Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017


  

104 stemmer

  1. 1. Hvilket parti fikk du?

    • RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. FrP

2. Høyre

3. Senterpartiet

 

Stemte godt for min del, og med mine forestillinger om hva de ulike partiene står for. 

 

 

Meget bra at den fokuserte på sak, på valget mellom alternative politiske tiltak. Kraftig forbedring i forhold til tidligere NRK-valgomaters fokus på person og identitet.

 

Testen kunne sikkert blitt enda bedre med et større utvalgt av spørsmål, og mer egen-vekting. 

Lenke til kommentar

Hvem burde jeg stemme for å få Uber lovlig? Resten av politikken dems er ikke relevant så lenge det blir ett mer opent marked.

 

I utgangspunktet er det vel bare Norges Taxiforbund som er i harnisk over dette ;) Men da med støtte ifra RV og SV om jeg husker riktig og det vil jo si at uansett hva du måtte stemme på så vil det nok åpnes for Über uansett.

Lenke til kommentar

 

76 h (ok), 66 fp (ok), 66 V!!!!!!! NEVER! Idiot undersøkelse!

Jeg, stemme på et parti som kan holde landsmøte i en telefonkiosk? :nei:

 

 

Betyr det at du føler deg mest bekvem sammen med flertallet?

 

fb94eafaa9f415caebe3de1948ed8fcc.jpg

Geir :)

 

Ja, dersom flertallet i politikken gis myndighet til å gjennomføre eget program. Jeg ville fore trekk et AP med rent flertall enn et H med krf og v på vippen.

 

Se på EU avstemningene. Motstanderene slår seg på brystet og sier: Dette er hva folket ville. Folket vet ikke hva de ville. Folket var delt på midten.

Stortinget burde ha forkastet folkeavsteminigene og tatt besluttningen selv. Når folket ikke får bestemt seg, så må Strotinget ta grep.

 

 

Vedr. Dr. Zeuss. Det er nettopp hva alle forbrytere gjør!

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Ja, dersom flertallet i politikken gis myndighet til å gjennomføre eget program. Jeg ville fore trekk et AP med rent flertall enn et H med krf og v på vippen.

 

Det kommer vel kanskje an på programmet...?

 

Se på EU avstemningene. Motstanderene slår seg på brystet og sier: Dette er hva folket ville. Folket vet ikke hva de ville. Folket var delt på midten.

Stortinget burde ha forkastet folkeavsteminigene og tatt besluttningen selv. Når folket ikke får bestemt seg, så må Strotinget ta grep.

 

Så hvilket grep burde stortinget tatt? For eller mot? Eller kan det tenkes at EØS-avtalen var politikernes "grep" på godt eller vondt?

 

Vedr. Dr. Zeuss. Det er nettopp hva alle forbrytere gjør!

 

Man kan jo være seg selv uten å være forbryter da...  :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Ja, dersom flertallet i politikken gis myndighet til å gjennomføre eget program. Jeg ville fore trekk et AP med rent flertall enn et H med krf og v på vippen.

 

Det kommer vel kanskje an på programmet...?

 

Se på EU avstemningene. Motstanderene slår seg på brystet og sier: Dette er hva folket ville. Folket vet ikke hva de ville. Folket var delt på midten.

Stortinget burde ha forkastet folkeavsteminigene og tatt besluttningen selv. Når folket ikke får bestemt seg, så må Strotinget ta grep.

 

Så hvilket grep burde stortinget tatt? For eller mot? Eller kan det tenkes at EØS-avtalen var politikernes "grep" på godt eller vondt?

 

Vedr. Dr. Zeuss. Det er nettopp hva alle forbrytere gjør!

 

Man kan jo være seg selv uten å være forbryter da...  :wee:

 

Geir :)

 

For eller mot? Rent flertallsavgjørelse. "Buisiness as usual". Stortingets voteringer er ikke rådgivende. :closedeyes:

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Syntes Rødt sniker seg merkverdig høyt opp på disse testene, også merkelig mange andre sine tester jeg har sett. Ser ut som valgomatene er lagt opp til at om man er sosialdemokrat med litt grønt i kantene så er man brått kommunist......  :confused:  :hmm:

Og 10% for MDG og 30% for Frp virker rimelig? 

 

Jeg fikk Ap/H begge testene(Har ikke lyst å stemme på dem om noen lurer). Jeg er sosialdemokrat, men vil også ha grønnere politikk enn i dag. Grunnen til at vi ser disse tallene ble nevnt langt over her:

Dette er internet.

 

Det er ganske enkelt slik at det er mye mer folk på yttersidene her. Så partier som Frp (som sikkert får mange stemmer i mangel på ekte liberale partier som mange ville stemt på), MDG og Rødt vil naturlig ha mer folk her som støtter dem enn befolkningen generelt. Det har ikke noe med at valgomatene foretrekker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Moro med innspill selv om de kommer opp/ned ifra bakvendtland ;)

 

Vel, jeg la ut nasjonalsosialistenes program i sin tid (minus jødehateriet) oversatt til norsk, og de eneste som var fullstendig enige var folk fra Rødt. ;)

 

Nasjonalsosialistene. Du er klar over at de hovedsaklig ble stemplet som facister pga jødehatet? Så om du tar det vekk og bare ser på partiprogrammet til nazi-partiet så er det veldig sosialistisk. Og både nazistene og kommunistene er for ekstreme tiltak. Ikke merkelig at Rødt folk var enig i mye av deres partiprogram. 

 

Rødt er definitivt kommunister. De liksom har rødt som navn bare fordi det er litt for mange negative assosiasjoner med å kalle seg kommunistparti.

 

 

Og eller urelatert til dette:

Håper Uber forblir ulovlig. Ikke imot konseptet, men det må skje kontrollert, akkurat som taxi-næringen i dag er kontrollert. Uber i Norge i dag er ikke veldig annerledes enn organisert pirat-taxi etter norske lover (eller organisert kriminalitet :) ) Vi må sikre gode arbeidsvilkår for taxi-sjåfører og et trygt system for folk som reiser med taxi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er klar over at de hovedsaklig ble stemplet som facister pga jødehatet?

Kilde?

 

Problemet med den er at fascistene, dvs Mussolini, ikke hadde samme fremtredende jødehat som nasjonalsosialistene.

 

 

Så om du tar det vekk og bare ser på partiprogrammet til nazi-partiet så er det veldig sosialistisk. Og både nazistene og kommunistene er for ekstreme tiltak. Ikke merkelig at Rødt folk var enig i mye av deres partiprogram.

Dette stemmer.

 

Rødt er definitivt kommunister. De liksom har rødt som navn bare fordi det er litt for mange negative assosiasjoner med å kalle seg kommunistparti.

 

Dette er ikke helt klart for meg, jeg har ikke inntrykket at de ønsker å avskaffe ALL privat eiendom av produksjonsmidler. Mulig jeg tar feil dog?
Lenke til kommentar

Og 10% for MDG og 30% for Frp virker rimelig? 

 

Tror ikke jeg klarer å tenke meg noe mer urimelig enn at FRP får 30% oppslutning nei. Men det slår aldri feil det, de mørkeblå stiller komisk sterkt på verdensveven. At MDG har 10% blir ikke like rart, tallet stemmer isåfall overens med oppslutningen deres ved forrige valg i Oslo ;)

 

 

 

Det er ganske enkelt slik at det er mye mer folk på yttersidene her. Så partier som Frp (som sikkert får mange stemmer i mangel på ekte liberale partier som mange ville stemt på), MDG og Rødt vil naturlig ha mer folk her som støtter dem enn befolkningen generelt. Det har ikke noe med at valgomatene foretrekker det.

 

Jeg mente ikke at valgomatene var fixed, men at spørsmålene som stilles blir for unyanserte og/eller bastante slik at man detter unaturlig lett ut i ytterkantene. Men så skal vi heller ikke bli naive, det var flere anledninger ved Aftenpostens valgomat jeg smilte over spørsmålsformuleringen og jeg kunne med blindtest ha skilt NRK og Aftenposten ifra hverandre. Så farget er de selvfølgelig ettersom det er menneskelaget, men ikke nok til at det blir urimelig. Man risikerer bare litt unøyaktige og rare utfall.

 

 

 

Jeg fikk Ap/H begge testene(Har ikke lyst å stemme på dem om noen lurer). Jeg er sosialdemokrat, men vil også ha grønnere politikk enn i dag. Grunnen til at vi ser disse tallene ble nevnt langt over her:

Dette er internet.

 

Er det lov til å forundres litt over hvordan en selverklært sosialdemokrat som ønsker en grønnere politikk enn vi har idag får seg til å rante over lange poster tidligere i samme tråd om hvor idiotisk MDG er? :)

 

Dette er utvilsomt internett ja ;)

Lenke til kommentar

 

Rødt er definitivt kommunister. De liksom har rødt som navn bare fordi det er litt for mange negative assosiasjoner med å kalle seg kommunistparti.

Dette er ikke helt klart for meg, jeg har ikke inntrykket at de ønsker å avskaffe ALL privat eiendom av produksjonsmidler. Mulig jeg tar feil dog?

 

 

I partiprogrammet den lille røde så er de nok tro til dette, det er en ganske intens blekke. Noe helt annet er hva deres politikere forteller oss at de ønsker og tror på. Kommunister på blokka, sosialdemokrater in real life. Og godt er nå det ;)

Lenke til kommentar

 

Du er klar over at de hovedsaklig ble stemplet som facister pga jødehatet?

Kilde?

 

Problemet med den er at fascistene, dvs Mussolini, ikke hadde samme fremtredende jødehat som nasjonalsosialistene.

 

Rødt er definitivt kommunister. De liksom har rødt som navn bare fordi det er litt for mange negative assosiasjoner med å kalle seg kommunistparti.

Dette er ikke helt klart for meg, jeg har ikke inntrykket at de ønsker å avskaffe ALL privat eiendom av produksjonsmidler. Mulig jeg tar feil dog?

 

Mussolini var facistisk av andre grunner. Generelt er disse begrepene lite forklarende. Og nazisme er egentlig umulig å plassere klart i en kategori. Det er en grunn til vi sier facisme i Italia, Spania osv, men nazisme for Tyskland. Det var annerledes. De tok ting fra flere leirer. I slutten så ble de definert som facister da det var venn/fiendebilde og da kunne de umulig bli kalt sosialister. Propaganda er mye viktigere enn fakta i krig.

 

Rødt kan jo ikke putte i programmet sitt at de ønsker å avskaffe all privat eiendom osv. Så partiprogrammet deres er litt tilpasset Norge. Jeg mener ekte kommunister tar vel frem høygaffler og starter revolusjon. De er uansett kommunister, men de vil ikke være tydelige på at de er.

Lenke til kommentar

 

Og 10% for MDG og 30% for Frp virker rimelig? 

 

Tror ikke jeg klarer å tenke meg noe mer urimelig enn at FRP får 30% oppslutning nei. Men det slår aldri feil det, de mørkeblå stiller komisk sterkt på verdensveven. At MDG har 10% blir ikke like rart, tallet stemmer isåfall overens med oppslutningen deres ved forrige valg i Oslo ;)

 

 

 

Det er ganske enkelt slik at det er mye mer folk på yttersidene her. Så partier som Frp (som sikkert får mange stemmer i mangel på ekte liberale partier som mange ville stemt på), MDG og Rødt vil naturlig ha mer folk her som støtter dem enn befolkningen generelt. Det har ikke noe med at valgomatene foretrekker det.

 

Jeg mente ikke at valgomatene var fixed, men at spørsmålene som stilles blir for unyanserte og/eller bastante slik at man detter unaturlig lett ut i ytterkantene. Men så skal vi heller ikke bli naive, det var flere anledninger ved Aftenpostens valgomat jeg smilte over spørsmålsformuleringen og jeg kunne med blindtest ha skilt NRK og Aftenposten ifra hverandre. Så farget er de selvfølgelig ettersom det er menneskelaget, men ikke nok til at det blir urimelig. Man risikerer bare litt unøyaktige og rare utfall.

 

 

 

Jeg fikk Ap/H begge testene(Har ikke lyst å stemme på dem om noen lurer). Jeg er sosialdemokrat, men vil også ha grønnere politikk enn i dag. Grunnen til at vi ser disse tallene ble nevnt langt over her:

Dette er internet.

 

Er det lov til å forundres litt over hvordan en selverklært sosialdemokrat som ønsker en grønnere politikk enn vi har idag får seg til å rante over lange poster tidligere i samme tråd om hvor idiotisk MDG er? :)

 

Dette er utvilsomt internett ja ;)

 

Ehm, ta en titt på meningsmålinger for tiden. Tallene er definitivt urimelige. MDG er byparti med bypolitikk. Pluss folk utenfor Oslo er litt smartere, så det å forvente 10% på landsbasis er latterlig :). Tror ikke de får 10% i Oslo engang ved neste valg nå som folk har sett alle problemene de har stelt til. Viser seg at det å putte uerfarne idealister til å styre ikke fungerer så bra.

 

 

Jeg fikk lett AP/H hos begge. Du stemmer selv på MDG som er ytterkant. Ikke merkelig at du opplever det som at du blir plassert mot ytterkant da.

 

Ehm, jeg er klar over at MDG sånn sett passer kategorisk for meg. Det er derimot en ting som er viktigere enn politikk. At de jeg stemmer på faktisk vet hva de holder på med. At de har et fullstendig partiprogram. Det har ikke MDG. De mangler klart mye erfaring og kunnskap, og masse de ikke har politikk for. Det er i praksis en saks parti. Og som jeg tidligere har sagt så har MDG 0 planer om hva de skal erstatte alle kuttene med. Ikke at andre partier har så mange konkrete planer heller..... men i det minste planlegger de ikke å kutte ned alt. 

 

Kanskje i MDGs verden så er det eneste som teller å redde kloden, men vanlige folk med vanlige liv har også andre saker som er viktige. 

 

Og generelt stemmer jeg ikke på idealister. Folk må gjerne være det. Påvirke politikk i deres retning osv. Men til å styre et land?  Kan ikke forstå at noen kan tenke seg det er en god ide. 

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje i MDGs verden så er det eneste som teller å redde kloden, men vanlige folk med vanlige liv har også andre saker som er viktige. 

 

 

Vanlige liv blir fort uvanlige når kloden står i brann.

 

Hvis Norge fortsetter som nå ja, godt mulig. Men jeg tror definitivt det finnes andre gode klimaløsninger som forhindrer at kloden brenner opp som ikke omhandler MDG.

 

Generelt fungerer ekstrem og drastisk politikk bare når det faktisk er en krise. Hvis det ikke er tilfellet pleier slik form for politikk ikke å fungere. Jeg tror MDG kan bli bedre med tid. Jeg så litt på de grønne i Tyskland og de har f.eks konkrete planer om kraftig styrking av skole og forskningsfond for teknologi.

 

Problemet i Norge i dag er at det egentlig ikke er et veldig bra klimaalternativ. De fleste partiene er for svake på miljø om du vil ha gjort noe snart. Og MDG er for ekstreme. Største problemet er at ingen parti kan virkelig komme med hva vi skal leve etter oljen. Hvis noen faktisk kommer med det, så tror jeg nok jeg stemmer på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...