Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Menn som blir seksuelt misbrukt


dag1234

Anbefalte innlegg

Du kan begynne med å lese artiklene som det linkes til i førstepost, Der er det også en rekke linker til kildene til artiklene.

De omhandler forskjellen mellom kvinner og menn for opplevde traumer i tilknytning til seksuelt misbruk?

 

Jeg tror ikke du har halvparten så god greie på ting som du selv innbiller deg at du klarer å overbevise andre om.

 

Sex Differences in Trauma and Posttraumatic Stress Disorder:

A Quantitative Review of 25 Years of Research

 

Meta-analyses of studies yielding sex-specific risk of potentially traumatic events (PTEs) and posttrau-

matic stress disorder (PTSD) indicated that female participants were more likely than male participants

to meet criteria for PTSD, although they were less likely to experience PTEs. Female participants were

more likely than male participants to experience sexual assault and child sexual abuse, but less likely to

experience accidents, nonsexual assaults, witnessing death or injury, disaster or fire, and combat or war.

Among victims of specific PTEs (excluding sexual assault or abuse), female participants exhibited

greater PTSD. Thus, sex differences in risk of exposure to particular types of PTE can only partially

account for the differential PTSD risk in male and female participants.

Oversatt: Kvinner hjernevasker seg selv til å innta offerrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er som regel mer traumatisk for gutter å bli misbrukt enn for jenter.

Alle vitenskapelige undersøkelser jeg har hørt om, konkluderer med det stikk motsatte.

 

Hvor får du egentlig synsingene dine ifra, dag1234? Kun ditt eget hode?

 

 

Ja, enig at det ikke var spesielt godt formulert. Poenget mitt er at skammen og krenkelsen kjennes tyngre ut for en mann enn en kvinne.

Lenke til kommentar

Sikkert uvesentlig spørsmål, men hvordan kan menn bli voldtatt? Må jo skje noe der nede først. Beklager hvis jeg tar det opp i feil tråd. Har bare lurt på det lenge.

Dersom man sitter i f.eks. en nattklubb eller noe, og tar seg en drink.

 

Så kan vel noen slippe ett eller annet oppi drinken, uten at offeret merker det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Ola. PTSD er ikke den mest vanlige diagnosen ved seksuelt misbruk av barn. Så jeg vet ikke hvor relevant artikkelen din er. Noen år har den også rukket å bli.

 


Det er langt mer vanlig å slite med angst, depresjon, relasjonsvansker og ulike problemer i forhold til nærhet og intimitet når en har blitt misbrukt som gutt. Skam er gjennomgående, og så stor at det skaper mange problem både i forhold til seg selv og til andre.
Adferdsforstyrrelser som selvskading og vold er heller ikke uvanlig ; mange får også rusproblemer. Seksuell utagering eller uansvarlighet i mange former ses også.
Heller enn PTSD, får barn personlighetsforstyrrelser av å være seksuelt misbrukt.
Nrk fortsetter å skrive godt om dette: https://www.nrk.no/ytring/den-odeleggende-skammen-1.13261900

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er langt mer vanlig å slite med angst, depresjon, relasjonsvansker og ulike problemer i forhold til nærhet og intimitet når en har blitt misbrukt som gutt. 

Når det er jævlig og ødeleggende for begge kjønn, hva er vitsen med at du nevner din teori om det?

Det er litt som å si "det er verre for en mann enn for en kvinne å få beina kappet av, fordi kvinnen har høyere smerteterskel".

 

 

Men, til en viktigere side ved saken.

Hvordan kan man få menn til å snakke om ting uten at de synes det er nedverdigende? Liker de best å snakke med andre menn, eller med kvinner? Med venner, med familie, med kjæreste, eller med profesjonell hjelp? I en rolig edru situasjon, eller over noen øl?

Kanskje jeg skal lage en ny tråd for denne diskusjonen, det hadde vært interessant å vite. :)

Endret av Kablam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er noen kjønnsrelaterte tilleggsbelastninger hos menn som har vært misbrukt.

Det betyr selvsagt ikke at jeg tror at misbrukte jenter har det lett. De fleste skadene er like mellom kjønnene.

Menns overgrepsskader har vært underkommuniser fordi dette er ekstra nedverdigende for menn, det er en av tileggsvanskene, derfor la jeg ut linken. 

Lenke til kommentar

Skjønner jo at menn kan bli misbrukt av andre menn. Men hvis jeg ikke hadde hatt lyst på en dame så hadde hun fått problemer med å ha sex med meg i hvert fall.

 

Kva om ho var større, tyngre, sterkare enn deg? Eller om ho dopa deg ned. Kva skulle du gjort då? Det er jo ofte tilfelle i valdtektssaker av kvinner at det er utført av ein mann som er større og i stand til å gjennomføre det ved bruk av makt.

Lenke til kommentar

 

Skjønner jo at menn kan bli misbrukt av andre menn. Men hvis jeg ikke hadde hatt lyst på en dame så hadde hun fått problemer med å ha sex med meg i hvert fall.

 

 

Kva om ho var større, tyngre, sterkare enn deg? Eller om ho dopa deg ned. Kva skulle du gjort då? Det er jo ofte tilfelle i valdtektssaker av kvinner at det er utført av ein mann som er større og i stand til å gjennomføre det ved bruk av makt.

Da jeg skrev at hun hadde fått problemer så mente jeg at hun hadde fått det fordi jeg ikke hadde fått ereksjon. Men skjønner nå at seksuell utnyttelse av menn handler om mer enn ufrivillig samleie.
Lenke til kommentar

 

 

Skjønner jo at menn kan bli misbrukt av andre menn. Men hvis jeg ikke hadde hatt lyst på en dame så hadde hun fått problemer med å ha sex med meg i hvert fall.

 

Kva om ho var større, tyngre, sterkare enn deg? Eller om ho dopa deg ned. Kva skulle du gjort då? Det er jo ofte tilfelle i valdtektssaker av kvinner at det er utført av ein mann som er større og i stand til å gjennomføre det ved bruk av makt.

Da jeg skrev at hun hadde fått problemer så mente jeg at hun hadde fått det fordi jeg ikke hadde fått ereksjon. Men skjønner nå at seksuell utnyttelse av menn handler om mer enn ufrivillig samleie.

 

Korleis veit du det?

 

It is thought among the public that a male must be aroused if he gets an erection or has an orgasm, and so that means that they are willing and enjoying any sexual activity. Roy J. Levin and Willy Van Berlo wrote in an article in the Journal of Clinical Forensic Medicine that slight genital stimulation or stress can create erections "even though no specific sexual stimulation is present." An erection does not mean that the men consent to sex. Males can get erections even in traumatic or painful sexual situations, and this does not indicate consent.

Much like female erectile response, male erectile response is involuntary, meaning that a man need not be aroused for his penis to become erect; mechanical stimulation is all that is necessary. Arousal and stimulation are distinct things. Stimulation is a physical response to a stimulus. Men can be physically stimulated without feeling aroused and thus causing an erection. Men can be scared and intimidated into an erection, especially if the person is older or an authority.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_of_males

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Fullt mulig for menn å bli voldtatt, av taushetsplikt kan jeg ikke si hvilken festival eller når det skjedde. Hadde yttre sikring engang, for å kontrollere ned mot ett VIP område. Der kommer jeg og makker over ett par som tilsynelatende har det koselig, men vi finner det litt rart(altså, noe stemte ikke). Så vi tar turen bort, for å sjekke at alt faktisk er som det skal være. Der ser vi ei dame som rir en helt døddrukken mann, altså - han var ute av stand til å ta vare på seg selv og bortimot bevisstløs (reagerte verken på kontrollspørsmål og såvidt vi får kontakt med smertepunkter).

Viste seg at han i ettertid ikke var så gira på den omgangen som hun var og at han heller ikke hadde hatt spesielt lyst.

Lenke til kommentar

En mann kan bli misbrukt og voldtatt på flere måter.

 

- Det opplagte er når en mann blir voldtatt av andre menn. Dette er noe de færreste "ofre" vil snakke om så her er det nok enorme mørketall ute å går.

- Det er nok også store mørketall ift. voksne/eldre kvinner som seksuelt misbruker yngre menn/gutter. Det er trist at Pedofili knyttes til menn som overgripere i mange artikler om temaet når man vet at kvinner i stor grad også er overgripere her.

- Voldtekt og misbruk handler i stor grad om maktmisbruk. Kvinner med makt (akkurat som menn med makt) kan drive utpressing som fører til seksuelt misbruk.

- Menn kan bli utsatt for mange typer partydop akkurat som kvinner. Menn som av ulike grunner ikke ønsker seksuell omgang med kvinnen (er i forhold el.) kan bli utsatt for ikke-samtykkende seksuell omgang når de er ute av stand til å forsvare seg.

- Menn som er "økonomiske slaver" eller utsettes for "mental terrorisering" av en dominerende kvinne de egentlig ikke ønsker seksuell omgang med.

- Kvinner som truer menn med at de ikke får se barna sine om de ikke gjør som hun ønsker.

- Kvinner kjøper sex (akkurat som menn) både i Norge og i typiske "sex turisme" land, det blir bare sjelden snakket om. Dette er også en form for seksuelt misbruk av menn.

- Kvinner som bruker seksuell manipulasjon for å oppnå fordeler/goder hvor mannen ender i en utpressing situasjon.

 

I grunn er det mange måter å missbruke en mann seksuelt på, det er bare et tema det (dessverre) nesten aldri snakkes om. Kvinner, som da ofte også er blant overgriperne, benytter enhver annledning til å latterligjøre slike debatter. Det er også ofte disse som er mye aktive innen å portrettere menn som overgripere og kvinner som ofre. Eksemplet som nevnes ovenfor her hvor en mann er så full at han ikke evner å få med seg hva som skjer, har nok større omfang enn man tror og kan ha store konsekvenser for mannen.

 

Menn har fått ekteskap ødelagt pga. slikt, fått alvorlige seksuelt overførbare sykdommer, mistet jobb og økonomisk evne osv. Det bør være mer fokus på dette. Det er ikke kun menn som er overgripere, så langt der i fra!

Kvinner slipper som regel unna med det når de misbruker menn seksuelt pga. stigmatiseringen som eksisterer ift. temaet.

 

EDIT:

Vi har også en annen veldig mørk form for seksuelt misbruk mot menn som har enorme konsekvenser for den som blir utsatt for det. Kvinner som samtykkende har sex eller initierer og fullfører en seksuell handling og så anmelder mannen for voldtekt av ulike årsaker og sammenhenger. Mannen får nesten alltid livet ødelagt i en slik situasjon. Menn blir så og si aldri tatt på alvor i situasjoner med seksuelt misbruk hvor kvinner er overgriperen.

 

Og noe det nesten aldri snakkes om.

Unge nysjerrige kvinner (16+) som initierer kontakt og manipulerer eldre menn, blir oppdaget av foreldre og anmelder mannen for seksuell trakassering/overgrep for å portrettere seg selv som uskyldig i en skamfull situasjon.

Unge kvinner som manipulerer eldre menn, mister oppmerksomheten fra mannen  og anmelder for å opprettholde "makten".

Menn blir aldri trodd i slike situasjoner.

 

 

Det er litt merkverdig at vi et likestillingsamfunn fortsatt ikke kan sørge for at menn også har et godt rettsvern. Det er ikke uten grunn at mødre advarer sine sønner mot kvinnelige "rovdyr".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig med henrikwl.

Som det fremgår at serien, så kan gutter og menn stimuleres mekanisk til få reisning, og utløsning, uten at han egentlig har lyst. Det er mer en refleks. Mange unger skjønner ikke dette, og tror de liker det som skjer - eller til og mer har vært med på det. Det kan skape ganske mye trøbbel med både skyld og skam seinere.

Jeg har aldri hørt om mekanisk stimulering.Hvis en mann ikke har lyst så blir det vanskelig for den andre part.

Lenke til kommentar

 

Enig med henrikwl.

Som det fremgår at serien, så kan gutter og menn stimuleres mekanisk til få reisning, og utløsning, uten at han egentlig har lyst. Det er mer en refleks. Mange unger skjønner ikke dette, og tror de liker det som skjer - eller til og mer har vært med på det. Det kan skape ganske mye trøbbel med både skyld og skam seinere.

 

Jeg har aldri hørt om mekanisk stimulering.Hvis en mann ikke har lyst så blir det vanskelig for den andre part.

 

For å sitere mitt eige sitat:

It is thought among the public that a male must be aroused if he gets an erection or has an orgasm, and so that means that they are willing and enjoying any sexual activity. Roy J. Levin and Willy Van Berlo wrote in an article in the Journal of Clinical Forensic Medicine that slight genital stimulation or stress can create erections "even though no specific sexual stimulation is present." An erection does not mean that the men consent to sex. Males can get erections even in traumatic or painful sexual situations, and this does not indicate consent.

 

Much like female erectile response, male erectile response is involuntary, meaning that a man need not be aroused for his penis to become erect; mechanical stimulation is all that is necessary. Arousal and stimulation are distinct things. Stimulation is a physical response to a stimulus. Men can be physically stimulated without feeling aroused and thus causing an erection. Men can be scared and intimidated into an erection, especially if the person is older or an authority.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...