Gå til innhold

Apple-grunnleggeren mener det er en stor feil å droppe hodetelefoninngangen på iPhone 7


Anbefalte innlegg

Hvis det ikke er noe som kan erstatte noe, er det ikke utdatert. Men i en høyteknologisk telefon er det ikke noe poeng i å ha en minijack hvis det finnes et alternativ som er like bra eller bedre.

 

Det er vel ett fett hva man stapper headset i, det er bare litt kjipt i overgangsfasen, men etterhvert når man bare får tak i den nye pluggen så er dette ett ikke issue

 

Det er bare det at det ikke finnes noe alternativ som tydelig er like bra eller bedre.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Greit nok at 3,5mm pluggen er veldig utdatert og at vi faktisk trenger noe nytt, men da er da USB-C et bedre valg – selv Apple bruker USB-C på laptopene sine.

 

Hvorfor er den veldig utdatert? 

 

 

Ekstremt begrenset funksjonalitet og tar unødvendig stor plass, så ja, 3.5mm er utdatert.

Lenke til kommentar

 

 

Greit nok at 3,5mm pluggen er veldig utdatert og at vi faktisk trenger noe nytt, men da er da USB-C et bedre valg – selv Apple bruker USB-C på laptopene sine.

 

Hvorfor er den veldig utdatert? 

 

 

Ekstremt begrenset funksjonalitet og tar unødvendig stor plass, så ja, 3.5mm er utdatert.

 

 

Med samme type resonnement finner vi at Lightning-kontakten er ekstremt koplisert, dyr og strømkrevende brukt som hodetelefonkontakt. Den er i tillegg spinkel og tar stor plass på utsiden av telefonen.

Lenke til kommentar

Ja. Vi snakker jo faktisk om flere prosent av både vekt og volum. På en håndhold enhet er det mye.

 

Lightning kan overføre lyd og alt det andre den gjør nå. Så hvorfor ikke bare slå det sammen? Er det virkelig så viktig for dere å ha et eget hull på telefonen bare for lyd?

 

Det kommer overganger i overgangsfasen(!), så problemene er bare ikke tilstede etter min mening.

Lenke til kommentar

Først fjerner de minnekortstøtte, så fjerner de muligheten til å bytte batteri. Nå fjernes muligheten til å lytte til musikk, og folk kommer til å ete dette rått. Det verste er at andre produsenter kommer til å følge etter og til slutt har man ikke noe valg.

 

Man kan ikke fjerne det som ikke har eksistert. 

 

 

 

Når du først skal slenge med leppa er det vel greit å ha orden på sysakene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Vi snakker jo faktisk om flere prosent av både vekt og volum. På en håndhold enhet er det mye.

 

Lightning kan overføre lyd og alt det andre den gjør nå. Så hvorfor ikke bare slå det sammen? Er det virkelig så viktig for dere å ha et eget hull på telefonen bare for lyd?

 

Det kommer overganger i overgangsfasen(!), så problemene er bare ikke tilstede etter min mening.

 

Det er strengt tatt ikke noe stort problem, det er bare enkelte som klarer å lage store problemer av det. Det var en gang i tiden vi brukte serial-kabler til div. utstyr også. Jeg syns det er greit å bli kvitt kabelen, og de som ikke syns det er greit står helt fritt til å kjøpe noe helt annet. 

 

Mengden tilbakestående 'anti-apple' kommentarer på Diskusjon er like tragisk som politikk-delen av forumet (og mange av de samme deltagerne også, ser jeg). Det er helt greit å kritisere noe, men jeg blir overrasket over hvor hardt enkelte prøver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Vi snakker jo faktisk om flere prosent av både vekt og volum. På en håndhold enhet er det mye.

 

Lightning kan overføre lyd og alt det andre den gjør nå. Så hvorfor ikke bare slå det sammen? Er det virkelig så viktig for dere å ha et eget hull på telefonen bare for lyd?

 

Det kommer overganger i overgangsfasen(!), så problemene er bare ikke tilstede etter min mening.

 

Flere prosent du? Kan du vise meg det regnestykket som viser at en iphone veier flere prosent mer med en minijack?

 

Det er ihvertfall viktigere for meg enn den totalt neglisjerbare innsparingen i volum. 

 

Det kommer overganger, så da får vi et verre system enn vi hadde, med i praksis ingen nytteverdig i innbytte, hurra...

 

AtW

Lenke til kommentar

Stikkordet her er "overgangsfasen", for de som vil bruke et headset som har minijack.

Men minijack kommer til å forsvinne like fort som PS/2 til mus og tastatur gjorde på PC.

Også hos de andre mobilprodusentene.

 

Den kommer ikke til å forsvinne til fordel for lightning. Og hvor fort mener du PS/2 forsvant? Så kan vi se om et par år.

 

Ellers venter jeg fortsatt på regnestykket som forsvarer "flere prosent", realiteten er antakelig at det gjør telefonen tyngre, ikke lettere.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Greit nok at 3,5mm pluggen er veldig utdatert og at vi faktisk trenger noe nytt, men da er da USB-C et bedre valg – selv Apple bruker USB-C på laptopene sine.

 

Hvorfor er den veldig utdatert? 

 

 

Ekstremt begrenset funksjonalitet og tar unødvendig stor plass, så ja, 3.5mm er utdatert.

 

 

Den funker jo til lyd ut og inn pluss handsfree-styring. Jeg har aldri likt å ha noe koblet i ladeporten på telefonen når den ligger i lomma, nettopp fordi de er så "korte" og lette å skade. Minijacken virker mere robust for et slikt formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikkordet her er "overgangsfasen", for de som vil bruke et headset som har minijack.

Men minijack kommer til å forsvinne like fort som PS/2 til mus og tastatur gjorde på PC.

Også hos de andre mobilprodusentene.

jeg bygde PC i 2014, den har PS2, og ja, selvfølgelig bruker jeg den.

Ting skjer ikke så fort som du tror, dette virker overilt, men værsågod. Like dumt som slukking av FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikkordet her er "overgangsfasen", for de som vil bruke et headset som har minijack.

Men minijack kommer til å forsvinne like fort som PS/2 til mus og tastatur gjorde på PC.

Også hos de andre mobilprodusentene.

Lyd over lighting er etter hva jeg kan se kun digitalt. Det vil medføre at hele hodetelefonindustrien og andre til må omstille seg for at man skal slippe "adaptere". Lydutstyr er også noe man beholder mye lenger enn datautstyr da det ikke blir utdatert på samme måte.

 

Minijack finnes over alt, den er analog så konstruksjon av hodetelefoner er enklere og billigere, den er ikke proptitær, og den funker. Jeg ser absolutt ingen fordeler med å gå vekk fra minijack.

 

Siden det går på størrelse så synes jeg at å gå over til 2,5mm jack med adapter til 3,5mm som man skur på, noe lignende man ser på enkelte hodeteleforner med 6,3mm. Det vil selvdagt medføre problemer det også, men i verste fall kan man løse det ved å sette på en ny jack på kabelen til hodetelefonene.

 

Og sånn btw, jeg har PS/2 port på PC-en min, og seriellport.(2014) Jeg har også nye skjermer med VGA. Apple kan prøve seg uten minijack for min del, men jeg tviler sterkt på at andre vil følge etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og sånn btw, jeg har PS/2 port på PC-en min, og seriellport.(2014) Jeg har også nye skjermer med VGA. Apple kan prøve seg uten minijack for min del, men jeg tviler sterkt på at andre vil følge etter.

De slipper unna med dette også, bare vent og se.

Sauene kjøper uansett hva de lager.

Det eneste som hadde hjulpet er hvis ingen kjøper dem. Men det kommer aldri i verden til å skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal bli morsomt å bumpe denne tråden om et par år og sitere noen av de verste motstanderne her, og spørre om Apple sin beslutning om å bruke Lightning-kontakten til lyd er noe de fremdeles plages veldig med...

 

Da får vi se hvem som er sterkest av Apple og Intel, eller om forbrukerne vinner denne kampen om hodetelefonpluggen: 

http://www.dinside.no/mobil/intel-vil-erstatte-lydutgangen-med-usb-c/60851857

Lenke til kommentar

Minner på at 2.5mm plugg på mobiltelefoner var standard på mobiltelefoner, og at dette ble gjort om til 3.5mm plugg fordi det var i forbrukernes interesse når musikk ble en viktigere faktor for salg av mobiltelefoner. Gode hodetelefoner har i all hovedsak kommet med jackplug. Noe utstyr for proffbruk eller audiofile kommer med 6.3mm, ellers er det 3.5mm som er bransjestandard. Det er ikke standard fordi bransjen ønsker det. Leverandørene ønsker helst at man skal bruke produkter fra samme leverandør, men fordi forbrukerne ønsker det leveres produktene med standarder i stedet. 

 

Noen leverandører pusher hardere enn andre for å få inn proprietære løsninger framfor det som er i forbrukernes interesse. Dette er er sånt push. 

 

Når det er sagt, er det et "problem" som forbrukerne bare kan kaste penger en gang for å bli ferdig med problemstillingen. Kjøper man et høykvalitets BT-hodesett trenger man ikke lengre forholde seg til hverken den ene eller den andre pluggen. Slike koster opp til tigangen av like gode kablede hodetelefoner, men det er en engangsinvestering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...