Gå til innhold

Volkswagens nye elbil-konsept har 500 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Den eneste, og altfor dyr. Synes det er på tide å drite i alle disse fantasibilene til eneorme summer, eller noe som ikke funker, og komme med noe midt i mellom, til en vettug pris. Man kjøper f.eks ikke en SUV i millionklassen, når man får noe rimeligere til den oppgaven.

Det vil komme rimeligere elbiler med hengerfeste. Blant annet Tesla Model 3 i 2018, Tesla Model Y i ca 2019 og Tesla pickup i ca 2020. Det er spennende tider i elbil-verdenen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Nå forsvinner snart godene. Da går elbilsalget ned og det blir mange til salgs.

 

Vel, her på landsbygda er det jo hovedsakelig fritak for engangsavgifter og moms, samt billigere "drivstoff" som gjør elbilen attraktiv. Vil tro de fleste vil prøve å beholde de bilene de allerede har fått så lenge som mulig, noe som kan drive brukt-prisen opp (mot nyprisene).

 

Men hvis det går som optimistene håper vil jo batteriprisen synke så mye at el-biler kan konkurere på pris innen fordelene forsvinner uansett..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Den eneste, og altfor dyr. Synes det er på tide å drite i alle disse fantasibilene til eneorme summer, eller noe som ikke funker, og komme med noe midt i mellom, til en vettug pris. Man kjøper f.eks ikke en SUV i millionklassen, når man får noe rimeligere til den oppgaven.

Det vil komme rimeligere elbiler med hengerfeste. Blant annet Tesla Model 3 i 2018, Tesla Model Y i ca 2019 og Tesla pickup i ca 2020. Det er spennende tider i elbil-verdenen.

lykke til

http://e24.no/bil/tesla-motors/tesla-trues-av-streik-i-tyskland/23976303

Lenke til kommentar

 

Det vil komme rimeligere elbiler med hengerfeste. Blant annet Tesla Model 3 i 2018, Tesla Model Y i ca 2019 og Tesla pickup i ca 2020. Det er spennende tider i elbil-verdenen.

 

 

Nå sier jo historien at Tesla-modeller blir forsinket, men dette er likevel noe helt annet enn alle tyskerne som nå lager plastmodeller opplyst med neonlys og påstår de skal være markedsledere om 8-10-12 år... Tesla har markedets største kjeft, men klarer likevel levere.

 

Likevel, VW har både motivasjon til å gå elektrisk og erfaring med helt greie modeller allerede ute på markedet, så det er urovekkende når de også skyver årstallene så langt foran seg. Dieselskandalen er på en måte deres head start foran de andre tradisjonelle, men da må de også skalere opp og levere modeller først.

 

 

...Etter Tesla, altså.

 

 

 

 

 

 

 

Hva venter de på? 

 

Resten av verden? Norge alene er ikke noe stort marked.

 

 

Men så er det jo ikke bare Norge det selges elbiler. Vi er ganske små faktisk. Se på antallet i Kina feks.

http://chinaautoweb.com/2017/01/best-selling-china-made-evs-in-2016/

 

 

Det der er kun de kinesiskproduserte modellene, så det mangler jo endel. Samtidig så understreker lista at Norge ikke er en stor andel av elbil-markedet. 53% vekst i salget, opp til 507,000 enheter.

 

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt opp til politikere. Utslippsreglene strammes inn, og det blir vanskeligere å lage fossilmotorer. Men om politikerne selv og deres velgere ikke klarer dra båten til hytta med det som eksisterer av elbiler om 10 år, lager de seg et unntak for dieselbrennende SUVer dersom hvisatte, og da vil det være et lønnsomt produktsegment.

Lenke til kommentar

ICE (internal combustion enige)-motorer er vell trolig på høyden av hva de kan oppnå mtp ytelser og drivstøfføkonomi. Med mindre man kommer opp med et radikalt og annerledes design som øker virkningsgraden. Takket være stadig tyngre biler er ikke nødvendigvis drivstofføkonomien noe bedre nå enn for 20 år siden.

 

Elmotoren har allerede svært god virkningsgrad og mulighet for effekt, problemet med elbilene er batteriene, de er ennå i vugga sammenligna med hvor mye som er investert i ICE-motorene. Dagen da faststoffbatteriene gjør sitt inntog i elbilene nærmer seg (de brukes allerede i mindre enheter som enkelte lommelykter etc.) Prisene vil da gå ytterligere ned, levetiden øker, ytelsen i kaldt vær og levetiden ved høy temperatur blir MYE bedre sammenligna med lithiumbatteriene. Fortsetter prisutviklinga som i dag så vil elbiler være lønnsomme uten incetiver innen få år. Selv om de skulle være noe dyrere i innkjøp vil drivstoffkostnad og vedlikeholdsutgifter gjøre dem lønnsomme på tross av moms etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man bør ikke kjøre så langt uten stopp. Man blir sliten og uoppmerksom.

 

Men sett at du kjører til hytta på landet, som ikke har strøm. Du trenger skikkelig rekkevidde for å komme hjem igjen også.

 

Med skikkelige hurtigladere som gir batteriet 80% på 20 minutter, er enorm rekkevidde per lading litt mindre viktig. Om du skal kjøre langt nok til at et så stort batteri tømmes, trenger du pause uansett.

Altså trengs skikkelige hurtigladere som ikke ødelegger batteriet. Disse må bygges ved alle veier over hele landet.

Da kan du lade på vei til målet.

Lenke til kommentar

Mitt eget nye SUV elbil konsept har 1200km rekkevidde og auto swap batteripakke. 4WD, hengerfeste, skistativ som standard, 7 seter, dieselvarmer for oppvarming av coupén og en svær feit Apple iPad pro midt i dashen med fæjsbook, apple kart, spåttify og hele pakka! Noen som er interessert? 0-100kmt på 5 sek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...