Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Har signert kjøpskontrakt bil, men ikke bilen, lov å trekke seg fra avtalen?


infoerbra

Anbefalte innlegg

Hei.


 


Så vidt jeg vet er man mer beskyttet som privakunde som handler av proff enn mellom 2 privatpersoner også når det gjelder bruktbilkjøp.


 


 


Jeg skal hjelpe en god venninde som er i en vanskelig situasjon med å finne en ok bruktbil, men det ble litt kaos i dag (hun har ikke mye å rutte med så max 20.000)


 


Føler meg veldig ansvarlig og er lei meg for jeg hadde rett og slett ikke forutsett en del ting her.


Det er proff selger d.v.s en kar med biler på tunet som selger bruktbil med firmanavn.


 


Vi hadde for liten tid i dag så det ble stressete det hele:


 


1.) Fikk ikke prøvekjørt bilen på vanlig vei, bare grusvei i nabolaget da selger ikke hadde prøveskilter til bilen kun reklameskilter, så det var jeg overhode ikke klar over. Hadde tenkt meg landveiskjøring og skikkelig prøvekjøring. Føler meg skyldig her at jeg skulle gjort bedre reserach og visst om det med prøveskilter. Men var det der egentlig lov av selger (han var med i bilen under prøvekjøring) i det hele tatt å la meg prøvekjøre uten skilter? Det er vel jeg som var ansvarlig om det skjedde noe eller har han som proff ansvar ovenfor meg som privaperson her?


 


2.) Det var mye rust på innsidene av dørene i dørterskler. Men ikke i dybden, mest overflate. Veldig stygt. Det kom ikke frem av bildene jeg hadde føtt før jeg kom. Har aldri sett det i en bil før. Hva kan det komme av? Hele bilen luktet innvendig av mekaniker på boks (anti rust spray)......


 


3.) Er ikke sikker på om det er reg.kjede eller reg.reim. Selger vet heller ikke det. Må sjekke med Suzuki morgen. Dette burde jeg selvsagt ha vist mer om før vurdering av kjøp.


 


4.) Min venninde har signert kontrakten. Nå har jeg kalde føtter på vegne av henne. Vurderer å anfelale henne å trekke seg fra kontrakten. Kan man fortsatt trekke seg? Fikk ikke betalt i dag så intet er betalt til selger og selger har da bilen fortsatt, men kontrakten er signert........


Kan man trekke seg nå eller kan selger skape problemer for henne?


 


Vil helst ta bilen på EU kontroll da fristen er 31.01.2017. Jeg tenker EU kontroll allerede i morgen. 


 


Tenker at jeg må kontakte selger og si at har fått kalde føtter ønsker å leie prøveskilter og ta en NAF test for å se hva som skjuler seg av kostnader osv. For om NAF test viser seg å være grei så kan det vel fremdeles være et ok kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei.

 

Så vidt jeg vet er man mer beskyttet som privakunde som handler av proff enn mellom 2 privatpersoner også når det gjelder bruktbilkjøp.

 

 

Jeg skal hjelpe en god venninde som er i en vanskelig situasjon med å finne en ok bruktbil, men det ble litt kaos i dag (hun har ikke mye å rutte med så max 20.000)

 

Føler meg veldig ansvarlig og er lei meg for jeg hadde rett og slett ikke forutsett en del ting her.

Det er proff selger d.v.s en kar med biler på tunet som selger bruktbil med firmanavn.

 

Vi hadde for liten tid i dag så det ble stressete det hele:

 

1.) Fikk ikke prøvekjørt bilen på vanlig vei, bare grusvei i nabolaget da selger ikke hadde prøveskilter til bilen kun reklameskilter, så det var jeg overhode ikke klar over. Hadde tenkt meg landveiskjøring og skikkelig prøvekjøring. Føler meg skyldig her at jeg skulle gjort bedre reserach og visst om det med prøveskilter. Men var det der egentlig lov av selger (han var med i bilen under prøvekjøring) i det hele tatt å la meg prøvekjøre uten skilter? Det er vel jeg som var ansvarlig om det skjedde noe eller har han som proff ansvar ovenfor meg som privaperson her?

 

2.) Det var mye rust på innsidene av dørene i dørterskler. Men ikke i dybden, mest overflate. Veldig stygt. Det kom ikke frem av bildene jeg hadde føtt før jeg kom. Har aldri sett det i en bil før. Hva kan det komme av? Hele bilen luktet innvendig av mekaniker på boks (anti rust spray)......

 

3.) Er ikke sikker på om det er reg.kjede eller reg.reim. Selger vet heller ikke det. Må sjekke med Suzuki morgen. Dette burde jeg selvsagt ha vist mer om før vurdering av kjøp.

 

4.) Min venninde har signert kontrakten. Nå har jeg kalde føtter på vegne av henne. Vurderer å anfelale henne å trekke seg fra kontrakten. Kan man fortsatt trekke seg? Fikk ikke betalt i dag så intet er betalt til selger og selger har da bilen fortsatt, men kontrakten er signert........

Kan man trekke seg nå eller kan selger skape problemer for henne?

 

Vil helst ta bilen på EU kontroll da fristen er 31.01.2017. Jeg tenker EU kontroll allerede i morgen. 

 

Tenker at jeg må kontakte selger og si at har fått kalde føtter ønsker å leie prøveskilter og ta en NAF test for å se hva som skjuler seg av kostnader osv. For om NAF test viser seg å være grei så kan det vel fremdeles være et ok kjøp?

 

 

Dette er ikke ett juridisk råd, men hvis en bilsegler selger en bil som skal på EU innen 31.01.2017 og velger og ikke godkjenne den selv (Man får jo mye høyere pris for en bil som er EU godkjent) så ville jeg sett røde varseltrekanter her allerede. Her manker det nok en dyr reperasjon før den blir EU godkjent. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Motorvogn skal ikke brukes uten påsatte kjennemerker, jf. vegtrafikkloven § 17 første ledd. Dette er en plikt som gjelder både fører og eier. I denne sammenhengen regnes dere begge som "proffe", da dere begge har førerkort for bil.

 

4) Signert er signert. For at hun skal heve avtalen forutsetter det at selger har begått et vesentlig kontraktsbrudd, det vil som oftest si holdt tilbake opplysninger som var av vesentlig betydning for avtaleinngåelsen og som undergraver formålet med kjøpet.

 

NAFs EU-kontroll sier ingenting om fremtidig utvikling. Da trenger du en driftstest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm. Jeg er redd kontrakten er bindende, ja. Dere har vært og prøvekjørt og besiktiget. Da skal det være noe annet alvorlig galt med bilen for å få mulighet til å heve kontrakten.

Er fyren seriøs så kan han være grei og annullere kontrakten, men selger er selger og det kan godt hende han nekter.

 

Generelt ville jeg snudd så snart jeg fant ut at det ikke var mulig å prøvekjøre bilen skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...