Gå til innhold

Økokrim tok beslag i omstridt, norsk domene. Nå dras de for retten av EFN og NUUG: – Dette er et demokratisk problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man bli dømt for medvirkning til drap for beskrivelser av hvordan drap utføres?

 

Steg 1: Ta en kniv

Steg 2: ...

 

Økokrim bør kanskje konsentrere seg om faktiske lovbrudd i steden for å leke moralpoliti på vegne av mediabransjen.

 

Selv om jeg ser poenget ditt så blir det ikke helt riktig sammenligning. Her har nettstedet linket direkte til lovbruddet, så i ditt eksempel ville det blitt mer som å referere til en spesifikk leiemorder som kan utføre handlingen.

Og da beveger man seg i en gråsone for å legge til rette for lovbrudd.

Lenke til kommentar

 

 

Kan man bli dømt for medvirkning til drap for beskrivelser av hvordan drap utføres?

 

Steg 1: Ta en kniv

Steg 2: ...

 

Økokrim bør kanskje konsentrere seg om faktiske lovbrudd i steden for å leke moralpoliti på vegne av mediabransjen.

Selv om jeg ser poenget ditt så blir det ikke helt riktig sammenligning. Her har nettstedet linket direkte til lovbruddet, så i ditt eksempel ville det blitt mer som å referere til en spesifikk leiemorder som kan utføre handlingen.

Og da beveger man seg i en gråsone for å legge til rette for lovbrudd.

Hvorfor stoppe ved websider. Hva med produsenter av feks "Breaking bad" som beskriver produksjon av narkotika? Minimun 20 års fengsel!

 

 

Akkurat det samme som om jeg skal få mitt barn til å forgifte min samboer ved å helle en gift i drikken hennes? Selvfølgelig skal det ikke være noe straff for den som ikke utfører handlingen. Da går jeg fri samtidig som kan jeg bruke mine barn som massemordere?

Lenke til kommentar

Kan man bli dømt for medvirkning til drap for beskrivelser av hvordan drap utføres?

 

Steg 1: Ta en kniv

Steg 2: ...

 

Økokrim bør kanskje konsentrere seg om faktiske lovbrudd i steden for å leke moralpoliti på vegne av mediabransjen.

 

Men ser ikke du at den blinde fører den døve her?

På den ene siden har man kopirettighetslobbyen som har enda - tross noen forbedringer - ikke skjønt at det er umulig å bekjempe "pirat"kopiering med de midlene de tror er best.

Fra den andre siden har man den hjelpeløse, ueffektive, "Saken henlagt grunnet bevisets stilling"-gjengen som vet ikke bedre selv og tror at de kan fikse noe som helst ved å ta over en domene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I artikkelen står følgende:

 

 

Økokrim mener fildeling er alvorlig samfunnsproblem

Den bet jeg meg merke i også... Ikke bare et problem, men faktisk et alvorlige samfunnsproblem. Det norske samfunnet er et veldig bra samfunn som jeg er glad for å være en del av, men så få problemer at fildeling er "et alvorlig samfunnsproblem" har vi ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Kan man bli dømt for medvirkning til drap for beskrivelser av hvordan drap utføres?

 

Steg 1: Ta en kniv

Steg 2: ...

 

Økokrim bør kanskje konsentrere seg om faktiske lovbrudd i steden for å leke moralpoliti på vegne av mediabransjen.

Selv om jeg ser poenget ditt så blir det ikke helt riktig sammenligning. Her har nettstedet linket direkte til lovbruddet, så i ditt eksempel ville det blitt mer som å referere til en spesifikk leiemorder som kan utføre handlingen.

Og da beveger man seg i en gråsone for å legge til rette for lovbrudd.

 

 

Jeg har ikke satt meg inn i hva de ha lagt lenker til.

Prinsipiellt så tenker jeg som så at lenker er en ytringsfrihet. Det er den som bruker det som finnes i lenken, dersom det har kriminell natur som er noe en kan pirke på. Spennende rettsak for ytringsfriheten dette her.

 

Så om noen legger lenke til SATAN for å kunne finne sikkerhetshull, så bør man straffe det like hardt? Fordi det kan tolkes at hensikten var å bryte seg inn i et datanettverk et sted?

 

Jeg vil si at selv det å spre selve programvaren for det ene eller det andre som kan brukes til kriminelle handlinger også er en del av ytringsfriheten, så lenge det ikke dreier seg om noe man skal betale lisenspenger for, og fritak i så måte blir da åpen kildekode, åpen kildekodebasert programvare, freeware (gratis programvare) med flere varianter.

Lenke til kommentar

 

 

Kan man bli dømt for medvirkning til drap for beskrivelser av hvordan drap utføres?

 

 

Helt klart. En kan også få strengere straff for det i forhold til å ha utført drapet selv.

Interessant. Har du noen eksempler eller relevante lovtekster?

Når det gjelder strafferett er det lite vits å lese loven. Selv om vi akkurat har fått ny lov er slike spørsmål veldig kompliserte og stort sett løst i rettspraksis og i juridisk litteratur.

 

Man kan nok dømmes for medvirkning hvis man hadde forsett til å medvirke. Men det handler også om hvor nærliggende det er til at noen vil begå en straffbar handling, og om man har overtrådt EN terskel. For eksempel vil væpnet flykapring - selv om planen var å ikke drepe noen, og noen dreper noen - være medvirkning til drap selv om dette absolutt ikke var ment å skulle skje.

 

Skjønner ikke hvordan det er skjerpende omstendigheter at man selv har beskrevet handlingen til seg selv, tho. Den setningen gir ingen mening for meg.

 

For øvrig synes jeg han advokaten er litt av type. Sier rett ut at de kommer til å vinne? Blir vel søksmål hvis de taper da :-)

Lenke til kommentar

 

Kan man bli dømt for medvirkning til drap for beskrivelser av hvordan drap utføres?

 

Steg 1: Ta en kniv

Steg 2: ...

 

Økokrim bør kanskje konsentrere seg om faktiske lovbrudd i steden for å leke moralpoliti på vegne av mediabransjen.

Selv om jeg ser poenget ditt så blir det ikke helt riktig sammenligning. Her har nettstedet linket direkte til lovbruddet, så i ditt eksempel ville det blitt mer som å referere til en spesifikk leiemorder som kan utføre handlingen.

Og da beveger man seg i en gråsone for å legge til rette for lovbrudd.

 

Det er heller ikke riktig. Nettsiden linker til en nettside som inneholder et verktøy som blant annet kan bli brukt til å streame innhold med opphavsrett, i likhet med mange andre bittorrent klienter. Selve nettsiden til popcorntime er ikke ulovlig. Det hadde den kun vært om den f.eks inneholdt overgrepsbilder.

 

Det blir som at politiet skal beslaglegge et nettsted som omtaler og linker til über, siden pirat-taxi er forbudt.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...