Gå til innhold

Apple-grunnleggeren mener det er en stor feil å droppe hodetelefoninngangen på iPhone 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe dramatikk i dette:

 

Apple gjør som alle andre, flytter mange store gamle plugger/kontakter inn i én ny digital multikontakt.

 

Husker dere Seriell/Parallell på PC? PS/2 pluggene til mus og tastatur? Vel, de er nå alle vekk og erstattet av én kontakt som heter USB. Noen som fremdeles klager på det?

 

Apple gidder ikke ha én kontakt som bare kan gjøre én ting, når de allerede har Lightning som kan gjøre det samme pluss en haug med andre ting.

 

Ingen sier det blir noen lydrevolusjon eller at alt skal bli så mye bedre, det er bare smart å ikke dra rundt på en gammel kontakt når den nye som allerede er der kan gjøre jobbe like godt.

 

EDIT: Og som det sies over her; minijack er faktisk noe drit uansett! Den knitrer og spraker bare du beveger på deg. Good riddance!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

 

 

Ting har nødt til å utvilke seg på et punkt

Du mener innvikle seg?
Nei, hva mener du?

Jeg mener at å umuliggjøre bruk av 3,5-plugger er å gjøre ting mer innviklet.

 

 

 

ikke hvis de klarer å presse ut en ny standard hvor alle har en ny digital plug, hvor alt går på èn plug, det vil gjøre ting veldig mye enklere for alle

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ting har nødt til å utvilke seg på et punkt

Du mener innvikle seg?
Nei, hva mener du?

Jeg mener at å umuliggjøre bruk av 3,5-plugger er å gjøre ting mer innviklet.

 

 

 

ikke hvis de klarer å presse ut en ny standard hvor alle har en ny digital plug, hvor alt går på èn plug, det vil gjøre ting veldig mye enklere for alle

 

 

standards.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det har jo skjedd før, se på 3.5mm pluggen, det er èn standard som har blitt brukt.

hvorfor kan ikke det samme skje igjen?

jeg er enig at det blir teit hvis noen av gjengen skal bruke micro usb, samsung usb-c og iphone lightning.

men heller ikke et stort problem da de fleste som har iphone holder seg til Apple produkter og motsatt.

Lenke til kommentar

 

Først fjerner de minnekortstøtte, så fjerner de muligheten til å bytte batteri. Nå fjernes muligheten til å lytte til musikk, og folk kommer til å ete dette rått. Det verste er at andre produsenter kommer til å følge etter og til slutt har man ikke noe valg.

 

Apple har aldri hatt minnekortstøtte, eller mulighet for å bytte batteri selv; og de oppfant smart-telefonen!

Og de satt en bra standard med begge deler, spør du meg.

 

Begge deler er viktig for at ikke hele innmaten skal ligge strødd utover bare man mister telefonen i bakken (slik alle andre merker gjør). Hvor ofte bytter du batteri??? Jeg gjør det kanskje 1(én) gang pr. telefon!

Og du vil likevel ha et løst batteri bak et løst deksel?

 

Apple oppfant ikke smart telefonen 

https://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Lenke til kommentar

 

What was the first smart phone?

1. The IBM Simon. This is the IBM Simon Personal Communicator, often referred to as the first smartphone ever. A prototype of it was introduced in 1992, but it wasn't until two years later when BellSouth Cellular released the handset in the U.S. for $899 on a 2-year contract or $1099 without commitment.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sikkert riktig det. Men jeg kan ikke huske verken IBM Simon, eller noen som hadde den, så det blir en teknikalitet.

Apple sin smart-telefon var den første som faktisk ble noe av.

Nei, at du ikke husker noe annet betyr ikke at det iPhone var først. Eriksson, Nokia, QTek mfl kom med smarttelefoner lenge før iPhone. At iPhone var først med os og skjerm beregnet på bruk med finger og ikke stylus er nærmere sannheten, men første generasjon iPhone var heller ikke så smart at det gjorde noe, da App store ikke kom før ett år senere samtidig med iPhone 3G.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men jeg kan ikke huske verken IBM Simon, eller noen som hadde den, så det blir en teknikalitet.

Det bestemmes altså av hva du husker, og at du genierklærer Apple?

Ikke at det spiller så stor rolle hvem som var først akkurat, men det var lenge i startgropen, det er sikkert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så mange meninger, også er det ingen som nevner noe om at lightning inngang vil gi MYE bedre lyd !

Det er nettopp DET dette handler om.

Prøvde en hodetelefon fra Phillips med lightning inngang et par år tilbake, lyden var himmelsk.

Forklar gjerne hvordan det blir bedre lyd med Lightning istedet for 3,5mm minijack. Fra et teknisk perspektiv er du på luggeføre...

 

 

 

 

Så mange meninger, også er det ingen som nevner noe om at lightning inngang vil gi MYE bedre lyd !

Det er nettopp DET dette handler om.

Prøvde en hodetelefon fra Phillips med lightning inngang et par år tilbake, lyden var himmelsk.

 

Dette tror jeg ingen har bevist enda. Dyre hodetelefoner med 3,5mm jack gir også fantastisk lyd.

 

Apple gjør ikke dette for å gi deg bedre lydkvalitet, det er sannsynligvis et tiltak for å redusere produksjonskostnadene og tjener penger på lisens- og adaptersalg. 

 

 

 

Det vil i teorien bli bedre lyd av og gå bort i fra jack, om det er hørbart kan diskuteres.

grunnen til at de gjør dette er utvilking, det er sånn teknologi fungerer, det går framover og prøver å finne bedre løsninger.

 

3.5mm pluggen tar mye plass i telefonen, samt dac, tror mye av grunnen for å ville fjærne denne er plass.

noen må være først og det ser ut som Apple må pushe, de andre produsentene er ikke så veldig tøffe når det gjelder slike ting.

men de MÅ følge etter og kommer til å gjøre det. dette er starten på slutten for jacken, den har vært her i evigheter og det er på tide å bli kvitt den.

 

I teorien? Hva slags teori er det? Minijack-pluggen er simpelten en elektrisk forbindelse mellom ampen i telefonen og høyttalerne i headsettet. Med mindre den er ødelagt / dårlig kontakt så forringer den ikke signalet nevneverdig.

 

Mye plass vil jeg ikke påstå, men klart det finnes mindre forbindelser, 2,5mm jack finnes, og mange mange andre mindre plugger. Men hele poenget her er jo at man ikke skal ende opp med enda en standard for tilkobling. 3,5mm er veldig utbredt og det er ingenting som tilsier at den skal måtte økses. 

 

Jeg er spent på hvordan du tenker å få ringelyd fra telefonen når du har fjernet DACen.. Og for å få lyd via lightning-kontakten vil du trenge en DAC i headsettet, som øker vekt og kompleksitet. I tillegg til en tykkere kabel som også fører strøm til headsettet, evt ekstern batteripakke for å drive en DAC og en forsterker. Det kan være en fordel med en skreddersydd forsterker til høyttalerne, men det får du allerede idag, med headset på Bluetooth.

 

 

 

og hvordan gangner det kundene å fortsette med teknologi fra 60 tallet i en mobiltelfon fra 2017 ++?

På samme måte som det gagner kundene å ikke måtte ha en ny type ladekontakt for hver nye telefon som selges. Standardisering gagner alle voldsomt!

 

 

Ikke noe dramatikk i dette:

 

Apple gjør som alle andre, flytter mange store gamle plugger/kontakter inn i én ny digital multikontakt.

 

Husker dere Seriell/Parallell på PC? PS/2 pluggene til mus og tastatur? Vel, de er nå alle vekk og erstattet av én kontakt som heter USB. Noen som fremdeles klager på det?

 

Apple gidder ikke ha én kontakt som bare kan gjøre én ting, når de allerede har Lightning som kan gjøre det samme pluss en haug med andre ting.

 

Ingen sier det blir noen lydrevolusjon eller at alt skal bli så mye bedre, det er bare smart å ikke dra rundt på en gammel kontakt når den nye som allerede er der kan gjøre jobbe like godt.

 

EDIT: Og som det sies over her; minijack er faktisk noe drit uansett! Den knitrer og spraker bare du beveger på deg. Good riddance!

Seriell/parallell ble erstattet av en raskere serieport (USB) fordi det ga en lang rekke fordeler. En bedre tilkobling (som også leverer strøm) med betydelig høyere hastigheter. Helt åpenbare og klare fordeler.

 

Hva er de åpenbare og klare fordelene med å bytte ut 3,5mm minijack med Apples proprietære kontakt?

 

Og en god 3,5mm jack spraker ikke noe. 

 

 

 

Og til slutt, Lighting er PROPRIETÆR og eies av Apple. Enheter som skal bruke kontakten må identifisere seg mot iOS som betyr lisenskostnader som igjen betyr dyrere enheter. Og, kontakten gir ikke ut noe analogt signal så eventuelle headset må ha DAC og amp innebygd som betyr dyrere og tyngre. I tillegg drar det strøm fra enten ekstert batteri eller fra iPhonen som allerede har elendig batterikapasitet. 

 

Jeg ser bare bakdeler og er helt enig med Woz.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...