Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp, kan man trekke seg fra bruktbilkjøp med signert kjøpskontrakt. Bil er ikke betalt:


infoerbra

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Så vidt jeg vet er man mer beskyttet som privakunde som handler av proff enn mellom 2 privatpersoner også når det gjelder bruktbilkjøp.

 

Bilen har gått 138.000 km . Suzuki Baleno 2003 model. Forespeilet pris 20.000 + omreg.

I følge selger en eier og fulgt servicer.

 

Jeg skal hjelpe en god venninde som er i en vanskelig situasjon med å finne en ok bruktbil, men det ble litt kaos i dag (hun har ikke mye å rutte med så max 20.000)

 

Føler meg veldig ansvarlig og er lei meg for jeg hadde rett og slett ikke forutsett en del ting her.

Det er proff selger d.v.s en kar med biler på tunet som selger bruktbil med firmanavn.

 

Vi hadde for liten tid i dag så det ble stressete det hele:

 

1.) Fikk ikke prøvekjørt bilen på vanlig vei, bare grusvei i nabolaget da selger ikke hadde prøveskilter til bilen kun reklameskilter, så det var jeg overhode ikke klar over. Hadde tenkt meg landveiskjøring og skikkelig prøvekjøring. Føler meg skyldig her at jeg skulle gjort bedre reserach og visst om det med prøveskilter. Men var det der egentlig lov av selger (han var med i bilen under prøvekjøring) i det hele tatt å la meg prøvekjøre uten skilter? Det er vel jeg som var ansvarlig om det skjedde noe eller har han som proff ansvar ovenfor meg som privaperson her?

 

2.) Det var mye rust på innsidene av dørene i dørterskler. Men ikke i dybden, mest overflate. Veldig stygt. Det kom ikke frem av bildene jeg hadde føtt før jeg kom. Har aldri sett det i en bil før. Hva kan det komme av?

 

3.) Er ikke sikker på om det er reg.kjede eller reg.reim. Selger vet heller ikke det. Må sjekke med Suzuki morgen. Dette burde jeg selvsagt ha vist mer om før vurdering av kjøp.

 

4.) Min venninde har signert kontrakten. Nå har jeg kalde føtter på vegne av henne. Vurderer å anfelale henne å trekke seg fra kontrakten. Kan man fortsatt trekke seg? Fikk ikke betalt i dag så intet er betalt til selger og selger har da bilen fortsatt, men kontrakten er signert........

Kan man trekke seg nå eller kan selger skape problemer for henne?

 

Vil helst ta bilen på EU kontroll da fristen er 31.01.2017. Jeg tenker EU kontroll allerede i morgen. 

 

Tenker at jeg må kontakte selger og si at har fått kalde føtter ønsker å leie prøveskilter og ta en NAF test for å se hva som skjuler seg av kostnader osv. For om NAF test viser seg å være grei så kan det vel fremdeles være et ok kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere signert vognkort del 2? Altså salgsmelding? Det har ikke så mye å si altså, du kan fint trekke deg uansett. Men hvis salgsmelding ikke er levert inn til vegvesenet så har ikke bilen endret eier. Og siden du hverken har bilen, og du ikke har betalt den så er den egentlig ikke kjøpt enda (kjøpekontrakt eller ei)

 

Det er ikke verre enn å si at du ikke vil ha bilen likevel. Kjøpskontrakten er ingen bindende kontrakt som dytter bilen over på deg. Det er bare en kontrakt hvor begge parter gjør rede for hva som er sjekket og ikke sjekket, hva som følger med av ekstra ting og tang til bilen osv ved salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere signert vognkort del 2? Altså salgsmelding? Det har ikke så mye å si altså, du kan fint trekke deg uansett. Men hvis salgsmelding ikke er levert inn til vegvesenet så har ikke bilen endret eier. Og siden du hverken har bilen, og du ikke har betalt den så er den egentlig ikke kjøpt enda (kjøpekontrakt eller ei)

 

Det er ikke verre enn å si at du ikke vil ha bilen likevel. Kjøpskontrakten er ingen bindende kontrakt som dytter bilen over på deg. Det er bare en kontrakt hvor begge parter gjør rede for hva som er sjekket og ikke sjekket, hva som følger med av ekstra ting og tang til bilen osv ved salg. 

 

Takk for svar.

Så det er antagelig en mulighet for å trekke seg. Vogkort del 2 tror ikke signert. 

 

Men hva tenker du om Plan B? Altså ta bilen på NAF-test i morgen og se om det er mye som skjuler seg? Frist EU 31.01.2017.

Rusta lar seg vel fikse, men stusset på at rust der i dørterskler. Så skal jeg i morgen finne ut av reg.reim osv.

 

 

Lenke til kommentar

 

Har dere signert vognkort del 2? Altså salgsmelding? Det har ikke så mye å si altså, du kan fint trekke deg uansett. Men hvis salgsmelding ikke er levert inn til vegvesenet så har ikke bilen endret eier. Og siden du hverken har bilen, og du ikke har betalt den så er den egentlig ikke kjøpt enda (kjøpekontrakt eller ei)

 

Det er ikke verre enn å si at du ikke vil ha bilen likevel. Kjøpskontrakten er ingen bindende kontrakt som dytter bilen over på deg. Det er bare en kontrakt hvor begge parter gjør rede for hva som er sjekket og ikke sjekket, hva som følger med av ekstra ting og tang til bilen osv ved salg. 

 

Takk for svar.

Så det er antagelig en mulighet for å trekke seg. Vogkort del 2 tror ikke signert. 

 

Men hva tenker du om Plan B? Altså ta bilen på NAF-test i morgen og se om det er mye som skjuler seg? Frist EU 31.01.2017.

Rusta lar seg vel fikse, men stusset på at rust der i dørterskler. Så skal jeg i morgen finne ut av reg.reim osv.

 

 

 

 

 

Jeg tror jeg egentlig ville funnet en annen bil. Når bilen er såpass billig og gammel er EU godkjenning nesten det viktigste, hvis ikke blir det fort dyrt. Prøv å finne en som nylig er EU-godkjent. Husk at selger av denne bilen nesten garantert har tatt denne i innbytte for kanskje en tusenlapp mer enn vrakpant, og tenker å gjøre 15 000 raske kroner på å selge den videre. 

 

 

1.9TDI er kjempe gode motorer. Hvis du klarer å prute 3-4 000 på en av disse bilene har du mest sannsynlig gjort et kjempekjøp. Sistnevnte har hvertfall 8 måneder igjen til neste EU. Ikke allverden, men bedre enn 0.

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86397626

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86237015

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Snakk med selger og si at du vil leie prøveskilter + ta en Eu kontroll før du kjøper den?

Litt dårlig gjort ovenfor selger hvis du/hun alt har sagt hun skal kjøpe den men.

Får man en bil som er Eu ok i 2 år til 20 lapper bør man være greit fornøyd, har blitt dyrt med "billigbil"

Endret av daruu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du skal se på VW så ville jeg vært svært obs på rust, har selv en bror som jobber med lakkering og sier at VW er en hyppig gjest samme hvilken modell det er.

 

På en 15 år gammel bil til 20 000 er det liksom grenser for hvor pirkete man kan være. Alle biler ruster. Så lenge det ikke ser for stygt ut, og ikke er rust på bærende konstruksjoner går det veldig greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har kjøpt bilen. Signert kjøpekontrakt er så bindende som det kan få blitt. Selger kan med denne kreve transaksjonen gjennomført, om nødvendig gjennom rettssystemet. At vognkort del 2 ikke er signert har ingenting å si. Selger kan kreve kjøpesummen, det er ikke hans problem hvis dere ikke vil overta bilen.

 

Det er i utgangspunktet opp til selger om han vil la dere heve kjøpet. Men hvis eu-kontroll, naf kjøpstest e.l. avdekker feil som selger burde kjent til men ikke har opplyst, så har dere en grunn til å heve kjøpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere har kjøpt bilen. Signert kjøpekontrakt er så bindende som det kan få blitt. Selger kan med denne kreve transaksjonen gjennomført, om nødvendig gjennom rettssystemet. At vognkort del 2 ikke er signert har ingenting å si. Selger kan kreve kjøpesummen, det er ikke hans problem hvis dere ikke vil overta bilen.

 

Det er i utgangspunktet opp til selger om han vil la dere heve kjøpet. Men hvis eu-kontroll, naf kjøpstest e.l. avdekker feil som selger burde kjent til men ikke har opplyst, så har dere en grunn til å heve kjøpet.

 

Vi har ikke bilen, den står fortsatt hos selger.

Lenke til kommentar

Det er inngått en skriftlig avtale i form av en kontakt, det er denne avtalen som vil være gjeldende. Om kjøper bryter kontrakten vil kjøper kunne bli erstatningsansvarlig for selgers merkostnader. Må selger selge bilen til noen andre til en lavere pris kan det være at selger kan kreve mellomlegget for å dekke opp for den tapte inntekten som kontraktfestet kjøper har gått god for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at denne kontrakten er bindende nei. Du kan alltid angre. Dette er et kjøpers marked. En vanlig kjøpekontrakt for salg av bruktbil fra for eksempel NAF har ingen juridisk bindende effekt slik som enkelte her sier. Kontrakten er bare en underskrift på at dere har blitt enige om hva du skal betale for bilen, evt feil og manger, ant nøkler, dekk osv som følger med. Alt du behøver å gjøre er å si at du ikke vil ha bilen likevel. Du har ingen behov for rettshjelp her. Kjøper kan ikke tvinge bilen over på deg. 2 Ukers angrefrist gjelder uansett på bruktbilkjøp. For kjøp mellom firma og privatpersjon kan det godt hende angrefristen er enda lenger.

 

Klart det blir dårlig stemning med kjøper, men hva så? Dette må man bare tåle når man prøver å selge noe som helst.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Nå har trådstarter fått svar i Juss-forumet.

Kanskje noen der kan mer om juss enn du gjør, Gamle ørn?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1749439

 

Det er fortsatt slik at du kan heve et kjøp innen en kort tidsramme, uten å måtte lese deg opp på juss. Kontrakt eller ikke. Hva skal selger gjøre? Tvinge kjøper til å betale, og samtidig tvinge ham til å ta imot både nøkler, vognkort og bil? 

 

Hvis selger skulle sette seg på bakbeina er det vel ikke verre for TS å si at rusten i dørene ikke ble opplyst om, og heller ikke kom frem i kontrakten. Derfor ønsker han å heve handelen.

Endret av Gamle ørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har trådstarter fått svar i Juss-forumet.

Kanskje noen der kan mer om juss enn du gjør, Gamle ørn?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1749439

 

Det er fortsatt slik at du kan heve et kjøp innen en kort tidsramme, uten å måtte lese deg opp på juss. Kontrakt eller ikke. Hva skal selger gjøre? Tvinge kjøper til å betale, og samtidig tvinge ham til å ta imot både nøkler, vognkort og bil? 

 

Hvis selger skulle sette seg på bakbeina er det vel ikke verre for TS å si at rusten i dørene ikke ble opplyst om, og heller ikke kom frem i kontrakten. Derfor ønsker han å heve handelen.

 

 

Nei, du kan ikke uten videre heve et kjøp inngått hos forhandler, og man trenger ikke engang å ha skrevet kontrakt for at avtalen skal være bindende. Det holder faktisk med en SMS som impliserer at en muntlig avtale er inngått:

 

http://www.dinside.no/okonomi/sms-gjelder-som-bindende-avtale/61271218

 

 

 

Skumleste bare over, men hvis EU kontrollen skal taes 31.01.2017 så kan du ta denne nå.

Kan sikkert ta NAF kjøpstest og, men prisen på den testen er vel brått ~10% av kjøpesummen?

 

 

NAF test tror jeg kommer på 3500 kr, uavhengig av kjøpsummen.

 

 

Kr 1600-2750 for ikke-medlemmer:

 

https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/

Lenke til kommentar

 

Skumleste bare over, men hvis EU kontrollen skal taes 31.01.2017 så kan du ta denne nå.

Kan sikkert ta NAF kjøpstest og, men prisen på den testen er vel brått ~10% av kjøpesummen?

 

 

NAF test tror jeg kommer på 3500 kr, uavhengig av kjøpsummen.

 

Feil.

NAF Test ved kjøp - komplett koster 2'250 for medlemmer og 2'750 for ikkemedlemmer.

 

https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/

 

Edit: NAF Test ved kjøp - basis koster 1'350 for medlemmer og 1'600 for ikkemedlemmer, men dette er en mye mindre test enn komplett.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

 

Nå har trådstarter fått svar i Juss-forumet.

Kanskje noen der kan mer om juss enn du gjør, Gamle ørn?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1749439

 

Det er fortsatt slik at du kan heve et kjøp innen en kort tidsramme, uten å måtte lese deg opp på juss. Kontrakt eller ikke. Hva skal selger gjøre? Tvinge kjøper til å betale, og samtidig tvinge ham til å ta imot både nøkler, vognkort og bil? 

 

Hvis selger skulle sette seg på bakbeina er det vel ikke verre for TS å si at rusten i dørene ikke ble opplyst om, og heller ikke kom frem i kontrakten. Derfor ønsker han å heve handelen.

 

Så du mener altså at du kan jussen bedre enn juristene. Flott.

 

Når det foreligger en kontrakt finnes det også et dokumentert grunnlag for å få gjennomført en handel, det kan da også være grunnlag for å bruke rettsapparatet for å sørge for at begge parter overholder sine plikter.

 

Feil man oppdaget eller burde oppdaget ved en visuell inspeksjon før kjøpsavtalen ble inngått kan naturligvis ikke brukes som hevingsgrunnlag.

Rust i døråpninger er en av disse tingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...