Gå til innhold

– IT-bransjen kan takke seg selv


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å ha folk som forstår IT utvikling && det spesifikke domenet organisasjonen er ekspert på er like naturlig som at man har HR eller mellomledere som kjenner folka som jobber i organisasjonen. Har aldri hørt om noen som ønsker å outsource mellomledelse, det er en naturlig del av en større organisasjon akkurat som IT. Handlingskraften oppstår av at du kan forene to domener (tverrfaglig kompetanse) samt har folk som kjenner hverandre. Dette er uforenelig med outsourcing og konsulentbruk. Så jeg tror backsourcing er fundamentalt knyttet til at outsourcing av IT er feil modell, at konsulenthusene misslykkes er en naturlig følge av at de selger feil modell ikke at de er iboende udugelige.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Naturligvis skal offentlig sektor drive IT-utvikling, og det som fri programvare.

 

IT er i dag en integrert del av de fleste tjenester som leveres, og må endre seg i takt med at tjenesten som leveres endrer seg. Mange har heldigvis fått med seg at IT løsninger ikke er et "produkt" som "blir ferdig", men krever kontinuerlig utvikling. Alternativet er at programvaren blir utdatert og må lages på nytt med meget høy risiko.

 

Dette utelukker ikke næringslivet da det fremdeles vil være behov for konsulenter ved større endringer, eller konsulenter med spesialkompetanse. Det kan også være behov for å kjøpe inn "hyllevare", men det må passe inn i totalbildet. Men det er essensielt å ha egne utviklere som tar ansvar for kodekvalitet og som er i stand til å gjøre kontinuerlige endringer.

 

I tillegg mener jeg at det må være fri programvare siden det er finansiert at skattebetalerne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi har en kunde som sier dette: "Vi er en blitt IT-bedrift som tilfeldigvis leverer varer."

 

Dette har jeg ikke kommentert direkte, men tatt til etterretning. Det fremstår som et noe provoserende utsagn for å vekke de av ledelsen som ikke nødvendigvis forstår hvor viktig IKT har blitt for virksomheten. I så henseende har jeg sympati for utsagnet.

 

Kundens anskaffelse av et stort ERP-system har ikke gått som tenkt. Det ble nemlig enormt mye spesialtilpasninger i etterkant. Som ventet, om jeg får mene noe.

 

Hva er forskjell på skreddersøm / interne systemer og "hyllevare" som må tilpasses likevel? Inngangsbilletten, konsulenthonoraret og leverandørbindingen.

 

Så hva er mest tjenlig for kunden? Jeg tror interne medarbeidere er bedre egnet i egenskap av sin plassering og nærhet til å levere de systemer kunden behøver.

 

Jeg applauderer de virksomheter som trekker IKT-kompetanse inn som en del av sin virksomhet. Meget smart, etter min mening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Markedet skal bestemme". Ja akkurat som markedet for private sykehjem fungerte, ref skandalen i bla. Asker. Blir ikke billigere å outsource, snarere tvert imot. Og når det gjelder Dnb kan jeg knapt not logge på nettbanken deres uten at en eller annen del er "utstabil."

 

Påmeldingen til VM i anekdotisk bevisførsel gikk ut i går - men jeg er sikker på at de kan gjøre et unntak for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

konsulenthusene misslykkes er en naturlig følge av at de selger feil modell ikke at de er iboende udugelige.

 

Forsåvidt enig, men konsulenthusene selger vel egentlig bare det det er marked for. Når f.eks. NAV til enhver tid har inne 2-400 konsulenter og bare en brøkdel egne ansatte utviklere, sider det seg selv at konsulentbruken er litt "overdreven" for enhver normal definisjon av begrepet "konsulent". Primært bruker man (i teorien) konsulenter for å ta "topper" i arbeidsmengden, eller for å få fatt i "smal" kompetanse man trenger i for begrenset omfang til å ansette selv. Vel, det var i teorien, anywas, i virkeligheten er det ikke så enkelt, men det betyr ikke at man skal befinne seg helt i den andre enden av skalaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at staten ikke skal drive IT-utvikling baserer seg på at det private gjør det mer effektivt.

 

Det er nok sant, men når det gjelder oppdrag til det private, gitt fra det offentlige så virker det ikke som om det private kan bevise sin overlegenhet.

 

Jeg er enig i at det offentlige ikke skal utvikle systemer som det finnes bra alternativer hos private - det kan fort ende med at man kaster bort ressurser.

 

Jeg kan tenke meg at et kompromiss kan være at staten kan bruke X% av budsjettet som brukes til IT-investeringer på egenutvikling og så lenge de kan dokumentere at de er mer effektive enn de private kan de øke dette med Y% i året. Når de ikke lenger kan dokumentere det reduseres det med Z% i året.

 

Ideen er å kunne finne et nivå som er effektivt.

Lenke til kommentar

Så hva er mest tjenlig for kunden? Jeg tror interne medarbeidere er bedre egnet i egenskap av sin plassering og nærhet til å levere de systemer kunden behøver.

 

Jeg applauderer de virksomheter som trekker IKT-kompetanse inn som en del av sin virksomhet. Meget smart, etter min mening.

 

Når man vet at en konsulent fort koster 1000 - 1500 pr. time, mens en ansatt koster ca 1/4 del, er det innlysende at fast ansatte er rimeligere.

I tillegg vil fast ansatte kjenne virksomheten etter et par år i jobb, mens konsulenter må bruke måneder på å komme inn i problem domenet.

 

Men det er viktig å la egne ansatte får videreutvikle seg, ved å delta i kursing, og noe tid til å lage løsninger litt utenfor det man har bruk for i øyeblikket, slik at de har det moro på jobb og føler jobben givende og utviklende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Markedet skal bestemme". Ja akkurat som markedet for private sykehjem fungerte, ref skandalen i bla. Asker. Blir ikke billigere å outsource, snarere tvert imot. Og når det gjelder Dnb kan jeg knapt not logge på nettbanken deres uten at en eller annen del er "utstabil."

Var det privat finansiert osv?

 

Lenke til kommentar

 

konsulenthusene misslykkes er en naturlig følge av at de selger feil modell ikke at de er iboende udugelige.

Forsåvidt enig, men konsulenthusene selger vel egentlig bare det det er marked for. Når f.eks. NAV til enhver tid har inne 2-400 konsulenter og bare en brøkdel egne ansatte utviklere, sider det seg selv at konsulentbruken er litt "overdreven" for enhver normal definisjon av begrepet "konsulent". Primært bruker man (i teorien) konsulenter for å ta "topper" i arbeidsmengden, eller for å få fatt i "smal" kompetanse man trenger i for begrenset omfang til å ansette selv. Vel, det var i teorien, anywas, i virkeligheten er det ikke så enkelt, men det betyr ikke at man skal befinne seg helt i den andre enden av skalaen.

 

Markedet er helt klart der. Offentlig sektor har vært en betydelig aktør for å skape dette markedet. Nå ser vi "hylekoret" i aksjon fordi markedet korrigerer, og det gjør vondt for de som er blitt godt vant med å tjene penger i dette markedet. Selv offentlig sektor vil korrigere ineffektiv atferd over tid, men det kan ta lengre tid enn i privat sektor i noen tilfeller. Det kan også gå raskere. Skyldes nok i hovedsak forskjellige feedback mekanismer som til eksempel reguleringer og lønnsomhet.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg sett flere eksempler på at inhouse utvikling fungerer bedre enn kjøp av hyllevare. Rett og slett fordi hyllevare skjeldent passer til organisasjoner og det må da

 

A: modifiseres eller

B: utvikles støttesystemer

 

Det ser fort ut som at enten må organisasjonen endre seg for å passe inn i hyllevare, eller så må man utvikle noe inhouse.

 

Og alle vet jo hvor godt organisasjoner og personene inni liker endringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

i bunn og grunn kan dere takke skolesystemet og reglene dere har laget dere i det lille samfunnet deres...

regler som for eksempel anti-hamp loven..

 

at det kommer noe som helst godt ut av å forby hamp er direkte løgn og bedrag.

 

Men sånne ord lærer dere ikke på skolen i dag, så jeg får kalle en spade for en spade og kalle det for "Fake News"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...