Gå til innhold

Apple-grunnleggeren mener det er en stor feil å droppe hodetelefoninngangen på iPhone 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det har jo skjedd før, se på 3.5mm pluggen, det er èn standard som har blitt brukt.

hvorfor kan ikke det samme skje igjen?

jeg er enig at det blir teit hvis noen av gjengen skal bruke micro usb, samsung usb-c og iphone lightning.

men heller ikke et stort problem da de fleste som har iphone holder seg til Apple produkter og motsatt.

 

Lightning er ingen standard. USB-C derimot, er en standard, som desverre Apple ikke tar i bruk. De går imot usb standarden ved å tviholde på lightning. Det siste du skriver betyr ingenting dersom du står med en iPhone og en Samsung/Huawei eller whatever og et lightning headset. Du får bare brukt det på den ene.

Produsenter av hodetelefoner må nå belage seg på å lage flere versjoner av sine headset, noe som burde være helt unødvendig.

Bluetooth er ingen erstatter.. Heller et alternativ.

Et headset burde kunne brukes på alt av utstyr uten å måtte fikle med adaptere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ting har nødt til å utvilke seg på et punkt

Du mener innvikle seg?
Nei, hva mener du?
Jeg mener at å umuliggjøre bruk av 3,5-plugger er å gjøre ting mer innviklet.

 

 

 

ikke hvis de klarer å presse ut en ny standard hvor alle har en ny digital plug, hvor alt går på èn plug, det vil gjøre ting veldig mye enklere for alle

Det er ikke standard når det er lightning. Så lenge det er en produsent som tviholder på egen løsning er det langt unna å være standard

Lenke til kommentar

Apple ønsker selvfølgelig å selge Beats med lightning-plug, mens andre skal betale lisens for å sette en sånn plug på hodetelefonen (sikkert sikret med challenge/resonse-kryptering), ellers må du som kunde bruke et i kjent Apple-stil overpriset klumpete adapter. Hva i all verden er vitsen med å gjøre mobilen enda tynnere når det den trenger er mer batteri så man slipper en bulky ekstrapakke, noe som gjør at det greit er plass til en standard 3,5 minijack-inngang ?

 

Glad det finnes andre telefoner i markedet som har bedre pris/ytelse, minnekort, batterikapasitet som faktisk holder og som tåler nye versjoner av operativsystemet uten at de blir tilnærmet ubrukelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple ønsker selvfølgelig å selge Beats med lightning-plug, mens andre skal betale lisens for å sette en sånn plug på hodetelefonen (sikkert sikret med challenge/resonse-kryptering), ellers må du som kunde bruke et i kjent Apple-stil overpriset klumpete adapter. Hva i all verden er vitsen med å gjøre mobilen enda tynnere når det den trenger er mer batteri så man slipper en bulky ekstrapakke, noe som gjør at det greit er plass til en standard 3,5 minijack-inngang ?

 

Glad det finnes andre telefoner i markedet som har bedre pris/ytelse, minnekort, batterikapasitet som faktisk holder og som tåler nye versjoner av operativsystemet uten at de blir tilnærmet ubrukelige.

Ja er det ikke flott at det finnes forskjellige os'er, app platformer og produsenter? Android er jo i utgangspunktet alt for enerådende. Men så tilbake til alle disse påstandende dine. Hvilken telefoner er det som har bedre ytelse enn iphone, synes de gjør det veldig bra på diverse tester år etter år, men mulig jeg bare husker feil. Minnekort er fint om man har bruk for det, noe tydeligvis veldig få har. Det selges jo langt flere telefoner uten minnekort støtte en med, og hvor mange av de som faktisk bruker minnekortet slotten aktivt er ikke godt å si. Batterikapasiteten på iphone er ikke best, men heller ikke værst. De havner som regel midt på treet blant topptelefonene. iPhone er ofte bedre på strømforbruk når den idler, mens de bruker ca like mye under bruk, dermed drar androidtelefoner med ofte dobbelt så stort batteri i fra. Se på iphone 6S plus batteritestene, holder greit følge med lignende androidmobiler, og det er med mindre kapasitet på batteriet. Er på taletid den blir slått mye ellers ser det greit ut.

post-18536-0-44007800-1472455391_thumb.png

post-18536-0-67965400-1472455401_thumb.png

post-18536-0-47283200-1472455417_thumb.png

 

Tåler nye versjoner av os'et? Er det nå jeg skal kontre med å si at det ikke er noe problem på android siden de aldri får nye versjoner av os'et? Nei det hadde vært for dumt. Joda skal innrømme at min ipad 2 er blitt irriterende treg, men ellers så har jeg ikke hatt spesielt dårlig erfaring med telefonene. Se her f.eks, https://m.youtube.com/watch?v=j3LAP7xqi2g

En 4 år gammel mobil som kjører ios 10 beta, ser da helt ok det?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

At det at Steve Wozniak får dårlig lyd i bilen sin når han kobler på telefonen med bluetooth ikke er noe bevis for at bluetooth gir dårlig lyd.

 

Når selv (de gamle ørene til) Steve Wozniak synes det blir dårligere lyd når han bruker Bluetooth istedenfor minijack så betyr det at mange andre vil synes det samme.

 

Bluetooth ble designet for å overføre datasignaler og tale.

Etter standarden ble populær ønsket man også å overføre musikk, og man la til A2DP til standarden.

Da dette ble populært merket mange at lydkvaliteten ikke var så god, og man la aptX-støtte til standarden.

De beste variantene av aptX kan gi brukbar lyd for MP3-avspilling hvis utstyret støtter dette.

 

Minijack kan overføre Hi-Res Audio uten målbart eller merkbart tap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det at Steve Wozniak får dårlig lyd i bilen sin når han kobler på telefonen med bluetooth ikke er noe bevis for at bluetooth gir dårlig lyd.

 

Nei, det er en observasjon av at bluetooth gir dårligere lyd. Det er også et symptom på at han har støtte for A2DP uten aptX eller bedre, dersom det finnes en bedre protokoll for lyd over bluetooth. Og aptX er en familie av algoritmer for kompresjon av lyddata. Man komprimerer allerede komprimerte lyd-data en gang til. Dermed er det selve definisjonene på A2DP og aptX som er to bevis for at bluetooth gir dårlig[ere] lyd. Så der har du beviset ditt, i definisjonene på teknologien. 

 

 

 

Hei, hvorfor ikke ta skjermen i samme omgang eller? Den tar ihvertfall mye plass og er ubrukelig lett å knuse! Send alt på AirPlay!

 

 

Ja, hvorfor ikke?

 

Fordelene:

 

Når man snakker i telefonen, har man som regel skjermen mørklagt og klistra opp i ansiktet, der man ingen bruk for den har. Det er en vesentlig bakdel når man f.eks. blir spurt om et telefonnummer, om man har mottatt en melding/epost, og liknende. 

 

Hvis man utstyrte mobilen med bare et minimum av funksjonalitet, ville for det første mobilenheten kunne være mye mindre. Du kunne ha et batteri på mobilenheten som er spesialtilpasset behovet for kalkulering og signaler, mens du ville hatt et annet batteri på skjermen med andre egenskaper som var spesialtilpasset drift av skjerm. Du kunne kjøpe en stor skjerm dersom du liker store skjermer, en liten skjerm dersom du liker små skjermer. Du kunne kjøpt en uten mikrofon og høyttaler dersom du ønsker å bevise for andre at du klarer deg med hodetelefonene dine. Du kunne kjøpe en med lav oppløsning dersom du trenger store bokstaver, en med 8K dersom du mener videreutvikling og forbedring er synonymt, og en ekstra skjerm så du slipper å være invalid de neste ukene/månedene når du knuser skjermen og sender den til reparasjon. 

 

Bakdelene: 

 

Å, så mange. For mange til å nevne. 

 

Noen ville kjøpt dette. Kanskje også jeg, fordi jeg liker frihet til å velge. 

 

 

Begge deler er viktig for at ikke hele innmaten skal ligge strødd utover bare man mister telefonen i bakken (slik alle andre merker gjør). Hvor ofte bytter du batteri??? Jeg gjør det kanskje 1(én) gang pr. telefon!

Og du vil likevel ha et løst batteri bak et løst deksel?

 

 

Hvis du bytter batteri 1 (én) gang per telefon, trenger du utskiftbart batteri og altså løst deksel. Har du ikke løst batteri, får du byttet batteri 0 (null) ganger per telefon. Dersom batteriet blir svakt, eller begynner å bule som jeg ser en Note på jobb her nå gjør, kan man bytte batteri 1 (én) gang og forlenge levetiden på den, eller skrote den. 

 

Sist gang jeg byttet batteri, var jeg på hjemmevernsøvelse. Jeg hadde først et ekstra ferdig oppladet batteri når jeg dro. Og jeg kunne sette ett batteri på lading mens vi var ute, og fortsatt ha telefonen med meg, slik at jeg kunne bytte til nyoppladet batteri i en pause. 

 

Min nåværende telefon har ikke utskiftbart batteri, dessverre. Jeg prioriterte vanntetthet. 

Det har jeg hatt bruk for 1 (én) gang. Det forlenget levetiden til telefonen med flere år. Men når batteriet blir dårlig, kan jeg ikke forlenge den enda en gang. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

Så mange meninger, også er det ingen som nevner noe om at lightning inngang vil gi MYE bedre lyd !

Det er nettopp DET dette handler om.

Prøvde en hodetelefon fra Phillips med lightning inngang et par år tilbake, lyden var himmelsk.

 

Dette tror jeg ingen har bevist enda. Dyre hodetelefoner med 3,5mm jack gir også fantastisk lyd.

 

Apple gjør ikke dette for å gi deg bedre lydkvalitet, det er sannsynligvis et tiltak for å redusere produksjonskostnadene og tjener penger på lisens- og adaptersalg. 

 

 

 

Det vil i teorien bli bedre lyd av og gå bort i fra jack, om det er hørbart kan diskuteres.

grunnen til at de gjør dette er utvilking, det er sånn teknologi fungerer, det går framover og prøver å finne bedre løsninger.

 

3.5mm pluggen tar mye plass i telefonen, samt dac, tror mye av grunnen for å ville fjærne denne er plass.

noen må være først og det ser ut som Apple må pushe, de andre produsentene er ikke så veldig tøffe når det gjelder slike ting.

men de MÅ følge etter og kommer til å gjøre det. dette er starten på slutten for jacken, den har vært her i evigheter og det er på tide å bli kvitt den.

 

 

minijack tar ikke mye plass, og telefonen vil ha DAC uansett.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Og som det sies over her; minijack er faktisk noe drit uansett! Den knitrer og spraker bare du beveger på deg. Good riddance!

 

Hva slags implmentasjon av minijack er det du snakker om? Det er ikke et spesielt vanlig problem.

 

Forøvrig er det noen som påstår at man får bedre lyd med lightning, det er det liten grunn til å anta man i praksis vil få.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du bytter batteri 1 (én) gang per telefon, trenger du utskiftbart batteri og altså løst deksel. Har du ikke løst batteri, får du byttet batteri 0 (null) ganger per telefon.

 

Nå gjør du deg unødvendig vanskelig. Du vet like godt som meg at det går an å bytte batteriet på alle Apple sine telefoner.

Det er kun å kjøpe et femstjernet-skrujern til 2,50 og gjøre det selv, eller la et verksted tjene et par hundre kroner.

 

Jeg foretrekker at batteriet er godt festet fremfor at det er superlett å ta ut, fordi man bytter batteri så sjelden,

men mister telefonen i bakken ofte!

 

Ser ikke du logikken, så er det helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du bytter batteri 1 (én) gang per telefon, trenger du utskiftbart batteri og altså løst deksel. Har du ikke løst batteri, får du byttet batteri 0 (null) ganger per telefon.

 

Nå gjør du deg unødvendig vanskelig. Du vet like godt som meg at det går an å bytte batteriet på alle Apple sine telefoner.

Det er kun å kjøpe et femstjernet-skrujern til 2,50 og gjøre det selv, eller la et verksted tjene et par hundre kroner.

 

Jeg foretrekker at batteriet er godt festet fremfor at det er superlett å ta ut, fordi man bytter batteri så sjelden,

men mister telefonen i bakken ofte!

 

Ser ikke du logikken, så er det helt greit.

 

 

Nei, det visste jeg faktisk ikke. Jeg ser logikken i det du sier. Du skifter nok ikke batteri før du er villig til å gi opp garantitiden heller. Helt greit. Men som sagt er det situasjoner hvor man bytter mellom to batterier, og den muligheten blir upraktisk uten "user replaceable" batteri.

Lenke til kommentar

 

Hvis du bytter batteri 1 (én) gang per telefon, trenger du utskiftbart batteri og altså løst deksel. Har du ikke løst batteri, får du byttet batteri 0 (null) ganger per telefon.

 

Nå gjør du deg unødvendig vanskelig. Du vet like godt som meg at det går an å bytte batteriet på alle Apple sine telefoner.

Det er kun å kjøpe et femstjernet-skrujern til 2,50 og gjøre det selv, eller la et verksted tjene et par hundre kroner.

 

Jeg foretrekker at batteriet er godt festet fremfor at det er superlett å ta ut, fordi man bytter batteri så sjelden,

men mister telefonen i bakken ofte!

 

Ser ikke du logikken, så er det helt greit.

 

 

Har du noen gang hatt telefoner med utbyttbart batteri? Det er ikke særlig vanlig at batteriet hopper ut hver gang man mister telefonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvis du bytter batteri 1 (én) gang per telefon, trenger du utskiftbart batteri og altså løst deksel. Har du ikke løst batteri, får du byttet batteri 0 (null) ganger per telefon.

 

Nå gjør du deg unødvendig vanskelig. Du vet like godt som meg at det går an å bytte batteriet på alle Apple sine telefoner.

Det er kun å kjøpe et femstjernet-skrujern til 2,50 og gjøre det selv, eller la et verksted tjene et par hundre kroner.

 

Jeg foretrekker at batteriet er godt festet fremfor at det er superlett å ta ut, fordi man bytter batteri så sjelden,

men mister telefonen i bakken ofte!

 

Ser ikke du logikken, så er det helt greit.

 

 

Som eier av en LG G4 med utskiftbart batteri må jeg bare le :D

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om folk faktisk bytter batteri? Jeg har aldri hatt behov for å gjøre det. Det hele virker som et tåpelig argument mot iPhone

 

Jeg byttet nettopp batteri på svigerfar sin iPhone 5, ikke noe stort problem.

Det er mye vanskeligere å bytte på min Xperia Z3, og samtidig være trygg på at limen på bakdekselet tåler like mye som før og er vanntett...

 

I gamle dager var det lettere å bytte batteri, og mobilene kunne brukes med en gang man slo dem på (slapp å vente på at de skulle boote opp).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...