Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skilte foreldre - hvor skal jeg feire jul?


Anbefalte innlegg

Har et meget stort problem i familien. For noen år siden skilte foreldrene mine seg. Mamma bor i det gamle huset og pappa har flyttet for seg selv omtrent 2 timer vekk. Min søster og jeg er studenter så vi pleier ikke å bo fast hos noen av dem. Under juletider pleier pappa å dra nord til sin andre familie, blant annet våre halvbrødre. Problemet ligger i at mamma ikke har noen annen familie enn oss å være med. Lengden gjør at vi heller ikke kan besøke begge to. 

 

Hvis jeg blir hos mamma får alle noen å være med i julen. Likevel får vi ikke møtt noen av våre andre slektninger, og heller ikke pappa under juletiden. Vi  blir også bare tre stykker i kontrast til omkring 15+. Når det er sagt får jeg aldri sett slektninger utenom juletider, og det er rimelig trist.

 

Hvis jeg velger å dra blir mamma alene i julen. Hva slags person er jeg hvis jeg forlater mamma? Hun har ingen venner heller. Jeg vet foreløpig at en jul hos henne blir dyster. Og det sier jeg fordi krangel uansett oppstår med henne. Hun kan heller ikke evt. bli med oss fordi slektningene er redd for nettopp dette mellom de to. La oss bare si at hun har drevet vekk familien her og i utlandet.

 

Tidligere har vi prøvd å dra annenhver jul, men det er veldig vanskelig å forlate henne alene. Føles helt jævlig for å si det mildt.

 

Søker egentlig bare noen som kan fortelle meg hvem jeg bør feire med, eller finne en løsning på det hele. Det er så vanvittig komplisert. Moralpoliti søkes. Setter pris på alle bidrag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvordan moren din kommer til å ta det om du ikke er hos henne?

 

Anonymous poster hash: 57e0e...568

Snakket med henne på mobil tidligere i dag der vi diskuterte det. Hun sa at hun ikke ønsket å se oss i Desember hvis vi ikke ønsket å feire jul der. Hun sa også at hun ikke brydde seg og at hun fint kunne være alene. Men jeg vet godt at det er løgn, hun spiller bare på følelsene mine...

Lenke til kommentar

 

Vet du hvordan moren din kommer til å ta det om du ikke er hos henne?

 

Anonymous poster hash: 57e0e...568

Snakket med henne på mobil tidligere i dag der vi diskuterte det. Hun sa at hun ikke ønsket å se oss i Desember hvis vi ikke ønsket å feire jul der. Hun sa også at hun ikke brydde seg og at hun fint kunne være alene. Men jeg vet godt at det er løgn, hun spiller bare på følelsene mine...

 

Du bør være hos mor.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har selv skilte foreldre og har levd hele barndommen med dårlig samvittighet fordi jeg var redd for å såre på den ene eller andre siden. 

 

Nå som jeg har blitt godt voksen har jeg innsett en ting. DET ER MITT LIV! Jeg skal leve mitt liv på mine premisser. Når vet ikke jeg hvor ille du opplever dette, men jeg synes det er meget viktig at man ikke går på kompromiss med seg selv. Ja, man skal ta hensyn men ikke for enhver pris. Du sier du har familie i nord hos far som du ikke får møtt. Vel da synes jeg helt ærlig du skal dra bytte på annen hvert år. Om du sitter der med kjempedårlig samvittighet og samtidig er lei og føler savn etter venner og familie hos din far synes jeg rett og slett du skal tenke på deg selv.

 

Man kan ikke gå rundt og ofre seg for alle andre som ikke får det til. Folk må rett og slett ta ansvar for sin egen ulykke og ikke skylde på andre eller gi andre dårlig samvittighet. Ja de skal også besøkes, men de skal ikke alltid komme først, men de må forstå at man veksler mellom dem og andre. 

 

Spørsmålet til TS blir derfor. Hvor vil du helst feire jul? Hvem savner du mest og hvem har du det hyggeligst sammen med?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

føler med deg! vet hvordan du har det.

 

hvis du egentlig vil feire jul i nord, gjør du det. feiret du jul hos din mor i fjor, er det faktisk forklaringen og unskyldningen din til deg selv og til din mor. så er du hos henne neste jul. min mor blir alene i julen i år. jeg tror ikke hun kommer til å like det. vi er venner og kommer godt overens. men jeg kan ikke alltid la det styre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som oftest kunne foreldrene valgt å få flere barn for 20 år siden, men de valgte sannsynligvis å bruke prevensjon for ikke å ende opp med 5-8 barn. (Enkelte kunne ikke få flere barn). Og så skal de få barna de fikk, lide for det senere og bære all verdens bekymringer på sine skuldre.

 

Forøvrig er det skremmende hvor stor makt jula har over folk, emosjonelt sett. Så folk som føler seg ensomme i jula kan lett bli selvdestruktive. Festfyll er jo en vanlig ting for en del voksne i jula, fordi de trenger å komme seg gjennom jula. Det hadde vært bedre hvis jula ikke hadde slik makt over folk.

Lenke til kommentar

Gift og skilt er vanskelige greier..

Min søster skal være sammen med "den andre familien" i år (mannnens familie)

Resten av vår familie feirer Jul sammen (med mor), far feirer jul med sin familie (ja de er skilt)

 

Svarte kanskje ikke på spørsmålet, men vi bytter altså på hvert år

F.eks så skal vi ha mormor i år, hun er alene, far tar farmor, også alene

 

Men, vi treffer hverandre ofte ellers i året og det er ingen sure miner mellom familiemedlemmer

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis dere er slik hun behandler dere, så får hun sitte alene. Ingen dør av det. Hun må jo være psykisk syk eller noe... jeg ville reist nordover med far. Jeg har sittet alene på julaften selv. Men jeg liker det da. Ingen å krangle omtv med, ingen som klager på at jeg drikker vin. fjorland er billigere enn all annen julemat og JEG bestemte alle filmene.

 

Som skilt må jeg lære meg at barna ikke er her hvert år. Noen ganger er de her og noen fanger hos far. Men jeg lar de alltid vite at jeg koser meg når de ikke er her om det er helgsamvær eller jul eller påske. Eldste her er også student og hun har faktisk også familie i nord. Så annenhver år reiser hun opp dit og feirer jul og nyttår der. Vi foreldre som er skilt må lære oss å nyte barnefri uansett hvilken dag det måtte være, så da blir det sånn hos meg! Jul eller helg.

 

 

 

Anonymous poster hash: e0b8f...3e3

Lenke til kommentar

Hvis dere er slik hun behandler dere, så får hun sitte alene. Ingen dør av det. Hun må jo være psykisk syk eller noe...

 

Svært mange dør av å være psykisk syke.. og den verste hjelpen man kan gi er å ikke være der for de :/

 

TS: Ikke hør på råd fra de som har vært i samme situasjon som deg, for det har de ikke. Din mors psykiske helse og ditt forhold til henne har ingen vært i før. Tenk deg nøye om. Det er ikke slik at det er ditt liv og drit i alle andre. Hadde du vært en person som tenkte slik, ville du ikke stilt spørsmålet i utgangspunktet.

 

Dersom din mor er psykisk syk, så må du være der for henne. Du er, antageligvis, ikke et barn lenger og må derfor ta på deg tunge voksne oppgaver. Psykisk syke familiemedlemmer er en fryktelig belastning, men de trenger hjelp. De næremeste må derfor stille opp. 

 

På den annen side, så kan det henne at din mor ikke er psykisk syk men bare en dårlig person. Da stiller ting seg andreledes, men det er det du som vet best.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at spesielt skilte kvinner føler livet som tomt og meningsløst når barna ikke er tilstede. Var nylig et spørsmål i Aftenpostens familiespalte om dette... Hun fikk et eller annet svar, men fikk dessverre ikke lest svaret siden det var bare for abonnenter. I den situasjonen var det visst hun som hadde valgt å skille seg, pga en uholdbar emosjonell situasjon.

 

På samme måte er de som tidligere kaltes gamle peppermøer, ofte i randsonen av å slite psykisk (eller godt over randsonen).

 

Skal dermed alltid disse kvinnene vinne, fordi ingen tør å si imot dem? Personlig blir jeg veldig sur av slike kvinner som alltid vinner fordi de framstår som emosjonelle vrak, på bekostning av barnefaren.

Men kanskje det rett og slett er slik at disse kvinnene som føler seg ensomme, har rett på all service og oppmerksomhet fra barna?

De mener nok at eksen godt kan ringe til Kirkens SOS eller legge seg inn på psyk hvis han føler seg ensom. Men selv vil de aldri høre snakk om noe slikt, for sin egen del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...