Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomi i samboerskap


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i et forhold og begge er voksne personer med ca samme inntekt. Vi har felles utgifter i form av husleie, strøm, internett og lignende. Vi har en bil som står i mitt navn og jeg betaler billån, forsikring og veiavgift. Det er samboeren som hovedsakelig bruker bilen(og er avhengig av bil pga jobb lokasjon) og begge hjelper med bensin utgifter. Jeg tar buss pga mangel på parkering på jobb samt at ho må ha bil.  Mat går igjennom vipps og lignende (UTROLIG UPRAKTISK OG IRRITRENDE LØSNING)

Problemet er på fellesøkonomi rundt bil og matutgifter.

 

Mitt forslag er at vi skal ha en felles matkonto hvor begge parter overføre en X sum hvermnd. Her har jeg også tilbydd og legge inn 500kr-1000kr ekstra siden jeg spiser en del mer. Denne kontoen skal dekke felleshandlinger og restaurant besøk.  (Ikke brus på Narvesen og lignende)

Bil: Felles kostnader rundt verksted regninger (alt som brukes det slites), forsikring, og jeg betaler billånet. Bensin betales etter forbruk.

 

Personlig fra min side sliter hvordan vi håndtere økonomien på forholdet (Føles ut som vi bor i et studentkollektiv!). Siden vi har store diskusjoner når bilen skal på verksted og lignende (Hvor det ende opp at jeg betaler for verksted regningen). Hver gang jeg tar dette opp slår ho seg vrang og nekter matkonto og felles utgifter på bil. (Bilen er mitt eie og hun "låner" den bare).

 

Er dette helt urimelig av meg og hvordan skal jeg håndtere situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste gang du får en verkstedutgift eller noe lignende kan du si du ikke har råd å dekke hele kostnaden alene for øyeblikket og at bilen må stå til du har råd - hvis ikke hun kan dele regningen så klart.   Utrolig hvor fort holdningen endrer seg når offentlig kommunikasjon,  eller å måtte sykle , blir eneste alternativ.   Og så må du tåle furteleppe fra henne i en periode, ikke gi deg med det samme,  like viktig det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter mitt syn, så er det sånn: Er man sammen, så er man sammen, også innen økonomi. Hvis begge viser sunn fornuft og bruker hodet så godt man kan, så er det godt nok. Da har man -én- felles konto (ikke bare matkonto, men for -alt-) som begge lønningene går inn til, ingen kritisérer den andre for å tjene for lite, og man bruker penger etter behov. Så dypt skal tilliten sitte.

 

Så er det viktig å snakke sammen om økonomi og hva som er billigst og best, gi hverandre rom for diskusjon og komme frem til felles løsninger begge kan leve med. Bruke ressursene man har på best mulig måte. Og man går igjennom alle kvittéringer ved slutten av måneden, og titter igjennom transaksjonshistorikk i nettbanken.

 

Hvis dette blir vanskelig, så må man finne ut om man vil fortsette å ha det sånn i 50 år til. 

Hvis den éne er urimelig og bruker penger i vildens sky, og nekter å høre på fornuft over tid, så hadde i hvert fall ikke jeg orket å leve i dét forholdet. Penger er forbundet med tillit, og må respektéres.

Lenke til kommentar

Med X-en gjorde jeg det slik:

 

1 felles konto til regninger.

1 felles konto til mat, med hvert vårt kort til.

 

Jeg satte inn 60% og hun 40% av beløpet til disse, tilsvarende fordelingen i inntekt mellom oss.

Da er det fair i forhold til bidrag/inntekt.

Lenke til kommentar

Det at hun ikke betaler for bilen er helt urimelig. Du burde ha satt ned foten for lenge siden.

 

 

Jeg satte inn 60% og hun 40% av beløpet til disse, tilsvarende fordelingen i inntekt mellom oss.

Da er det fair i forhold til bidrag/inntekt.

Slik har vi det i mitt samboerskap, også.

Lenke til kommentar

De aller fleste samboere bør definitivt ha en felleskonto for fellesutgifter (mat og div. regninger) av åpenbare grunner. Hvis hun ikke skjønner det så mangler hun grunnleggende forståelse for økonomi. 

 

Hvorfor du har tatt lån for å kjøpe en bil samboeren din bruker langt mer enn deg? Bil taper seg i verdi uansett hvor mye du legger ut på vedlikehold. Tusenlappene fosser vekk jo eldre den blir. 

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke latt henne låne bilen uten å betale en fornuftig sum.

Hvis hun ikke ønsker å betale deg det du vil ha for lån av bilen, kunne hun kjøpt sin egen.

 

Meg og damen har det enkelt økonomisk, vi bare deler alle inntekter og utgifter. Slipper vi å bruke tid på å telle penger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har vært samboere i 7 år, da vi flyttet sammen hadde han bil fra før. Jeg har ikke lappen så jeg bruker ikke bilen alene, men sitter på en del og vi bruker bilen til mange felles aktiviteter. Vi sparer begge 500 kr pr mnd i en bilkonto som går til vedlikehold, jeg betaler diesel når det passer (han betaler oftere enn meg siden han bruker bilen til og fra jobb daglig) og vi deler på store utgifter som service. Bilen er hans så han betaler forsikring og lån. Drar vi på lengre turer deler vi drivstoffutgifter likt.

Lenke til kommentar

Har ikke tallet foran meg nå, men husker å ha lest at en overraskende stor andel av antall skilsmisser i stor grad kunne skyldes på problemer rundt økonomi. Slik som du fremstiller saken er det nok liten tvil om at det er hun som er urimelig og ikke du.

 

Det er farlig å si hvordan dere skal gjøre det, men sånn som det fungerer i mitt forhold så har vi kun felleskonto og må konferere med den andre når vi handler private ting til oss selv over et visst beløp. Det skal sies at vi er gift, da.

Lenke til kommentar

Vi har alltid bare hatt alt i sammen. Men så regner jeg oss for iallfall halvfornuftige begge to :)

Da hun var student tjente jeg selvfølgelig mye mer enn henne, og nå tjener hun en god del mer enn meg.

Det har ikke vært naturlig for meg å bruke masse penger på bare mine ting når vi er sammen om alt anna i livet.

Lenke til kommentar

Felles konto for husleie, mat, strøm, Internett osv. er jo absolutt minimum i et samboerskap, gjør hverdagen mye enklere! Hvordan i alle dager kan hun argumentere mot det?

Personlig foretrekker jeg å ha delvis delt økonomi, istedenfor helt felles. Hadde vi hatt helt felles økonomi hadde jeg aldri hatt samvittighet til å kjøpe noe til meg selv. 

Har hun eid bil noen gang selv? Du får sette opp ett regnestykke som viser henne hvor mye det faktisk koster å eie en bil.  

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...