Gå til innhold

Slik avkristnes norge


Anbefalte innlegg

Du må gjerne argumentere for en slags kolllektiv filosofisk og moralsk gullalder, og beskrive når og hvor denne har eksistert.

 

Har jeg sagt det har vært en gullalder. Jeg snakker om filosofi og morallære, ikke om en særskilt tid.

 

Dog, forhåpentligvis får vi en kollektiv filosofisk og moralsk gullalder i fremtiden om bare vårt samfunn kan ta riktig vei fremover istedenfor feil vei. Vi har dessverre tatt mange steg tilbake på noen få tiår og beveger oss i helt feil retning. Fortsetter det slik vil samfunnet utvikle seg til rene helvete med tyranni, hjernevasking og det hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sentralglobal som i fra sentralt i verden (Israel-Europa etc). Trenger ikke noe felles religion, men vi trenger noe for å styrke de svært svekkede moral-læren som nå har spredt seg som en ond ånd over Europa. Vi trenger en fornyelse av vår morallære og styrking av filosofiens plass i samfunnet, slik at samfunnet kan bevege seg fremover heller enn å bli dominert av jævler, tyranner, løgnere, skurker og drittsekker som vanstyrer toget rett mot fjellet.

 

Vi må rett og slett lære å tenke igjen, som et samfunn. Samfunnet har sluttet å tenke, sluttet å ta valg, sluttet å ha en retning eller mål og mening, noe som vil føre til stygge konsekvenser.

Som nå har spredt seg som en ond ånd over Europa? Det skjedde for over tusen år siden.

 

Hvis vi skal styrke vår moral trenger vi å kaste asiatisk jernaldermoral i søppla.

 

 

Jaha, når er det du snakker om og hvordan mener du det skjedde for "over tusen år siden"?

 

Jaha? Så vi vi skal begynne å drepe da? Lyge mer? Stjele mer? Være grådigere og mer egoistiske? Skal vi samtidig forkaste Gresk filosofisk lære også?

Lenke til kommentar

Det er en god del filosofi fra antikkens Hellas som alt er blitt forkastet, men vi leser så klart om filosofien som ikke er det. 

Det vi har funnet ut at ikke stemmer har blitt forkastet, det som fortsatt ser ut til å stemme benytter vi fortsatt.

 

Filosofi - deriblant også antikkens, står og faller på sin egen rimelig/urimelighet. Du kan ikke prosessere dette med en dogmatisk tankegang.

 

En dogmatisk person har en rekke tro-baserte kjerneverdier og ukritisk beskytter og opprettholder disse. Han setter aldri spørsmål til dem, de bare er.

Når noen forsøker å påvise eller poengtere feil eller mangler blant disse kjerneverdiene så fører det ofte til følelsesmessige overreaksjoner fordi personen med gitt agenda vil gjøre alt for å opprettholde sine fastlåste meninger om gitt sak.
 

Religion f.eks er basert på en haug med ideer og oppfatninger som folk helhjertet ønsker at skal være sanne - så til de grader at de vil gjøre alt for å beskytte gitt sak selv om det ikke følger rasjonelt, noen går til og med så langt at de ofrer eget liv for gitt dogma.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Personlige meninger er basert på en haug med ideer og oppfatninger som folk helhjertet ønsker at skal være sanne - så til de grader at de vil gjøre alt for å beskytte gitt sak selv om det ikke følger rasjonelt, noen går til og med så langt at de ofrer eget liv for gitt dogma.

Lenke til kommentar

Personlige meninger er basert på en haug med ideer og oppfatninger som folk helhjertet ønsker at skal være sanne - så til de grader at de vil gjøre alt for å beskytte gitt sak selv om det ikke følger rasjonelt, noen går til og med så langt at de ofrer eget liv for gitt dogma.

 

 

Jeg vet du tar det personlig hver gang jeg skriver religion, men det en meget liten del av buddhismen som går mot dogmatisk tankegang (Hinduismen og jainismen også forøvrig).

Nirvana, Samsara og Karma er vel de tingene jeg kommer på i farten innen buddhismen, men det skal mye til før disse tingene fører til ødeleggelse eller frihetsberøvelse av andre, så er mer likegyldig til det.

 

Religion generelt sett var kun et eksempel (les f.eks) der dogmatikken flere ganger har gjort at gode intensjoner har ført til forferdelige handlinger, og der irrasjonelle, ubegrunnede påstander beskyttes ifra all fornuft.

Men joda, det er riktig at personlige preferanser samt flere ideologier baserer seg på dogma, og at flere av dem har ført til fryktelige utfall eller blir beskyttet fra logikk og fornuft uten at det er noe bedre for den del så klart.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så lenge du mener å snakke til en annen person der ute, har du selv definert deg som en person, og da blir alt som følger av snakk kun subjektive meninger fra ett illusorisk rakkelverk kalt "selvet", og vi kan da være enig i at all den type snakk er snikksnakk

 

Det spiller ingen rolle hvilke pene klær du utstyrer ditt rakkelverk med, kjole og hvitt, eller kjortel, det er like lite verdt ..

Lenke til kommentar

Jaha, når er det du snakker om og hvordan mener du det skjedde for "over tusen år siden"?

 

Jaha? Så vi vi skal begynne å drepe da? Lyge mer? Stjele mer? Være grådigere og mer egoistiske? Skal vi samtidig forkaste Gresk filosofisk lære også?

Nei, det var det som skjedde da de kristne tok over. Vold, kidnapping, tortur, drap, etnisk rensning. Alt IS gjør idag har kristne gjort over flere kontintenter i århundrer.

 

Vi bærer fruktene fra opplysningstiden og forkaster nå den destruktive asiatiske jernaldermoralen.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du mener å snakke til en annen person der ute, har du selv definert deg som en person, og da blir alt som følger av snakk kun subjektive meninger fra ett illusorisk rakkelverk kalt "selvet", og vi kan da være enig i at all den type snakk er snikksnakk

 

Det spiller ingen rolle hvilke pene klær du utstyrer ditt rakkelverk med, kjole og hvitt, eller kjortel, det er like lite verdt ..

 

Flott. Alt er er bare subjektive meninger og fullstendig verdiløst. Jammen glad du løste dette for oss.

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk for at du bekrefter og beviser svakheten ved personligheten, og tar det totalt sort/hvitt, og nei, jeg sier at så lenge man tenker og baserer seg på tankevirksomheten for å finne svar på det ubesvarte, vil alle svar som da kommer ut bare være av subjektiv art

 

Og spesielt hva angår fenomener som ligger utenfor vanlig viten, hvor vi ikke har språk for å forklare det som erfares på subtile nivåer i bevisstheten, og anbefales derfor å måtte erfares direkte av den som vil prøve å forstå

 

Her er ett brukbart forsøk på å forklare dette:

 

 

In his writings, St. John describes experiences that remind us of transcending — the experience during Transcendental Meditation practice of the mind settling inward, beyond thought and perception, to a state of quiet inner wakefulness and deep peace.

St. John compares this experience to waking up:

 

[The soul] is moved and awakened from the sleep of natural vision to supernatural vision. Hence [one] very adequately uses the term “awakening.” 

 

I entered into unknowing
Yet when I saw myself there
Without knowing where I was
I understood great things;
I shall not say what I felt
For I remained in unknowing
Transcending all knowledge.

 

That perfect knowledge
Was of peace and holiness
Held at no remove
In profound solitude;
It was something so secret
That I was left stammering,
Transcending all knowledge.

 

I was so whelmed,
So absorbed and withdrawn,
That my senses were left
Deprived of all their sensing,
And my spirit was given
An understanding while not understanding,
Transcending all knowledge.

 

He who truly arrives there
Cuts free from himself;
All that he knew before
Now seems worthless,
And his knowledge so soars
That he is left in unknowing
Transcending all knowledge.


.   .   .   .   .   .   .   .   
This knowledge in unknowing
Is so overwhelming
That wise men disputing
Can never overthrow it,
For their knowledge does not reach
To the understanding of not understanding,
Transcending all knowledge.

 

And this supreme knowledge
Is so exalted
That no power of man or learning
Can grasp it;
He who masters himself
Will, with knowledge in unknowing,
Always be transcending.

 

And if you should want to hear:
This highest knowledge lies
In the loftiest sense
Of the essence of God;
This is a work of His mercy,
To leave one without understanding,
Transcending all knowledge. 

 

Lenke til kommentar

Syns det er grunn til å anklage Dagbladet her, for å sette denne artikkelen på pluss siden.

Det kan jo være av livreddende betydning for enkelte å kunne lese den historien. Derfor burde den være
tilgjengelig for alle.
 

Tenk om jeg eller andre ville blitt frelst, blitt Kristne troende og fått Evig liv etter å ha lest den, en aha-opplevelse?
Men at bare de som  har råd, ja i det hele tatt koble en slik historie opp mot betaling, er ganske usmakelig gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er grunn til å anklage Dagbladet her, for å sette denne artikkelen på pluss siden.

 

Det kan jo være av livreddende betydning for enkelte å kunne lese den historien. Derfor burde den være

tilgjengelig for alle.

 

Tenk om jeg eller andre ville blitt frelst, blitt Kristne troende og fått Evig liv etter å ha lest den, en aha-opplevelse?

Men at bare de som  har råd, ja i det hele tatt koble en slik historie opp mot betaling, er ganske usmakelig gjort.

 

Jeg søkte etter sannheten og bevis og det har jeg da virkelig fått... Gud har ikke bare gitt meg lett sukrede bevis inn med teskje, men han har virkelig kjørt på med bevis, kanskje fordi jeg ville ha det, kanskje fordi jeg trengte det! Som presten sa til meg (talene til presten er som skrevne for meg personlig under gudstjenestene): Guds stemme vil bli høyere og høyere til du hører den klart og tydelig (du som ikke hører), men til meg måtte han skrike. Overnaturlige opplevelser har jeg fått ofte flere av så og si hver dag etter at jeg ba om å få det, senest i dag hatt overnaturlige opplevelser. I dagtidlig hadde jeg f.eks en ubehagelig drøm, og en (ny) kristen venn jeg har fått, gikk på autopilot på telefonen sin i dagtidlig og sendte meg svar på det drømmen min var om på SMS med bibelsitat, helt ut av det blå. Han visste ikke jeg lå med en ubehagelig drøm og hva jeg drømte om. Vi får bønnesvar, opplever helberedelser etc, alt dette her er ting det står om i bibelen også. Bare for å understreke hvor virkelig det er.

 

Det står: Bank på, og det skal lukkes opp for dere. Den som ber, han får, og den som søker, han finner. Men det står også: salig er den som tror, uten å se (jeg var av de som måtte se før jeg kunne tro)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Du tar feil "marius77"

 

"Vi får bønnesvar, opplever helberedelser etc, alt dette her er ting det står om i bibelen også. Bare for å understreke hvor virkelig det er."

Det er feil, kan du legge frem et bevis på det? Jeg kan garantere at du ikke kan.

 

Religion burde høre til under psykologi kategorien.

 

Jeg annbefaler deg å se serien til Aron Ra Foundational Falsehoods of Creationism

https://www.youtube.com/playlist?list=PL126AFB53A6F002CC

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vitenskaplig bevist at religiøse folk har lavere IQ enn ateister så er religiøse burde du ikke kunne inneha høyere verv.

 

Det dere sier her tror jeg beror på misforståelser, blir misledende og forenklet.

Det er ikke alle som pusher troen sin, og blir nok sjelden fanget opp av den type analyser.

intelligente personer kan absolutt ha en religiøs tro. Men de vil som oftest holde den som noe

personlig og privat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...