Gå til innhold

Lars Magnar rettet ut kommunens svingete tunnelforslag i siste øyeblikk. Sparte 125 millioner kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal det på død og liv lages mest mulig svinger i Norge? Ligger "mest mulig svinger" i veinornalen til Statens vegvesen? Bor på vestlandet og her blir enda nye framtidige veier prosjektert med mest mulig svinger. Helst S svinger.

 

Bygg for framtiden

 

Enig. Nettopp blitt bygget ny vei til jobben min, med en sving som det langt i fra er forsvarlig å ligge i 80 gjennom på vinteren. Tragisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det på død og liv lages mest mulig svinger i Norge? Ligger "mest mulig svinger" i veinornalen til Statens vegvesen? Bor på vestlandet og her blir enda nye framtidige veier prosjektert med mest mulig svinger. Helst S svinger.

 

Bygg for framtiden

 

Det er opplest og vedtatt at tunneler skal svinge i Norge. Og de skal svinge såpass mye at forbikjøring er utfordrende eller umulig. Dette har jeg blitt fortalt fra pålitelige kilder i Statens Vegvesen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det på død og liv lages mest mulig svinger i Norge? Ligger "mest mulig svinger" i veinornalen til Statens vegvesen? Bor på vestlandet og her blir enda nye framtidige veier prosjektert med mest mulig svinger. Helst S svinger.

 

Bygg for framtiden

Det er ikke like lett å sovne av med automat :p

 

"Lokale helter" legger seg jo kun sidelengs mens de kjører forbi.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Jeg har til og med hørt SVV-folk begrunne svingene med at rette strekninger gir risiko for at lokale helter/råkjørere bruker den til teste topphastighet på bilene sine. Mindre sikt gir vist også færre forbikjøringer, en relativt ulykkesbelemret manøver.

Mindre sikt gir bare styggere forbikjøringer... Har ikke tall på hvor mange stygge forbikjøringer jeg var vitne til I helga med tur-retur Rogaland-Akershus... Få var det I alle fall ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er noe som har irritert meg i nesten alle tunnelene i Norge, de svinger! Selv på de flottte nye E18-tunnelene i Vestfold må de gå i en slak sving. Hva er vitsen??

 

Ser noen har svart på dette med at det skal være vanskelig å kjøre forbi. Jeg har og hørt at grunnen til svinging i tunnel er at hjernen skal være "nysgjerrig" på hva som skjer rundt neste sving, noe som gjør det noe lettere å holde konsentrasjonen og være årvåken, enn dersom veien gikk helt rett frem.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal det på død og liv lages mest mulig svinger i Norge? Ligger "mest mulig svinger" i veinornalen til Statens vegvesen? Bor på vestlandet og her blir enda nye framtidige veier prosjektert med mest mulig svinger. Helst S svinger.

 

Bygg for framtiden

 

Det er opplest og vedtatt at tunneler skal svinge i Norge. Og de skal svinge såpass mye at forbikjøring er utfordrende eller umulig. Dette har jeg blitt fortalt fra pålitelige kilder i Statens Vegvesen.

Ja, en eller annen forståsegpåer fant ut at slakke svinger ville hindre forbikjøringer og sikkerheten ble bedre.

Hvor mange liv dette har kostet kan en bare filosofere over, men det skulle vært interessant med en statistikk over dødsulykker i slakke svinger, sammenlignet med rette strekninger.

Trolig ville dette bli pinlig lesning for Vegvesenet, så noen slik statistikk får vi nok ikke.

Jeg kjører en del på europaveiene våre og har også undret meg over alle svingene.

Tror Vegvesenet har forlatt ideen om mange svinger og bygger mer rette strekninger i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har til og med hørt SVV-folk begrunne svingene med at rette strekninger gir risiko for at lokale helter/råkjørere bruker den til teste topphastighet på bilene sine. Mindre sikt gir vist også færre forbikjøringer, en relativt ulykkesbelemret manøver. Med andre ord argumenter om at det å ligge bak bobiler i mil etter mil skal være tryggere enn å kjøre forbi på en rett strekning og at lokale helter kjører tryggere i svinger enn på rette strekninger.

 

Hvorfor er det utrygt å ligge bak noen?

 

Jeg hører stadig argumenter for hvor hårreisende det er å gjøre forbikjøringer vanskelig, men det å bare bli liggende bak og ikke kjøre forbi er alltid en mulighet. Hvor er den umiddelbare risikoen det å ligge bak noen medfører, som gjør det tvingende nødvendig å måtte kjøre forbi?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du ligger bak noen med vogn, og tar deg din egen tid, så får karen bak deg 3 bilrader å kline gassen ned og kjøre forbi. (Woops, kom opp i 180 og her kommer svingen)

 

(Min bil, første bil + henger = 3 bilrader, som gjerne flytter seg i 90 km/h)

 

Hva er den umiddelbare faren for deg som ligger bak? At andre sjåfører kan være idioter og gjøre dumme ting er intet argument for at du selv skal måtte utføre risikomanøvre. Å kjøre forbi er alltid en risikomanøver, uansett hvor gode forhold det er.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unskyld om jeg er uvitende nå, men er det noensinne i det hele tatt fornuftig å svinge en tunnel om man kan unngå det? Du må jo borre i fjellet uansett, og rett frem er jo kortest vei, for ikke snakke om mye enklere og billigere for entrepenørene.

Tja, det finnes rasjonelle grunner som å forlenge tunellen for å få en slakere stigningsvinkel eller få fall nok til at vann kan renne ut fra for eksempel sprekksoner uten å måtte pumpes, styre unna kjente sprekksoner og svake bergarter, eller unngå knappe svinger i åpningene og sikkert flere grunner jeg ikke kommer på i farta. Men jeg er enig i at rett strek bør være utgangspunktet.

 

Hvorfor er det utrygt å ligge bak noen?

 

Jeg hører stadig argumenter for hvor hårreisende det er å gjøre forbikjøringer vanskelig, men det å bare bli liggende bak og ikke kjøre forbi er alltid en mulighet. Hvor er den umiddelbare risikoen det å ligge bak noen medfører, som gjør det tvingende nødvendig å måtte kjøre forbi?

Menneskelig psykologi og praksis. Hadde alle alltid vært besinnet, hatt ubegrenset med tid osv så er det klart at forbikjøringer kunne vært eliminert. Legg merke til at jeg ikke forsvarer idiotiske eller unødvendige forbikjøringer, men de gangene man havner bak noe som ligger langt under fartsgrensa på grunn av kjøretøyet/sjåføren er forbikjøring i tråd med veitrafikklovens § 3 ".. slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.". Trailere i bratte bakker, trege traktorer, bobilister som skal kjøre sakte og ta bilder under veis etc. Forbikjøring er ikke et ensidig onde, men bidrar til smidigere trafikkavvikling når det utføres riktig.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Når du ligger bak noen med vogn, og tar deg din egen tid, så får karen bak deg 3 bilrader å kline gassen ned og kjøre forbi. (Woops, kom opp i 180 og her kommer svingen)

 

(Min bil, første bil + henger = 3 bilrader, som gjerne flytter seg i 90 km/h)

 

Hva er den umiddelbare faren for deg som ligger bak? At andre sjåfører kan være idioter og gjøre dumme ting er intet argument for at du selv skal måtte utføre risikomanøvre. Å kjøre forbi er alltid en risikomanøver, uansett hvor gode forhold det er.

 

La oss se, karen kræsjer også får jeg kjøre igjennom en vogn samt en bil før jeg stopper, har ikke nok bremsetid. Har du aldri kjørt i trafikken, alle andre er rasshøl, men du er en engel da du har fortjent sertifikatet ditt. Dermed har du alltid rett.

Simen1: Ikke glem av de som vil ha bøyer "to save ur jerbz"

Endret av Dr. Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...