Gå til innhold

En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på


Anbefalte innlegg

 

En motorvarmer tar like mye strøm som vanlig lading av elbiler. Nettet tåler dette, ogsamtidig kan det være hydrogenproduksjon av overskuddskraft som vi har mange steder. Begge deler trengs.

Nå er det vel langt mellom dei som brukar motorvarmar på bilen aktivt. Eg har 3 bilar på tunet, og ingen av dei har elektrisk motorvarmer i dag. Om det hadde vore EL bilar, så hadde nok straumforbruket her i huset dobbla seg på dagen. Og om straumforbruket dobblar seg, gjerne på ettermiddag/kveld når alle kjem heim frå jobb og skal lage middag på sine induksjonstoppar, det er det ingen tvil om. Energiselskapa vil nok ha ein del utfordringar med å levere nok straum, på rett tid av døgnet dei kommande åra.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser flere gjenta at hydrogen krever tre ganger så my energi som batteri for bil. Jeg tok en liten utsjekk med wikipedia, og kan ikke se at tallet er i nærheten av virkeligheten. Er det noen som kan dokumentere tallet?

Det tar i området 60 kWh å produsere en kg hydrogen, inklusive komprimering, nedkjøling, osv. Med 1 kg hydrogen kommer en hydrogenbil seg i området av 100 km. Det er altså et forbruk på 600 Wh/km. En elbil klarer seg greit med et forbruk på 200 Wh/km.

 

Så klart kan man legge litt andre forutsetninger til grunn og finregne, og kanskje man kommer seg nærmere en faktor på 2,5, men 3 er ikke en veldig urimelig antakelse. Faktoren kan også være betraktelig høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Elbiler som lades med strøm fra elnettet, typisk bare kalt elbiler, eller elbiler som lades med strøm generert fra hydrogenhjelpebrenselceller, typisk kalt hydrogenbiler."

 

Mnja,,, tja,,, Du kan jo ha elbiler som lader fra stasjoner som er drevet av brenselceller. Det er nå like fullt en elbil vil nå jeg si. Men men,

 

Og regnestykket?

Vel, skal vi tro Danske forhold og leke at de gjelder her så , vel si at det er 4 millioner kjøretøy da i Norge som med Tiden (tiden med stor T) skal el-ifiseres, Jepp, det er faktisk så mange med privat og ikke private biler. Lastebiler inkludert.

50mill*(4mill/1500) det blir. tja 130milliarder. Det kunne blitt mange tullete OL-grener av slikt.

 

Om det hjelper på miljøregnskapet er nå en annen ting, og at elbilen skulle styrke strømmnettet? Mnja, mnei, jeg er ikke helt der nei. Ikke så lurt at elbilen tappes istedenfor å lades når de står til.......akkurat ja, lading. Blir ikke store gevinsten av slikt da man kun kan utnytte maaaaaarginalt av elbilenes kapasitet da eieren jo helst skulle sett at den var ladet når de skulle på langtur. Bilene står ikke parkert på samma sted i landet heller.

Lenke til kommentar

....Om det hadde vore EL bilar, så hadde nok straumforbruket her i huset dobbla seg på dagen. Og om straumforbruket dobblar seg, gjerne på ettermiddag/kveld når alle kjem heim frå jobb og skal lage middag på sine induksjonstoppar, det er det ingen tvil om.

Tja, nå vet ikke jeg hvor lang du kjører disse 3 bilene dine i året, men la oss si 45.000 km da - for å kunne sette opp et regnestykke. Hvis vi antar at du bruker 0,19 kWh per km, så bruker bilene dine til sammen 8.550 kWh per år. Hvis du *alltid* lader *alt* forbruk hjemme, så bruker du altså 8.550 kWh på 3 biler.

- Selv en liten blokkleilighet med oppvarming på fellesomkostningene bruker som regel en god del mer strøm en det - så jeg tror du bør revurdere hvor mye strøm du egentlig tror en elbil bruke.

- og tidspunkt med forbrukstopper er enkle å omgå siden bilene dine ved lading på 10A da bare vil behøve å lade 3,9 timer per døgn. Alle elbiler har da ladetimere innebygget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

" Jeg ser at man ikke tar innover seg at effekten vil koste. Kostnaden må nødvendigvis lempes over på de som faktisk skal lade bilene sine. Skal man bygge ut over hele landet, vil det bli veldig dyrt. Det må vi snart regne på, sier han."

 

Og hva f*** betaler man nettleie for? Dette skulle NETTOPP dekke ALL nødvendig infrastruktur, der elbiler blir bare en del av forbrukere. Eller hva, har man finansiert dette på en annen måte inntil nylig og glemt hvordan dette skal gjøres?

 

Man må egentlig se gjennom uopplyste meninger og direkte løgn her, og skjønne "problemet" som den er: elbilene vil ikke gi så mange inntekter til staten i form av skatter og avgifter, dermed må man finne nye og "kreative" unnskyldninger for å kreve inn mer penger.

 

Angående hydrogenbiler så igjen - forklar hvordan i all verden er en helhetlig virkningsgrad (energi>hydrogen>transport og lagring av H2>brenselcelle>energi) på rundt 20% eller noe er konkurransedyktig, eller eller energieffektivt, eller trygt (ekstremt brannfarlig gass).

Seriøst denne svadaen om H2 som fremmes av antageligvis totale idioter bør man få en slutt på, for argumentene slike folk kommer med er totalt fjerne fra all fornuftig vitenskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser flere gjenta at hydrogen krever tre ganger så my energi som batteri for bil. Jeg tok en liten utsjekk med wikipedia, og kan ikke se at tallet er i nærheten av virkeligheten. Er det noen som kan dokumentere tallet?

 

Think about it..: Du må lage en "Hydrogen fabrikk",du må så lage lagringsplasser for Hydrogen som krever energi, man må bruke energi på å forflytte Hydrogenen til pumpene. Skip/lastebiler som går på Diesel brukes til dette.. Så må forbrukerne betale for alt.

 

Verden er ett sted der vi trenger en oppgradering av strømnettet, vi trenger også mer sol/vann/vind kraftverk. Samtidig som Elbilen blir mer vanlig blir også solcelle "allemannseie" etterhvert. Forbrukeren produserer og selger overskuddsstrøm tilbake til netteier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde nettleie var en fast pris og uavhengig av forbruk, når ble dette endret?

 

Det må vere over 50 år sidan. Nettleiga har to komponentar. Ein liten fast pris og eit effektledd. Det har det alltid vore, men effektleddet endra seg litt for 40 år sidan. Før det betalte du ein fast pris pr kWh for effektuttak under eit visst nivå, og høgare pris for det du tok ut over (overforbruk). Før betalte du nettleige og straum over same rekning til din straumleverandør. Desse vart skilde i nettselskap og straumleverandør for ca 25 år sidan, og sidan den tid har det gått tydlegare fram kva du betaler for straumen og kva du betaler i nettleige.
Lenke til kommentar

Store krefter ønsker en fremtid hvor vi de kan tvinge folk til drivstoffpuper for å fylle svindyrt drivstoff.

Dette er en fadese, vi må få satt en stopper for. Vi kommer til å ende opp med mange svindyre hydrogenstasjoner til 20 mill pr stykk som ingen bruker, selv bilprodusentene skjønner at ingen er interessert i å faktisk kjøpe disse svindyre bilene man er tvunget til å fylle med svindyrt hydrogen som i relaiteten ikke vil ende opp med å komme fra fornybar enegri men bli skilt ut fra olje og kull slik det nesten utelukkende gjøres i dag.

Det er rett og slett ikke lønnsomt å lage hydrogen fra fornybart. Dette vet industrien veldig godt, det er derfor oljeindustrien er så forbannet positive til hydrogen, og påtatt skeptiske til batterielektrisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg ser flere gjenta at hydrogen krever tre ganger så my energi som batteri for bil. Jeg tok en liten utsjekk med wikipedia, og kan ikke se at tallet er i nærheten av virkeligheten. Er det noen som kan dokumentere tallet?

Det tar i området 60 kWh å produsere en kg hydrogen, inklusive komprimering, nedkjøling, osv. Med 1 kg hydrogen kommer en hydrogenbil seg i området av 100 km. Det er altså et forbruk på 600 Wh/km. En elbil klarer seg greit med et forbruk på 200 Wh/km.

 

Så klart kan man legge litt andre forutsetninger til grunn og finregne, og kanskje man kommer seg nærmere en faktor på 2,5, men 3 er ikke en veldig urimelig antakelse. Faktoren kan også være betraktelig høyere.

Ok, ja direkte forbruk er sikkert fornuftig vinkling (istedet for å multiplisere virkningsgrader i hvert ledd). Tallet ditt på forbruk er 1kg mens Toyota Mirai er oppgitt til 0,76kg. Sammenlignet med Tesla (som er den eneste batteri bilen med tilsvarende rekkevidde), så blir vel 0,76 et mer riktig tall. Du neglisjerte også at Mirai tar tap ved lading av batteri på bilen, mens batteribiler skjuler dette tapet siden ingen måler strøm fra stikk. Her har du ca.15% til. Med dine tall ble da tre gangen til litt under det dobbelte. Fortsatt ineffektivt, og verre enn jeg trodde, men tre gangen kan jeg ikke se har rot i virkeligheten.
Lenke til kommentar

Ok, ja direkte forbruk er sikkert fornuftig vinkling (istedet for å multiplisere virkningsgrader i hvert ledd). Tallet ditt på forbruk er 1kg mens Toyota Mirai er oppgitt til 0,76kg. Sammenlignet med Tesla (som er den eneste batteri bilen med tilsvarende rekkevidde), så blir vel 0,76 et mer riktig tall. Du neglisjerte også at Mirai tar tap ved lading av batteri på bilen, mens batteribiler skjuler dette tapet siden ingen måler strøm fra stikk. Her har du ca.15% til. Med dine tall ble da tre gangen til litt under det dobbelte. Fortsatt ineffektivt, og verre enn jeg trodde, men tre gangen kan jeg ikke se har rot i virkeligheten.

Hvis vi bruker EPA-tall, så har Mirai 502 km rekkevidde. Det er med 5 kg hydrogen. Så tallet er 0,996 kg per 100 km. Jeg rundet av til 1 kg per mil. 600 Wh/km er altså ganske nært sannheten.

 

Ser man på Chevy Bolt, så er rekkevidden 383 km, med 60 kWh tilgjengelig. Det er altså 156 Wh/km. Og tar man med tap i ladingen på 15%, så er det 184 Wh/km.

 

Mirai bruker altså ca 3,26 ganger mer energi per km, og da er Bolt en bil med plass til 5 personer vs 4 personer, den har mer bagasjeplass og har bedre ytelser. Riktignok har den 119 km mindre rekkevidde, men bare vent fem år, så vil den nok ha bedre rekkevidde enn Mirai. Utviklingen går raskt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt latterlig diskusjon dette, da det er ufattelig enkelt og allerede mulig via programvareoppdateringer å la eierne koble elbilen til når de kommer hjem og så lader elbilen først når strømselkapet aktiverer dette.

Dette kalles "“Negawatting” på fagspråket.

Dette er en falsk debatt. Sannheten er at hydrogen ikke fortjener å være med i debatten engang, akkurat som biler drevet av trykkluft ikke er noen aktuell debatt.

Vi må ha en teknologinøytral debatt og politikk, det betyr ikke at utbygging av infrastruktur til vedfyrte biler bør nyte samme skattelette som batterielektrisk, heller ikke trykkluftbiler eller andre innefektive idiotiske transportsløsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv Tesla P85S matcher ikke rekkevidden til en Mirai, og det er en rimelig viktig parameter for mange.

Model S P100D har bedre rekkevidde enn Mirai, og med en gang produksjonen av 100 kWh batterier er oppe på et bra nivå er det forventet at Tesla vil komme med en mer folkelig utgave av Model S med dette batteriet. Topputgaven av Model 3 vil trolig ha enda bedre rekkevidde enn Model S, muliggjort av de nyeste battericellene fra Gigafactory, mindre luftmotstand og lavere vekt.

 

Godt mulig fremtiden ser lysere ut for batterier, men jeg synes fanatismen her er til å ta og føle på. Hvorfor er dere så livredde for å gi brenselceller en sjanse?

Jeg har ikke noe i mot at brenselceller får en sjanse. Men jeg er mindre lysten på at staten skal kaste bort milliarder på fyllestasjoner som vil stå ubrukt. Om Toyota ønsker at hydrogenbilen skal slå an, så kan de finansiere fyllestasjonene selv, som Tesla gjør.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...