Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017


  

104 stemmer

  1. 1. Hvilket parti fikk du?

    • RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29


Anbefalte innlegg

Stemmer at jeg støtter videreføring av K, fordi det er så mye oppløsning og vulgær utvikling i samfunnet.

Jeg er imot avkristningen, uten at jeg er helt enig med meg selv hvorfor.

Vi er allerede avkristnet. Norge er en sekulær nasjon.

 

Selv mener jeg hele KRLE-faget burde fjernes. Religion burde føres inn under Historie-faget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Stemmer at jeg støtter videreføring av K, fordi det er så mye oppløsning og vulgær utvikling i samfunnet.

Jeg er imot avkristningen, uten at jeg er helt enig med meg selv hvorfor.

Vi er allerede avkristnet. Norge er en sekulær nasjon.

 

Selv mener jeg hele KRLE-faget burde fjernes. Religion burde føres inn under Historie-faget.

 

 

Hør hør.

Lenke til kommentar

 

Hør hør.

Kirkene og den kristne bevegelse har gjort mye bra for Norge. Tror vi har litt godt av det kristne budskapet. Tror hvertfall det

 

 

Ingentvil om at det har formet oss og at vi på mange måter kulturelt sett sikkert har hatt godt av det, kristendommen lærte oss vel endel om solidaritet og fikk innført litt medmenneskelighet (på umenneskeligvis riktignok) her oppi nord. Men nå er det hele redusert til bare en absurd belastning av en bremsekloss for all videre utvikling. Humanetikk er alt vi trenger for å leve solidarisk side om side her videre, ett samfunn forankret i rasjonalitet istedenfor overtro må være målet.

 

Men for all del, vi har godt av å vite om det gamle faenskapet så det må nødvendigvis undervises i religionshistorie på skolen. Den gode gamle offentlige forkynnelsen derimot, altså vranglæren ifra fordumstid. må nok avskaffes en gang for alle.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å utdrive kristendom da? Kristendom har ikke noe veldig makt lengre. De følger etter samfunnet, ikke motsatt. Vi har homofile som kan gifte seg i kirken og alt. Hvis noen tror den norske kirken er en bremsekloss i dag så tror jeg de har litt mye hat til kirken altså.

 

Hvis folk vil gå i kirken å møte folk, ha det gøy, finne støtte i vanskelige tider osv, hvorfor ikke? Staten trenger ikke å gjøre alt her i landet, det må da være greit at det finnes andre organisasjoner og. Og det å lære folk om medmenneskelighet ødelegger ikke akkurat folks liv. Mormoner og sånne greier er annerledes, men den norske kirke? 

 

Det å ha kristelig parti derimot er merkelig. Det er mer problem enn kirken i seg selv. Det er rimelig kjedelig for ungene å høre om kristendomsgreiene om og om igjen. De må få lære om litt andre eksotiske religioner og :)

Lenke til kommentar

Det ble verre med KrF i regjering da. Gikk fra RLE som er helt nøytralt til KRLE. Kristendom-religion. For et navn... Vedder på om du hadde folkeavstemning så hadde 90% + sagt nei til det tullet. Men lett ting for H+Frp å gi til Krf i bytte mot noe annet.....

 

Min religionslærer var ateist da, så når jeg ser folk skriver om hvordan du blir vranglært må jeg nesten le. I min konfirmasjonsopplæring i kirken selv hadde jeg minst like mye "humanisme" som kristendom. Vi lærte om urettferdighet i verden og sånt, vi satt ikke akkurat der å leste Bibel hele dagen.

 

Og folk leser visst ikke alt heller. Faget heter RLE. Altså, Religion, Livssyn og etikk. Og så er det mange som mener det bør erstattes med historie. Kanskje hvis folk hadde fulgt med i historien når de snakker om gamle Hellas så hadde de forstått hvorfor dette ikke er historie :)

 

Du kan lære om kommunisme i historie. vite at en fyr som heter Karl Marx grunnla den. For å se tankene bak og lære om det derimot, så er det RLE som gjelder. Der kan du lære om filosofien bak kommunismen. Det er definitivt forskjellig. 

 

Og du kan være så humanist du vil, men alle er ikke humanistiske, ateistiske. Det å forstå religionen de tror på kan være veldig viktig til å forstå andre mennesker, forstå handlinger og ting som har skjedd. 

 

Når vi lærer om nazisme i skolen er det for å minne alle på hvor forferdelig det var, og hvorfor vi IKKE skal bli nazister. Når vi lærer om religion derimot, så er det liksom forsøk på å prakke på oss vranglære? Det er som å si at vi ikke bær ha om nazisme i skolen, fordi vi forkynner ideologien til elever.

 

Nei, la oss bare lære det jeg selv vil i den offentlige skolen. Og hva er vitsen i å lære hva andre folk tenker og har tenkt? Lære om etikk og slikt? Er det engang viktig? Kan vi ikke bare leve i nåtiden og bare lære om det vi synes er best? 

 

Og husk, du kan aldri overbevise noen som tror på noe om at det de tror på ikke passer bra i dagens samfunn om du ikke engang vet hva de tror på. Du må vite hva klimaskeptikerne tror på før du kan fortelle dem at det de tror er galt. Slike ting. 

 

Men K trenger vi ikke. K er en del av R. 

Lenke til kommentar

Hvis noen tror den norske kirken er en bremsekloss i dag så tror jeg de har litt mye hat til kirken altså.

Vel, når man blir tvunget til å betale for noe man ikke ønsker, innebærer det at man ikke får så bra levestandard som man eller ville hatt om man fikk lov til å bruke sine penger på noe man ønsket.

 

Det er en bremsekloss for ens velferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg glad for at vi hadde Kristendom på skolen. En del lærdom som jeg lærte av.
Ville ikke gått glipp av historene om israelittene i Egypt, og spesielt historien om Nicky Cruz

da læreren leste boka for oss gjennom flere timer. Alle satt klistret.
Det var en tid da man tok lærdom av disse tingene.

 

Tenker det at når det ble populært å melde seg ut, blir sikkert endel presset av kamerattene til
å gjøre det samme, selv om de kanskje helst ville hatt Kristendom - og foreldrene så at de hadde det.
Men når kamerattene prater om hvor "dumt det er", og hvordan dum, feiging, pingle e.l du er

hvis du velger ha det, så er det ikke en bra ting.

Ser for meg at mange unge sjeler havner i den klemma, og ser for meg at jeg sikkert hatt fått problemer
selv, for i den tiden/alderen skulle man være "tøff sammen med de andre, og drite i sånt som Kristendom"
Helst skal man lære seg mest mulig 'motsatt kristendom' , lære seg banne, høre på djevelsk musikk osv..

Det er til gjengjeld veldig greit liksom. Kankje noe å tenke litt over
 

Lenke til kommentar

 

Hvis noen tror den norske kirken er en bremsekloss i dag så tror jeg de har litt mye hat til kirken altså.

Vel, når man blir tvunget til å betale for noe man ikke ønsker, innebærer det at man ikke får så bra levestandard som man eller ville hatt om man fikk lov til å bruke sine penger på noe man ønsket.

 

Det er en bremsekloss for ens velferd.

 

Du synes all skatt til alt er en bremsekloss for deg da... :p

 

Der hvor jeg bor er bydelshus, skatepark, ballbaner og all slags rett ved kirken. Og kirken er bygd med masse rom utenom selve "gudstjenesterommet". Det er essensielt en del av aktivitetssenteret i bydelen. Altså det har en definitiv rolle i lokalsamfunnet, selv om det det brukes til ikke er noe videre kristent. Så skal vi da ikke bruke kirken på grunn av trass? De fleste i Norge er ikke troende, men de er ikke religionshatere heller. De bare ikke bryr seg om religion. Vil bare ha bra ting. Det er derfor kirken ikke er så aktiv med å tvinge religion på folk, fordi det liker ikke folk. Om speideren er kristen eller ikke så lenge de ikke sitter der og leser Bibel men har det gøy derimot betyr lite. Og da har f.eks den speidergruppen et sted å samles. Som i seg selv er sånn sett en kristelig organisasjon. Derfor får de penger. Pluss det er en del av kulturarven vår, så på den måten vil de få penger uansett som alt annet som har med kultur å gjøre gjør. Finnes dummere ting vi bruker skattepenger på en kirker (eksempelvis NATO). 

Lenke til kommentar

Selv er jeg glad for at vi hadde Kristendom på skolen. En del lærdom som jeg lærte av.

Ville ikke gått glipp av historene om israelittene i Egypt, og spesielt historien om Nicky Cruz

da læreren leste boka for oss gjennom flere timer. Alle satt klistret.

Det var en tid da man tok lærdom av disse tingene.

 

Tenker det at når det ble populært å melde seg ut, blir sikkert endel presset av kamerattene til

å gjøre det samme, selv om de kanskje helst ville hatt Kristendom - og foreldrene så at de hadde det.

Men når kamerattene prater om hvor "dumt det er", og hvordan dum, feiging, pingle e.l du er

hvis du velger ha det, så er det ikke en bra ting.

 

Ser for meg at mange unge sjeler havner i den klemma, og ser for meg at jeg sikkert hatt fått problemer

selv, for i den tiden/alderen skulle man være "tøff sammen med de andre, og drite i sånt som Kristendom"

Helst skal man lære seg mest mulig 'motsatt kristendom' , lære seg banne, høre på djevelsk musikk osv..

Det er til gjengjeld veldig greit liksom. Kankje noe å tenke litt over

 

Hadde aldri noe press som det jeg. Faktisk noen av de veldig populære på skolen var veldig aktivt kristne. Men stort sett så bare brydde folk seg ikke i det hele tatt. Fleste tok kristelig konfirmasjon, fordi det bare er sånn. Akkurat som folk gifter seg i kirken eller går i kirken til jul. Tradisjon, ikke tro. Husker ingenting om kristendom fra det da. Var nok ikke mange som fulgte med på det. Folk er mer opptatt av bunader og slikt. Så lite viktig er kristendom blitt. Hvis folk prøver å være "anti-kristne" som du sier så bryr de seg mer enn om de bare er kristne fordi de ikke engang bryr seg nok til å melde seg ut. 

 

Pluss unge blir bare mindre og mindre rebelske da. Jeg tror faktisk ikke at noen snakket engang om du tror på Gud eller ikke. Tror de fleste bare var inneforstått med at de andre ikke brydde seg. Så hvis folk tror at kristen lære blir forkynt ved norske skoler anbefaler jeg å ta en liten prat med konfirmanter. Ikke når de konfirmeres da, de vil kanskje si de tror for pengene :p 

 

 

Ellers er jo konfirmasjon sånn sett viktig i Norge, da folk i stor grad ble lært opp av prester før i tiden, og det var faktisk en test. Så de stod jo for mye av lese og skrive opplæringen før i tiden. Om det nå enn var kristelig innhold, så var det fortsatt skole og læring. Mer en seremoni for at folk er blitt voksne, har lært det de skal osv enn noe annet egentlig. Selv om folk jo blir voksne en del senere nå for tiden naturligvis. 

 

Og hvis noen lurer så er de eneste tingene jeg husker fra konfirmasjonen 100% humanistiske ting. Kunne blitt lært ved humanistisk konfirmasjon også. Så jeg skjønner ikke hva er så gale med det. Og folk i kirker er ofte veldig greie og hyggelige. Hvorfor kan ikke folk som har det gøy der bare få fortsette med det da? 

 

Jeg er 100% ateist. Og kriken skal ikke ha noe med stat og styring å gjøre, men hvorfor skal jeg bry meg med hva de gjør ellers? Fritt land. Kan vel gjøre hva de vil. Og så lenge de gjør ting som er bra for samfunnet ser jeg ingenting galt i å gi dem skattepenger på lik linje med hvilken som helst annen organisasjon. Det er ikke akkurat som de tjener penger på det. 

Lenke til kommentar

Selv er jeg glad for at vi hadde Kristendom på skolen. En del lærdom som jeg lærte av.

Ville ikke gått glipp av historene om israelittene i Egypt, og spesielt historien om Nicky Cruz

da læreren leste boka for oss gjennom flere timer. Alle satt klistret.

Det var en tid da man tok lærdom av disse tingene.

 

Tenker det at når det ble populært å melde seg ut, blir sikkert endel presset av kamerattene til

å gjøre det samme, selv om de kanskje helst ville hatt Kristendom - og foreldrene så at de hadde det.

Men når kamerattene prater om hvor "dumt det er", og hvordan dum, feiging, pingle e.l du er

hvis du velger ha det, så er det ikke en bra ting.

 

Ser for meg at mange unge sjeler havner i den klemma, og ser for meg at jeg sikkert hatt fått problemer

selv, for i den tiden/alderen skulle man være "tøff sammen med de andre, og drite i sånt som Kristendom"

Helst skal man lære seg mest mulig 'motsatt kristendom' , lære seg banne, høre på djevelsk musikk osv..

Det er til gjengjeld veldig greit liksom. Kankje noe å tenke litt over

 

 

Hvorfor er det å høre på djelvelsk musikk "ugreit"? Dessuten frister det å spørre hva det er du definerer som dette. Satanistisk metall har et begrenset nedslagsfelt... Det er også noe ganske annet enn AC/DC, eksempelvis.

Lenke til kommentar

 

Når sa jeg det er "ugreit"?

 

Det ligger veldig mellom linjene i den siste setningen du skrev. Jeg kan godt omformulere: hvorfor er det noe å tenke over at det er "veldig greit" i dagens samfunn å høre på satanistisk musikk?

 

 

Det er å feilaktig dra ut av sammenhengen da, om du leste hele innholdet. Generelt sett har jeg ikke hevdet at det ene er mer greit enn det andre. Å reflektere over div motsetnings-tendenser man opplever, er ikke jamført med at man konkluderer noenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...