Gå til innhold

Slik virker selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

Lenke til kommentar

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

 

Så du har aldri hørt om en person som er redd for trafikken, eller ikke liker at så mange folk dør i trafikken? Evt noen som ikke liker kø? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

Det er nok veldig mange som er villige til å betale for at bilen kan kjøre selv om de har drukket, eller at bilen kan komme og plukke de opp om de er ute og går tur og får vondt i beina. Eller at etter man har kjørt til byen selv kan bilen kjøre 5 km til nærmeste gratis parkeringsplass og stå der helt til man tilkaller bilen med telefonen. Eller at bilen kan ta over om sjåføren sovner. Eller at bilen kan hente barna i barnehagen selv. ;)

 

Det er svært mange bruksområder for selvkjøringsteknologi, og det er ikke noe tvil om at det vil bli standard innen noen år.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er nok veldig mange som er villige til å betale for at bilen kan kjøre selv om de har drukket, eller at bilen kan komme og plukke de opp om de er ute og går tur og får vondt i beina. Eller at etter man har kjørt til byen selv kan bilen kjøre 5 km til nærmeste gratis parkeringsplass og stå der helt til man tilkaller bilen med telefonen. Eller at bilen kan ta over om sjåføren sovner. Eller at bilen kan hente barna i barnehagen selv. ;)

Mye hvis, om og eller her.

Spørsmålet er hvem som har det juridiske ansvaret her, er det en som sitter i førersetet med 2 i promille?

Det er mange praktiske og juridiske spørsmål som må besvares før dette kan bli en realitet, og svarene er ikke nødvendigvis gitt ut fra lover.

Lenke til kommentar

Mye hvis, om og eller her.

Spørsmålet er hvem som har det juridiske ansvaret her, er det en som sitter i førersetet med 2 i promille?

Det er mange praktiske og juridiske spørsmål som må besvares før dette kan bli en realitet, og svarene er ikke nødvendigvis gitt ut fra lover.

Lovverket må helt klart oppdateres over de nærmeste årene. Inntil videre er det ikke en stor utfordring, så lenge vi bare har nivå 2-4, da det er sjåføren som har ansvaret. Sjåføren skal være våken, endru og aktpågivende.

 

Det er først når vi kommer opp på nivå 5 at vi kommer til de store juridiske problemstillingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen år siden det var uttalt at 4 datamaskiner var det nok bruk for. Og det kom fra høgt respekterte spesialister.

 

Linken med den 1 1/2 år gamle raporten er verdt å merke seg, 14 ganger så høg kapasitet pr bil ved 4 plasser i hver bil, det er nesten det samme som 14 ganger betre veikapasitet. Så hvor meget er der å spare ?

 

Det juridiske er neppe eit problem, over 1000 autonome biler kjører vel rund om kring.

 

Miljømessig konkurere nok den autonome bilen ut sykkelistene også, for hvor meget er der å spare på å kjøre motorsykkel, og hva skjer vinterstid med motorsykkel tettheten.

Nett slik som biodiesel fra mat overhodet ikke er miljøvennlig, og menneskets forbrenning har for lav temperatur.

 

Den autonome bilens tillegstjenester og produkter er da knappest berørt. Autonome greier er allereide en gigantindustri !

For dei som fortsatt vil forbli giganter, men føder selsagt nisjeprodukter som dei med mindre lommebok kan tjene penger på. Men det må jo gjøres !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

Tvert i mot!

- transportnæringen vil ta dette i bruk så snart som mulig. Tenk å ikke betale lønninger til sjåfører og la bilene kjøre 24/7, da de ikke trenger hvile slik sjåførene er pålagt.

- sikkerheten vil øke for alle og enhver. Med over 1 million dødsfall i trafikken hvert år på verdensbasis, så ser jeg ikke bort fra at det etter hvert vil bli forbudt for mennesker å kjøre bil selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvkjørende, men under hvilke forhold?

Vi er inne i en spennende utvikling. På bra merket vei er kanskje ikke selvkjørende biler så mange år unna?

 

Det er nok mange mange år før det er mulig å bestille en selvkjørende taxi når du skal hjem fra fest en vinternatt med våt nysnø. Det blir nok dessverre ikke i min levetid.

Lenke til kommentar

TU (inkl. Marius Valle) nekter å ta til seg kunnskap om hva GPS er og hva det ikke er. Eksempel fra teksten ovenfor: "et vanlig kart og en GPS", "En GPS alene er ikke nøyaktig nok". Uansett hvor ofte det påpekes at GPS er ett satellittbasert navigasjonssystem (blant flere) med komponenter i rommet og på jorda, så tror TU-folka at GPS er navigasjonsdingsen som sitter i bilen.

 

Valle skriver videre: "En GPS alene er ikke nøyaktig nok. Lokale forhold kan gi en rimelig stor unøyaktighet, særlig i «urbane juv» med mange høye bygninger."

Her får man inntrykket at flere "GPS'er" sammen skulle gi tilstrekkelig nøyaktighet. Det KAN skje, men da må de andre "GPS'ene" være basert på andre satellittsystemer enn GPS (dvs. Glonass, Beidou, Galileo).

 

Valle skriver også: "GPS til sivilt bruk kan ikke ta i bruk ionosfærisk korreksjon, slik militære GPS-enheter kan."

Dette er direkte feil !! Alle GPS-mottakere kan korrigere for ionosfærefeil, men de som bare kan ta imot L1-signalet (dvs. én bærefrekvens) bruker en modell av ionosfæren som i gjennomsnitt reduserer feilen til det halve. Mottakere som kan ta imot både L1- og L2-signalene -- og det er slett ikke bare militære! -- reduserer ionosfærefeil med størrelsesorden 90 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En annen viktig faktor Jenssen tror må på plass er deling av data. Om alle autonome biler deler sine erfaringer i en sky, vil læretiden gå ned for alle biler.

 

Om fabrikantene er villige til å dele informasjon mellom seg, kan det føre til at selvkjørende biler kommer på veien raskere.

 

 

Dette ser ut som en stor sikkerhetsrisiko. hvis dette ikke får en god sikkerhetsløsning kan hackere med onde intensjoner injesere masse falsk data for å overdøve de virkelige dataene og på den måten lage trafikkorker, farlige situasjoner ved farlige svinger, ol, lede folk på omveier, osv.

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En annen viktig faktor Jenssen tror må på plass er deling av data. Om alle autonome biler deler sine erfaringer i en sky, vil læretiden gå ned for alle biler.

 

Om fabrikantene er villige til å dele informasjon mellom seg, kan det føre til at selvkjørende biler kommer på veien raskere.

 

Dette ser ut som en stor sikkerhetsrisiko. hvis dette ikke får en god sikkerhetsløsning kan hackere med onde intensjoner injesere masse falsk data for å overdøve de virkelige dataene og på den måten lage trafikkorker, farlige situasjoner ved farlige svinger, ol, lede folk på omveier, osv.

Einig.

Men problemet blir vel mer at; mer eller mindre autonome orden og maktfunksjoner ikke blir kontrollert godt nok hva angår uttak og manipulering av data.

Den autonome bilen er jo i prinsippet en overvåkningsrobbot. Og når man ser hva som foregår litt utenfor "boka", og ein del handlingslammelse angåendes openhet og selvjustis er det så absolutt grunn til bekymring.

 

Kan godt hende mange land vil utsette inplementering grunnet manglendes evne fra politisk hold. Og således måtte drive med lang høgre kostnader i lang tid.

 

Å skaffe 6000 hybler i Osloet er i så måte enkelt, og har latt vente på seg. Poletidirektoratet brukte 10 år på å overføre noen linjer i ny straffelov, mens vi nu må bruke Interpol som avlastningshjemm.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det er et par ting å fundere på:

 

1. Hvordan vil en bil med 100 små sterkt oppvarmede viskere/spylere for sensorene rundt karosseriet se ut, for å få det til å virke i Norge om vinteren.

 

2. Disse blir vel det neste skrittet i den norske visjonen om å få senket gjennomsnittshastigheten i landet til ganghastighet. Elbiler med rekkeviddeangst er den nye campingvognen, og sjåfører som forsøker å finne ut hvor langt de kan komme på én lading irriterer vettet av andre. Og selvstyrende biler vil nok ha en ganske lav maksimumshastighet for å dra snitthastigheten enda lavere ned. En Google-bil ble vel tatt av veien av politi i USA fordi den skapte store køer.

Lenke til kommentar

Det er et par ting å fundere på:

 

1. Hvordan vil en bil med 100 små sterkt oppvarmede viskere/spylere for sensorene rundt karosseriet se ut, for å få det til å virke i Norge om vinteren.

 

2. Disse blir vel det neste skrittet i den norske visjonen om å få senket gjennomsnittshastigheten i landet til ganghastighet. Elbiler med rekkeviddeangst er den nye campingvognen, og sjåfører som forsøker å finne ut hvor langt de kan komme på én lading irriterer vettet av andre. Og selvstyrende biler vil nok ha en ganske lav maksimumshastighet for å dra snitthastigheten enda lavere ned. En Google-bil ble vel tatt av veien av politi i USA fordi den skapte store køer.

 

1. varmekabler fungerer jo fint til ruter, så ser ikke hvorfor en ikke kan bruke dette. En kan også manuelt fjerne skit/snø/is som i dag. På min bil får jeg beskjed om sensorer har hindringer og trenger vask. 

 

2. Aldri opplevd at elbiler kjører noe saktere enn de andre. Hvorfor må hastigheten ned? Google sine biler er jo eksperimentelle og vill i de tilfellene der de opplever problemer skape tilfeller hvor de kan oppstå kø. Som en annen bil som opplever problemer med motor eller lignende.  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selvkjørende, men under hvilke forhold?

Vi er inne i en spennende utvikling. På bra merket vei er kanskje ikke selvkjørende biler så mange år unna?

 

Det er nok mange mange år før det er mulig å bestille en selvkjørende taxi når du skal hjem fra fest en vinternatt med våt nysnø. Det blir nok dessverre ikke i min levetid.

 

Med mindre du har planer om å kaste inn håndkleet ila. det nærmeste tiåret, tror jeg du kommer til å spise hatten din (det er vel også det foretrukne alternativet). Det er mye som tyder på at autonome biler kommer til å takle vanskelige kjøreforhold, snøstorm og dårlige veier langt bedre enn selv den mest erfarne sjåfør. Det kommer før du aner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

Lenke til kommentar

 

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

 

Du tok tydeligvis ikke poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...