Gå til innhold

"Tillatt totalvekt" dumt imo


Flexxy

Anbefalte innlegg

Liker ikke regelen med tillatt totalvekt - Hva har det å si mtp bilen min? 

 

Skal trekke en tom hestehenger som veier 720kg, med tillatt totalvekt 1995kg.

Bilen min veier 2035kg, med tillatt totalvekt 2805kg.

 

 

Blir utrolig kjipt at jeg ikke kan trekke tom henger, pga. tillatt totalvekten overstiger 3500kg samlet bil + henger......

 

Er det dumt å kjøre den allikevel og når man blir stoppet bare vise at den er tom? Litt skjønn må UP/ Politi eller svv ha...? 

 

Forøvrig kan bilen min trekke 3000kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir utrolig kjipt at jeg ikke kan trekke tom henger, pga. tillatt totalvekten overstiger 3500kg samlet bil + henger......

 

Er det dumt å kjøre den allikevel og når man blir stoppet bare vise at den er tom? Litt skjønn må UP/ Politi eller svv ha...? 

 

Ja, det er dumt. Nei, politiet og SVV har heldigvis ikke rom for skjønn!

Løsningen er enkel - utvide til C1(tror jeg det heter i  dag)

Lenke til kommentar

Med kun sertifikat klasse B så har du ikkje dokumentert kompetanse til å avgjere om slik kjøyring går fint fordi hengaren er tom.

Dette er derfor kjøyring utan gyldig sertifikat og du vil få bot. Etter som eg kan finne så vil kjøyring med for tung hengar på B sertifikatet være forenkla forelegg på 5000 kr ved fyrste gongs overtredelse (og påstand om bot på 6000 kr dersom forelegget ikkje blir akseptert).

 

 

For at du skal kunne kjøyre med denne hengaren så må du med andre ord ha rett sertifikat.

 

På sertifikat klasse B så kan du kun kjøyre med tilhengar som har "tillatt totalvekt" under 750 kg. I tillegg finnes det eit campingvogn-unntak som ikkje er aktuelt i denne situasjonen fordi maskvekta på bil og hengar tilsaman blir meir enn 3500 kg. 

 

På sertifikat klasse B96 så kan tillatt totalvekt på bil og hengar være opp til 4250 kg, men i ditt tilfelle blir då bilens tillate totalvekt på 2805 kg og tilhengarens maks totalvekt på 1995 kg tilsaman 4800 kg som er høgare enn maks grensa på 4250 kg.

 

 

Du må derfor ha klasse BE, då kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt opp til maksgrensa for bilen så lenge det ikkje står i vognkortet at hengarens tillatte totalvekt er meir enn 3500 kg.

 

 

Som med alt anna så er ikkje problemet her om politiet eller SVV viser skjønn ved ein eventuell kontroll (det skal dei ikkje gjere, men av og til kan du sjølvsagt ha flaks likevel).

Problemet oppstår dersom du får sleng på tilhengaren og dette fører til skader som forsikringsselskapet ditt ikkje er villige til å dekke fordi du ikkje hadde gyldig sertifikat.

 

Og sjølv om det kanskje høyrest udramatisk ut å kjøyre med ein tilhengar som har eigenvekt på berre 720 kg (og tillatt totalvekt på 1995 kg) når du lovlig kunne kjøyrt ein tilhengar med tillatt totalvekt på opp til 750 kg, så er mykje av forklaringa på dette at ein stor skaphengar med lav vekt slik som ein hestehengar har lett for å få sleng.

Kombinasjonen av stort vindfang og lav eigenvekt gjer at det lett kan skje ulykker ved plutselige vindkast, pga lufttrykket av passerande vogntog, eller ubalansert vekt på hengaren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Takker for innspill, får bare bite i det sure eplet og betale 6500.- for BE :)

 

Men, mener enda at det er en dum regel.

 

6500,- er ikke så ille da! Jeg måtte nesten ut med det dobbelte for noen år siden i Trondheim.

 

Det finnes mange "dumme regler," men det er stort sett bedre å følge de fleste av dem, enn å bryte dem ;)

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

BE er kanskje "lavt priset" men du skal ikke mer enn 5-6 år tilbake i tid, før det var under halvparten av hva det er i dag. Det varierer jo fra fem tusen til ti-tolv tusen pluss statens gebyrer. Etter at reglene endret seg ganske drastisk i 2011 og 2013 (mener jeg  å huske) så ble også opplæringen mye dyrere.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

C1E er for de som allerede har C1

Men det er ikke mange som har bruk for det

Jeg har C, men skal kjøre opp til BE på nyåret

 

Du treng ikkje å ha C1 for å ta C1E, du kan godt gå rett på C1E fyrste gong.

Om du har bruk for C1E eller ikkje er då sjølvsagt avhengig av om du skal kjøyre lastebil med tilhengar over 3500 kg eller ikkje.

Tar du CE eller C1E så gir dette også samme kompetanse som eit BE sertifikat.

 

Der som har C frå før, så bør du nok vurdere å kjøyre opp til CE og ikkje berre BE. Med CE så kan du trekke henger også med kjøyretøy i klasse C. Dersom du har behov for å trekke tunge tilhengarar så vil du ofte oppdage at det ikkje er mange kjøyretøy i klasse B som er godkjente til å trekke så tunge tilhengarar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...