Gå til innhold

Lefdal trygghetsgaranti , en vits?


Anbefalte innlegg

kort og godt, kjøpte en gaming laptop med lefdal trygghetsgaranti.  skjermen knakk bakover med et uhell. Var på Lefdal, ikke noe problem, dette ordner vi.

 etter en stund fant de fuktskader.noe som de sier fra om over 1 måned senere. jeg hadde ikke nevnt noe om fuktskader til forsikringsselskapet, jeg visste ikke om fuktskadene og den fungerte helt normalt før. brukte den til og med en stund før jeg leverte den inn og hadde vært fornøyd med kun å fikse skjermen. Men de ville dermed ikke gjøre noe og jeg måtte sende den inn på nytt med full og riktig beskrivelse denne gang. jeg fylte jo ut at det var knekt skjerm og fuktskader. i ettertid har de spurt meg hvordan og nøyaktig tidspunkt for skaden. jeg sa at isåfall må det ha skjedd på vei til skolen i baggen, at jeg ikke var helt sikker.  

 

fikk til svar:

 

Hei. henviser til din klage. Vi har valgt å stå fast ved avgjørelsen, se kopi av brev vedlagt.

 

Ihht. vilkårets punkt 5.1 dekker forsikringen skader som skyldes «en plutselig, ytre fysisk hendelse som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt og hendelsesforløp».

 

Væskeskaden på din datamaskin kan ikke knyttes til et bestemt skadetidspunkt og hendelsesforløp og er derfor ikke dekket. 

 

Viser for øvrig til tidligere sendte brev for informasjon om klagemuligheter.

 

Som en tilleggskommentar kan vi tillegge at verkstedet har konstatert at maskinen er totalskadet på grunn av væskeskaden.

 

Javel men omdet da er væske skader som er problemet med pc og ikke knejt skjermfeste så er ikke disse to skadene knyttet til hverandre, slik jeg forstår det da er det væskeskaden som forsaker reprasjons kostnader som gjør alt det ikke svarer seg å reparere pc, derfor ber jeg dere ikke om å dekke noe tilknyttet væskeskaden og heller gjøre et nytt prisoverslag på å bare reparere den knekte skjermen sidene dette er dekket av dere. Siden de to skadene ikke er knyttet til hverandre ble ikke dette være et problem, siden dere sier dere ikke dekker væskeskaden kan dere bare la de skadene ligge. Dette skulle ikke medføre noe problem for dere siden som dere sier er det ikke skjerm som medfører totalskade.

 

Hei igjen.

 

Ihht. vilkårets punkt 11 gis det erstatning opp til produktets gjenskaffelsesverdi på skadetidspunktet. I og med at maskinen allerede var totalskadet av væske var produktets verdi 0 NOK når skjermen ble skadet.

 

Verkstedet kommer uansett ikke til å kunne reparere skjermen på en maskin som er totalskadet.

 

 

Jeg har ingen formening om hvordan væskeskaden påvirker maskinen i dag. Det som derimot er konstatert er at maskinen i løpet av kort tid vil være ubrukelig pga. væsken som har totalskadet den.

 

Vennligst se tidligere sendte brev med informasjon om klagemuligheter, da fremtidige henvendelser hit ang. denne saken ikke vil bli besvart.  

 

 

erstatning = 0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, her vet jeg ikke om du får gjort så mye - fuktskader er en idiotisk ting som de kan benytte seg av til å nekte erstatning. 

Jeg tror kanskje ditt eneste håp her er å ta med PCen til et annet verksted der noen tar en titt på fuktskaden. Om de mener at den ikke er alvorlig nok til at PCen er "totalskadet" eller vil bli ødelagt innen kort tid, kan du ha en god sak. 

Lenke til kommentar

https://www.lefdal.com/cms/lefdal-trygghetsavtale/lefdals-trygghetsavtale/

 

- Dekker uhell fall og støtskader, væskeskader, lynnedslag og andre uhell

 

Ved erstatningsberettiget skade gjøres en bedømmelse av om det går å reparere produktet eller ikke. Om det skadede produktet ikke kan repareres får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner.

3. Ditt reparerte eller erstattede produkt leveres hjem til deg eller hentes i din nærmeste Lefdal-butikk.

UFATTELIG missvisende

Lenke til kommentar

Derfor det alltid er lurt å lese gjennom vilkårne før man ringer inn skader etc. 

Eneste måten du nå kan få gjennomslag er at du "plutselig" husker når du sølte noe på maskinen, eller at "broren" din plutselig har innrømmet at han sølte vann i den for xx uker siden etc.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Fuktskader virker å være noe verkstedene systematisk bruker for å unngå å gi erstatning.

 

jeg fylte jo ut at det var knekt skjerm og fuktskader

Tabbe. Maskinen er ikke fuktskadet, det er skjermen som er knekt... Du skulle stått på ditt, og bedt de bevise at fukt var årsaken til at skjermen knakk.

Lenke til kommentar

Fuktskader virker å være noe verkstedene systematisk bruker for å unngå å gi erstatning.

Det er ikke verkstedene som gir erstatning. Verkstedene tjener penger på å reparere, fuktskader er tapsprosjekter for dem. Det er derfor du må betale et undersøkelsesgebyr dersom de ikke kan reparere. De har ingen insentiver til å sno seg unna reparasjoner.

 

For at butikken skal betale dem for reparasjonen må de derimot kunne vise til at skaden dekkes av reklamasjon (eller forsikringsvilkår, som i dette tilfellet).

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.lefdal.com/cms/lefdal-trygghetsavtale/lefdals-trygghetsavtale/

 

- Dekker uhell fall og støtskader, væskeskader, lynnedslag og andre uhell

 

Ved erstatningsberettiget skade gjøres en bedømmelse av om det går å reparere produktet eller ikke. Om det skadede produktet ikke kan repareres får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner.

3. Ditt reparerte eller erstattede produkt leveres hjem til deg eller hentes i din nærmeste Lefdal-butikk.

UFATTELIG missvisende

Dette er ikke missvisende. Trygghetsavtalen dekker uhell, fall og støtskader, væskeskader, lynnedslag og andre uhell, men man må sette seg inn i betingelsene (som også finnes på siden du lenker til). Akkurat som andre forsikringer som dekker både det ene og det andre, må man lese betingelsene fordi det er alltid noen begrensninger og krav. På trygghetsavtaler som Lefdal, Elkjøp, Power og lignende firmaer tilbyr, så er alltid kravet ved uhellsdekking at det må være "en plutselig, ytre fysisk hendelse som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt og hendelsesforløp". Derfor dekkes ikke f.eks. slag-, fall- og fuktskader når forsikringstager ikke kan fortelle (ikke vet) hva som har skjedd. Hvis du krasjer bilen og ikke kan forklare hvordan det har skjedd, så får du heller ingen erstatning uansett hva slags forsikring du har. Beste rådet er å sette seg inn i betingelsene når man tegner forsikringen og passe litt på tingene sine.

 

Kanskje ikke noen trøst, men det er en del som får avslag på slike forsikringer fordi de ikke vet hvordan skaden har skjedd. Men det er mange som har stor glede av slike trygghetsavtaler og får produkter reparert eller byttet etter skade.

 

Lenke til kommentar

 

Hvis du krasjer bilen og ikke kan forklare hvordan det har skjedd, så får du heller ingen erstatning uansett hva slags forsikring du har.

Han kan forklare hvordan det har skjedd. Men forsikringsselskapet avslår fordi han, ifølge dem, har hatt en brusflaske i bagasjerommet.

Da tok du en setning ut av sammenhengen. Den var ment sammen med setningen før som en generell forklaring, ikke på saken som diskuteres.

 

Hele problemet her er at TS har levert inn PC-en med forklaring om at skjermfeste var brukket, men når verkstedet skal gi forsikringsselskapet et prisoverslag på reparsjonen så finner de også en væskeskade. Og det dekker ikke forsikringen fordi det ikke er meldt fra om slik skade.

Lenke til kommentar

Ok, hvis det var generelt.

 

så finner de også en væskeskade

Denne "væskeskaden" mener jeg er irrelevant hvis produktet fungerte før skjermen brakk. Kanskje er det bare en fuktsensor som har slått ut. Det er i så fall bare bevis for fukt, ikke fuktskade.

 

Be om bevis for denne væskeskaden.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne "væskeskaden" mener jeg er irrelevant hvis produktet fungerte før skjermen brakk. Kanskje er det bare en fuktsensor som har slått ut. Det er i så fall bare bevis for fukt, ikke fuktskade.

 

Be om bevis for denne væskeskaden.

Så da mener du det er en god løsning at TS får reparert skjermen på en PC som kanskje virker når han får den tilbake og/eller som garantert vil svikte innen kort tid pga væskeskaden. Verkstedet konstanterer ikke væskeskade for morro skyld...

 

Bilder av væskeskade får man av verkstedet (via butikk). Slikt blir alltid dokumentert av seriøse verksteder, men ikke alltid det blir gitt før det blir etterspurt.

Lenke til kommentar

Verkstedet konstanterer ikke væskeskade for morro skyld...

Det er det jeg er redd for, inntil jeg har sett beviset.

 

Så da mener du det er en god løsning at TS får reparert skjermen på en PC som kanskje virker når han får den tilbake og/eller som garantert vil svikte innen kort tid pga væskeskaden.

I utgangspunktet, ja. Det er bedre for TS enn alternativet, som er å få en ureparert skjerm og et gebyr.

 

Står det noe i forskringsvilkårene om at de kan avslå erstatning med bakgrunn i at verkstedet vurderer at produktet vil slutte å virke på et senere tidspunkt av andre årsaker? Hvis ikke, så kan de vel ikke det?

Lenke til kommentar

Ikke akkurat ukjent at verksteder bruker fuktskade (Apple elsker fuktskadeunnskyldningen) som unnskyldning. Og det er heller ikke noe rart, siden de enten får gratis produkt de kan reparere billig og selge videre eller får 500 ren profitt for å utlevere produktet tilbake til eier.

Lenke til kommentar

De 500 dekker nok kun utgiftene.

Ellers er de jo ett verksted som fakturerer produsenten, så det er nok heller at de taper på å ikke reparere, men ved å reparere utstyr som ikke dekkes risikerer de antagelig å miste avtalen med produsenten eller få en eller annen straff. Det er jo ikke verkstedet som tar regninga for å reparere heller, antagelig kommer mesteparten av pengene til verkstedet inn pga akkurat garantisaker, så det ville vært rart om de skulle lyve for å komme seg unna de.

 

500kr går fort med i administrasjon, sjekk, frakt osv.

Lenke til kommentar

Fuktskade er ikke nødvendigvis "plutselig og uforutsett skade".
Søler man vann på PC`n, er det jo det, oppbevarer man PC`n i en fuktig uteboden er det ikke det.

5.1 Skade på grunn av en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig, ytre fysisk hendelse som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt og hendelseforløp som ikke omfattes av produktgarantien eller selgerens/produsentens ansvar for feil i henhold til forbrukerkjøpsloven. Ved slike skader skal produktet innleveres til butikk eller reparatør.


Her har altså ikke TS noe skadetidspunkt eller hendelsesforløp. Hadde han f.eks sølt ett glass vann på den hadde det nok blitt dekket uten problemer.

Lenke til kommentar

750 kroner trodde jeg det pleide å være.

 

Uansett så gjør nok verkstedet jobben etter selgers spesifikasjoner. Og selger tjener på å avvise flest mulig saker.

Selger og verksted er to forskjellige ting. Selger er en av verkstedets mange kunder, og verkstedet tjener på å reparere, ikke avvise. Problemet med fuktskader er at de er notorisk vanskelige å reparere, og grunnen til at fuktskader er veldig vanlige er at folk generelt sett bruker ting på måter de ikke er laget for - i regnvær, tar dem fra kaldt til varmt, på badet, etc…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...