Gå til innhold

Dieselforbud i Oslo


fotonisse

Anbefalte innlegg

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

"Nylig" .. hva legger du i det? 8-10 år siden eller noe slikt var det ikke?

 

Forøvrig støtter jeg dette fullt ut, men med forbehold om at det gjøres en grundig evaluering i etterkant. Har det ikke en reell og målbar effekt, må man straks sette seg ned og vurdere neste tiltak på lista. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

Ja,det er rart.

I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen.

Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer !

Helt utrolig hvor sleipe politikerne er .

Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv.

 

 

Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner.

Av ren nysgjerrighet: Kilde? :)

 

Kan beklageligvis ikke finne noen kilde, men det sto i BT for ett eller to år siden. 

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det har noen sammenheng, men skal jeg ta bilen som bruker 0,4 liter på mila, eller bilen som bruker 2 liter?

Diesel vs Bensin

Lastebiler bruker minst 3 liter på mila i byer (med forbehold)

 

 

For å kjøre lovlig i morgen, så må du velge bensinbilen om du vil kjøre lovlig.....

Det er kun biler med dieselmotorer som er rammet av kjøre forbudet, ikke biler med bensinmotor som kan ha et langt høyere forbruk.

Lenke til kommentar

Spørsmålet var vel mer om hva som var best for miljøet.

 

Dubious; har du noen tall på hvor mye NOx bilene dine slipper ut? 

 

Det er jo helt fjernt at en moderne moderat dieselbil ikke er greit å kjøre, men en Porsche Cayenne Turbo S med V8 er helt ok.

 

...og for eksempel kan ikke jeg kjøre bilen min inn på jobb i morgen (10 minutter kjøring) og la bilen stå hele dagen, men det kan være 100-vis av taxier som kjører rundt i eller står på tomgang i byen i hele morgen.

 

Tanken bak forbudet (bedre luft i byen) er kanskje ikke så dum, men måten det gjennomføres på er helt høl i huet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner.

Av ren nysgjerrighet: Kilde? :)

 

 

http://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864

 

http://www.aftenposten.no/norge/Dette-forurenser-mer-enn-bil-242334b.html

Lenke til kommentar

Spørsmålet var vel mer om hva som var best for miljøet.

 

Dubious; har du noen tall på hvor mye NOx bilene dine slipper ut? 

 

Det er jo helt fjernt at en moderne moderat dieselbil ikke er greit å kjøre, men en Porsche Cayenne Turbo S med V8 er helt ok.

 

 

Det var det jeg mente med svaret mitt også da, at det er kun lovlig å kjøre den bilen som bruker mest bensin og da vil forurense mer.

 

 

...og for eksempel kan ikke jeg kjøre bilen min inn på jobb i morgen (10 minutter kjøring) og la bilen stå hele dagen, men det kan være 100-vis av taxier som kjører rundt i eller står på tomgang i byen i hele morgen.

 

Tanken bak forbudet (bedre luft i byen) er kanskje ikke så dum, men måten det gjennomføres på er helt høl i huet. 

 

 

At moderne dieselmotorer som er EURO 6 kvalifiserte skal være ulovlig å bruke blir jo helt feil, og det er det jo heller ikke alle taxier som har, og de vil det kanskje bli kjørt enda mer med i de dagene privatbilene med dieselmotor er ulovlig i bruk i Oslo.

 

Litt merkelig at de kan forby moderne biler som de fleste har sagt at skal være fritatt fra et varslet dieselforbud.

 

Noe må gjøres helt enig med deg i det, men dette er nok ikke den rette måten å gjennomføre det på........

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

 

 

Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner.

Av ren nysgjerrighet: Kilde? :)

 

 

http://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864

 

 

Interessant å sammenligne tallene for PM10 og tallene for NOx her. For PM10 står biltrafikken for svært lite av utslippene, mens for NOx er den en betydelig bidragsyter.

 

Det virker som om det kreves kraftigere tiltak mot vedfyring. Når det gjelder utslipp fra dieselkjøretøy er dette et problem vi forhåpentligvis bare har noen år til, da en ganske stor andel nye biler i dag er bensin-hybrid eller elektrisk.

Lenke til kommentar

 

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

"Nylig" .. hva legger du i det? 8-10 år siden eller noe slikt var det ikke?

 

Forøvrig støtter jeg dette fullt ut, men med forbehold om at det gjøres en grundig evaluering i etterkant. Har det ikke en reell og målbar effekt, må man straks sette seg ned og vurdere neste tiltak på lista. 

 

 

Det var snarere 2-3 år siden regjeringen anbefalte å kjøpe Diesel.

Og jeg leste først i går att Diesel biler vil bli forbudt.

Hentet dette fra en engasjert borger

 

 

Så kom det: I morgen trer dieselbilforbudet i hovedstaden i kraft. Og det er uvisst hvor lenge det vil vare. Kanskje to dager. Kanskje mer.

Veien dit har vært mer enn kronglete. I over to år har politikere forsøkt å kjøre på grønt via Statens Vegvesen og lovgivende myndigheter, som verken har hatt hjemmel eller har sett praktisk mulighet for hvordan et slik forbud skal håndheves. Det ble løst som følge av en forskrift som kom på plass rett før jul.

Lenke til kommentar

 

 

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

Ja,det er rart.

I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen.

Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer !

Helt utrolig hvor sleipe politikerne er .

Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv.

 

 

Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet.

 

 

2-3 år siden,ikke så veldig lenge.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om dette vil funke i det heletatt, eller om det bare er en dråpe i bøtta

 

 

Forøvrig støtter jeg dette fullt ut, men med forbehold om at det gjøres en grundig evaluering i etterkant. Har det ikke en reell og målbar effekt, må man straks sette seg ned og vurdere neste tiltak på lista. 

 

 

En stor effekt, som er vanskelig å måle, er at antall dieselbiler i Oslo( og andre store byer) vil falle drastisk i årene fremover. Mange har tatt signalene og tilpasset seg, men de som trodde dette var en bløff eller ikke tok innover seg realiteten vil ikke kjøpe dieselbil i fremtiden.

 

Det klarer man ikke å måle utfra en enkelt dag.

Lenke til kommentar

 

 

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

Ja,det er rart.

I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen.

Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer !

Helt utrolig hvor sleipe politikerne er .

Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv.

 

 

Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet.

 

 

 

Spørsmålet var vel mer om hva som var best for miljøet.

 

Dubious; har du noen tall på hvor mye NOx bilene dine slipper ut? 

 

Det er jo helt fjernt at en moderne moderat dieselbil ikke er greit å kjøre, men en Porsche Cayenne Turbo S med V8 er helt ok.

 

...og for eksempel kan ikke jeg kjøre bilen min inn på jobb i morgen (10 minutter kjøring) og la bilen stå hele dagen, men det kan være 100-vis av taxier som kjører rundt i eller står på tomgang i byen i hele morgen.

 

Tanken bak forbudet (bedre luft i byen) er kanskje ikke så dum, men måten det gjennomføres på er helt høl i huet. 

 

Ta bilen til jobben din i morgen !

​Det skal jeg gjøre,bli med og protester mot denne hallik virksomheten de driver med.

De sier jo egentlig til oss att vi skal vende oss om trekke ned buksa så de får Rævkjørt oss !

Og vi lyder,som vanlig. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

Ja,det er rart.

I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen.

Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer !

Helt utrolig hvor sleipe politikerne er .

Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv.

 

 

Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet.

 

 

2-3 år siden,ikke så veldig lenge.

 

 

WHAT? De har jo prøvd å få gjennomslag for et slik forbud som kommer i morgen i lengre tid enn det..

 

I 2006 ble avgiftene vridd for å redusere CO2 utslipp, det gjorde dieselbiler til avgiftsvinnere. Dette var det advarsler mot den gang, og det ble relativt raskt endret igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...