Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Facebook-chat bindende eller ikke?


Benjamin R.

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har pratet med en person jeg kjenner gjennom Facebook sin chat, Messenger. Her har hun tilbudt meg å kjøpe telefonen hennes for en pris vi blir enige om, også gjennom Messenger, også blir vi enige om at jeg betaler og får telefonen neste lønning for meg.

 

Nå idag skriver hun at hun desverre ikke kan selge den til meg, da typen sier at de taper på det for de kan få solgt den for mer. Hun sier også at de kjøpte telefonen sammen, men det er hennes telefon.

 

Er dette greitt? Kan hun bare trekke den tilbake sånn? Vi har blitt enige og hun har sagt ja til at jeg får kjøpe den for prisen vi ble enige om... 

 

PS: Alt foregikk gjennom Messenger, jeg har alle meldingene vi har vekslet frem og tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpsloven Del II. Avtaleinngåelse. 

 

(En liten start)

 

Art 14.(1) Et forslag om å inngå en kjøpavtale rettet til en eller flere bestemte personer, reknes som et tilbud dersom det er tilstrekkelig presist i sitt innhold og angir tilbyderens vilje om å bli bundet i tilfelle aksept. Et forslag er tilstrekkelig presist dersom det angir tingen og uttrykkelig eller underforstått fastsetter eller gir anvisning på å fastsette mengden og kjøpesummen

 

Art 18.(1) En erklæring eller annen opptreden av mottakeren som angir at han godtar et tilbud, skal reknes som en aksept. Taushet eller passivitet er i seg selv ikke tilstrekkelig til å gjelde som aksept.

(2) Aksept av et tilbud får virkning når aksepten kommer fram til tilbyderen. Aksepten er ikke virksom dersom den ikke kommer fram til tilbyderen innen den frist han har fastsatt, eller, om ingen frist er satt, innen en rimelig tid alt etter tilhøva ved kontraktforholdet og etter hvor rask meddelelsesmåte tilbyderen har brukt. Et muntlig tilbud må aksepteres straks, om ikke annet kan utledes av tilhøva.

 

 

Vidre følger en rekke krav, plikter unntak etc. En må nesten lese med den aktuelle avtalen som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Heisann! Kunne du ha sendt meg en link til hvor du fant dette? Takk på forhånd!

 

Kjøpsloven Del II. Avtaleinngåelse. 

 

(En liten start)

 

Art 14.(1) Et forslag om å inngå en kjøpavtale rettet til en eller flere bestemte personer, reknes som et tilbud dersom det er tilstrekkelig presist i sitt innhold og angir tilbyderens vilje om å bli bundet i tilfelle aksept. Et forslag er tilstrekkelig presist dersom det angir tingen og uttrykkelig eller underforstått fastsetter eller gir anvisning på å fastsette mengden og kjøpesummen

 

Art 18.(1) En erklæring eller annen opptreden av mottakeren som angir at han godtar et tilbud, skal reknes som en aksept. Taushet eller passivitet er i seg selv ikke tilstrekkelig til å gjelde som aksept.

(2) Aksept av et tilbud får virkning når aksepten kommer fram til tilbyderen. Aksepten er ikke virksom dersom den ikke kommer fram til tilbyderen innen den frist han har fastsatt, eller, om ingen frist er satt, innen en rimelig tid alt etter tilhøva ved kontraktforholdet og etter hvor rask meddelelsesmåte tilbyderen har brukt. Et muntlig tilbud må aksepteres straks, om ikke annet kan utledes av tilhøva.

 

 

Vidre følger en rekke krav, plikter unntak etc. En må nesten lese med den aktuelle avtalen som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven Del II. Avtaleinngåelse. 

 

(En liten start)

 

*sitat*

 

Vidre følger en rekke krav, plikter unntak etc. En må nesten lese med den aktuelle avtalen som utgangspunkt.

Mulig jeg tar feil, men du har sitert «FN-konvensjonen 11 apr 1980 om kontrakter for internasjonale løsørekjøp». Gjelder den mellom to privatpersoner i Norge? Artikkel 1 sier følgende:

 

Art 1. (1) Konvensjonen her skal gjelde for avtaler om kjøp av ting mellom parter som har sitt forretningsted i ulike stater

I tillegg sier artikkel 2 dette (mine uthevinger):

 

Art 2. Konvensjonen gjelder ikke for:

(a) kjøp av ting til personlig bruk for kjøperen, hans familie eller husstand, med mindre selgeren før eller på avtaletiden verken visste eller burde ha visst at tingen ble kjøpt til noe slikt formål;

Jeg er ikke jurist og har heller ikke lest hele kjøpsloven, men (og rett meg om jeg tar feil) jeg tror ikke det du siterer er relevant for trådstarters situasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kjøpsloven Del II. Avtaleinngåelse. 

 

(En liten start)

 

*sitat*

 

Vidre følger en rekke krav, plikter unntak etc. En må nesten lese med den aktuelle avtalen som utgangspunkt.

Mulig jeg tar feil, men du har sitert «FN-konvensjonen 11 apr 1980 om kontrakter for internasjonale løsørekjøp». Gjelder den mellom to privatpersoner i Norge? Artikkel 1 sier følgende:

 

Art 1. (1) Konvensjonen her skal gjelde for avtaler om kjøp av ting mellom parter som har sitt forretningsted i ulike stater

I tillegg sier artikkel 2 dette (mine uthevinger):

 

Art 2. Konvensjonen gjelder ikke for:

(a) kjøp av ting til personlig bruk for kjøperen, hans familie eller husstand, med mindre selgeren før eller på avtaletiden verken visste eller burde ha visst at tingen ble kjøpt til noe slikt formål;

Jeg er ikke jurist og har heller ikke lest hele kjøpsloven, men (og rett meg om jeg tar feil) jeg tror ikke det du siterer er relevant for trådstarters situasjon.

 

 

:/ Mulig at du kan finne noe som jeg kan bruke da? Ser ut som om du vet hva du holder på med.

Lenke til kommentar

Ellers har man jo hevingsgrunnlagene i avtaleloven som kan brukes til å heve en inngått avtale. F.eks. urimelighetsgrunnlaget i avtl. § 36, som sier at "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner." (1. ledd).

Lenke til kommentar

Det finnes ingen regler som er tilstrekkelig konkret utformet til at du slipper unna med å sitere den store røde boka.

 

Her bør du ta dette over i et mer formelt format, det vil si brev. Lagre screenshots av alle meldinger slik at du har dette tilgjengelig også utenfor Messenger!

 

Et slikt brev kan for eksempel være noe sånt som "Jeg viser til avtale inngått <dato> hvor vi ble enige om at jeg skulle kjøpe <telefon> for <pris>. Du har senere uttrykt ønske om å gå fra avtalen. Jeg samtykker ikke i dette. Jeg krever at du leverer telefonen mot avtalt betaling.

 

Dersom dette ikke skjer vil jeg ta saken inn for Forbrukertvistutvalget."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg studerte kontraktsrett, så krikkert får rette meg hvis jeg tar feil. Men det er ingen formkrav i kontraktsretten, og kjøpsloven får først anvendelse når det faktisk foreligger en bindende avtale mellom to privatpersoner. Kjøpsloven sier derimot ingenting om når en bindende avtale faktisk er inngått. Avtalen vil være inngått dersom selger har gitt kjøper en rimelig grunn til å tro at det foreligger en bindende avtale. I en slik vurdering vil både pris, partenes atferd og øvrige omstendigheter få betydning. At dere har blitt enige om pris, produkt og overleveringsdato er jo to momenter som vil trekke i retning av at avtalen ble inngått via appen. Det er en del unntak fra dette, men hovedregelen er som nevnt at avtaler skal holdes. At hun trekker seg fra avtalen fordi hun mener å kunne få bedre pris et annet sted er ikke nok til at avtalen skal kunne lempes etter avtl. § 36 mv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ikke har betalt allerede så er vel tipset å la det gå...

 

Med tanke på at jeg får en telefon jeg vil ha til en meget grei pris er ikke dette noe jeg bare vil la gå...

 

 

Dette virker smålig   :roll:

 

Just sayin

 

 

Selve telefonen er en jeg har hatt lyst på selv en god stund, hun tilbudte meg hennes for en pris, vi diskuterte og ble enige om pris. Er ikke så smålig, er bare irriterende at hun bare skal få droppe hele avtalen uten videre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...