Gå til innhold

Lars Magnar rettet ut kommunens svingete tunnelforslag i siste øyeblikk. Sparte 125 millioner kroner


Anbefalte innlegg

Menneskelig psykologi og praksis. Hadde alle alltid vært besinnet, hatt ubegrenset med tid osv så er det klart at forbikjøringer kunne vært eliminert. Legg merke til at jeg ikke forsvarer idiotiske eller unødvendige forbikjøringer, men de gangene man havner bak noe som ligger langt under fartsgrensa på grunn av kjøretøyet/sjåføren er forbikjøring i tråd med veitrafikklovens § 3 ".. slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.". Trailere i bratte bakker, trege traktorer, bobilister som skal kjøre sakte og ta bilder under veis etc. Forbikjøring er ikke et ensidig onde, men bidrar til smidigere trafikkavvikling når det utføres riktig.

 

Om en bil foran deg kjører alt for sakte etter forholdene, stemmer det at han kjører i strid med §3 "… slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.". Men du som blir liggende bak vil ikke kjøre i strid med §3 da det alltid er tryggere å ikke kjøre forbi enn det er å kjøre forbi, så jeg kjøper ikke argumentet om at forbikjøring på noe tidspunkt er nødvendig fra et sikkerhetsperspektiv.

 

La oss se, karen kræsjer også får jeg kjøre igjennom en vogn samt en bil før jeg stopper, har ikke nok bremsetid. Har du aldri kjørt i trafikken, alle andre er rasshøl, men du er en engel da du har fortjent sertifikatet ditt. Dermed har du alltid rett.

Simen1: Ikke glem av de som vil ha bøyer "to save ur jerbz"

Nei, fordi som den ansvarlige sjåføren du er har du selvsagt alltid tilstrekkelig avstand til bilen foran - dessuten er du såpass observant at når du ser den livsleie munnpusteren blåse forbi i Audien sin i 120 rett før svingen skjønner du at dette kan gå galt så du er allerede klar til å foreta nedbremsing eller unnavikende manøvre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Menneskelig psykologi og praksis. Hadde alle alltid vært besinnet, hatt ubegrenset med tid osv så er det klart at forbikjøringer kunne vært eliminert. Legg merke til at jeg ikke forsvarer idiotiske eller unødvendige forbikjøringer, men de gangene man havner bak noe som ligger langt under fartsgrensa på grunn av kjøretøyet/sjåføren er forbikjøring i tråd med veitrafikklovens § 3 ".. slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.". Trailere i bratte bakker, trege traktorer, bobilister som skal kjøre sakte og ta bilder under veis etc. Forbikjøring er ikke et ensidig onde, men bidrar til smidigere trafikkavvikling når det utføres riktig.

 

Om en bil foran deg kjører alt for sakte etter forholdene, stemmer det at han kjører i strid med §3 "… slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.". Men du som blir liggende bak vil ikke kjøre i strid med §3 da det alltid er tryggere å ikke kjøre forbi enn det er å kjøre forbi, så jeg kjøper ikke argumentet om at forbikjøring på noe tidspunkt er nødvendig fra et sikkerhetsperspektiv.

 

La oss se, karen kræsjer også får jeg kjøre igjennom en vogn samt en bil før jeg stopper, har ikke nok bremsetid. Har du aldri kjørt i trafikken, alle andre er rasshøl, men du er en engel da du har fortjent sertifikatet ditt. Dermed har du alltid rett.

Simen1: Ikke glem av de som vil ha bøyer "to save ur jerbz"

Nei, fordi som den ansvarlige sjåføren du er har du selvsagt alltid tilstrekkelig avstand til bilen foran - dessuten er du såpass observant at når du ser den livsleie munnpusteren blåse forbi i Audien sin i 120 rett før svingen skjønner du at dette kan gå galt så du er allerede klar til å foreta nedbremsing eller unnavikende manøvre.

 

Sant nok, jeg prøver å unngå og "stresse" føreren foran ved å ligge for klar. Jeg tok 3 bil lenger da det er abselutt minimum.

Lenke til kommentar

Jeg har tittet på kart og tenkt på ny Oslotunnel. Altså, jernbanetunnel mellom Lysaker og Oslo S. Den er også tegnet i store svinger rundt omkring i Oslo vest. KVU Oslo-navet gir grunnlag for at den ikke skal gå om Skøyen, og da går den rette linje mellom Lysaker og Nationaltheateret under Bygdøy... Det er sikkert veldig avhengig av grunnforholdene, men da tenker jeg at man kunne legge en senketunnel under Bestumkilen, så låne noen jorder til riggområde på Bygdøy for å drive tunnelen videre derfra via Nationaltheateret til Oslo S. Massene man tar ut kunne gå på transportbånd til en lekter, og så kunne man skipe det ut på vannet, og slippe å dra det gjennom sentrumsgater. Hadde det vært mulig med TBM, kunne betongelementene kjøres fra fabrikken på Åsland.

 

Jeg er litt engstelig for at de store kostnadene som er estimert på prosjektet med trasevalgene gjør at dette utsettes i det uendelige, samtidig som andre prosjekter utsettes fordi de avhenger av denne flaskehalsen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal det på død og liv lages mest mulig svinger i Norge? Ligger "mest mulig svinger" i veinornalen til Statens vegvesen?

Det er opplest og vedtatt at tunneler skal svinge i Norge. Og de skal svinge såpass mye at forbikjøring er utfordrende eller umulig. 

 

 

Joda, vi har opptil mange lange, rette strekninger i Norge. Så vi kan beviselig bygge rett vei. Bare at det er på disse strekkene de store veikryssene med forbikjøring forbudt blir plassert... 

 

Er informert om spesielt et mindre veiprosjekt på østlandet der entreprenør ble beordret stoppe, for dernest måtte legge tilbake svingene igjen. Kan ingen kjøre forbi, går nødvendigvis gjennomsnittshastigheten ned. Drastisk. Må ses i sammenheng med den stadig lavere fartsgrensen på riksveinettet. Begynner med vinterfartsgrense, som så blir permanent.

 

Greit nok så har vi ikke råd til firefelts vei overalt. Men hadde myndighetene faktisk ønsket gjøre livet lettere for trafikanten, så hadde vi hatt alternerende forbikjøringsfelt i alle lengre oppoverbakker. Disse er billige, men anlegges bare ikke mer, heller ikke på nybygg. Med hilsen fra Trygg (Stillestående) Trafikk.

 

Er normalt mot bokbrenning, men skal gjøre unntak for Vegnormalen til Statens Vegvesen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det på død og liv lages mest mulig svinger i Norge? Ligger "mest mulig svinger" i veinornalen til Statens vegvesen? Bor på vestlandet og her blir enda nye framtidige veier prosjektert med mest mulig svinger. Helst S svinger.

 

Bygg for framtiden

 

Mest mulig sving...tradisjonene må holdes i hevd..knot og sving.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For den jevne ingeniør, medlemsorganisasjonene og TU burde nerven i artikkelen konsentrere seg om hvordan det kan ha seg at en ingeniør, i siste liten, får gehør for å rette ut byråkratenes kruseduller med en rett strek.

Noe i vår forvaltning er alvorlig galt når ingeniørens rette strek kommer aller sist, og ikke aller først.

Hvor er ingeniørene, på vegne av seg selv?

En analog til hva norsk forvaltning gjør i dag er at NASA hadde satt jurister og offentlige saksbehandlere til å organisere Apollo programmet. Det hadde gått til helvete.

Greit nok at også dagens NASA er byråkratisert, men dagens praksis er virkelig ikke bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For den jevne ingeniør, medlemsorganisasjonene og TU burde nerven i artikkelen konsentrere seg om hvordan det kan ha seg at en ingeniør, i siste liten, får gehør for å rette ut byråkratenes kruseduller med en rett strek.

 

Du har helt rett. Jeg ber om unnskyldning for min tidligere utblåsning, som jo ikke egentlig har noe med saken å gjøre. 

 

Faktisk skal jeg gå så langt som å berømme TU for en artikkel om infrastruktur som ikke (nødvendigvis) er fylt opp med dårlig skjult politisk agenda. (Dette handler om ingeniørfaglig kompetanse, ikke politikk. Alle involverte var etter sigende fornøyd med sluttresultatet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper krusedullene var ett pek fra en ansatt som ble pensjonert eller mistet jobben. Siden folk har svært vanskelig for å innrømme at de ikke har forstår eller tar feil ble det "jo, det ser ut som en god løsning..." fra alle i hop.

Men det er sannelig ikke enkelt: ofte blir ikke noe gjort for alle er uenige men her var alle enige men likevel ble det komplett fail. What to do...

Lenke til kommentar

"– Plutselig tegner jeg en rett strek mellom tunnellinnslagene på hver sin side, forteller Røneid."

Så flaks kan man ha når man lar intuisjonen slippe til et lite øyeblikk. Intuisjon er jo kun en ubevisst form for gjenkjennelse av muligheter/løsninger basert på erfaring. Tradisjonell, rasjonell, analytisk problemløsning og saksgang har en tendens til å rote seg bort og overse helt åpenbare løsninger på uforklarlig vis. Prosessene blir antakeligvis bare så omstendelige at skylappene blir tilsvarende enorme. Gjennom intuitive og kreative problemløsningsprosesser kan man derimot søke mye bredere og raskere -dette bør man derfor alltid starte med, så kan de rasjonelle systemene komme inn og kontrollere i etterkant -slik prosessen endte opp med å bli her.

Lenke til kommentar

Jeg har tittet på kart og tenkt på ny Oslotunnel. Altså, jernbanetunnel mellom Lysaker og Oslo S. Den er også tegnet i store svinger rundt omkring i Oslo vest. KVU Oslo-navet gir grunnlag for at den ikke skal gå om Skøyen, og da går den rette linje mellom Lysaker og Nationaltheateret under Bygdøy... Det er sikkert veldig avhengig av grunnforholdene, men da tenker jeg at man kunne legge en senketunnel under Bestumkilen, så låne noen jorder til riggområde på Bygdøy for å drive tunnelen videre derfra via Nationaltheateret til Oslo S. Massene man tar ut kunne gå på transportbånd til en lekter, og så kunne man skipe det ut på vannet, og slippe å dra det gjennom sentrumsgater. Hadde det vært mulig med TBM, kunne betongelementene kjøres fra fabrikken på Åsland.

 

Jeg er litt engstelig for at de store kostnadene som er estimert på prosjektet med trasevalgene gjør at dette utsettes i det uendelige, samtidig som andre prosjekter utsettes fordi de avhenger av denne flaskehalsen.

 

Den nye Oslotunnelen skal også ha et eget godstogspor med avgreining opp til Alnabru og ut på Loenga slik at godstog i all hovedsak slipper å kjøre forbi plattformer på Oslo S. Derfor må en evt ny tunnel gå nord for den gamle for at den skal kunne gå høyt nok i terrenget til at godstogene faktisk har mulighet til å komme til Alnabru.

Jernbanetunneler er det dessuten lang tradisjon for å lage med dønn rette strekker. Lieråsen og Romeriksporten har blant annet dette, og en tunnel på Sørlandsbanen har norges lengste rette strekke på jernbanen på nesten 10km. Ellers legges jernbanen i kurver for at den faktisk skal kunne komme frem dit den skal uten at svingene i så stor grad merkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg har til og med hørt SVV-folk begrunne svingene med at rette strekninger gir risiko for at lokale helter/råkjørere bruker den til teste topphastighet på bilene sine. Mindre sikt gir vist også færre forbikjøringer, en relativt ulykkesbelemret manøver. Med andre ord argumenter om at det å ligge bak bobiler i mil etter mil skal være tryggere enn å kjøre forbi på en rett strekning og at lokale helter kjører tryggere i svinger enn på rette strekninger.

Hvorfor er det utrygt å ligge bak noen?

 

Jeg hører stadig argumenter for hvor hårreisende det er å gjøre forbikjøringer vanskelig, men det å bare bli liggende bak og ikke kjøre forbi er alltid en mulighet. Hvor er den umiddelbare risikoen det å ligge bak noen medfører, som gjør det tvingende nødvendig å måtte kjøre forbi?

 

Slik skriver de som trolig ikke kjører så mye bil selv!

Dette er en stor gruppe og jeg misstenker at mange av stortingspolitikerne har denne holdningen.

Jeg kjører med jevne mellomrom fra Sunnmøre til Oslo(knappe 60 mil) og skulle jeg ligge bak en bil med campingvogn hele veien ville farten vært rundt 60 km/h.

Jeg prøver å holde jevn fart så mye som mulig, og aller helst opp mot maks som er 86 km/h på min bil.

Når bilen viser 86 kjører jeg egentlig i 80. Jeg har lagt merke til at på motorveiene kjører 90% over fartsgrensen, noen som gjør at køene løser seg opp.

Trolig er det farligere å kjøre i kø, sammenlignet med litt for høy fart.

Skulle vært interessant med en forskningsrapport på dette også.

Tilbake til utgangspunktet, sammenligningen mellom 60 km og 80 km i 60 mil., hvor en sparer 2 timer og 30 min ved å kjøre i 80.

Kanskje er det letter å sovne bak rattet også dersom trafikken snegler seg i 60 over lange avstander.

Det er mange faktorer som spiller inn, som dårlig sikt dersom du ligger bak en trailer i regnvær og små tidsmarginer dersom mange biler kjører i kø.

Det er noe med teori og virkelighet veimyndighetene burde være mer interessert i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant og hørs hvordan prosessen for å bestemme dette er, hvorfor man ikke startet med en rett linje når start og endepunkt var bestemt.

 

Er det andre tuneller hvor man har brukt samme prosess for å komme fram til løsning og ingen fant den åpenbare løsningen med en rett tunell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den nye Oslotunnelen skal også ha et eget godstogspor med avgreining opp til Alnabru og ut på Loenga slik at godstog i all hovedsak slipper å kjøre forbi plattformer på Oslo S. Derfor må en evt ny tunnel gå nord for den gamle for at den skal kunne gå høyt nok i terrenget til at godstogene faktisk har mulighet til å komme til Alnabru.

 

OK, det er interessant. Jeg må innrømme at jeg ikke har tatt meg tid til å lese det som har med gods å gjøre... På den ene siden gir det mening, på den annen side skjønner jeg det ikke helt. Loenga ligger jo like lavt i terrenget som Nationaltheateret, så hvis man skal få noen vesentlig høydeforskjell må man ha en veldig annen trase... Er det ikke da bedre å koble det på det framtidige S-bane-konseptet om Sinsen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...