Gå til innhold

[Løst] Harddisk som blir ekstremt varme!


maxijoker

Anbefalte innlegg

Jeg har 7 Western Digital 3TB snurre disker. De fleste er speilkopi av hverandre, og driver med mye 4K video redigering, derfor så mange 3TB disker.

 

I harddisk monitor programmet CrystalDisk får jeg opp temperaturene hos diskene. En disk med 41 grader (denne har rett nok 2 sector feil C5 og C6, ikke all verdens feilverdier, men de er der), så er det temp fra 60-64-59 grader. Er dette normalt for 3TB disker? Varmen er ikke "lunkent", tar man på de så brenner man seg! Når jeg målet på utsiden av disken med IR-temp. er denne fra 40 til 55 grader.

 

Mine 2 SSD disker ha 34 grader, men disse er elektroniske, da.

 

Noen med erfaringer og info for disk temperaturer her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskene står vertikalt monterte, i en ÅPEN front brønn hvor 3 stk 5 1/4" brønner ikke er i bruk. Så de står helt åpne, det er ca 2 cm åpning i mellom hver av dem. Siden det i kassa er ukentlig med mekking/fix, harr ingen side plater på denne. I HK er det en h.90 vannavkjøler for CPU, 2 X2 vifter over  to RAMbanker med 32Gb hver, + ei vifte som er montert i front av de 3 nevnte disker som trekker varmluft ut av brønnen hvor disse står. For disse 3 er temp for 34 til 38 grader.

 

Vurdere å installere ei vifte, sånn som jeg har måtte gjøre for de 3 ande 3TB WD diskene. Men er det normalt med vifter tilknyttet plassering av harddisker? I denne SNIPE monster kassen er det plass til flere vifter, men ingen for de plasser man setter inn disker.  

Lenke til kommentar

Okay, vifter er løsningen, som nevnt 3 av de 7 diskene har allerede viftekjøling, har en temp på ca 38 til 44 grader (samme produsent og modell type). God ide å midlertidig sette diskene i off modus når de ikke er i bruk, ulempen er da 5-10 sek å vente i opp startstid. Det får jo våge seg, inntil vifta er på plass, ble denne typen:   http://www.ebay.com/itm/201469049721?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Det ble et støvfilter til en 24 NOK i tillegg. SNIPER kassen har en innebygget speed regulator som ikke er i bruk i dag. Tenkte å sette speed regulatoren inn på den nye viften. Den nye viften har børste løs motor oppbygning. Er det forskjell i støy nivået fra børsteløs, til tradisjonelle motorer med børster? Noen om vett?

Lenke til kommentar

Børstemotorer til PC-vifter har ikke blitt brukt på mange tiår. Børsteløse motorer er AC-motorer med en god del fancy elektronikk.

I bruk for 10 år siden???

Vel, jeg har ei drone som er 1 år gml., den er utrustet med børsteløse motorer. Den er i DC versjon. På eBay tilbys en rekke børsteløse motorer til PC vifter, og de er da DC, og ikke AC???

Lenke til kommentar

 

Som nevnt under her var dette en dårlig link. Med whois og Look up for http://www.frostytech.com ble denne siden opprettet i 1999, og eies fra Toronto USA. Som nevnt kan denne informasjon da være godt over 10 år gammel. For øvrig gjennom disse 3 sidene opplyses det om forskjellige typer lager og som for noen av dem benyttes i pc vifter. Det diskuteres litt frem og tilbake om "hvilke type kulelager" er best. That's it. For temaet jeg reiser her, synes informasjonen å være av liten eller ingen betydning.  

Lenke til kommentar

Spec. for denne Western Digital disk WD3003FZEX er:

Temperature i bruk: 5 til 55, Omgivelse temperatur: -40 til 70.

 

Over 55 grader intern  temperatur skal dermed ikke opptre. WD spesifiserer denne type "Black" disk til høyere klasse, med 5 års garanti. Disse 7 diskene er fra 2013/2014.

 

Lurer på om det har noen hensikt med en henvendelse til Dustin home, som har solgt diskene? Jeg lurer derfor på om det er normalt at man skal kjøre vifter for disker, selv om noen av dere skriver ubetinget JA?

 

Viften er i alle fall på tur fra Kina til Norge.

Lenke til kommentar

 

Børstemotorer til PC-vifter har ikke blitt brukt på mange tiår. Børsteløse motorer er AC-motorer med en god del fancy elektronikk.

I bruk for 10 år siden???

Vel, jeg har ei drone som er 1 år gml., den er utrustet med børsteløse motorer. Den er i DC versjon. På eBay tilbys en rekke børsteløse motorer til PC vifter, og de er da DC, og ikke AC???

 

Jeg snakker om PC-vifter. Ikke droner. Og motorene er 3-fase AC. Droner, RC-biler etc. har en fartsregulator som gjør DC (batteri) om til 3-fase AC. Som regel PWM-modulert firkantpulser med fast frekvens. F.eks. 200Hz. PC-vifter har også innebygd regulator med flere andre funskjoner som stall protection, soft start m.m.

 

Tl;Dr: Børsteløse DC-motorer er AC-motorer med integrert DC til AC-convertere.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Så, det er 3 fase med 2 ledere til motoren som er børsteløs? Etter ESC regulator kun 2 ledninger til motoren. Jeg har alltid trodd at 3 fase måtte nødvendigvis ha 3 ledere? 1 fase holder med 2 ledere. Også langt på jordet her ang. 3 fase oppkoplingen?

Endret av Hårek
Fjerner sitatpyramide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...