Gå til innhold

Nytt forslag om å utsette slukkingen av FM-nettet


Anbefalte innlegg

Syntes det er helt fantastisk ræva at de skal presse gjennom en endring INGEN ønsker. Vi er det eneste landet i verden som innfører dette og bilene vil da kreve DAB adaptere til evig tid. Elendig opplegg

 

Vi er ikke eneste landet i verden som innfører DAB, UK og Sveits er på nokså samme utbygningsnivå (50% eier digitalradioer) som oss, men ingen andre land våger å slå av FM siden innbyggerne ikke er klare til å skifte ut alle radioene ennå. 

Danmark og Tyskland har også brukbar DAB-dekning, men ikke mer enn 10-20 prosent DAB-radioer.

Uansett er det vel ingen land der mer enn 30% av bilparken har DAB. Selv i de nye bilene som selges i dag har vel bare rundt 80% DAB ferdig montert, og noe av dette er gjort ved montering av DAB-adapter.

 

Jeg har flere DAB-radioer, men vil ikke slukke FM ennå da DAB-dekningen er merkbart dårligere enn FM. Dette merker jeg spesielt med bil (selv med utvendig antenne), men også innendørs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er interessant at først nå, siste året før "stenging" av FM starter, så begynner flere å våkne.

Vi som følger med litt har sagt det i mange år nå, å droppe FM nettet er en dårlig ide.

Vel, kjære politikere, det er ikke forsendt å snu enda. Husk at målet om at 50% skulle høre på DAB før FM ble slukket ble ikke nådd. Det ble "nådd" ved å si at 50% lyttet på digitalradio. (Og på den måten ble også de som hører på nettradio tatt til inntekt for DAB.)

 

Og her er vi ved kjernen. Nettradio kan du høre på hvor som helst. DAB bare innenfor et geografisk begrenset område. Poenget med å tvinge gjennom DAB er å få flest mulig til å kjøpe en radio som bare kan høre på sendinger fra norske sendere. For noen år siden var det godt utvalg av radioer som hadde både DAB og nettradio. Om du tar turen innom en av elkjedene i dag er den svært får som har nettradio som et alternativ, og bare dersom du spør etter det. Det er liten tvil om at det er påvirkning fra Nrk og P4 som har gjort dette.

 

For den vanlige forbruker er det bare en ting å gjøre, hør på lokalradio på FM, eller bruk mobilen til å høre på nettradio. Og unngå å kjøpe eller høre på DAB. Hvis mange nok gjør dette, tror jeg nok de fleste kommer tilbake på FM. Det er ikke så moro å lage radio, dersom ingen hører på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du tar turen innom en av elkjedene i dag er den svært får som har nettradio som et alternativ, og bare dersom du spør etter det. Det er liten tvil om at det er påvirkning fra Nrk og P4 som har gjort dette.

 

Jeg tror ikke Elkjøp og Lefdal (eid av Dixons/DSG International) er fryktelig mye påvirket av Nrk/P4 når de velger ut produkter. Isåfall er det vanskelig å forklare hvorfor de har så mange FM-only produkter. 

Lenke til kommentar

Ser største problem er produsentene ikke er klare å fjerne FM radio fra alle enheter.

De fleste har 4g (Mobil) eller dab+ som de kan høre enten på nettradio eller internetradio.

 

Nå vet jeg ikke hvor bra gamle biler er å bytte til Dab+ men fleste har vel ISO?

https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio

 

Tilsvarende 5.25 drev for pc? Så ofte enkelt å bytte lydanlegg til bil.

Lenke til kommentar

Noen som har sett en oppdatert statistikk på hvor mange DAB+ radioer som finnes i bruk i Norge? Gjerne fordelt på husstand og kjøretøy.

 

 

Ikke bare det, men at man blir opplyst om hva det er det er samlet statistikk på. Er det radioapparater som er tatt inn av leverandører som har krysset grensen, eller her en hver kassemedarbeider på Elkjøp, Expert, Lefdal med flere fått i ordre å fininnsamle denne statistikken?

 

Jeg tror ikke på at butikkmedarbeiderne står med det statistiske grunnlaget her. Så hvordan gjøres det, og kan man si seg fornøyd med at statistikkgrunnlaget er godt nok?

 

Og hvilke stimuli har vært benyttet, er det medlemsrabatt på Coop matbutikken f.eks. som er virkemiddelet for spredning? Hvor man får en tynn reiseradio, som er svært tynn i lyden (les: diskantlydbilde)

Endret av G
Lenke til kommentar

målet om at 50% skulle høre på DAB før FM ble slukket ble ikke nådd. Det ble "nådd" ved å si at 50% lyttet på digitalradio. (Og på den måten ble også de som hører på nettradio tatt til inntekt for DAB.)

Så vidt jeg husker var aldri målet at 50% skulle høre på DAB. Det gjaldt "digital radio", dvs. at de ikke hører på FM.

 

Selv har jeg hatt DAB i bilen i ca. 5 år, og kan ikke si at det frister veldig å måtte gått tilbake til FM.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, men at man blir opplyst om hva det er det er samlet statistikk på. Er det radioapparater som er tatt inn av leverandører som har krysset grensen, eller her en hver kassemedarbeider på Elkjøp, Expert, Lefdal med flere fått i ordre å fininnsamle denne statistikken?

 

Ein anna ting er at det er heller ikkje alle DAB-radioar som blir brukt til DAB. Har sjølv ein DAB-radio som utelukkande blir brukt med FM eller bluetooth fordi akkurat det rommet ikkje har DAB-dekning.

 

Andre ting som eg er skeptisk til er dekningskartet. For det fyrste så viser dekningskartet at det er ein del områder som er heilt utan dekkning, men det som kanskje er verre er at det er fleire stadar der det i følge kartet skulle være full dekning, men der det i realiteten ikkje er dekning.

Nå er det riktignok ikkje snakk om veldig store areal som ikkje har dekning sjølv om dekningskartet seier at det er full dekning, men det er fleire stadar det ligg opptil fleire boligar utan DAB-dekning, og også ein del plassar der du må kjøyre eit godt stykke før DAB-radioen finn signal.

 

 

Etter min meining så er det ikkje rett å slukke FM-bandet til fordel for DAB. Som fleire har påpeikt så finnes det andre gode alternativ til nettradio, og i dei fleste bygg enten det er bolig eller kontor så er det internettilgang slik at radio enkelt kan streamast.

 

DAB-utbyggninga har også fokusert på akkurat desse områda ved at det kun har blitt prioritert å bygge ut dekning i dei områda som er tettast befolka. Resultatet har blitt at det er mange vegstrekkningar, særlig tunnelar og fjellovergangar som manglar DAB-dekning. Dette vil kunne gå utover sikkerheita ved at billistar ikkje har muligheit til å motta trafikkmeldingar når dei er på dei mest isolerte vegstrekkningane. Mange stadar er det heller ikkje mobildekning på slike plassar, så utan FM-radio så er ein heilt avskåret frå kommunikasjon utanifrå.

Det å få trafikkmelding om slikt som f.eks. beskjed om å snu/stoppe på grunn av uvær på fjellovergangen ein vinter, eller trafikkmelding om at det er brann i tunnelen som du enten er inne i eller på veg inn i, vil lett kunne være livsviktig informasjon å få.

Og sjølv om DAB-dekninga blir betre slik at dette behovet blir ivaretatt, så vil ein uansett ikkje kunne nå f.eks. tyske bubilturistar som då ikkje har DAB-radio i sine bilar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FM-slukkingen kan utsettes om dekningen til DAB ikke er tilstrekkelig, men jeg ser ingen grunn til at FM skal på lang sikt kunne fortsette. FM-nettet er grunnleggende utdatert teknologi, og det spiser opp en stor del av det svært verdifulle VHF-båndet.

Slik som med det analoge bakkenettet så krever det nok bare at vi tvinger i medisinen. Forskjellen her er jo at det er legitime argumenter for å utsette slukkingen av FM-nettet.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Berre for å poengtere det så har eg sjølvsagt ikkje noke problem med modernisering, men slik som situasjonen er i dag så synes eg ulempene er større enn fordelane.

Det eg fyrst og fremst vil ha er ein radio som fungerer der eg vil høyre på radio, her er det mangelfull dekning som er hovedproblemet.

Ein fordel som DAB har er god lydkvalitet, men lydkvaliteten varierer alt etter kvaliteten på dekninga og på kor mykje lydkvaliteten er komprimert frå den som sender ut.

Ein anna fordel er at du har større utvalg av radiokanalar, samt informasjon i displayet, men dette krever som sagt dekning.

 

Så slik som det er no så er det formange plassar der DAB-radioen blir stille når eg kjøyrer langs vegane, særlig når eg legger ut på langtur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For min del så må de gjerne legge ned DAB / DAB+ også. Det er jo ikke lengre moderne nok det heller visst nok.

 

Men, jeg ville ha holdt igjen på FM-dekningen. Noe annet tror jeg vil opprøre folket i denne nasjonen. Og der kommer politikerne til å få på seg noen doser politikerforakt, om de trer noe nedover hodet på folk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser største problem er produsentene ikke er klare å fjerne FM radio fra alle enheter.

De fleste har 4g (Mobil) eller dab+ som de kan høre enten på nettradio eller internetradio.

 

Nå vet jeg ikke hvor bra gamle biler er å bytte til Dab+ men fleste har vel ISO?

https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio

 

Tilsvarende 5.25 drev for pc? Så ofte enkelt å bytte lydanlegg til bil.

 

Lettere på mine eldre biler enn på de nyere. Tidligere var det svært ofte bare en liten plastplate foran en DIN eller 2DIN enhet... På nye biler integrerer de det gjerne mer. Begynner å bli tricky når de integrerer klimaanlegget og stereoanlegget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein fordel som DAB har er god lydkvalitet, men lydkvaliteten varierer alt etter kvaliteten på dekninga og på kor mykje lydkvaliteten er komprimert frå den som sender ut.

 

Jeg trodde at ingen DAB-kanaler skulle kringkastes i like god lydkvalitet som FM (?).  Nå høres i hvertfall FM bedre ut enn DAB der hvor jeg har sammenliknet de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes slike meldinger som den eldre generasjonen har mottatt i noen år nå, "at i 2017 er det over og ut for FM. Da er det DAB som gjelder" det er en provoserende sak.

 

Det er helt sikkert noen uvitende som bare godtar slikt, men det er vel også noen ryggmargsreflekser igjen i en del av befolkningen vel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...