Gå til innhold

Nye lagringsdisker i PCen - hva velger man våren 2017?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en av de som ikke ønsker å ha en egen NAS-boks hjemme. Årsaken er ganske enkel at hovedPCen min står på omtrent hele tiden.

 

Jeg har 4x 3Tb disker - Western Digital, som har fungert som gull de siste tre årene.

Av sikkerhetsmessige årsaker ønsker jeg å bytte de ut med nye disker.

 

Jeg vurderer tre stykk 6TB disker, men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal velge. Erfaringen med Western Digital har vært bra, men på slutten av 90-tallet og starten av 00-tallet hadde jeg en del Seagate-disker som fungerte ok, men ser at det er en del negativitet med disse nå.

WD har så mange alternativ. De diskene som står i maskinen heter WD Green.

 

Noen konkrete anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også finne rapporter på nettet fra firmaer som har tusenvis av disker i drift, eks. Online Backup-firmaet Backblaze. Se f. eks. denne: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q3-2016/

 

Harddisker har forøvrig som oftest en 'badekarkurve' når det gjelder feil; Feil oppstår oftest tidlig i en disks levetid, eller mot slutten. Hvis du har mulighet, ville jeg ha brukt de gamle diskene som en ekstra sikkerhet de første månedene.

Lenke til kommentar

Skal ha ny PC nå.Kjøper vel ila morgendagen fra Komplett. Jeg holder på med (skal begynne med) foto-redigering. Jeg er derfor livredd for Harddisker som tryner. Både Seagate og WD får dårlig kritikk rundtomkring. Det eneste som ser ut til å duge er HGST. Så var det å finne den beste av de da. Blir vel å sette opp for konstant backup.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke ALLE Seagate og WD som får dårlig kritikk. Seagate 4TB kommer bra ut, har 6 slike selv og ikke hatt noen problemer.

 

HGST 6TB NAS har jeg 4stk av, og disse kommer bra ut på feilstatistikk. Vil tippe de fleste HGST gjør det.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...