Gå til innhold

Ned i vekt! Hvilke mat bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 105kg, som ønsker å gå ned til 85-90kg.

 

Jeg er relativt aktiv, går en del i fjellet og jobber fysisk.

Derfor tror jeg det er tilstrekkelig å kun endre kostholdet.

De siste årene har jeg spist mye ferdigmat, det vil jeg unngå nå.

 

Kan noen anbefale meg enkle retter, som er slankende?

I dag spiste jeg grillet kylling og grønsakswok, mettende og godt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiser utelukket to matretter når jeg slanker meg. Med dette kjører jeg ca 1000 kalorier per dag i 1-2 uker.

 

1) Taco med sunne ingredienser. Karbonadedeig, krydder, salsa, salat, tomat, løk, dip krydder med mager kesam. Jeg har 1 tortilla lefse og har en god haug med alle ingrediensene oppå. Spiser først med gaffel til det blir en passende brettbar størrelse og spiser resten i tortillaen. Mettende, sunt og godt.

 

2) Wok saken. Forskjellig magert kjøtt og kalorifattige grønnsaker og mye forskjellig krydder. Av og til med en skvett mat fløte for å få en ekstra piff. Veldig variert og god mat. 

Endret av ili
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

https://tdeecalculator.net/

 

Regn ut hvor mange kalorier du brenner per dag, så sett deg et mål som er under det.

 

Minimalt bør du gå for 1400, men det er også i laveste laget.

 

Ikke drikk kaloriene dine. Begrens øl, brus, juice, iste-inntaket ditt og baser veskeinntaket ditt på vann.

 

 

Av erfaring kan du spise hva faen du vil så lenge tallene går opp, kroppen din følger de fysiske lovene, som betyr at hvis du spiser mindre enn du brenner, så vil du gå ned.

 

Grunnen til at du bør spise sunt da er vel at sunnere mat generelt er bedre for helsa, og inneholder mindre kalorier pr. 100g

 

 

Kilde: Gikk ned 40kg med denne mentaliteten og så opp 15 så si bare muskler i ettertid.

Endret av A E S T H E T I C
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skjønner selv at 1000kcal ikke er nok. Særlig ikke for en mann på 105kg. 1400kcal er minimum for voksne kvinner. Jo vanskeligere du gjør det for deg selv, jo raskere vil du sprekke og yoyo-slanke deg. Med det resultat at du blir feitere.

 

Kjøtt, egg og melk gjør deg feit og syk. Det gjør også siktet hvetemel, tilsatt sukker og tilsatt fett.

 

Spis derfor så mye du vil av frukt, grønnsaker, bønner og legumer, nøtter og andre planter, og gå automatisk ned i vekt over tid og bli ikke bare slankere, men mye sunnere.

Lenke til kommentar

https://tdeecalculator.net/

 

Regn ut hvor mange kalorier du brenner per dag, så sett deg et mål som er under det.

 

Minimalt bør du gå for 1400, men det er også i laveste laget.

 

Ikke drikk kaloriene dine. Begrens øl, brus, juice, iste-inntaket ditt og baser veskeinntaket ditt på vann.

 

 

Av erfaring kan du spise hva faen du vil så lenge tallene går opp, kroppen din følger de fysiske lovene, som betyr at hvis du spiser mindre enn du brenner, så vil du gå ned.

 

Grunnen til at du bør spise sunt da er vel at sunnere mat generelt er bedre for helsa, og inneholder mindre kalorier pr. 100g

 

 

Kilde: Gikk ned 40kg med denne mentaliteten og så opp 15 så si bare muskler i ettertid.

I følge den der så har jeg en "maintenance" på 2600kcal, hvis så hadde vært tilfellet så skulle jeg ha vært vesentlig lettere, da jeg egentlig sliter i å få i meg 2000kcal om dagen...

Lenke til kommentar

 

Kjøtt, egg og melk gjør deg feit og syk. Det gjør også siktet hvetemel, tilsatt sukker og tilsatt fett.

 

Spis derfor så mye du vil av frukt, grønnsaker, bønner og legumer, nøtter og andre planter, og gå automatisk ned i vekt over tid og bli ikke bare slankere, men mye sunnere.

 

Gratulerer!

 

 

 

Kjøtt, egg og melk er hovedårsak til alle de vanligste døds og sykdoms-årsakene. Det er ansvarlig for over 90 av all hjertesykdom og hjerneslag, og rundt halvparten av alle krefttifleller. I enkelte kreftformer som f.eks prostata er det årsak for nesten alt. Kjøtt, egg og melk minker testosteron tilsvarende 13 leveår ifra optimalt, og øker både østrogen, inflammasjon, immunrespons og mye annet tull.

Lenke til kommentar

Dette er forskningsbasert, så det er rimelig godt fundamentert selv om man gjerne ikke liker å høre det. Leser du ting fra helsedirektoratet ser du at de også går den veien som hovedlinje, så å linke dette opp mot vegansk fanatisme etc blir for enkelt. Sier ikke at man skal totalt bannlyse animalske produkter, men ha en fornuftig moderasjon og velge med omhu. Å ignorere krystallklar nitidig objektiv ernæringsforskning og tro at det ikke har konsekvenser ender man bare selv med å betale prisen for.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Sikter ikke mot fanatisme, men greit å vite grunnlaget for hvorfor noen påstår at man blir syk av å spise kjøtt, melk og egg fra kostholdet. Dette er en relativt stram ytring å komme med.

Jeg ville aldri tipset noen om dette selv da man istedet kan si at et moderat forhold til all slags mat er helt ok.

 

Å påstå at man blir feit av disse matvarene er totalt nedsnødd, og det var dette jeg reagerte på i utgangspunktet.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betennelse i kroppen er en viktig og livsnødvendig  prosess, men for mye av det over tid er ikke bra. Det er et veldig greit og oversiktlig konsept sånn sett. Når man er ung betyr sånt gjerne mindre, men man akumulerer opp skade som gjerne gir betydelige problemer senere. Livet er jo en konstant langsom dødsprosess, og det du har tildels kontroll på er hvor fort du lar sanden renne i timeglasset med livsstilen inkl. hva du putter i munnen. Dette kan du velge å styre mer i din favør -  hvis du vil.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

 

Kjøtt, egg og melk gjør deg feit og syk. Det gjør også siktet hvetemel, tilsatt sukker og tilsatt fett.

 

Spis derfor så mye du vil av frukt, grønnsaker, bønner og legumer, nøtter og andre planter, og gå automatisk ned i vekt over tid og bli ikke bare slankere, men mye sunnere.

 

Gratulerer!

 

 

Kjøtt, egg og melk er hovedårsak til alle de vanligste døds og sykdoms-årsakene. Det er ansvarlig for over 90 av all hjertesykdom og hjerneslag, og rundt halvparten av alle krefttifleller. I enkelte kreftformer som f.eks prostata er det årsak for nesten alt. Kjøtt, egg og melk minker testosteron tilsvarende 13 leveår ifra optimalt, og øker både østrogen, inflammasjon, immunrespons og mye annet tull.

 

Nei, det er en fenomal statistikk over dette globalt (Global Burden of Disease prosjektet)

http://vizhub.healthdata.org/le/ 

http://vizhub.healthdata.org/gbd-compare/ ( sammenligning over geografiske steder )

 

Melk (!) kjøtt og egg er ikke hovedårsak til de vanligte årsakene til død. Jeg vil gjerne se en referanse på tallet 90% og 50% av alle krefttilfeller. Jeg holder selv på en forskningpublikasjon som tar for seg tarmkreft og beskyttende effekt fra plantemat og innenfor ernæringsmiljøet har vi aldri sett slike tall. Jeg vil også se referanser på at animalske og meieriprodukter minsker testosteron tislvarende 13 leveår og egentlig for alt du hevder. Animalsk mat i store mengder er sannynlig ikke gunstig, spesielt bearbeidet. Men en skal være forsiktig med å svartmale slike matvaregrupper som også er helsemessige ved riktig konsumering.

 

En kollega av meg har tidligere skrevet denne. Denne er relevant for tråden.

http://www.dagbladet.no/2015/05/05/kultur/debatt/kronikk/meninger/kosthold/39008957/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opplever at det handler mest om hvilken mat man IKKE skal velge :)

 

Jeg er 188 og veide 94 kg rett før jul.

 

Har ikke pleid å trene, men med 1-2 gå/joggeturer i uka og fokus på hva jeg spiser har jeg gått jevnt og trutt nedover og veier nå 86 kg.

Ca. 1 kilo i uka de siste par månedene.

 

Forsøker å spise en del salat til lunch (fremfor saus/poteter/kjøtt som ofte blir servert), ikke for store porsjoner til middag, og å tolerere at jeg er sulten mellom måltidene.

 

Dropper sjokolade/godis/kaker, snacks og brus, men drikker øl i ny og ne.

 

Målet er å trappe opp løpingen når snøen går, og med rundt 10 kg mindre å drasse på bør det lette jobben for meg selv og anklene mine. Håper og tror på en "god spiral" :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dropper sjokolade/godis/kaker, snacks og brus, men drikker øl i ny og ne.

Akkurat det er en svært viktig del av et godt kosthold og et svært godt råd for de som ønsker å gå ned i vekt.

 

Bedre å spise en kilo salat dryppende med olje og stufull av fetaost osv osv enn å spise en pose chips eller drikke en brus.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...