Gå til innhold

Volkswagen lover 600 km rekkevidde i sin nye elbil


Anbefalte innlegg

 

 

 

OK. Uten at jeg er helt up to date på Tesla-rykter ville jeg satt pengene mine på en Light Truck (pickup) og en etterfølger til Speedsteren som mest logiske steg i modellutvidelser fra den kanten. Hatchback-feltet er vel allerede i ferd med å bli fullt av europeiske og asiatiske konkurrenter, stasjonsvogn er det foreløpig lite av, snodig nok, men det snur seg nok fort - og senest når BYD (som faktisk er verdens største produsent av el-biler) fokuserer på det europeiske markedet. De har både stv og flerbruksbil i fullt salg.

 

 

Det siste fra Tesla er vell at neste blir Y som er en crossover fra model 3. som S og X. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo valg i 2017, og FrP kommer ikke til å gå til valg på allerede upopulær subsidiering av elbiler. 

 

Nei, FrP er bom- og avgiftspartiet framfor noko. Dei lagar nye avgifter i aust og vest. Skulle ikkje forundre meg eit sekund om dei innfører avgifter på elbilar òg. Og bompengar. Om dei meinte noko med å kutte avgifter, ville dei lovfesta at elbilar slepp bompengar og bilavgifter til evig tid. Då hadde dei vorte kvitt både bompengar og bilavgifter fullstendig innan få år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

VW har skjønt det. Nå kan man bare lene seg tilbake og se andre bilprodusenter som IKKE har skjønt at de må omstille omtrent hele utviklingen kommer til å forsvinne som Blockbuster forsvant etter Netflix og iTunes kom på banen.

 

Nja, jeg tror ikke vi er heeelt der enda. Markedet er fremdeles relativt lite (godt under 2% av verdens bilproduksjon i 2016) og ungt. Flere av de andre ligger nok klar til å produsere el-biler så snart de ser at potensialet i sitt marked er stort nok. Men at noen av de andre kommer til å ta en Kodak er det liten tvil om. Er særlig skeptisk til Ford... de har en tung global organisasjon og har ikke vært spesielt flinke til å omstille seg de siste tiårene. PSA mistenker jeg å ha mer på gang enn de vil avsløre, mens noen av de mindre japanske blinker det røde lys hos. Samme gjelder FCA.

 

Men så kan noen slå til med uventede samarbeider eller overraskende oppkjøp. Spennende dager...

Endret av toffo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

VW har skjønt det. Nå kan man bare lene seg tilbake og se andre bilprodusenter som IKKE har skjønt at de må omstille omtrent hele utviklingen kommer til å forsvinne som Blockbuster forsvant etter Netflix og iTunes kom på banen.

 

Nja, jeg tror ikke vi er heeelt der enda. Markedet er fremdeles relativt lite (godt under 2% av verdens bilproduksjon i 2016) og ungt. Flere av de andre ligger nok klar til å produsere el-biler så snart de ser at potensialet i sitt marked er stort nok. Men at noen av de andre kommer til å ta en Kodak er det liten tvil om. Er særlig skeptisk til Ford... de har en tung global organisasjon og har ikke vært spesielt flinke til å omstille seg de siste tiårene. PSA mistenker jeg å ha mer på gang enn de vil avsløre, mens noen av de mindre japanske blinker det røde lys hos. Samme gjelder FCA.

 

Men så kan noen slå til med uventede samarbeider eller overraskende oppkjøp. Spennende dager...

Enig, og pga akkurat dette så har de så å si "god tid" på seg. Men allikevel må omstillingene bli nokså ekstreme, her er bare noen eksempler:

- Alle ingeniørene som utviklet forbrenningsmotorer blir så å si arbeidsløse. Noe form for gir finnes det i alle biler, men jeg spår at dette er på vei ut i det motorene blir mest sannsynlig direkte koblet til hjulene eller befinnes seg i hjulene. Jeg drar ikke denne argumenteringen fra den løse luften - men pga det er energitap i gir.

- Plutselig så har man et brennende behov for utvikling av elmotorer, invertere/frekvensomformere eller hva det ellers kalles, pluss batteri. Det sistnevnte er det ikke om å bare kjøpe inn, dette vil så godt som alltid forbli under aktiv utvikling.

- I tillegg så kommer utvikling som gjelder ladestasjoner, feller standard for lading (kommer nok etter hvert) etc.

- Pluss marketing, der de må egentlig bevise igjen at de er brukbare. VW, Mercedes, BMW, Nissan etc trengte ikke minne på at dette med biler - det kan de. Her må de bevise det om igjen, tross "god saldo" med tanke på brand name hittil.

 

Så de relativt få endringene er nok ganske dramatiske uansett. Som jeg sa, det er om å ikke sove i timen. Siden Tesla har alrede et betydelig forsprang så har alle egentlig sovet i timen frem til ganske nylig.

Dette blir bokstavelig talt Netflix vs Blockbuster eller iPhone vs gamle mobiler.

Akkurat som Blockbuster takket for seg, så gjorde Nokia i den avdelingen. Igjen, dette her med å kunne "stay on the ball" som det sies med nye teknologier er helt kritisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre vil jeg minne på at under bilkrisa i USA gikk Chevrolet ut kraftig og satset på Volt, som ble kåret til årets bil i USA i 2011. Det er den som er basis for hybriden Opel Ampera, og nå er det Ampera-e som er videreutviklet fra den, som gjør en sterk entré nå i 2016-2017. Det vil si at dette er noe de har brukt 6+ år på å nå opp på dette nivået, etter de nærmest hadde brukket nakken og trengte en helt ny giv. Mange av de andre merkene har ikke begynt enda, mens andre har én eller to modeller de har som alternativ for alternative kjøpere. Når VW nå i kjølvannet av Dieselskandalen satser elektrisk har de heldigvis litt erfaring med e-Up og e-Golf, og Mercedes med B-electric, men det virker som de først nå samler tankene i den retningen. Og franskkoreanerne har vært litt for forelsket i egne trillinger til å innføre elektrisitet i ordentlige biler. Volvo snakker og snakker elbil men leverer ikke. Ford prøvde seg forsiktig, men ser nesten ut til å være på vei bort fra det igjen. I Japan har de bestemt seg for gasskraft og det er først nå at de innrømmer de blir nødt til å slippe ett eller annet elektrisk. Helt tydelig på defensen. 

 

Virker på meg nå som f.eks. Nissan, Chevrolet og Renault har gjort noen lure valg og de andre må jobbe hardere for å ta igjen. Her er det noen som kommer til å slite. Så får vi se hvem det er. Jeg tviler på det er Volkswagen: e-Golfen har overbevist meg om at de kan hvis de vil. 

Lenke til kommentar

Folk flest kjører normalt sett ikke mer enn 10km per vei, eventuelt opp mot 25km per dag. Da er det vel mer hensiktsmessig å ha spesialiserte biler til turkjøring/langturer heller enn å sløse dyre batterier på biler som kjører 20 km per dag?

Jo, men veldig mange kan ikke ha to spesialiserte biler. Rekkevidde er f.eks showstopper for meg. Daglig kjører jeg kanskje 10-15 km, men jeg MÅ også ha en bil jeg kan nå mine gamle foreldre med på kort varsel (300km tur/retur). I praksis er det kun Tesla som fikser det i dag, men den er lite aktuell pga pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg har to mil til jobb og det er normen i bydelen der jeg bor. Det blir fire mil tur-retur, og så skal man ha litt ekstra for eventuell svekkelse av batteriet i bilens levetid, pluss at man skal ha varme på om vinteren. På toppen av dette bør man kunne kjøre innom skolen på vei til jobb, og butikken på veien hjem. 

 

Og så bør det ikke være sånn at det blir krise om man i farta glemmer å sette på lading én kveld/natt. 

 

Noe under 12 mil reell kjørelengde vil jeg være ukomfortabel med. Men nå er jo bilene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW snur opp på alt. Det trenger ikke nødvendigvis kun å være positivt. For meg holder det lenge at man bytter drivlinjen fra fossil til elektrisk batteridrift. I så måte er e-Golf en kjempebra bil. Og med oppgraderingen til større batteripakke blir den enda bedre.

 

Det VW presenterer her, er en bil som har ytre mål som er mindre enn dagens Golf og innvendig plass som er større. Problemet er at at vi trenger egentlig ikke bedre plass innvendig til passasjerene. Plasser en helt grei i dagens bil. Det egentlige problemet er at det er for liten plass til bagasje. Og den nye konseptbilen ser ikke ut til å ha vurdert denne problemstillingen i det hele tatt. Det jeg ønsker meg er bagasjeplassen til en Passat, ikke samme benplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig... Men jeg ser for meg at med det antallet nye modeller som antydes fra de forskjellige produsentene ved messen, så kan ikke alle være i størrelse mellom e-Up og e-Golf. Det er kanskje frustrerende at vi ikke har sett en e-Passat eller e-Octavia enda, men med Model X og Kangoo Maxi Z.E. så ser vi at det tenkes flere størrelser rundt omkring. 

Lenke til kommentar

Hva hjelper det at alle produserer elbiler til hele verden når etterspørselen etter lithium vil skape skyhøye priser. Vi klarer jo bare så vidt pr. i dag å etterkomme behovet, og veksten i produksjon av Li følger ikke markedet.

Videre er det mer miljøfiendtlig å produsere disse batteriene og ta ut råmassene enn det er å hive sammen en fosilbil.

Vi har rundt 90000 elbiler i Noreg i dag, ca 1mill+++ i verden totalt. Norge hadde i 2014 2.5mill biler i privat eie. Dagens verdens produksjon klarer med andre ord ikke dekke inn lille Norge pr. i dag. Jadda, prod. kapasiteten øker dramatisk, men for verden sin del er det ca. 1 milliard fosil biler. Hvordan innbiller dere dere at man skal klare å elektrifisere hele denne bilparken? Ved å resirkulere 90000 batteripakker fra norske elbiler? Eller var det bare oss nordmenn dere brydde dere om.

Man må derfor fokusere på hybrider og utvikle det konseptet fremfor å kaste bort mer tid på dette tullet. Batterier trenger vi, men kun som en buffer løsning.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Hva hjelper det at alle produserer elbiler til hele verden når etterspørselen etter lithium vil skape skyhøye priser. Vi klarer jo bare så vidt pr. i dag å etterkomme behovet, og veksten i produksjon av Li følger ikke markedet.

 

Videre er det mer miljøfiendtlig å produsere disse batteriene og ta ut råmassene enn det er å hive sammen en fosilbil.

 

Vi har rundt 90000 elbiler i Noreg i dag, ca 1mill+++ i verden totalt. Norge hadde i 2014 2.5mill biler i privat eie. Dagens verdens produksjon klarer med andre ord ikke dekke inn lille Norge pr. i dag. Jadda, prod. kapasiteten øker dramatisk, men for verden sin del er det ca. 1 milliard fosil biler. Hvordan innbiller dere dere at man skal klare å elektrifisere hele denne bilparken? Ved å resirkulere 90000 batteripakker fra norske elbiler? Eller var det bare oss nordmenn dere brydde dere om.

 

Man må derfor fokusere på hybrider og utvikle det konseptet fremfor å kaste bort mer tid på dette tullet. Batterier trenger vi, men kun som en buffer løsning.

 

Ja det var mye snakk om dette for noen år siden, men det har blitt stille. Kanskje fordi det ikke er politisk korrekt å være el-bil skeptisk i Norge om dagen?

 

En annen ting som folk ser ut til å glemme er at størsteparten av jordens befolkning ikke er bortskjemte med egen enebolig med god tilgang til strøm og parkering. Skal f.eks. all gateparkering i verden bygges ut med ladekontakter tror jeg vil skal se liiiitt lenger enn 2020... Bare i Oslo er det nok ikke mer enn maksimalt en tredel av befolkningen som teknisk sett har noen som helst mulighet til å skaffe seg ladetilgang for egen bil (90% av Oslos befolkning bor i noe annet enn enebolig). Å bygge resten blir dyrt og tidkrevende.

Har noen f.eks. regnet på hva som må til utbygging av strømreserver hvis f.eks. alle bileiere i Los Angeles (7,4 millioner biler registrert pr 2015) skal ha muligheten for å plugge elbilen i hurtiglading på kvelden. (Los Angeles brukt som eksempel da LA er en av byene som er mest plaget med lokal forurensning).

 

Elbilen har mange positive sider til sitt bruk, men som global løsning på forurensningsproblemene kommer den foreløpig sørgelig til kort dessverre.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hjelper det at alle produserer elbiler til hele verden når etterspørselen etter lithium vil skape skyhøye priser. Vi klarer jo bare så vidt pr. i dag å etterkomme behovet, og veksten i produksjon av Li følger ikke markedet.

 

Det er eit oppdikta problem. Litium-produksjonen er det berre å skalere opp. Det er plenty råmateriale som ligg ope i dagen. Batteirpodusentane har ikkje noko problem med å sikre seg litium i same takt som dei skalerer opp produksjonen. Litium utgjer ein veldig liten del av batteriprisen.

 

Kobolt er eit større problem, men det er heldigvis ikkje batteriproduksjonen avhengig av. Ein kan byte ut kobolt, alt eller litt, med mangan, jernfosfat, aluminium osb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det var mye snakk om dette for noen år siden, men det har blitt stille. Kanskje fordi det ikke er politisk korrekt å være el-bil skeptisk i Norge om dagen?

 

 

 

Kan ikke stemme. Etter alt hva jeg ser, er det høyst kritikkverdig å ikke være elbil- og miljøhater i dag, som diktert direkte av et av landets største partier. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja det var mye snakk om dette for noen år siden, men det har blitt stille. Kanskje fordi det ikke er politisk korrekt å være el-bil skeptisk i Norge om dagen?

 

 

 

Kan ikke stemme. Etter alt hva jeg ser, er det høyst kritikkverdig å ikke være elbil- og miljøhater i dag, som diktert direkte av et av landets største partier. 

 

 

Hehe. Det må bety at Sturle S. har rett, mangel på grunnstoffer til batteriproduksjon er rett og slett ikke noe problem.

 

Da gjenstår to hovedutfordringer for utbredelse av elbil (hvis en ser bort fra endringsredde politikere), rekkeviddeproblematikk som hindrer elbil å kjøpes som nr 1 bil, og tilgang til ladestrøm.

 

Den første delen - rekkeviddeproblematikken ser ut til å være mer eller mindre løst av bedre batteriteknologi i løpet av ganske få år.

Da gjenstår infrastruktur. Infrastruktur ser ut til å gå over fra å være mer eller mindre politisk styrt til å være styrt av etterspørsel så snart etterspørselen når et visst nivå. Når en el-bil til pris rundt 'folkebilen' får nok rekkevidde til å kjøpes av hvermansen som nr 1 bil tror jeg etterspørselen er bortimot ustoppelig.

Så da er det bare et spørsmål om hvor lang tid før det investeres i storstilte oppgraderinger av borettslagsgarasjer, parkeringshus, parkeringstomter, gateparkering etc. Politikerne må antagelig bare dilte etter og oppgradere krafttilførsel.

I Norge er nok dette en forholdsvis uproblematisk prosess, da strømnettet er godt og kraftselskapene og Statnett har økonomi til å bygge ut. Men jeg er veldig spent på hvordan dette går i mindre utviklede områder og i områder som allerede sliter med kraftforskyning som f.eks. USA.

Lenke til kommentar

Har noen f.eks. regnet på hva som må til utbygging av strømreserver hvis f.eks. alle bileiere i Los Angeles (7,4 millioner biler registrert pr 2015) skal ha muligheten for å plugge elbilen i hurtiglading på kvelden.

 

Hurtiglading er lite relevant med mindre du er på langtur, og det tvilar eg 7,4 millionar bilar i Los Angeles er midt i byen ein vanleg kveld. På kvelden koplar du til saktelading og let bilen stå til morgonen.

 

Saktelading gjennom natta vil vere perfekt for kraftnettet i Los Angeles. No slit dei veldig med toppane midt på dagen, og har kjøpt eit gigantisk batterisystem av Tesla for å lagre straum om natta og levere for å avlaste toppen om dagen når alle kjølesystema i byen jobbar for full maskin samstundes. Om natta har dei derimot god kapasitet. Lading av elbilar om natta vil jamne ut forbrukskurva endå meir, og det gjer det mogeleg å bruke billigare kraftproduksjon. Til dømes kjernekraft i staden for gasskraft. I dag vert ikkje kjernekraftverka kvitt all krafta dei produserer om natta, og det er ikkje mogeleg å regulere eit kjernekraftverk fort ned og opp etter forbruket. Eit kjernekraftverk er typisk av eller på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Never mind USA, jeg ser med skrekk for meg strømnettet i tettbygde asiatiske storbyer, jeg. 

wire-delhi--10_3398445k.jpg

 

Men det er ikke sånn at dette problemet ikke må adresseres uansett. Hvis elbiler fører til en plutselig vekst i elforbruk globalt/regionalt, betyr det at man må satse på utvikling av lettere tilgjengelig strøm enten det er som privat produkt eller som statlig ansvar. Prisene vil øke som vil øke lønnsomheten av fornybar energi som vil føre til økt satsning på fornybar energi som vil føre til billigere produksjon av fornybar energi som vil føre til lavere produksjonskostnader på fornybar energi som vil føre til økt lønnsomhet på fornybar energi som... etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har noen f.eks. regnet på hva som må til utbygging av strømreserver hvis f.eks. alle bileiere i Los Angeles (7,4 millioner biler registrert pr 2015) skal ha muligheten for å plugge elbilen i hurtiglading på kvelden.

Hurtiglading er lite relevant med mindre du er på langtur, og det tvilar eg 7,4 millionar bilar i Los Angeles er midt i byen ein vanleg kveld. På kvelden koplar du til saktelading og let bilen stå til morgonen.

 

Saktelading gjennom natta vil vere perfekt for kraftnettet i Los Angeles. No slit dei veldig med toppane midt på dagen, og har kjøpt eit gigantisk batterisystem av Tesla for å lagre straum om natta og levere for å avlaste toppen om dagen når alle kjølesystema i byen jobbar for full maskin samstundes. Om natta har dei derimot god kapasitet. Lading av elbilar om natta vil jamne ut forbrukskurva endå meir, og det gjer det mogeleg å bruke billigare kraftproduksjon. Til dømes kjernekraft i staden for gasskraft. I dag vert ikkje kjernekraftverka kvitt all krafta dei produserer om natta, og det er ikkje mogeleg å regulere eit kjernekraftverk fort ned og opp etter forbruket. Eit kjernekraftverk er typisk av eller på.

 

 

OK. Godt mulig at LA er et dårlig eksempel FORDI de har stort strømforbruk på dagtid allerede. Andre storbyer vil være i en annen situasjon. Det blir uansett spennende å se hvordan globale og lokale myndigheter kommer til å takle etterspørselen etter strøm og strømuttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...