønne skifte for å forstå seg på dette. Du får lese deg litt opp på dette først også tror jeg du klarer å se poenget og viktigheten av klima og miljøpolitikk du også.
Får ikke til å laste ned partiorogrammet for 2017-2020. Men ser jo holdningene i det forrige programmet også. Problemet mitt er at jeg liker ikke at man skal detaljstyre livene til folk på et sånt nivå. Slik velferdstaten er PDD så synes jeg det fungerer bra så jeg er ikke for liberalistenes tilnærming heller.

 

Men jeg er for at vi skal ta bedre vare på skog og utmark. Er også for å redusere bruk av plast. Det er også flott at det nå forskes på løsninger på plastproblemet i sjøene.

 

Egentlig er det ingen parti som passer meg helt. Jeg er nemlig lidenskapelig interresert i bil/mc etc. Det sånne som meg folk som stemmer MDG hater.

 

Catch-22 der.

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet enn venstresiden generelt er, samtidig som de ikke hater noen. Det er det som går igjen når jeg møter MDG`ere, de er solidariske til alt og alle og selvfølgelig også alle bil interesserte. Mange misforstår hvem MDG retter skytset mot, det er ikke mannen i gata som kjører bil eller knipser sneipen på fortauet, det er den kyniske fossile bransjen som ikke tar sitt ansvar ene og alene på grunn av profitt. Husk at denne skittne bransjen på mange måter opererer som tobbaksprodusentene gjorde en stund før de ble konfrontert med fakta og bare måtte tusle seg tilbake til kroken sin. Siden dette er penger vi ikke ser noe til men som vi og barna våre vil få smake/puste inn resultatene av, ikke minst betale for på sikt med tanke på følgende det vil få å drite i (evnt utsette) problemene langt over 90% av forskerne sier vi vil få. Om vi trodde vi hadde sett flykningstrøm by now liksom, tror ikke FRP helt tok med den brøken inn i likningen sin for å si det pent siden det er skremmende tall.

 

Så uten å ta helt av så tror jeg å ha ett parti som virkelig tar dette på alvor og holder tradisjonelle politikere litt i øra er sunt for både folk og miljø. Det er jo en positiv greie og menneskene som fronter dette er fulle av gode intensjoner og opplever en forferdelig ufortjent hets overalt syntes nå jeg.

Problemet er jo at vi lever av denne industrien. Den må i tilfelle avikeles veldig langsomt slik at vi får tid til å omstille oss. Pengene må inn for å drifte staten. Og skal vi begynne med f.eks borgerlønn(fint tiltak på papiret) trenger vi fortsatt en rimelig steady flow av cash.

 

http://sissener.blogg.no/1497980967_n_skal_lan_berg_fl_mopedistene.html

 

 

Litt krass vinkling på artikkelen kanskje, men den treffer mtp hvorfor folk reagerer så sterkt.

Lenke til kommentar

 

Jeg blir mest glad for at de fleste har fått øynene opp for klimautfordringene jeg, det vitner om ett opplyst folk og håp om en god framtid.

De fleste ? Hvor i alle dager får du det ifra ?

 

 

Ifra mennesker rundt meg, både på jobb, nett og privat. Siden det går heldigvis noen måneder imellom hver gang jeg nå møter mennesker som enda ikke har klart å ta dette innover seg, det er nok først og fremst de som bor i guttehula si hvor mamma lager mat i over etasjen og youtube er viktigste informasjonskanal.

 

Men selv her inne på den mørkeblå webben kommer MDG ut på fjerdeplass med like mange prosent som de fikk i Oslo ved forrige valg, noe som tilsier at ting begynner å synke inn hos de aller fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet enn venstresiden generelt er, samtidig som de ikke hater noen. Det er det som går igjen når jeg møter MDG`ere, de er solidariske til alt og alle og selvfølgelig også alle bil interesserte. Mange misforstår hvem MDG retter skytset mot, det er ikke mannen i gata som kjører bil eller knipser sneipen på fortauet, det er den kyniske fossile bransjen som ikke tar sitt ansvar ene og alene på grunn av profitt. Husk at denne skittne bransjen på mange måter opererer som tobbaksprodusentene gjorde en stund før de ble konfrontert med fakta og bare måtte tusle seg tilbake til kroken sin. Siden dette er penger vi ikke ser noe til men som vi og barna våre vil få smake/puste inn resultatene av, ikke minst betale for på sikt med tanke på følgende det vil få å drite i (evnt utsette) problemene langt over 90% av forskerne sier vi vil få. Om vi trodde vi hadde sett flykningstrøm by now liksom, tror ikke FRP helt tok med den brøken inn i likningen sin for å si det pent siden det er skremmende tall.

Så uten å ta helt av så tror jeg å ha ett parti som virkelig tar dette på alvor og holder tradisjonelle politikere litt i øra er sunt for både folk og miljø. Det er jo en positiv greie og menneskene som fronter dette er fulle av gode intensjoner og opplever en forferdelig ufortjent hets overalt syntes nå jeg.

 

http://sissener.blogg.no/1497980967_n_skal_lan_berg_fl_mopedistene.html

 

Litt krass vinkling på artikkelen kanskje, men den treffer mtp hvorfor folk reagerer så sterkt.

 

 

Hehe han der ja, den feite finans mannen fornekter seg ikke. Dette er typisk en av disse mørkeblå blogger som spys ut av nettavisen og finansavisen og som bunner i ideologi. Det er ikke noe vi lenger skal ta til etteretning, det er nemlig disse som setter lommebok foran miljø og menneskenes videre ve og vel. Trumpetistenes tid er utvilsomt nå, men ettersom de blir avslørt som kynikere på løpende bånd så er nok også tiden deres snart forbi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...